خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

بیش از نیاز کشور مواد ضدعفونی و ماسک داریم/ شرکت‌های غیررسمی دارویی قیمت‌ها را افزایش دادند

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۴۵۰

مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا، گفت: بیش از نیاز کشور مواد ضدعفونی و ماسک داریم و چند روز آینده به طور حتم به مردم خواهد رسید.

«علی رزازان» مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با کمبود مواد ضدعفونی و ماسک در داروخانه‌ها گفت: موجودی داروخانه‌های شهری یا داروخانه‌های غیربیمارستانی در حد کم‌ یا نرمال است. این مربوط به امروز نیست و بنا به نیاز جامعه، هیچ وقت بیش از این خرید نمی‌کردند. هیچ وقت داروخانه‌ها مصرف آنچنانی نداشتند که بیشتر از این مقدار انبار کنند. 

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی فروش داروخانه‌ها افزایش یافته است. نباید مردم در شبکه‌های اجتماعی داروخانه‌ها را محکوم کنند. 

مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا با تاکید بر اینکه کمبود ماسک علاوه بر قصور مردم علت مهم‌تری هم دارد، بیان کرد: تعدادی از شرکت‌های واسطه‌ای که زیر نظر سازمان غذا و دارو نیستند و به صورت غیررسمی در بازار تجهیزات داروئی حضور دارند، به سبب سودجوئی، قیمت کالای خود را افزایش داده‌اند. داروخانه به دلیل رفع نیاز مردم با هر قیمتی خرید می‌‌کنند و متناسب با همان نرخ می‌فروشند. در واقع تخلف اصلی را آن واسطه انجام دادند. 

رزازان در پاسخ به این سوال که آیا برخوردی با این شرکت‌ها انجام می‌شود؟ گفت: ما مدام در حال بازرسی هستیم، اما در این خصوص داروخانه‌‌ها مقصر نیستند. مقصر اصلی دلال‌هایی هستند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند. 

وی گرفت: این نهادها زیر نظر سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت نیستند. اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، مدت‌ها است که تلاش برای ساماندهی بازار تجهیزات داروئی دارد. مدت‌ها است که پیگیریم، اما صنف آن‌ها با ما همکاری نمی‌کند. 

رزازان گفت: ما خواستیم به آن‌ها فشار وارد کنیم، اما نگران بودیم که دسترسی بیماران به تجهیزات با مخاطره مواجه شود. 

وی در تشریح اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر هیئت امنای ارزی تصمیم دارد که خرید و توزیع تجهیزات و ماسک را خود به عهده بگیرد. شرکت‌‌های توزیع زیرمجموعه ما به صورت اورژانسی به داروخانه‌ها تجهیزات می‌دهند. مطمئن باشید که اگر داروخانه‌‌ها دریافت کنند، فوری می‌فروشند و نگه ‌نخواهند داشت. 

وی گفت: تنها اتفاقی که افتاد، سودجویان دو یا سه روز تاخیر ایجاد کردند. در چند روز آینده مطمئنا ماسک و تجهیزات عفونی به مردم خواهد رسید. ما بیش از نیاز کشور مواد ضدعفونی و ماسک داریم.

رزازان در رابطه با سودمندی استفاده از این محلولات و ماسک گفت: ضدعفونی لازم است. ماسک ولی تاثیر چندانی در پیشگیری از انتقال دادن یا گرفتن بیماری ندارد. لازم است افراد بدانند که هر سطحی که استریل می‌شود، مواد شوینده تا دوساعت آن را پوشش می‌دهند که این خود از بین برنده‌ بیماری است. 

وی افزود: الکل‌هایی که افراد خریداری می‌کنند تا ضدعفونی صورت بگیرد، باید بالای هفتاد درصد باشند. هر گونه مواد ضدعفونی رقیق شده در برابر ویروس ناکارآمد یا ضعیف است. همچنین ارتقای سیستم ایمنی افراد بسیار مهم است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که از ویتامین‌های داروئی یا غیرداروئی مدام استفاده کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز