خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران؛

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۲۷۷

براساس اعلام وزارت‌بهداشت تاکنون ۶۱ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در ایران شناخته شده که ۱۲ تن جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از اعلام ورود ویروس کرونا در ایران در روز چهارشنبه سی‌ام بهمن ماه بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۱ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۲ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. کانون ویروس کرونا در ایران از سوی وزیر بهداشت استان قم اعلام شده است، اما مواردی از ابتلا نیز در استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان، گیلان، مازندران، همدان، قزوین، البرز و گلستان شناسایی شده‌اند. همچنین از روز گذشته تا پایان هفته مهدهای کودک، مراکز روزانه بهزیستی، مدارس در همه مقاطع و دانشگاه‌ها در برخی از این استان‌ها تعطیل اعلام شده است.به گفته «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از هماهنگی با وزیر بهداشت و تماس تلفنی با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی قم، گیلان و شهید بهشتی تهران و اعلام آمادگی دولت برای هرگونه کمک برای پیشگیری و مقابله با ویروس «کرونا» مبلغ ۵۳۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان تخصیص یافته است.

توضیحات شهرداری تهران درباره شرایط دفن متوفیان کرونا در بهشت زهرا(س)

«غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا درباره شرایط تدفین فوت شدگان مبتلا به ویروس کرونا گفت: سازمان بهشت زهرای تهران براساس پروتکل‌های ویژه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت مراسم تدفین فوتی‌های ویروس کرونا را انجام خواهد داد و در همین رابطه محل ویژه‌ای از بهشت زهرا(س) برای تدفین آنها در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: شهرداری تهران براساس چارچوب های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و پروتکل های سازمان جهانی بهداشت(WHO) مراسم تدفین را برگزار خواهد کرد و این اطمینان را به خانواده های فوت شدگان می‌دهیم که این مراسم در نهایت احترام و امنیت خاطر خانواده ها برگزار خواهد شد. 

محمدی تاکید کرد: بر این فرایند نظارت کاملی وجود دارد و سازمان بهشت زهرا در صیانت از احترام به جسم متوفی و خانواده‌های این عزیزان از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

راه‌اندازی سایت جدید برای دفن پسماندهای عفونی بیمارستان‌های معین کرونا

«زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با ایلنا درباره سایت جدید دفن زباله‌های عفونی بیمارستان‌هایی که از بیماران مبتلا به کرونا نگهداری می‌کنند، گفت: سایت دفن بهداشتی پسماندهای بیمارستانی یعنی پسماندهای عفونی و خطرناک مدت‌هاست که در محل دفن زباله‌های تهران، آرادکوه است،‌ اما با توجه به آنکه ظرفیت این سایت تکمیل شده است،‌ مکان دیگری تعبیه شده تا پسماندها در آن محل دفن شود. 

او درباره موقعیت مکانی سایت جدید، گفت: این سایت نیز در همان محدوده آرادکوه قرار دارد و زباله‌ها با رعایت تمهیدات بهداشتی و شرایط مناسب به آنجا انتقال داده می‌شوند.

نوری در خصوص شرایط انتقال پسماندهای بیمارستان‌های معین کرونا به محل‌ دفن اظهار داشت: زباله‌های بیمارستانی حتما باید در کیسه‌ها و سطل‌های مجزا قرار گیرند و بعد از اتوکلاو و بی‌خطرسازی جمع‌آوری و از زباله‌های عادی جدا شوند. همچنین در هنگام حمل به صورت جداگانه منتقل و در محل‌های جداگانه دفن می‌شوند.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص اقدامات بهداشتی که برای کارگران خدمات شهری در حین نظافت و پاکسازی شهر در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری و نمایندگان مناطق نیز حضور داشتند و مقرر شد، تاکید بیشتری به پیمانکاران شود تا دستورات لازم را به کارگران بدهند و موارد پیشگیری را رعایت کنند و بهداشت فردی کارگران بیش از گذشته رعایت شود و همچنین شستن مرتب دست‌ها و استفاده از دستکش و ماسک در حین کار نیز در دستور کار قرار گیرد. 

نوری با تاکید بر اینکه شهرداری و پیمانکاران باید بر سلامت و بهداشت کارگران و کارمندان نظارت حداکثری داشته باشند، ادامه داد: کارگران نیز باید به سلامت خود توجه داشته باشند و موارد بهداشت فردی را رعایت کنند،‌ به علاوه باید امکانات و لوازم فراهم باشد و تاکیدات و توصیه‌های بهداشتی نیز به کارگران گفته شود، اما این خود کارگران هستند که باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و یک همکاری دوسویه برای رعایت بهداشت وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  گفت: رسانه‌های ارتباط جمعی نیز باید در جهت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به ویژه به طبقه کارگر که بیشتر در معرض آسیب هستند، کمک کنند تا مشکلات و ضایعات این ویروس  به حداقل برسد و دوره آن سپری شود.

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

مردم از کارت‌های اعتباری استفاده کنند

اسکناس یکی از آلوده‌ترین اشیا است

«مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری آنفولانزا در گفتگو با ایلنا،‌ درباره اقدامات پیشگیرانه افراد در خرید روزانه برای مقابله با کرونا گفت: زمانی که نان که پخته می‌شود، حاوی ویروس کرونا نیست، همچنین کیسه‌های پلاستیکی وقتی به صورت بسته‌بندی هستند، آلودگی ایجاد نمی‌کند، چرا که بلافاصله پس از باز شدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد:‌ در خرید اقلامی مانند نان، زمانی که نانوا نان را از تنور در می‌آورد، هیچ ویروسی ندارد و سریعا آن را داخل نایلکس می‌گذارد، تنها زمانی که مردم می‌خواهند درِ نایلکس را باز کنند باید دست‌هایشان را بشویند.

مرادی بیان کرد: ما چندی پیش به یک سمینار پزشکی رفته بودیم که  هنگام نهار من به دستشویی رفتم تا دست‌هایم را بشویم، اما دیدم که از ۱۰۰ نفر تنها سه نفر دست‌هایشان را شستند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا تاکید کرد: مردم فقط باید توجه داشته باشند که پیش از خرید اقلامی مانند نان دست خود را بشویند. در برخی مناطق بعضا افرادی را داریم که پس از توالت دست‌هایشان را نمی‌شویند.

وی بیان کرد:‌ رسانه باید در رعایت بهداشت فردی بیشتر کار کند. برخی می‌گویند کدام دارو برای این بیماری تاثیر دارد، در حال که این بیماری هیچ دارویی ندارد. البته ویتامین C به اندازه ۶ گرم در روز ابتلا به سرماخوردگی را بهتر می‌کند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا درباره آلودگی اسکناس گفت: اسکانس یکی از آلوده‌ترین اشیا بوده و بنابراین بهتر است که مردم از کارت‌های اعتباری استفاده کنند. در چین نیز اسکانس‌ها ضدعفونی می‌شدند، اما چنین امکاناتی در ایران نداریم، از این رو مردم حتما از کارت اعتباری استفاده کنند تا از شیوع کرونا جلوگیری به عمل بیاید.

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

کلاس‌های نظری دانشگاه تهران تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار می‌شود

معاونت آموزشی دانشگاه تهران در خصوص برگزاری کلاس‌های نظری دانشجویان این دانشگاه به صورت مجازی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: متعاقب اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تعطیلی کلاس‌های آموزشی در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در راستای مقابله با گسترش ویروس کرونا، جلسه هیأت رئیسه دانشگاه تهران تشکیل و مقرر شد کلاس‌های نظری نیمسال دوم ۹۹-۱۳۹۸ تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزارشود.

مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران از امروز دوشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ جهت پشتیبانی‌های لازم برای برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی اعلام آمادگی کرده است.

اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانند برای کسب اطلاعات لازم به آدرس elearn.ut.ac.ir مراجعه کنند.

 توصیه‌های ایمنی دانشگاه خواجه نصیر به دانشجویان خوابگاهی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی به دانشجویان ساکن سراهای دانشجویی اعلام کرد: مطابق اعلام معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی نگرانی در موضوع حذف و اضافه و سایر موارد آموزشی وجود ندارد و زمان مناسب این موضوع پس از بازگشایی مجدد دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد. توصیه می‌شود که دانشجویان با توجه به تعطیلی دانشگاه با هدف رعایت بیشتر موارد بهداشتی خوابگاه را ترک کنند و به شهرهای خود بازگردند.

همچنین براساس تصمیم کارگروه ویژه مراقبت‌های بهداشتی ذیل ستاد بحران دانشگاه خواجه نصیر، اعلام شده که با توجه به تعطیلی دانشگاه تا پایان هفته به منظور رعایت بهتر مراقبت‌های بهداشتی و به جهت کاهش احتمال انتقال و همه گیری ویروس کرونا در محیط های عمومی و لزوم اتخاذ تدابیر ایمنی توسط اداره امور خوابگاه‌ها، خواهشمند است نسبت به ترک خوابگاه‌ها و بازگشت به شهر خود حداکثر تا ظهر دوشنبه ۹۸/۱۲/۵ اقدام نمایند.

به جهت انجام امور آموزشی و تشکیل کلاس اطلاع رسانی مناسب انجام می‌گیرد و دانشجویان نگران برنامه های آموزشی خود نباشند.

دانشجویان خوابگاهی که علائم ابتلا به کرونا ویروس یا ارتباط با افراد مشکوک به ابتلا را دارند مراقب باشند. همچنین دانشجویان برای پیشگیری از انتقال این بیماری به شهرستان محل سکونت، پیش از بازگشت از سلامت خود حتما مطمئن شوند. زیرا هدف از بازگشت آنها و تعطیلی دانشگاه‌ها جلوگیری از پخش و گسترش بیماری است.

در آینده‌ای نزدیک و شروع گرمای هوا شاهد از بین رفتن ویروس کرونا خواهیم بود

تاکنون ۱۲ نفر فوت شدند

 اسدالله عباسی در حاشیه نشست علنی امروز (دوشنبه، ۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور وزیر بهداشت، گفت: تقریبا ۴۷ مورد در سراسر کشور مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شدند که متاسفانه منجر به فوت ۱۲ نفر شده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در قم به تمامی خانواده ها پک بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده عرضه شده است، تاکید کرد: طبق اعلام وزیر بهداشت بیشتر ناقلان ویروس افرادی بودند که از پاکستان و افغانستان و چین وارد کشور شده و برخی از آن ها از مبادی غیرقانونی وارد کشور شده بودند.

عباسی با بیان اینکه طبق اعلام وزیر بهداشت نگرانی در خصوص کمبود تجهیزات و امکانات پزشکی وجود ندارد، ادامه داد: توصیه وزیر بهداشت این بود که با توجه به نبود راه درمان و نداشتن واکسن برای درمان ویروس کرونا بهترین راه پیشگیری است که در این زمینه شهروندان بهتر است از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کرده و از دست دادن و روبوسی خودداری کنند تا در آینده‌ای نزدیک و شروع گرمای هوا شاهد از بین رفتن ویروس باشیم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: در این زمینه متعاقبا براساس شرایط موجود در کشور و از طریق رسانه های رسمی اطلاع رسانی خواهد شد البته مردم توجه داشته باشند که از حضور در تجمعات ورزشی و اردوها خودداری کنند تا با مشکل حادی روبه رو نباشیم.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها در زمینه شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: مبادی ورودی کشور و پروازها در حال بررسی و کنترل دقیق است و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد.

عباسی درباره روند بررسی جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، افزود: تا یک هفته فرصت وجود دارد که صلاحیت وزیر پیشنهادی در فراکسیون ها و کمیسیون ها مورد بررسی قرار گیرد و به احتمال زیاد دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده جلسه رأی اعتماد دکتر خاوازی برگزار خواهد شد.

وی درباره روند بررسی لایحه بودجه ۹۹، گفت: همانطور که هم اکنون در جریان است بعد از صحبت های سخنگوی کمیسیون تلفیق و نماینده دولت، ۵ نفر از مخالفان و موافقان به طرح دیدگاه های خود خواهند پرداخت و بعد از آن کلیات بودجه رأی گیری خواهد شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس از بررسی بودجه در ۳ شیفت کاری صحن علنی مجلس خبر داد.

عباسی درباره رعایت بهداشت در اماکن متبرکه و راه های مقابله با ویروس کرونا در این مراکز، گفت: طبق اعلام وزیر بهداشت تست برخی افراد حاضر در حرم ها از اتباع افغانستان و پاکستان مثبت تشخیص داده شده که براین اساس ضرورت دارد مردم در دست زدن و بوسیدن ضریح ها و اقداماتی از این دست خودداری کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در مجلس شورای اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: در مجلس دفتر مراجعات مردمی از پذیرش مردم خودداری خواهد کرد، در خصوص داخل مجلس هم تمهیداتی فراهم شده تا بتوانند به کار خود ادامه دهند زیرا هرچه سریع تر باید بودجه سال ۹۹ به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه ان شاءالله بودجه سال ۹۹ را با دقت و سرعت به تصویب خواهیم رساند، ادامه داد: اینگونه نیست که در مجلس به دلیل شرایط موجود با سرعت اما دقت کم بودجه را بررسی کنیم، نمایندگان طبق روال سال های گذشته با دقت و سرعت بررسی و تصویب بودجه را در دستورکار خواهند داشت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با توصیه به نمایندگان، گفت: بهتر است همکاران از پیشنهادهای تکراری خودداری کنند تا ظرف ۲ الی ۳ هفته آینده بودجه را تصویب و ابلاغ کنیم.

فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم

شهر باید قرنطینه شود

پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند

هیچ یک از مراجع عظام مخالفتی با تعطیلی حرم نداشتند

 احمد امیرآبادی فراهانی در حاشیه جسله علنی امروز (دوشنبه ۵ اسفند) مجلس شورای اسلامی گفت: قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد دولت برای مواجهه با ویروس کرونا صفر است، بیان کرد: در حال حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: مشکلات فراوانی برای پرستاران با وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، همچنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است. 

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه متاسفانه دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی کند، ادامه داد: درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند، گفت: تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۵۰ نفر در دو هفته اخیر به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته‌اند، بیان کرد: متاسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه پرستاران در خطر هستند، افزود: هیچیک از پرستاران لباس مناسب که لباس فضایی معروف است را در اختیار ندارند. 

امیرآبادی با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه هستند، ادامه داد: امکانات کافی در قم وجود ندارد و بسته‌های پیشگیری نیز هنوز به مردم نرسیده است، و در بعضی داروخانه‌ها نیز ماسک پیدا نمی‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه غیرعلنی از وزیر بهداشت درخواست کردم که قم را قرنطینه کند و حتی با وی دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می‌گویید، زیرا شرایط اینگونه که به نمایندگان می‌گویید نیست و وضعیت قم بحرانی‌تر از این صحبت‌ها است. همچنین به وزیر بهداشت گفتم شما که فرمانده عملیات نام گرفته‌اید، در قم حاضر شوید و از آنجا فرماندهی کنید. 

وی با بیان اینکه دولت به دنبال این است که اخبار را منتشر نکند تا مردم استرس نداشته باشند، افزود: شیوع ویروس کرونا قطعا با اقتصاد قم لطمه می‌زند.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه در طول این مدت ۳۲ نفر در محل قرنطینه ویروس کرونا فوت شده‌اند، گفت: آنهایی که در بیمارستان کامکار و فرقانی قم از دنیا رفته‌اند، عمدتاً به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده است. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه جواب آزمایش دو تن از کودکان نیز مثبت اعلام شده است، اظهار داشت: جواب آزمایش کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز مثبت بوده است و باتوجه به وخامت اوضاع باید هرچه سریعتر جانشین ایشان انتخاب شود.

وی افزود: هیچ امکاناتی به پرستاران نمی دهند در حالی که وزیر می گورد از صبح ۷ هزار لباس مناسب برای پرستاران فرستاده اند و نمی دانم این اظهارات صحیح است یا نه. 

امیرآبادی با بیان اینکه دولت باید تکلیف را در قبال افراد مبتلا به کرونا مشخص کند، اظهار داشت: تاکنون هیچ اقدام ویژه‌ای از سوی دولت برای مقابله با کرونا ندیده‌ام. 

نماینده مردم قم در مجلس درخصوص تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مخالفت مراجع تقلید گفت: هیچیک از مراجع عظام تقلید مخالفتی با تعطیلی حرم نداشتند، زیرا موضوع جان مردم است. 

عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته ۴ متخصص ریه به بیمارستان‌های قم اعزام شدند، اما آنها شبانه قم را ترک کردند.

وی تصریح کرد: طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اولین فوتی‌های مشکوک به کرونا ۲۴ بهمن فوت کرده‌اند و ‌پس از آزمایشاتی که متخصصان اعزام شده از تهران روی آنها انجام داده‌اند، مشخص شد که این افراد مبتلا به کرونا بوده‌اند. 

امیرآبادی درپایان گفت: درخصوص بستن حرم حضرت معصومه (س) شورای تامین باید تصمیم بگیرد و تاکنون چنین تصمیمی به تولیت آستان مطهر ابلاغ نشده و باتوجه به اینکه نماینگان عضو شورای تامین نیستند، باید منتظر شد تا آخرین تصمیمات توسط این شورا اتخاذ و به اطلاع رسانه برسد و ما نیز از طریق وزارت بهداشت موضوع را پیگیری می‌کنیم.

در تشخیص کرونا دیر عمل کردیم

ماموران اورژانس هنگام جابجایی بیماران مشکوک از لباس مخصوص استفاده کنند

عدم ابتلای بچه‌های زیر 10 سال صحت ندارد

«مینو محرز» عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفتگو با ایلنا درباره شیوع ویروس کرونا گفت: این ویروس به تازگی در کشور اپیدمی شده است و مدت کوتاهی از اپیدمی آن گذشته و نمی‌توانیم درباره آن قضاوتی داشته باشیم که آیا مانند ویروس سارس 4 ماهه یا مانند مرس در مدت کوتاهی کنترل شود.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود، این بیماری در طبع گرم تاثیر ندارد و بر طبع سرد تاثیرگذار است یا اینکه در هوای گرم از بین می‌رود و در هوای سرد شایع‌تر است یا اینکه شایع می‌شود، غذای سرد بر آن تاثیر منفی دارد و یا غذای گرم تاثیر مثبت دارد را من بلد نیستم، چراکه ما طب نوین و علمی را خوانده‌ایم و در علم هیچ چیزی در این خصوص نیامده است و در هیچ جای دنیا این طب سنتی که ما از آن یاد می‌کنیم را ندارند.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت تصریح کرد: آن چیزی که بیش از حد مهم است، این است که در حال حاضر این بیماری وارد کشور ما شده و ما باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم که در ابتدا خودمان را حفظ کنیم و بعد دیگران را مبتلا نکنیم. باید توجه داشته باشیم که اگر بیمار هستیم، حتما در منزل بمانیم، چراکه هم خودمان زودتر خوب می‌شویم و هم دیگران را مبتلا نمی‌کنیم. همچنین شست‌وشوی دست‌ها و اتیکت سرفه و عطسه را رعایت کنیم و در صورت یکدیگر سرفه و عطسه نکنیم. در دستمال سرفه کنیم و بعد آن را دور بیاندازیم.

محرز خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری شست‌وشوی مداوم دست‌‌ها است، قبل از اینکه چیزی بخورید و یا دست‌تان را به چشمانتان بمالید، باید بشویید و هر چه بیشتر دست بشویید، سالم‌تر هستید و رعایت همین مسائل باعث کنترل آن می‌شود. اینکه گفته می‌شود، آیا با گرمای هوا این بیماری کمتر می‌شود، هم باید به این توجه داشته باشیم که مطمئنا در فضای بسته که جمعیت زیاد است، بیماری بیشتر انتقال پیدا می‌کند و باید از حضور در تجمعات زیاد خودداری کنیم. در فصلی که هوا گرمتر است به طور مسلم در فضای بسته جمعیت حضور ندارند و به تبع بیماری‌‌های تنفسی هم کمتر انتقال پیدا می‌کند، اما اینکه بخواهیم زمانی برای کنترل آن اعلام کنیم و بگوییم که تا دو الی سه ماه دیگر یا تا یکسال دیگر به پایان می‌رسد، این را نمی‌دانیم. سازمان جهانی بهداشت هم هنوز چیزی در این باره نمی‌داند و زمانی برای آن در نظر نگرفته است.

وی ادامه داد: این بیماری به تازگی در کشور ما آمده است و باید سعی کنیم با رعایت مسائل بهداشت فردی و عدم وحشت با آن مقابله کنیم، چراکه در بحران اگر وحشت کنیم، نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم. باید وحشت نکنیم تا بتوانیم در مقابل این بیماری هم خودمان را و هم دیگران را حفظ کنیم.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که گفته شده 80 تا 90 درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند به مراقبت‌های خاص نیاز ندارند، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: تعداد بسیار زیادی از افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، می‌توانند بدون علامت باشند به طور مثال اینکه گفته می‌شود، بچه‌های زیر 10 سال مبتلا نمی‌شوند، قطعا اینگونه نیست بلکه آنها مبتلا می‌شوند، ولی حتما علامتی ندارند. بنابراین بیشتر در افرادی علائم شدید بیماری مشاهده شده است که یا مسن هستند و یا چاق و دارای اضافه وزن و بیماری‌های زمینه‌ای هستند مانند افرادی که دارای نقص ایمنی‌اند، یا پیوند شده‌اند و این افراد باید مراقبت بیشتری کنند.

محرز درباره دیر شناخته شدن بیماری در افراد مبتلا به کرونا گفت: ما تازه اقدام به تست گرفتن کرده‌ایم و بیماری به تازگی در قم مشخص شده است و شروع از آنجا بوده و منتشر شده است، البته از قبل هم بوده، اما شناسایی نکرده بودیم. بنابراین در حال حاضر تازه تشخیص داده‌ایم، در بیمارستان بیماران بدحال می‌‌آیند و افرادی که کلینیکال هستند، هنوز به ما مراجعه نکرده‌اند و هر مراجعه‌کننده‌ای که داریم، افراد بدحالی هستند که در آی‌سی‌یو بستری شدند. علت اینکه مرگ و میر در کشور ما بالا بوده است به این دلیل است که ما هنوز در حال آزمایش بیماران به شدت بدحال بستری در بیمارستان هستیم، که به این معناست در تشخیص دیر عمل کرده‌ایم، و گرنه ما نباید بیشتر از آن مرگ ومیری که در چین گزارش شده است، یعنی همان دو درصد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید بیشتر به فکر باشیم و زودتر بیماری را تشخیص دهیم، تصریح کرد: خوشبختانه برای افرادی که دارای سندرم زجر تنفسی هستند که این در مراحل نهایی بیماری مشخص می‌شود، درمانی وجود دارد که از دیروز به بیمارستان‌های معینی که در تهران برای بستری این بیماران تعیین شده، ابلاغ شده است.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت درباره منع قلیان کشیدن، خاطرنشان کرد: قلیان کشیدن باعث انتقال بسیاری از ویروس‌ها می‌شود، در خصوص این بیماری‌ هم صددرصد باعث انتقال می‌شود و به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که در دورهمی از قلیان استفاده کنند و به شدت توصیه می‌شود از بوسیدن و دست دادن نیز خودداری کنند.

محرز در خصوص لزوم پوشش ویژه ماموران اورژانس برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا  به بیمارستان گفت: احتیاجی به پوشیدن لباس فضایی که در برخی تصاویر می‌بینیم، نیست همین که ماسک جراحی معمولی بزنند، دستکش بپوشند و عینک بزنند کفایت می‌کند. آنهایی که در اتاق آی‌سی‌یو نزدیک به بیمار هستند و می‌خواهند به بیمار خدمات بدهند، همین کافی است و آن لباس فضایی نیازی نیست. ما بیماری داشتیم که قرار بود با اورژانس به بیمارستان‌های معین منتقل شود فقط نیم ساعت طول کشید تا آن لباس‌ها را بپوشند. احتیاجی به این لباس‌ها نیست و برای انتقال بیماران می‌توانند یک گان بپوشند. پوشیدن این لباس برای افرادی است که در بخش آی‌سی یو با بیمار در ارتباط است. فعلا چون مسئله آنفولانزا مطرح است، فقط توصیه می‌کنیم ماموران اورژانسی که بیماران کاملا مشکوک را جابجا می‌کنند، از لباس‌های ویژه که فضایی است استفاده کنند.

وی درباره استفاده از ماسک گفت: توزیع ماسک مجانی به نظر من اشتباه است، چراکه اصلا مردم نباید ماسک بزنند و لازم نیست و فقط فردی که بیمار است باید از ماسک استفاده کند، اما در مکان‌های پرازدحام مانند مترو به دلیل اینکه ما اتیکت سرفه و عطسه را بلد نیستیم و یا رعایت نمی‌کنیم و در صورت هم سرفه می‌کنیم، توصیه می‌کنیم، در این مکان‌ها از ماسک‌های جراحی معمولی استفاده کنند. رادیو و تلویزیون هم باید به صورت مرتب برنامه‌های آموزشی پیشگیری از کرونا را آموزش دهند و باید مدام شست‌وشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی را به مردم گوشزد کنند.

لیست بیمارستان‌های منتخب کشور برای مقابله با کرونا

سازمان نظام پزشکی اقدام به انتشار لیست بیمارستان‌هایی کرد که در سراسر کشور برای مقابله با کرونا ویروس مشخص شده‌اند.

به گزارش ایلنا بنا بر اعلام سازمان نظام پزشکی کشور، این سازمان لیست بیمارستان‌هایی که برای قرنطینه و ایزولاسیون بیماران مبتلا به کرونا یا افراد مشکوک، در سراسر کشور مشخص شده است را اعلام کرد. سازمان مذکور تاکید دارد که هرگونه دخل و تصرف از این لیست توسط خود سازمان اعلام خواهد شد. بنابراین اخبار را از رسانه‌های غیرمعتبر یا افراد غیرکارشناس و مسئول در این حوزه دنبال نکنید. لیست این بیمارستان‌ها به شرح ذیل است:

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

ماجرای فوت ۵۰ نفر براثر کرونا در قم و تکذیب آن/ ارسال اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم به وزارت‌بهداشت/شهرها قرنطینه نمی‌شوند/ وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست/ بهبودی ۳ نفر از مبتلایان+ فهرست بیمارستان‌های تشخیص کرونا

امیرآبادی مجلس را ترک کرد

ضدعفونی صندلی نماینده قم در مجلس

کریدور خانه ملت بسته شد

جلسه امروز خانه ملت خالی از حاشیه نبود پس از آنکه احمد امیرآبادی فراهانی در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره بیماری کرونا صحبت کرد مجلس را به دلیل نامساعد بودن حالش ترک کرد. پس از خروج نماینده قم از صحن محل استقرار وی توسط نیروهای مجلس ضدعفونی شد.

بر اساس تصمیم اداره اخبار مجلس برای حفاظت از سلامت خبرنگاران کریدور خانه ملت بسته شد.

کرونا ویروس واکسن ندارد و قابل درمان نیست

امکانات تشخیصی در استان وجود ندارد

فوت 2 نفر از 4 بیمار مبتلا

ارسلان‌سالاری (رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی‌گیلان) در نشست‌خبری با محوریت پیشگیری و کنترل کرونا ویروس که با حضور جمعی از معاونان دانشگاه و اصحاب رسانه در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه  شیوع کرونا ویروس از دو ماه پیش در چین و سی کشور دیگر مطرح شد، گفت: در استان گیلان نیز توسط مسئولان دانشگاه، از ابتدا تمهیدات لازم در مرز زمینی آستارا و دریایی انزلی انجام شد و برای حدود 70 هزار نفر، غربالگری و تب‌سنجی صورت گرفت.

وی افزود: در هفته پیش‌که شیوع این بیماری در قم مطرح شد، با هماهنگی‌های به عمل آمده با  وزارت بهداشت و حضور معاون درمان وزارت در گیلان، جلساتی در  استانداری و فرمانداری  برگزار شد و تمهیدات لازم نیز در زمینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا اتخاذ شد.

سالاری خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که واقعیت‌ها را بیان کنیم و در این زمینه، نقش اصحاب رسانه جهت آگاهسازی جامعه و اطلاع‌رسانی صحیح حایز اهمیت است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: قبل از  ویروس کرونای جدید، شش نوع ویروس کرونا وجود داشت که چهار نوع ویروس عامل سرما خوردگی عادی بودند و بارها به آن مبتلا شده‌ایم.  

وی ادامه داد: یک نوع هم در سال 2003 به نام سارس در چین ایجاد شد که بعد از یک سال ناپدید شد. پس از آن،  ویروس مرس که از عربستان آغاز شد و اکنون ویروس کرونای جدید در سی کشور جهان ازجمله ایران شیوع یافته است.

 سالاری با بیان اینکه در حال حاضر امکانات تشخیصی در استان وجود ندارد، گفت: نمونه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص ویروس به تهران فرستاده می‌شود، ولی سعی ما این است که استان گیلان در آینده نزدیک به این امکانات مجهز شود.

 وی افزود: واقعیت این است که مرگ و میر مبتلایان به کرونا، از آنفولانزای نوع B کمتر است و در کودکان زیر ده سال، کمتر از دو درصد است.

 سالاری با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری است، گفت: مدت انتقال این ویروس ممکن است تا دوهفته طول بکشد؛ افرادی با کرونا مثبت، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و ناقل این بیماری باشند. حدود بیست تا سی درصد بیماران ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند و ده درصد هم نیاز به بستری در بخش ای. سی. یو داشته باشند. بنابر این وظیفه اصحاب رسانه است که برای آگاهی‌بخشی به مردم  و رعایت اصول بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا واکسن ندارد و قابل درمان نیست، گفت: کمترین هزینه برای پیشگیری از این بیماری، شستن مرتب دست با آب و صابون است.

رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی‌گیلان از چهار مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در گیلان خبر داد و افزود: متاسفانه از این تعداد، دو مورد فوت شدند.

 سالاری در خصوص تمدید تعطیلی مدارس و سایر  مراکز آموزشی گفت: در این مورد، در حال رایزنی با وزارت بهداشت و استانداری هستیم و پس از  اعلام نتیجه، به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ادامه  معصومی (فوق تخصص بیماری‌های عفونی و کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت) استفاده از ماسک را در بیشتر موارد غیرضروری دانست و افزود: استفاده از ماسک فقط در مواردی که افراد سالم با بیماران سروکار دارند یا در محل تجمعات حضور دارند و بیماران ضروری است. 

وی از اصحاب رسانه خواست تا با اطلاع‌رسانی صحیح، آرامش و اعتماد را  در مردم ایجاد کنند.

تکذیب خبر فوت ۵۰ نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا

با قرنطینه شهرها به هیچ وجه موافق نیستیم

تست کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی قم  مثبت است

۸۰ درصد مبتلایان به کرونا با مراقبت‌های شخصی درمان می‌شوند

ایرج حریرچی (معاون کل وزارت بهداشت) درباره آخرین آمار فوت‌شدگان بر اثر کرونا گفت: از دیروز تا امروز 4 نفر به جمع فوت‌شدگان اضافه شده است و به 12 نفر رسیده است. افراد مبتلا که تست آنها مثبت شده نیز 59 الی 61 نفر است.

وی افزود: تعداد فوت شده اگر صورت باشد، مخرج تعداد افرادی است که مشکوک هستند و فوتی ما از میان افراد مشکوک نزدیک به یک درصد است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فوت 50 نفر را تکذیب می‌کنیم، هیچکس صلاحیت اعلام اخبار در این زمینه را ندارد.

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌های خارجی تعداد افراد فوت شده را  اعلام می‌کنند و من جواب آنها را نمی‌دهم، گفت: اما اگر از افراد دلسوز داخلی کسی ادعایی در این زمینه دارد، باید با یک نامه رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند. نماینده قم نیز باید به ما رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند اگر تعداد فوت‌شدگان نصف این آمار هم باشد من استعفا می‌دهم. ما به خاطر تشویش اذهان عمومی کوتاه نمی‌آییم.

حریرچی خاطرنشان کرد: تست رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز مثبت شده است. الان وقت رقابت‌های سیاسی نیست. کرونا یک موضوع ملی است و باید دست به دست هم دهیم تا آن را ریشه‌کن کنیم.

حریرچی در خصوص قرنطینه شهرهایی که آمار ابتلا به کرونا در آنها بالا است، گفت: با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم، چرا که این اقدام مربوط به قبل از جنگ جهانی است، قرنطینه تبعاتی دارد و ما به دقت مصاحبه و آزمایش و تحلیل‌های لازم را انجام می‌دهیم  و پیش بینی می‌کنیم که هر تصمیمی چه تاثیری خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه قم وضعیت باثباتی دارد،  ادامه داد: اگر قم را تعطیل کنیم و مردم به مسافرت بروند باعث پخش بیماری در بقیه شهرها می‌شود در نتیجه با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.

حریرچی افزود: استفاده از لباس مخصوص که برخی به آن لباس فضانوردی می‌گویند، نیز پروتکل دارد و برای کسانی باید استفاده شود که یا قطعا به دلیل کرونا فوت کرده‌اند و یا بیماری است که کرونای مثبت دارد. ما طبق سطح بندی براساس پروتکلی که اعلام کردیم باید از این لباس استفاده کنیم.

وی درباره نپرداختن صدا و سیما به اهمیت مسئله کرونا گفت: صداوسیما نیز از لحاظ آگاهی بخشی همکاری خوبی با ما داشته است از لحاظ اطلاع‌رسانی هم در برنامه تیتر امشب، نگاه یک و گفتگوی ویژه خبری به این موضوع اختصاص پیدا کرد. در اکثر مسائل بخش خبری هم هماهنگ شده که حضور داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت درباره خاکسپاری افراد فوت شده به دلیل بیماری کرونا گفت: خاکسپاری افراد فوت شده به دلیل بیماری کرونا پروتکل کاملا مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارد. همچنین درباره شست و شو و اینکه باید چه ماده‌ای به فوت شده زده شود یا اینکه در چه عمقی از زمین باید دفن باشد دارای یک پروتکلی است که مختص who است و عینا هم باید اجرا شود یکسری خبرهای منفی منتشر می‌شود که از ابتدا کذب است و مدعی می‌شوند که خودشان فرد فوت شده را کاور کرده و بعد دفن کرده‌اند، اما آیا مردم این چنین چیزی را قبول می‌کنند آیا کسی می‌تواند جنازه را به تنهایی در کاور کند؟

حریرچی درباره تامین ماسک و مواد ضد عفونی برای عموم مردم گفت: ما در مورد ماسک پیش‌تر واضح گفته‌ایم که مردم عادی احتیاجی به ماسک ندارند و فقط مراقبین آن هم با سطح بندی مانند پزشک و پرستاده هستند که باید حتما از ماسک استفاده کنند. البته 80 درصد افراد مشکوک و بیمار باید در خانه مراقبت شوند و کسانی که از بیماران کرونا مراقبت می‌کنند حتما باید ماسک استفاده کنند.  

وی افزود: همچنین افرادی که دارای سندروم حاد سرماخوردگی هستند و عطسه می کنند باید از ماسک استفاده کنند البته ما پیش بینی کرده بودیم که ماسک کم نمی‌آید. علاوه بر این‌ها ما گله داریم که در شرایط سخت دو اتفاق می‌افتد، اول اینکه یکسری سوداگری‌هایی می‌کنند و می‌خواهند سود چندین برابری کسب کنند. ما از دادستانی اردبیل تشکر می‌کنیم که دو داروخانه متخلف را پلمپ کردند.

حریرچی در پاسخ به این سوال که وسایل شوینده و ماسک از طریق سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد و قشر تحصیلکرده در داروخانه‌ها ماسک و ژل‌های ضدعفونی را احتکار می‌کنند؟ گفت: این مساله را تکذیب یا کتمان نمی‌کنیم. در مورد مواد شوینده کمبود نداریم و این مساله در زمینه موادضدعفونی‌کننده و ماسک مطرح است. اکنون با هماهنگی وزیر صمت به میزان قابل توجهی این اقلام توزیع می‌شود.

 او با بیان اینکه در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نداریم، تصریح کرد: اکنون در زمینه تولید ماسک در حد صادرات هستیم.

معاون وزیر بهداشت درباره اینکه هیچ نظارتی بر فرآیند توزیع و خرید و فروش ماسک و موادضدعفونی‌کننده نداشته، اظهار کرد: نظارت‌های متعددی انجام شده، اما نظارت بر توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در حوزه وزارت بهداشت نیست و از طریق تعزیرات و قوه قضائیه با این افراد متخلف برخورد می‌شود.

حریرچی تاکید کرد که فروش ماسک در سوپرمارکت‌ها منعی ندارد.

حریرچی در پاسخ به این سوال که چرا آمار تلفات کرونا زیاد است، آیا کرونا زودتر از این شروع شده بود، تصریح کرد: واقعیت این است که الان دنیا در مورد اعلام افراد فوت کرده به دلیل ویروس کرونا کاملا با سیاست مخفی کاری برخورد می‌کند در سه کشور همسایه ما اصلا نمی‌توانند تست کرونا بگیرند.

وی درباره بیمارستان‌هایی که برای بیماران در نظر گرفته شده است،‌ تصریح کرد: در تهران در سه مرکز آزمایش انجام می‌شود و مردم به آنجا نمی‌توانند مراجعه کنند همچنین آزمایشی که انجام می‌شود  به درخواست مردم نیست در هیچ جای دنیا هم اینگونه نیست که به خواست مردم تست از مورد مشکوک انجام شود. یکی از مشکلات ما این است که افرادی که علائم ندارند برای انجام تست مراجعه می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماران را خودمان به بیمارستان‌های تعیین شده منتقل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه برای بیماران کرونا پیش‌بینی شده است و اینکه بیمارستان جدید احداث نکردیم یا در شهر آفتاب سوله نزدیم به این دلیل است که طبق متون علمی دنیا بیمارستانی که در حال فعالیت است بهتر می‌تواند خدمات ارائه دهد. در برخی از استان‌ها نیز بیمارستانی را گفتیم تا برای این کار در نظر گرفته شود اما دیدیم که تعدادی مردم را تحریک می‌کنند که چرا بیماران را به شهر ما می‌آورید بالاخره ما باید مریض‌ها را در یک جا اداره کنیم.

وی درباره شهرهای متوسط نیز گفت: در یک شهر متوسط یک بیمارستان با یک رزرو در نظر گرفته‌ایم برای شهرهای کوچک نیز یک بخش از یک بیمارستان را در نظر گرفته‌ایم. 80 درصد کسانی که کرونای مثبت دارند با مراقبت‌های شخصی خوب می‌شوند و نیاز به بستری در بیمارستان ندارند.

حریرچی ادامه داد: مردم نباید به هر دلیلی  به بیمارستانی که فکر می کنند، تخصص بیشتری دارد مراجعه کنند چراکه تنها ممکن است 20 درصد تحت نظر قرار گیرند و یا در بیمارستان بستری شوند، اما اکنون مشکل ما این است که برخی با علائم سرماخوردگی هم مراجعه می کنند و می‌گویند ما را چند روز بستری کنید. مردم باید به این نکته توجه کنند که بیمارستان عفونی‌‌ترین نقطه دنیاست و سیاست حتی در چین هم اینگونه است که به دلیل اثربخشی بیشتر مراقبت‌ها در منزل انجام شود و حتی اگر لازم شد کادر پرستاری به منزل بیمار مراجعه کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره انتشار آمار مبتلایان توسط وزیر بهداشت ترکیه و این شائبه که به دلیل حضور مردم در تجمعات بزرگ و به دلیل مسائل سیاسی آمار دیر اعلام شده است، گفت: به هیچ وجه این مساله مطرح نیست. این اتفاق روز جمعه افتاده است. ساعت 1 ظهر روز جمعه دکتر جهانپور در مصاحبه‌ای اعلام کردند که 738 مورد مشکوک به بیماری کرونا داریم و در ساعت سه تا 4 بعداز ظهر وزیر بهداشت ترکیه با وزیر بهداشت ما حرف زده است  و ساعت 5 توئیت کرده که 750 بیمار مشکوک به کرونا در ایران وجود دارد و منابع خبری می گویند چرا آمار ایران را ترکیه اعلام کرده است. اگر منِ نوعی را دروغگو و یا کتمان کننده فرض کنید،‌ هر حرفی بزنم آن را قبول نمی‌کنید.  

حریرچی ادامه داد: توئیت وزریر بهداشت ترکیه بعد از اعلام آمار از سوی ما بوده، اما خبر آنها بیشتر چرخیده است.

معاون وزیر بهداشت درباره تولید کیت گفت: یک هفته است که کیت تشخیص تولید شده و تحویل داده می شود برای اینکه بگوییم کسی مبتلا به کرونا است، باید تست انجام شود. در این مدت بیش از 6 هزار کیت تولید شده و یا خارجی‌ها به ما تحویل داده‌اند.

اسامی فوتی‌های قم را به معاون وزیر بهداشت داده‌ام

منتظر استعفای حریرچی هستم

خبر مراجعه من به اورژانس مجلس کذب است

احمد امیرآبادی فراهانی در گفتگو با ایلنا، درباره ابتلایش به ویروس کرونا گفت: خبر مراجعه من به اورژانس مجلس کذب است و برای حضور در جلسه هیات رئیسه، مجلس را ترک کردم.

نماینده مردم در پاسخ به اینکه معاون وزیر بهداشت آمار فوت‌شدگان قم را تکذیب کرد، افزود: اسامی فوت‌شدگان را به معاون وزیر داده‌ام و حالا باید منتظر استعفای وی باشیم.

منتظر استعفای حریرچی هستم

 

اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌های قم را به معاون وزیر بهداشت داده‌ام

احمد امیرآبادی فراهانی در گفتگو با ایلنا، درباره ابتلایش به ویروس کرونا گفت: خبر مراجعه من به اورژانس مجلس کذب است و برای حضور در جلسه هیات رئیسه، مجلس را ترک کردم.

نماینده مردم در پاسخ به اینکه معاون وزیر بهداشت آمار فوت‌شدگان قم را تکذیب کرد، افزود: اسامی ۴۰ نفر از فوت‌شدگان را به معاون وزیر داده‌ام و حالا باید منتظر استعفاء وی باشیم.

روز جمعه درباره تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری می‌شود

کیانوش جهانپور (مدیر کل مرکز اطلاع رسانی و  روابط عمومی وزارت بهداشت) در اتاق اطلاع‌رسانی کرونا که در وزارت بهداشت تشکیل شد، گفت: آخرین آمار ابتلا به بیماری کرونا،  نفر و ۱۲ مورد فوت در شهرهای همدان. اراک، قم، تهران و اصفهان بوده است.

وی گفت: ماسک به هیچ عنوان برای جمعیتی که در خیابان عبور و مرور می‌کنند لازم نیست. بنا به موجی که ایجاد و به خرید مواد شوینده و ماسک به اندازه مصرف چند سال کشور منجر شد، وزارت بهداشت تصمیم گرفت خرید و عرضه این ماسک برای داروخانه های شهری و مراکز درمانی را به عهده بگیرد. از این پس خرید و فروش ماسک در داروخانه‌های شهری ممنوع اعلام می‌شود و عرضه آن به صورت مدیریت شده در مراکز درمانی، قم و سایر مکانها انجام خواهد شد.

مدیر کل مرکز اطلاع رسانی و  روابط عمومی وزارت بهداشت در ادامه گفت: افرادی هم به عنوان سوداگر یا سودجو، از این فرصت استفاده کردند و با قیمت‌های نامتعارف تجهیزات را به فروش رساندند. بنابراین توزیع کشور با عدالت انجام می‌شود و در این مورد اولویت با شهر قم است. ماسک و مواد ضدعفونی برای اهالی قم، درب منازل ارائه می‌شوند. بسته‌ای که ارائه می‌شود شامل ماسک، کیت های حفاظتی، مواد ضدعفونی و صفحات آموزشی است.

جهانپور گفت: اگر روزی لزوم استفاده از ماسک در تهران یا کلانشهرهای دیگر مطرح شود، ما آن ماسک را در سطح شهر، اتوبوس‌ها و غیره ارائه می‌کنیم. اما در حال حاضر در قم و شهرهایی مانند قم که با ابتلا مواجه بودند، مراکز درمانی در اولویت هستند. این بسته‌ها با تولیت وزارت بهداشت و با پشتیبانی وزارت صمت در موضوع تولید و تامین در دسترس قرار خواهد گرفت، اما طبق پروتکلی وزارت بهداشت تنظیم خواهد کرد.

وی در رابطه با تعطیلی مدارس بیان کرد: به نظر وزارت بهداشت تعطیلی مدارس عاملی نیست که بتواند جلوی شیوع بیماری را بگیرد. کارشناسان ما معتقدند که تعطیلی مدارس منجر به تحرک بیشتر خانواده‌ها می شود. همین تعطیلات اولیه مدارس در این روزها منجر به رفت و آمد خانواده‌ها شد. این موضوع با تعطیلی کلاس‌های دانشگاهی، سالن‌های نمایش، تئاتر، سینما و... متفاوت است. همچنین این با تعطیلی همایشها، کنفرانسها، مسابقات فوتبال بدون تماشاگر، تجمعات، اردوهای دانشجویی و دانش آموزی، اردوهای سیاحتی و زیارتی متفاوت است. حداقل تا آخر هفته این موضوع ادامه دارد. پنج شنبه و جمعه ارزیابی ریسک می‌شود و ممکن است تمدید شود.

جهانپور در پاسخ به این سوال که افراد دارای علائم به کجا مراجعه کنند، گفت:  از روز گذشته افراد با ۱۱۵ تماس می‌گرفتند که موج شلوغی روی خط ایجاد شده و دسترسی مردم را دچار مشکل کرده بود و در تلاش هستیم تا سامانه مجزایی برای پاسخگویی در زمینه کرونا راه‌اندازی کنیم که همزمان قادر به پاسخگویی به ده ها نفر باشد و ظرف روزهای آینده این اقدامات بالفعل خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: برای تسهیل کار به ویژه در تهران و جلوگیری از تراکم بیماران از امروز ۲۲ مرکز به عنوان درمانگاه کرونا در نظر گرفته می‌شود و آدرس مراکز نیز اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین مکان این درمانگاه ها روی اپلیکیشن‌های مسیریابی در دسترس خواهد بود و پزشکان در این مراکز شرح حال و علائم را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز با اورژانس به بیمارستان‌های معین اعزام خواهند شد.

وی درباره تعداد آزمایشگاه‌های تست ویروس کرونا گفت: بیش از یک ماه و نیم قبل یک آزمایشگاه مرجع برای تست کرونا تعیین شده بود و اکنون تعداد آزمایشگاه‌های کرونا به ۳ مورد رسیده است، با توجه به نیازی که در شرایط کنونی و روند صعودی بیماری حس می‌شود و آزمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند یک آزمایشگاه در تهران و ۴ مورد در سایر استان‌ها فعال خواهند بود و در صورت نیاز تعداد آزمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

جهانپور درباره تامین کیت آزمایشگاهی کرونا گفت: کیت تشخیص تعداد کرونا از ماه‌ها قبل در دسترس بود و چهارمین محموله کیت آزمایشگاهی جمعه وارد کشور و تحویل انستیتو پاستور شد و سازمان جهانی بهداشت در اختیار ما گذاشته  و برخلاف اخبار کذب در فضای مجازی تولید ۲ کشور اروپایی است، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که آمادگی دارد تا درصورت نیاز کیت و وسایل حفاظتی در اختیار ما قرار دهد.

وی با اشاره به بهببود مواردی از ابتلایان به کرونا گفت: وقتی از بهبود صحبت می‌کنیم منظورمان مواردی است که علائم حاد و شدید بیماری را داشته‌اند تشخیصشان قطعی شده و حالا بهتر شده و یا بهبود یافته‌اند. در این زمینه سه گزارش مستند وجود دارد که یکی مربوط به یکی از همکارانمان در اراک است که در روند بهبودی قرار دارد و از بخش مراقبت‌های ویژه خارج شده و در بخش عادی قرار دارد. در عین حال دو مورد هم در بیمارستانی در تهران داشتیم که حالشان رو به بهبودی رفته و از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش‌های عادی منتقل شدند و امروز صبح با بهبودی کامل مرخص شدند که این موضوع نوید بخش است.

تصمیم‌گیری درباره مراسم اعتکاف تا یکی دو روز آینده اعلام می‌شود

«محمد دادسرشت» معاون فرهنگی رییس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ تهران در گفتگو با ایلنا، درباره لغو مراسم اعتکاف در دانشگاه‌ها گفت: ستاد اعتکاف کل کشور امروز اعلام کرده است که نتیجه بررسی‌ها جهت برگزاری اعتکاف امسال را تا فردا یا پس فردا اعلام خواهند کرد، ما نیز منتظریم که آنها تصمیمات نهایی را اعلام کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌‌ها در استان و کل کشور تابع دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان هستند، اگر آنها بگویند که مراسم اعتکاف در دانشگاه تعطیل می‌شود، تعطیل خواهد شد و اگر بگویند تعطیل نیست؛ مراسم اعتکاف در دانشگاه تعطیل نمی‌شود.

معاون فرهنگی رییس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ تهران گفت: در هر صورت اخبار مبنی بر اعتکاف در کل کشور تا فردا از سوی ستاد اعتکاف کل کشور منتشر خواهد شد. مانند راهیان نور که تعطیلی آن ربطی به دانشگاه‌ها نداشت و در کل کشور لغو شد و دانشگاه‌ها نیز به تبع آن برنامه راهیان نور را لغو کردند.

دادسرشت اظهار داشت: تا اعتکاف دو هفته دیگر زمان هست و تا یکی دو روز آینده تصمیم‌گیری درباره مراسم اعتکاف اعلام خواهد شد.

توقف سفر زمینی به عتبات تا دو هفته به دلیل شیوع کرونا

سفرهای هوایی به عتبات برقرار است

«محمد آزاد» سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت در گفتگو با ایلنا، درباره سرانجام سفر به عتبات عالیات که با توجه به شیوع کرونا در کشور از روز جمعه متوقف شده بود، گفت: با توجه به اهمیت مسائل بهداشتی، سفر به عتبات عالیات از جمعه متوقف شده بود و سفر زمینی و هوایی به عراق انجام نمی‌شد.

وی ادامه داد: در همین خصوص جلسه‌ای بین مسئولان ایرانی و عراقی در دو روز گذشته برگزار شده است. در این جلسه مقرر شد که سفر زمینی به عتبات به مدت دو هفته متوقف شود که البته در صورت توافق دو کشور، به ویژه مذاکرات وزرای بهداشت ایران و عراق، ممکن است این مدت کاهش پیدا کند.

سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: اکنون سفرهای هوایی به عتبات برقرار است و تا ۴۸ ساعت آینده بررسی در خصوص آنها اعلام خواهد شد.

آزاد درباره زائرانی که هم‌اکنون در عراق حضور دارند، گفت: در خصوص بازگشت این زائران به کشور مشکلی وجود ندارد و براساس زمان‌بندی مشخص شده به ایران بازمی‌گردند و مسئولان بهداشتی کشور نیز در مرزها حضور داشته و وضعیت سلامت آنها را بررسی می‌کنند.

تعطیلی نماز‌های جماعت و محافل مذهبی حرم حضرت معصومه(س)

تعطیلی مراسم اعتکاف در قم

 در پی شیوع بیماری ویروسی کرونا در قم و شهرهای مختلف کشور، تمهیدات ویژه‌ای از سوی مسئولان استان قم در این زمینه اتخاذ شده است که بسیاری از آنها مرتبط به کنترل ارتباطات اجتماعی در شهر است.

بر اساس مصوبه امروز 5اسفندماه شورای تامین استان قم نمازهای جماعت و مراسمات مذهبی حرم حضرت معصومه(س) تعطیل شد.

در این مصوبه آمده است که بر اساس مصوبه شورای تأمین استان قم مورخ پنجم اسفندماه در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نمازهای جماعت، مراسمات مذهبی و برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) تعطیل و دور ضریح مطهر نرده‌هایی حائل قرار داده شد.

در همین راستا مراسم اعتکاف امسال قم نیز تعطیل شد.

پلمپ  ۱۸ داروخانه در کشور به دلیل گرانفروشی ماسک

سید یاسر رایگانی در مورد آخرین اقدامات انجام شده در برخورد با گرانفروشان و محتکران ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده، اظهار کرد: گشت‌های مشترک ویژه کنترل و برخورد با احتکار و گرانفروشی ماسک و مایع ضدعفونی کننده در سراسر کشور انجام می‌شود و تاکنون در استان‌های آذربایجان شرقی 7 داروخانه، البرز 3 داروخانه، کهگیلویه و بویراحمد 3 داروخانه، اردبیل 2 داروخانه و کرمانشاه، قزوین، زنجان هر کدام یک داروخانه به دلیل گرانفروشی ماسک، امتناع از عرضه و عدم حضور مسئول فنی پلمپ شدند.

وی افزود: همچنین در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان و گیلان انبارهای ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده کشف و پلمب شده است.

رایگانی اضافه کرد: اولویت ما این است که ماسک‌ها بلافاصله توزیع و برای متخلفان تشکیل پرونده شود و طبق هماهنگی با قوه قضائیه امیدواریم محتکران و گرانفروشان ماسک که به هموطنان ظلم می‌کنند به عنوان اخلالگران در نظام سلامت کشور مجازات شوند.

فوت یک فرد مبتلا به کرونا در نیشابور

 رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور روز دوشنبه طی بیانیه‌ای که در سایت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور منتشر شده است، از فوت یک بیمار هفتاد ساله مبتلا به کرونا در این شهر خبر داد.

محسن عظیمی‌نژاد در این بیانیه‌ اعلام کرد: از ۲۰ بیمار دارای علائم بیماری دستگاه تنفسی فوقانی که طی هفته گذشته در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور بستری شده بودند نمونه‌گیری شد و ۱۰ نفر از آنان با بهبود وضعیت و به دست آوردن سلامتی از بیمارستان مرخص شدند.

وی افزود: یک نفر از این بیماران که دارای سن بیش از هفتاد سال بود، شب گذشته فوت کرد که آزمایشات اولیه شواهدی مبنی بر ابتلای وی به کرونا را نشان می‌دهد.

وی گفت: به منظور نهایی نمودن تشخیص بیماری، مراتب از طریق انستیتوپاستور، آزمایشگاه مرجع ویروس‌شناسی ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران درحال پیگیری است که نتایج آن به زودی از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

عظیمی‌نژاد افزود: سایر بیماران بستری در بیمارستان تحت نظر بوده و علائم بالینی آنها روند بهبودشان را نشان داده و منتظر نتایج اولیه آزمایشات آنها هستیم که در صورت منفی شدن از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

وی ادامه داد: شهروندان به پیام های آموزشی دانشکده علوم پزشکی و وزارت بهداشت توجه نمایند و با رعایت مسائل بهداشت فردی به جلوگیری از انتشار ویروس کمک نمایند.

وزارت بهداشت قائل به تعطیلی مدارس نیست

 کیانوش جهانپور درباره کمپین #کرونا_را_شکست_می‌دهیم، گفت: باتوجه به کلید خوردن بسیح ملی مقابله با ویروس کرونا به دستور وزیر بهداشت که در فضای مجازی و از طریق ویدئوکنفرانس با مدیران علوم پزشکی سراسر کشور مطرح شد، ضمن بحث و بررسی برنامه‌های ابتدایی، فاز یک این کمپین یا بسیج ملی را اعلام کردیم و هشتک کرونا را شکست می‌دهیم، رسانه‌ای شد.

وی ادامه داد: در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تعامل دو سویه‌ای برقرار خواهد شد و امیدواریم شاهد یک اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش عمومی در جهت اهداف این کمپین که کنترل ویروس است، باشیم و انشالله بتوانیم خبر مهار و حذف این بیماری را اعلام کنیم.

جهانپور درباره تعطیلی مدارس تهران در روزهای آتی گفت: از دیدگاه وزارت بهداشت و قرارگاه کنترل بیماری کووید 19 ما قائل به تعطیلی مدارس نیستیم. ارزیابی ریسک و کارشناسی که انجام شده لزوما تعطیلی مدارس نمی‌تواند به کاهش شیوع این بیماری کمک شایانی کند حتی با تعطیلی مدارس در روزهای اول شاهد سفرهای خارج شهری بودیم. باتوجه به جوانب فنی ما قائل به این موضوع نیستیم که تعطیلی به صورت موقت ادامه پیداکند و اگر مدرسه‌ای تعطیل باشد این موضوع از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است.

اثرات بحران ناکارآمدی در کمبود عجیب ماسک و ژل

استاد دانشگاه تهران گفت: مردم‌محور نبودن مدیریت بحران موجب شده مدیریت بحران کشور، دچار بحران شود.

پیشنهاد یک فعال صنفی برای جبران تعطیلی‌ مدارس و دانشگاه‌ها

یک فعال صنفی معلمان پیشنهاد کرد برای جبران تعطیلی‌ها یک‌ماه به سال تحصیلی افزوده شود.

مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی تهران فردا تعطیل است

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی استان تهران گفت: مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی استان تهران فردا سه شنبه تعطیل است.

اعلام آمادگی بسیج دانشجویی ۷۲ دانشگاه علوم پزشکی برای کرونا

بسیج دانشجویی ۵۰ دانشگاه و ۲۲ دانشکده علوم پزشکی کشور در بیانیه ای آمادگی خود را برای بکارگیری تمام امکانات و منابع انسانی بسیج دانشجویی برای مقابله با بحران کرونا اعلام کردند.

پیش‌بینی موارد مثبت کرونا در فارس در روزهای آینده/ راه‌اندازی قرنطینه‌های خانگی در استان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در روزهای آینده موارد مثبت در استان داشته باشیم؛ گفت: در هر صورت ورود ویروس به استان دور انتظار نیست و موارد مثبت می‌شود نباید مردم را حساس کرد و ضمن اینکه باید مردم مصون شوند ایمنی خود را نیز بالاببرند.

لغو پروازها میان ایران و تاجیکستان در پی شیوع «کرونا»

تاجیکستان پروازها از این کشور به ایران و بالعکس را در پی شیوع ویروس «کرونا» لغو کرد.

تعطیلی مراکز آموزشی تا پایان تعطیلات نوروز ملزم به تصمیم‌گیری است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: هرگونه تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تا پایان تعطیلات نوروز ملزم به تصمیم‌گیری در کمیته است.

جزئیات فوت پیرمرد 77 ساله همدانی در اثر ابتلا به ویروس کرونا

یک منبع آگاه از جزئیات فوت مرد همدانی بر اثر ویروس کرونا خبر داد. به گزارش خبرنگار ایلنا ، این مرد 77 ساله که چندی پیش به همراه پسرش  به یکی از شهرهای همجوار سفر کرده بود در برگشت به همدان متوجه علایمی شبیه سرماخوردگی می شود که پس از بستری شدن در بیمارستان سینا همدان تست آزمایش ویروس کرونا آنها مثبت اعلام می شود.  این منبع خبر که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت : اگرچه وزارت بهداشت امروز -دوشنبه 5 اسفندماه - خبر از مرگ این فرد داد اما  فوت این مرد 77 ساله مربوط به امروز نیست و این مرد چند روز پیش فوت کرد‌ه است، ولی خوشبختانه پسر او حالش بهبود یافت و امروز  به خانه برگشت.

تعطیلی هیأت‌های مذهبی برای جلوگیری از گسترش کرونا

هیأت‌های مذهبی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا جلسات خود را لغو کردند.

ابتلای ۲ نفر به «کرونا» در عمان پس از بازگشت از ایران

عمان از ابتلای دو نفر در این کشور به ویروس «کرونا» خبر داد.

مشاهده یک مورد مثبت ویروس کرونا در البرز

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی البرز از مشاهده یک مورد مثبت ویروس کرونا در استان خبر داد.

به‌زودی «کرونا» را ریشه‌کن می‌کنیم

مقام‌های چین ابراز اطمینان کردند که ویروس «کرونا» به‌زودی در این کشور شکست داده می‌شود.

به مازندران سفر نکنید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مردم توصیه کرد که به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ در برخی از شهرهای شمالی ٬‌ از سفرهای غیرضروری به مازندران پرهیز کنید.

مراسم مذهبی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تعلیق شد

براساس تصمیم ستاد مقابله با بحران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم، برگزاری ویژه برنامه‌های مذهبی و فرهنگی آستان‌مقدس به زمان آینده موکول شد.

درمان و مرخص ۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در قم

نماینده وزیر بهداشت از درمان و مرخص ۲۱ بیمار مبتلا به کرونا خبر داد.

نتیجه آزمایشات بیماران مشکوک به کرونا در یاسوج منفی شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکیدکرد که نتیجه آزمایش‌های سه بیمار مشکوک به کرونا به این دانشگاه ارسال و هیچ‌کدام از آنها مثبت نبوده است.

هزینه لغو سفر و ابطال بلیت قطار و هواپیما صفر شد

وزیر راه و شهرسازی با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد: اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکت های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند.

توضیح آذری‌جهرمی درباره پیامک‌های اطلاع رسانی در مورد کرونا

وزیر ارتباطات درباره پیامک‌های اطلاع رسانی درباره کرونا توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی در توییترش نوشت: «‌ارسال پیامک‌های اطلاع رسانی برای آگاهی‌بخشی و نیز هشدار در مورد ‎کرونا به تلفن همراه شهروندان با عنوان وزارت بهداشت از امروز آغاز شد. محتوای این پیام‌ها از سوی وزارت بهداشت تهیه می‌شود.»

کلاس‌های دانشگاه علم‌وصنعت از شنبه الکترونیکی می‌شود

در پی احتمال شیوع ویروس کرونا، دانشگاه علم‌وصنعت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد کلاس‌های این دانشگاه از روز شنبه به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند.

ادعای تفاوت ویروس‌کرونا در ایران با نسخه چینی کذب محض است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادعای یک کارشناس چینی مبنی بر متفاوت بودن نوع ویروس کرونا در ایران با نسخه چینی را کذب محض خواند.

موافقت با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا ۱۵ فروردین

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از موافقت اعضای کمیسیون با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا ۱۵ فروردین خبرداد.

انجام فرآیند ثبت‌نام حج تمتع به‌صورت غیر‌حضوری

سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت از غیرحضوری بودن فرآیند ثبت‌نام حج تمتع ۹۹ خبرداد.

ممنوعیت سفر اتباع عراقی به ایران تا ۱۶ اسفند

سفارت ایران در بغداد امروز دوشنبه اعلام کرد که سفر اتباع عراقی به ایران تا ۱۶ اسفند جاری ممنوع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز