خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت خبر داد:

توزیع ماسک و مواد ضدعفونی بین خانواده‌های قمی/ در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو ماسک رایگان توزیع می‌کنیم/ «ناقلین چینی» منشا شیوع کرونا در ایران هستند

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۸۷۷

وزیر بهداشت از توزیع ماسک و مواد ضدعفونی بین خانواده‌های قمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی پس از پایان ستاد فنی و اجرایی مقابله با کرونا گفت: یک ستاد مستمری را به عنوان ستاد فنی و اجرای مقابله با کرونا تشکیل دادیم که در این ستاد تمام مدیران ارشد بهداشت ودرمان و آموزش نظام پزشکی و دستگاه‌های مرتبط اجرایی حضور دارند.

وی ادامه داد: در این ستاد مسائل کل کشور را بررسی می‌کنیم، آیین‌نامه‌ها و تمام مواردی را که ضرورت دارد در این ستاد پیگیری می‌کنیم تمام تسهیل‌سازی امور مردم و سسیتم ارائه خدمات در این ستاد تدوین می‌شود. همچنین مشکلات مردم و همکاران ما در این ستاد بررسی می‌شود و درباره آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل ستاد اجرایی مقابله با کرونا، تصریح کرد: یک ستاد دیگری نیز با عنوان ستاد اجرایی مقابله کرونا داریم که با دستور رییس جمهور تشکیل شده و مسئولیت این ستاد با بنده و دبیری آن با یکی از معاونان بنده است. همچنین در جلسه شورای امنیت ملی ما گزارشی را تقدیم کردیم و در آنجا بنا به درخواستی مبنی بر اعمال برخی محدودیت‌ها در دسترسی به برخی فضاهای پرجمعیت قرار شد، این شورا یک تفویض اختیاری داشته باشد که دستگاه‌های ستاد اجرایی کشوری که در این شورا حضور دارند از جمله برخی وزرای محترم به انضممام نماینده رییس قوه قضاییه و همچنین رییس کل ستاد نیروهای مسلح به تصمیماتی که در این جلسه گرفته می‌شود، عمل کرده و لازم الاجرا تلقی کنند.

وی با بیان اینکه از دیروز تا امروز اتفاقات خوبی افتاده است، تصریح کرد: ما در مورد ماسک و مواد شوینده نگرانی داشتیم چراکه احتمال می‌دادیم به دلیل حجمه بیش از حد مردم برای خرید و بی انصافی دلالان که نان‌شان در همین گرفتاری‌ها است با کمبود مواجه شویم. اما ما از مدت‌ها در این باره فکر کرده بودیم و به میزان لازم ماسک و مواد ضدعفونی کننده را جمع‌آوری کردیم.

نمکی تصریح کرد: این پیام را به مردم شریف قم می‌دهم و برای همه خانواده‌های قمی تا حداکثر آخر شب پکیج ماسک و مواد ضدعفونی و بروشور آموزشی تهیه کرده و بین آنها توزیع می‌کنیم.

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: از امروز ماسک را به صورت رایگان در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو توزیع می‌کنیم طی جلساتی که با شهرداری و مسئولان مترو داشتیم ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو انجام داده می‌شوند. همچنین در ورودی‌های متروها ماسک رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: بیمارستا‌ن‌های کل استان‌ها آمادگی برای درمان بیماران دارند، ما نیز به دلیل عدم پراکندگی بیماران در بیمارستان‌های مختلف همه را در یک جا جمع می‌کنیم و مواردی که در بیمارستان‌های مختلف گزارش شده بود را با آمبولانس‌های ویژه‌ای که مستقر کرده‌ایم به بیمارستان‌های معین منتقل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: طبق آنچه که قبلا عرض کردم وحشت بیهوده که در مردم ایجاد شده است، کاذب است و به من به مردم به عنوان یک کارشناس کهنه‌کار بهداشت می‌گویم بیماری ناشی از کرونا به مراتب هم مرگ و میر و هم بیماری‌زایی‌اش از آنفولانزا کمتر است. در آمریکا طبق گزارشاتی که خودشان اعلام کرده‌اند 280 هزار مورد بستری در مورد آنفلولانزای b داشته‌اند و 16 هزار مرگ در رابطه با این نوع آنفولانزای در آمریکا تخمین زده‌اند.

نمکی خاطرنشان کرد:  ما در حال حاضر در اوج بیماری آنفولانزای نوع b هستیم و پیک زمستانی آنفولانزا است در  آنفولانزا h1n1 که در پاییز نیز شایع شده بود آمار مرگ و میر ما به شدت پایین‌تر ازحد انتظار مان بود.

وی درباره منشا ویروس کرونا در کشور، گفت: یک نکته در ذهن مردم ما است که این ویروس از کجا آمده است این ویروس همان ویروس کرونای جدید است که در چین شایع شده بود ما در خصوص بررسی این ویروس به جاهای بسیار خوبی رسیدیم و متاسفانه این ویروس از ناقلین از چین به ما منتقل شده است. متاسفانه یکی از فوتی‌های ما در قم بازرگانی بود که سفرهایی در همین دوران آلودگی از پروازهای غیرمستقیم به چین داشته است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از 7 بهمن که با اصرار بنده و حمایت دولت پروازهای مستقیم از چین را قطع کردیم پروازهای غیرمسقتیم برقرار بود ما همچنین در 36 مبادی ورودی نیرو گذاشتیم و همه چیز را کنترل می‌کردیم. این اقدامات ابدا در کشور ترکیه و امارات نیفتاده است و آنها چنین ایستگاه‌های دیده‌بانی را ایجاد نکرده بودند.

نمکی خاطرنشان کرد: درباره ثبت اطلاعات و اعلام آن نیز باید بگویم که اطلاعاتی که به مردم می‌گوییم شفاف و درست و به روز است مردم به اطلاعات دیگری اعتماد نکنند ممکن است یک بیمارستان پر از مریض سرماخورده باشند اما همه آنها مبتلا به کرونا نیستند و به آنفولانزا مبتلا شده‌باشند همکاران من بیماران مشکوک را در دو سه نوبت تست می‌کنند و اگر مطمئن شوند به مردم اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امکانات ما کامل است، گفت: زمانی که who با مشکل در خصوص کیت‌ها مواجه بود ما در انستیتو پاستور خودمان روش تشخیص را طراحی کرده بودیم و الان هم سوار بر تشخیص هستیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در رابطه با آمار باید بگویم شفافیت سیستم اطلاع‌رسانی ما بسیار عالی است. من همین الان یک خبر درباره بیماری کرونا از کره جنوبی دریافت کردم که 9 مسافر کره‌جنوبی در سرزمین‌های اشغالی به ویروس کرونا مبتلا شده بودند به کشور خودشان برگشتند اما آمار بیماران در آنجا کتمان شده‌است و اعلام می‌کنند تا امروز هیچ مورد ابتلا نداشته‌اند ما یکی از کشورهایی هستیم که بهترین زیرساخت بهداشتی را داریم.

وی همچنین تاکید کرد: مردم به شدت به موارد بهداشتی توجه داشته باشند و از روبوسی  و لمس کردن پرهیز کنند. من از مردم قم خواهش می‌کنم از سفر به دیگر شهرها بپرهیزند. ما اعتقاد داریم مردم ما فهیم هستند ما از جاهای مختلف بررسی می‌کنیم می‌بینیم که مواردی که مثبت شده‌اند اکثرا منشا قمی دارند و از مردم قم می خواهیم این مورد را رعایت کنند. پیشگیری بهترین راه مبارزه با این بیماری است باز هم از مردم می‌خواهم به غیر از اخباری که از مجموعه همکاران بنده دریافت کرده‌اند به دیگر اخبار توجه نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز