خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران؛

آمار مبتلایان به ۴۳ و فوتی‌ها به ۸ نفر رسید/ اختصاص ۳۳ میلیارد به وزارت‌بهداشت و استانداری قم برای مقابله با کرونا/ بحث قرنطینه تهران مطرح نیست/ توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در قم/ مساجد و بقاع متبرکه تعطیل نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۷۱۹

در جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۴۳ نفر به ویروس کرونا در کشور تایید شده است. همچنین ۸ نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. براساس اعلام وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها/دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر واحدها و موسسات آموزش عالی هم عرض تابعه در استان‌های تهران، قم، همدان قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته تعطیل اعلام شد. همچنین مهد‌های کودک، مدارس در همه مقاطع، مراکز روزانه بهزیستی و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در برخی استان‌های کشور از جمله قم، تهران، گیلان، البرز، مرکزی، قزوین، همدان، اصفهان و مازندران به مدت دو روز و در برخی دیگر تا پایان هفته تعطیل هستند.

تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در پادگان‌ها انجام شده است

«سردار تقی مهری» رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی برای پیشگیری از کرونا در پادگان‌ها و ابتلاء سربازان به این بیماری و همچنین تعطیلی اضطراری پادگان‌ها در نظر دارند؟ گفت: این موضوع در اختیار معاونت بهداشت و درمان نیروهای مسلح است و ما در این زمینه اظهار نظری نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در پادگان‌ها تمهیداتی اندیشیده شده و اقدامات کلی از جمله آموزش‌ها، غربالگری و اقداماتی که توصیه مسئولان بهداشتی کشور است، در حال انجام است.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطرنشان کرد: ما در این زمینه تخصصی نداریم و مسائل را نمی‌دانیم و تابع سیاست‌های کلان بهداشتی هستیم که از طریق دولت و ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‌شود.

سردار مهری تصریح کرد: همانطور که گفتم لوازم و تجهیزات در اختیار پادگان‌ها قرار داده شده است.

آمار مبتلایان به ۴۳ و فوتی‌ها به ۸ نفر رسید/ اختصاص ۳۳ میلیارد به وزارت‌بهداشت و استانداری قم برای مقابله با کرونا/ بحث قرنطینه تهران مطرح نیست/ توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در قم/ مساجد و بقاع متبرکه تعطیل نمی‌شوند

ابتلای شهردار منطقه ۱۳ به ویروس کرونا تأیید شد

پیروز حناچی در حاشیه دویستمین جلسه شورای شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت شهردار منطقه ۱۳ گفت: طی تماس تلفنی که پنجشنبه با وی داشتم شرایطش نسبت به گذشته بهتر بوده و رو به بهبودی قرار دارد. از ۴ آزمایشی که برای او انجام شده است، ۳ آزمایش مثبت بوده و ابتلای وی به ویروس کرونا تأیید شده است و هم اکنون فرآیند درمانی خود را طی می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا یکی از معاونان شهردار منطقه ۱۵ نیز به کرونا مبتلاست یا خیر؟ گفت: وی مشکوک به آنفولانزاست.

شهردار تهران در ارتباط با اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران در اماکن عمومی، مترو و اتوبوس‌ها نیز گفت: در این زمینه نیز براساس پروتکل‌های تعیین شده عمل می‌کنیم و این اماکن در ساعات پایان شب ضدعفونی می‌شوند و این روند ادامه خواهد داشت.

حناچی همچنین به نامه ارسال شده به وزیر بهداشت از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در این نامه نیز ضمن تأکید مجدد بر همکاری شهرداری تهران با وزارت بهداشت تأکید شده است که شهرداری بر اساس پروتکل‌ها عمل خواهد کرد و در این زمینه همکاری نزدیکی بین وزارت بهداشت و شهرداری وجود دارد.

باید تراکم جمعیت در واگن های مترو را کم کنیم

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا در تهران و استفاده بیشتر مردم از وسائل حمل ونقل عمومی بعد از افزایش قیمت بنزین، آیا شهرداری نمی‌خواهد برای اضافه شدن مترو و اتوبوس اقدامی کند؟ گفت: برای اضافه شدن واگن به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران کسی نمی‌تواند کمک کند، چرا که واگن یا باید وارد شود و یا ساخته شود. مبلغ ۹۱۰ میلیارد اوراقی که در گرو بانک است نیز متعلق به خرید واگن است.

حناچی ادامه داد: اگر با هدف بهداشت هم به این مساله نگاه کنیم، باید تراکم جمعیت را در واگن‌ها کم کنیم و جمعیت را متعادل کنیم و این پول قرار است، برای ساخت ۲۱۰ واگن مترو و تکمیل ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ هزینه شود و اگر فراهم شود، برای این امر پیگیری می‌شود و تاثیر مستقیمی بر توسعه حمل و نقل عمومی خواهد داشت. 

آمار مبتلایان به ۴۳ و فوتی‌ها به ۸ نفر رسید/ اختصاص ۳۳ میلیارد به وزارت‌بهداشت و استانداری قم برای مقابله با کرونا/ بحث قرنطینه تهران مطرح نیست/ توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در قم/ مساجد و بقاع متبرکه تعطیل نمی‌شوند

اختصاص ۳۰ میلیارد به وزارت بهداشت و ۳ میلیارد به استانداری قم برای مقابله با کرونا

«اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با ایلنا، درباره اقدامات پیشگیرانه این سازمان درخصوص شیوع کرونا در کشور گفت: تمامی اقدامات از سوی وزارت بهداشت باید اطلاع‌رسانی شود.

وی ادامه داد: در جلسه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا مقرر شد، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و مبلغ ۳ میلیارد تومان به استانداری قم برای انجام امورات ضروری پرداخت شود.

آیا مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل می‌شوند؟

به گزارش ایلنا به نقل از منابع آگاه، تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کل  کشور به ویژه استان‌های کانون ویروس کرونا تا آخر سال ۹۸ به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده است.

تاکنون مدارس کل استان تهران تا فردا ۵ اسفند ماه و مدارس و دانشگاه‌های استان کانون کرونا تا پایان هفته تعطیل اعلام شده‌اند.

تعطیلی کلاس‌های درس دانشگاه آزاد در ۱۰ استان

دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت های آموزشی و کلاس های درس این دانشگاه نیز در استان های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران و گلستان جهت پیشگیری از ویروس کرونا تا آخر هفته تعطیل است.

رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توجه داشته باشند که فعالیت بخش‌های اداری این واحدهای دانشگاهی به گونه‌ای تنظیم شود که پاسخگوی مراجعه‌کنندگان باشند.

رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از کارمندان آقا در بخش پاسخگویی و به‌صورت شیفتی استفاده کنند. فعالیت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان هفته دایر و برقرار است.

اماکن ورزشی و استخرها تعطیل شوند

حجت نظری در جریان دویستمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به گزارش شهردار تهران در خصوص اقدامات شهرداری برای مقابله با کرونا که در صحن شورا بیان شد، گفت: فارغ‌ از اقدامات شایسته‌ای که انجام شده به نظرم لازم است شهرداری تهران تمهیداتی را اتخاذ کند که بسیاری از خدمات شهر تا جایی که ممکن است به شکل الکترونیک و غیرحضوری ارائه شود. فکر می‌کنم که در شرایط فعلی ما نسبت به تعطیل نکردن امکان و فضاهای عمومی اهمال‌کاری می‌کنیم و شاید نیاز است که این ویروس را قدری جدی‌تر بگیریم.

او افزود: عزیزان وزارت بهداشت حتما موضوع را جدی‌تر بگیرند. چراکه ما از برخی از شهرها که در معرض کرونا قرار دارند می‌شنویم که مردم خیلی موضوع را جدی نمی‌گیرند و شاید دلیل آن این باشد که مردم درباره جزئیات و تبعات کرونا اطلاع کافی ندارند.

نظری گفت: از اقدام خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز وزارت ورزش جوان در تعطیلی سالن‌های تئاتر و سینماها و نیز مسابقات فوتبال تشکر می کنم. امروز دیدارهای ورزشی بدون تماشاگر و دیدارهای بعدی نیز فعلا تعطیل خواهد بود. در این شرایط به پرهیز از حضور در فضاهای عمومی نیاز داریم تا مانع از گسترش ویروس شویم.

او ادامه داد: بهتر بود جلسه صحن هم به صورت زنده از شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شد، این اتفاق خوبی بود که پیشتر انجام می‌شد و مدتی که انجام نمی‌شود و من تقاضا دارم که این امکان ارتباطی فراهم شود.

نظری درخصوص اقدامات سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: سازمان ورزش نیز در گزارشی که ارائه داده اعلام کرد که نسبت به ضدعفونی کردن فضاهای ورزشی اقدام کرده‌است. اما با توجه به اینکه گفته می‌شود امکان انتقال ویروس در فضاهای مرطوب وجود دارد، لازم است که حداقل استخرها و حتی اگر ممکن است اماکن ورزشی شهرداری هم تعطیل شوند.

او گفت: وزارت بهداشت نیز اطلاع داده که آمادگی توزیع ماسک و ... را دارد، می‌خواهم تقاضا کنم که شرکت شهروند هم این آمادگی را داشته باشد که در صورت تامین ماسک و دیگر مواد از سوی وزارت بهداشت به عنوان واسطه، محلی را برای فروش و توزیع این محصولات با قیمت مصوب در نظر بگیرد تا شهروندان درگیر سودجویی و قیمت‌های متفاوت نشوند.

آزمایشگاه‌های خصوصی مسئول تشخیص "کرونا" نیستند

سازمان نظام پزشکی در اطلاعیه اعلام کرد که آزمایشگاه‌های خصوصی مسئول تشخیص کرونا ویروس جدید نیستند.

در این اطلاعیه که در کانال تلگرامی سازمان نظام پزشکی کشور منتشر شد، آمده است: «قابل توجه هموطنان، همکاران و پرسنل خدوم درمانی در سراسر کشور هیچ آزمایشگاه خصوصی در تهران و سایر شهرستان‌ها مسئول تشخیص ویروس کرونا Covid-۱۹ نیست.»

بستری شدن ۱۰ نفر از شهروندان کاشانی مشکوک به کرونا

 علیرضا مروجی با بیان اینکه شهروندان نباید به آماری که در فضای مجازی و آنچه درباره افزایش مبتلایان به  بیماری کرونا در کاشان دست به دست می‌شود؛ اعتنا کنند، اظهار داشت: تا شامگاه جمعه دوم اسفند در مجموع ۱۰ نفر که دارای علائم شبیه به بیماری کرونا مانند تب، سرفه و تنگی‌نفس بودند در دو بیمارستان شهید بهشتی کاشان و سیدالشهدا آران و بیدگل نمونه‌گیری و بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر اینکه هیج گاه موضوع قرنطینه در این دو بیمارستان مطرح نیست، یادآور شد: به منظور اطمینان از وضعیت سلامتی افراد بستری شده، ضمن ارسال آزمایش‌ها به تهران، جداسازی نیز صورت گرفته تا در صورت ابتلای آنها، مانع گسترش بیماری شویم.

وی از آماده‌باش کامل کادر پزشکی و درمانی تمامی مراکز در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل جهت خدمات‌رسانی به شهروندان خبر داد و افزود: تاکنون هیچ مورد فوتی در این شهرستان‌ها نداشته‌ایم و مردم می‌توانند ضمن رعایت نکات بهداشتی با آرامش کامل به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

برخورد قاطع با محتکران ماسک در کاشان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی بر روند عرضه و فروش محصولات بهداشتی نظارت کامل و دقیقی دارند، خاطرنشان کرد: هرچند در روزهای اخیر گزارشی در ارتباط با  گرانفروشی و یا احتکار ماسک دریافت نشده، ولی در صورت مشاهده با محتکران اقلام بهداشتی نظیر ماسک برخورد جدی وقاطع صورت می‌گیرد.

مروجی با اعلام اینکه در حال حاضر کمبودی در کالاهای بهداشتی نظیر ماسک در داروخانه‌ها وجود ندارد، یادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده موارد گرانفروشی یا احتکار ماسک در داروخانه‌ها و مراکز توزیع و فروش با شماره تلفن ۱۹۰و۱۶۹۰ تماس گرفته و گزارش آن را اطلاع دهند.

وی همچنین خطاب به اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی توصیه کرد که از دامن زدن به شایعات و پخش اخبار کذب که سبب ایجاد هراس و التهاب در جامعه می‌شود، پرهیز کنند که حفظ آرامش قدرت مقابله و مواجهه با بیماری کرونا را چند برابر خواهد کرد.

 اردوهای راهیان نور تا اطلاع ثانوی لغو شدند

بهمن کارگر (رئیس ستاد مرکزی راهیان نور) گفت: بنابر اعلام رسمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با ابلاغ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های کشوری به منظور حفظ سلامتی زائرین عزیز راهیان نور و برای پیشگیری از شیوع و آلودگی به ویروس کرونا، مقرر شد تا سفر و اعزام‌های گروهی راهیان نور (با اتوبوس، مینی‌بوس و قطار) برای بازدید از یادمان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و همچنین یادمان‌های دریایی در استان‌های هرمزگان و بوشهر تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

ابتلای هیچ یک از دانشجویان علم و صنعت به کرونا تائید نشد

سیدجواد حجازی (مدیر روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت) در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت برخی دانشجویان این دانشگاه که گفته می‌شود، مشکوک به کرونا بوده‌اند، گفت: به زودی یک اطلاعیه رسمی در این زمینه از سوی دانشگاه علم و صنعت منتشر خواهد شد، اما ابتلاء هیچیک از دانشجوهان ما به کرونا ثابت نشده است.

وی ادامه داد: دانشجویانی بودند که عوارضی شبیه به سرما خوردگی داشتند، این دانشجویان از طریق اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند که روز گذشته همه آنها نیز مرخص شدند.

حجازی بیان کرد:‌ دانشگاه وظیفه خودش می‌داند به محض اینکه کسی با این گونه عوارض مراجعه می‌کند را سریعا از طریق اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان ارجاع دهد. پس از آن در بیمارستان با بررسی‌هایی که انجام می‌شود اگر تشخیص دهند شخص مشکوک به کرونا است او را به بیمارستان معین می‌فرستند. خوشبختانه این دانشجویان حتی مشکوک به کرونا هم نبوده‌اند.

کرونا در یزد مشاهده نشده

 محمدرضا دهقانی اظهار داشت: آنها که دغدغه تعطیلی مدارس را دارند، بگویند کدام استان بوده که به کرونا مبتلا نبوده و مدارس آن تعطیل شده است.

وی تعطیلی مدارس را منوط به نظر شورای تامین استان اعلام کرد و ادامه داد: باید حداقل ۱۵ درصد دانش‌آموزان یک کلاس، دچار تنگی نفس شوند تا آن مدرسه تعطیل شود.

به گفته وی، تاکنون موردی از بیماری کرونا به صورت محتمل یا قطعی، گزارش نشده تا نسبت به تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه باید از رفتارهای هیجانی دوری کنیم، تصریح کرد: هرچند سرعت واگیری آن بالاست اما خطر آن به مراتب از آنفلوآنزا کمتر است از این رو مردم باید رعایت کنند.

استاندار یزد نیز با بیان اینکه تا الان مورد مثبتی از ویروس کرونا در یزد نداشتیم، گفت: کمیته پدافند زیستی و کارگروه سلامت را برای بسیج همه امکانات استان در راستای پیشگیری و مقابله فعال کردیم.

محمدعلی طالبی اظهار داشت: در خصوص ضرورت تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، بررسی و هماهنگی از سوی دستگاه های مرتبط در حال انجام است.

اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای مقابله با ویروس کرونا

 عبدالرضا عباسپور با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشاهده چند مورد ابتلا به این بیماری در کشور گفت: کمیته پدافند غیرعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران جلساتی را برای بررسی وضعیت و اتخاذ تدابیر لازم به‌منظور مقابله با این ویروس تشکیل داده و تصمیمات پیشگیرانه‌ای در این خصوص اتخاذ شده است.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: تصمیمات پیشگیرانه این کمیته مربوط به دو حوزه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و کارکنان بنیاد است. همچنین در صورت بروز موارد مشکوک در ایثارگران عزیز، موضوع با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن والدین معظم شهدا و بخشی از گروه‌های جانبازی در برابر ویروس کرونا گفت: سن بالای والدین گرامی شهدا و مشکلات جسمی جانبازان می‌تواند این عزیزان را در برخورد با بیماری آسیب‌پذیر کند لذا این گروه‌ها در اولویت اقدامات آموزشی و پیشگیرانه بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار داشته و توصیه می‌شود والدین معظم شهدا، جانبازان نخاعی، شیمیایی، یا دارای مشکلات متعدد و بیماری‌های صعب‌العلاج، یا مصرف‌کننده داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی و افرادی که پیوندهایی مثل پیوند کلیه و کبد را دریافت کرده اند از شرکت و حضور در مجامع ورزشی، فرهنگی و اماکن عمومی و تجمعات خودداری کرده تا در معرض احتمالی ابتلا به بیماری قرار نگیرند. ضمناً ایثارگران معزز پیگیری امور اداری خود را که ضروری نیست به سال آتی موکول کنند.

عباسپور ادامه داد: نیروهای خدماتی بنیاد شهید و امور ایثارگران و کارکنانی که در تعامل بیشتری با مراجعه‌کنندگان قرار دارند نیز برای پیشگیری از عفونت، مواد ضدعفونی‌کننده را دریافت کرده‌اند تا به‌صورت منظم نسبت به پاک کردن سطوحی که امکان آلودگی در آن‌ها وجود دارد اقدام کنند. همچنین برای پذیرایی مراجعین از ظروف یک‌بارمصرف استفاده می شود. در تمام ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز محلول‌های ضدعفونی‌کننده به تعداد لازم برای ضدعفونی دست‌های کارکنان و مراجعین قرار داده شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایثارگران عزیز و همکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران باید نسبت به رعایت موارد بهداشتی از جمله شست‌وشوی و ضدعفونی مداوم دست‌ها، پرهیز از روبوسی کردن و دست دادن با دیگران و استفاده از ماسک دقت لازم را داشته باشند و حتی‌المقدور از حضور در اماکن شلوغ و تجمعات غیرضروری پرهیز کنند.

برخی بیمارستان‌های خصوصی مانع استفاده کادر درمانی از پوشش مخصوص برای مقابله با کرونا می‌شوند

محمد شریفی‌مقدم (دبیرکل خانه پرستار) در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با نیاز پرستاران به وسایل ایمنی بالا در بیمارستان‌ها به سبب مقابله با ویروس کرونا گفت: برای مقابله با تمام بیماری‌های عفونی، پرستاران به عنوان خط مقدم کادر درمانی باید مجهز به پوشش ایمنی بالا باشند.

وی در ادامه گفت: ابعاد ویروس کرونا هنوز ناشناخته است، اما آنچه مشخص است، طول ماندگاری زیاد ویروس خارج از بدن انسان است. اگر جلوی چرخه انتقال ویروس را نتوان گرفت، ویروس منتقل می‌شود. در این صورت میز، اتوبوس، پول، کامپیوتر و ... عامل انتقال این ویروس خواهند بود. این منوط به آگاهی مردم از شدت بیماری در کشور و چرخه انتقال این بیماری است. پرستاران یا کادر درمانی نیز، به عنوان افرادی که نزدیک‌ترین و بیشترین رویاروئی را با این چرخه دارند نیاز به وسائل مکفی دارند.

شریفی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که این وسائل مکفی یا لباس ایمنی بالا شامل چه تجهیزاتی است؟ پاسخ داد: تمام بدن فرد باید پوشیده باشد، یعنی نیاز به کفش، لباس‌های مخصوص، کلاه، عینک، ماسک و دست‌کش است. البته پرستاران در مناطقی مانند قم که شیوع ابتلا داریم، این تجهیزات را دارند، اما نگرانی ما بیمارستان‌هایی است که بیمار مشکوک یا ناقل در آن‌ها وجود دارد و ابتلای آن‌ها قطعی نشده‌ است. 

وی افزود: بیمار با یک تب یا علائم آنفولانزا مراجعه می‌‌کند، اما تا زمانی که مشکوک اعلام نشود، اقدام مخصوصی درباره او انجام نمی‌شود. این مرحله مراجعه تا زمان تشخیص بیماری بیشترین نگرانی ما و کادر درمان است، زیرا پرستار ما بدون امکانات لازم به بستر بیمار می‌رود. 

شریفی‌مقدم در رابطه با برخی بیمارستان‌های خصوصی که نمی‌خواهند کادرشان از ماسک استفاده کنند، بیان کرد: برخی از بیمارستان‌های خصوصی نمی‌‌گذارند، کادرشان از لباس و پوشش استفاده کنند، چون این هراس را دارند، اگر مشخص شود بیمارستان مورد مشکوک داشته است، مراجعه دیگر بیماران به آن‌ها کم شود.

تعطیلی مدارس، موسسات و دانشگاه‌های کهکیلویه و بویراحمد

پرویز یزدان‌پناه به ایلنا گفت: تا پایان هفته تمام مدارس، موسسات و دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر پیشگیری از کرونا تعطیل شده است.

وی افزود: تاکنون ۲۸ مورد مشکوک آزمایش که ۳ مورد دیگر برای بار دوم آزمایش‌ها در بیمارستان شهید جلیل یاسوج تکرار و مناطر پاسخ نهایی از تهران هستیم. پاسخ نهایی قرار است امروز یا فردا به یاسوج ارسال شود.

یزدان‌پناه گفت: تمامی بخش‌های بیمارستان شهید جلیل یاسوج آماده برای مقابله با بیماری شده است.

 گفته می شود دو نفر از بیماران مشکوک از استان قم به یاسوج آمده‌اند.

هنوز بحث قرنطینه تهران مطرح نشده است

محسن هاشمی (رییس شواری شهر تهران) درباره قرنطینه شهر تهران گفت: تا به حال بحث قرنطینه تهران مطرح نشده و در این خصوص  باید از وزارت بهداشت سوال کرد. من  این را از وزارت بهداشت سوال می‌کنم و احتمالا اگر تعداد مبتلایان زیاد شود، این کار را انجام خواهیم داد.

وی درباره دست دادن او با محمد جواد ظریف گفت:‌ خوشبختانه آقای ظریف به من دست نداند و به این مساله آگاه بودند، فقط ما آنجا حضور داشتیم و روبوسی هم نکردیم، من هم سریع از آن محل خارج شدم.

توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بین خانواده‌های قمی

سعید نمکی پس از پایان ستاد فنی و اجرایی مقابله با کرونا گفت: یک ستاد مستمری را به عنوان ستاد فنی و اجرای مقابله با کرونا تشکیل دادیم که در این ستاد تمام مدیران ارشد بهداشت ودرمان و آموزش نظام پزشکی و دستگاه‌های مرتبط اجرایی حضور دارند.

وی ادامه داد: در این ستاد مسائل کل کشور را بررسی می‌کنیم، آیین‌نامه‌ها و تمام مواردی را که ضرورت دارد در این ستاد پیگیری می‌کنیم تمام تسهیل‌سازی امور مردم و سسیتم ارائه خدمات در این ستاد تدوین می‌شود. همچنین مشکلات مردم و همکاران ما در این ستاد بررسی می‌شود و درباره آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل ستاد اجرایی مقابله با کرونا، تصریح کرد: یک ستاد دیگری نیز با عنوان ستاد اجرایی مقابله کرونا داریم که با دستور رییس جمهور تشکیل شده و مسئولیت این ستاد با بنده و دبیری آن با یکی از معاونان بنده است. همچنین در جلسه شورای امنیت ملی ما گزارشی را تقدیم کردیم و در آنجا بنا به درخواستی مبنی بر اعمال برخی محدودیت‌ها در دسترسی به برخی فضاهای پرجمعیت قرار شد، این شورا یک تفویض اختیاری داشته باشد که دستگاه‌های ستاد اجرایی کشوری که در این شورا حضور دارند از جمله برخی وزرای محترم به انضممام نماینده رییس قوه قضاییه و همچنین رییس کل ستاد نیروهای مسلح به تصمیماتی که در این جلسه گرفته می‌شود، عمل کرده و لازم الاجرا تلقی کنند.

وی با بیان اینکه از دیروز تا امروز اتفاقات خوبی افتاده است، تصریح کرد: ما در مورد ماسک و مواد شوینده نگرانی داشتیم چراکه احتمال می‌دادیم به دلیل حجمه بیش از حد مردم برای خرید و بی‌انصافی دلالان که نان‌شان در همین گرفتاری‌ها است با کمبود مواجه شویم. اما ما از مدت‌ها در این باره فکر کرده بودیم و به میزان لازم ماسک و مواد ضدعفونی کننده را جمع‌آوری کردیم.

نمکی تصریح کرد: این پیام را به مردم شریف قم می‌دهم و برای همه خانواده‌های قمی تا حداکثر آخر شب پکیج ماسک و مواد ضدعفونی و بروشور آموزشی تهیه کرده و بین آنها توزیع می‌کنیم.

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: از امروز ماسک را به صورت رایگان در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو توزیع می‌کنیم طی جلساتی که با شهرداری و مسئولان مترو داشتیم ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو انجام داده می‌شوند. همچنین در ورودی‌های متروها ماسک رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: بیمارستا‌ن‌های کل استان‌ها آمادگی برای درمان بیماران دارند، ما نیز به دلیل عدم پراکندگی بیماران در بیمارستان‌های مختلف همه را در یکجا جمع می‌کنیم و مواردی که در بیمارستان‌های مختلف گزارش شده بود را با آمبولانس‌های ویژه‌ای که مستقر کرده‌ایم به بیمارستان‌های معین منتقل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: طبق آنچه که قبلا عرض کردم وحشت بیهوده که در مردم ایجاد شده است، کاذب است و به من به مردم به عنوان یک کارشناس کهنه‌کار بهداشت می‌گویم بیماری ناشی از کرونا به مراتب هم مرگ و میر و هم بیماری‌زایی‌اش از آنفولانزا کمتر است. در آمریکا طبق گزارشاتی که خودشان اعلام کرده‌اند 280 هزار مورد بستری در مورد آنفلولانزای b داشته‌اند و 16 هزار مرگ در رابطه با این نوع آنفولانزای در آمریکا تخمین زده‌اند.

نمکی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در اوج بیماری آنفولانزای نوع b هستیم و پیک زمستانی آنفولانزا است در  آنفولانزا h1n1 که در پاییز نیز شایع شده بود آمار مرگ و میر ما به شدت پایین‌تر ازحد انتظارمان بود.

وی درباره منشا ویروس کرونا در کشور، گفت: یک نکته در ذهن مردم ما است که این ویروس از کجا آمده است این ویروس همان ویروس کرونای جدید است که در چین شایع شده بود ما در خصوص بررسی این ویروس به جاهای بسیار خوبی رسیدیم و متاسفانه این ویروس از ناقلین از چین به ما منتقل شده است. متاسفانه یکی از فوتی‌های ما در قم بازرگانی بود که سفرهایی در همین دوران آلودگی از پروازهای غیرمستقیم به چین داشته است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از 7 بهمن که با اصرار بنده و حمایت دولت پروازهای مستقیم از چین را قطع کردیم پروازهای غیرمسقتیم برقرار بود، ما همچنین در 36 مبادی ورودی نیرو گذاشتیم و همه چیز را کنترل می‌کردیم. این اقدامات ابدا در کشور ترکیه و امارات نیفتاده است و آنها چنین ایستگاه‌های دیده‌بانی را ایجاد نکرده بودند.

نمکی خاطرنشان کرد: درباره ثبت اطلاعات و اعلام آن نیز باید بگویم که اطلاعاتی که به مردم می‌گوییم شفاف و درست و به روز است مردم به اطلاعات دیگری اعتماد نکنند ممکن است یک بیمارستان پر از مریض سرماخورده باشند اما همه آنها مبتلا به کرونا نیستند و به آنفولانزا مبتلا شده‌باشند همکاران من بیماران مشکوک را در دو سه نوبت تست می‌کنند و اگر مطمئن شوند به مردم اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امکانات ما کامل است، گفت: زمانی که who با مشکل در خصوص کیت‌ها مواجه بود ما در انستیتو پاستور خودمان روش تشخیص را طراحی کرده بودیم و الان هم سوار بر تشخیص هستیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در رابطه با آمار باید بگویم شفافیت سیستم اطلاع‌رسانی ما بسیار عالی است. من همین الان یک خبر درباره بیماری کرونا از کره جنوبی دریافت کردم که 9 مسافر کره‌جنوبی در سرزمین‌های اشغالی به ویروس کرونا مبتلا شده بودند به کشور خودشان برگشتند اما آمار بیماران در آنجا کتمان شده‌است و اعلام می‌کنند تا امروز هیچ مورد ابتلا نداشته‌اند ما یکی از کشورهایی هستیم که بهترین زیرساخت بهداشتی را داریم.

وی همچنین تاکید کرد: مردم به شدت به موارد بهداشتی توجه داشته باشند و از روبوسی  و لمس کردن پرهیز کنند. من از مردم قم خواهش می‌کنم از سفر به دیگر شهرها بپرهیزند. ما اعتقاد داریم مردم ما فهیم هستند ما از جاهای مختلف بررسی می‌کنیم می‌بینیم که مواردی که مثبت شده‌اند اکثرا منشا قمی دارند و از مردم قم می‌خواهیم این مورد را رعایت کنند. پیشگیری بهترین راه مبارزه با این بیماری است بازهم از مردم می‌خواهم به غیر از اخباری که از مجموعه همکاران بنده دریافت کرده‌اند به دیگر اخبار توجه نکنند.

کورنا برگزاری آزمون دکتری را به تاخیر انداخت

ابراهیم خدایی (رییس سازمان سنجش آموزش کشور) در گفتگو با ایلنا درباره به تعویق افتادن آزمون دکتری سال ۹۹ گفت: برگزاری آزمون دکتری سال ۹۹ از زمان ۹ اسفند سال ۹۸ به ۲۸ فرودین سال ۹۹ موکول شد.

وی در این باره توضیح داد: این تصمیم به علت پیشگیری از کرونا بوده و همچنین اینکه دانشگاه‌ها تعطیل هستند و ما نمی‌توانیم آزمون برگزاری کنیم. آزمون دیگری در اسفند ماه نداریم و همین آزمون نیز به فرودین موکول شده است.

تایید مرگ یک مسافر تهرانی مبتلا به ویروس کرونا در مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تایید ابتلا و مرگ یک نفر بر اثر بیماری کرونا ویروس در این استان گفت: مرگ یک مسافر تهرانی در یکی از بیمارستان شهرستان تنکابن تایید شد.

وی ادامه داد: جسد این فرد تا اعلام نهایی نتیجه آزمایش‌های کرونا ویروس در سردخانه نگهداری می‌شود تا جلوی انتشار این ویروس گرفته شود.

ساعت‌کاری ادارات محدود و فعالیت‌ها به صورت دورکاری شود

محدود شدن فعالیت قلیان‌سراها، کافه‌ها و رستوران‌ها در استان

 اسماعیل حاجی پور (رئیس شورای اسلامی) و بهراد ذاکری (رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت) در نامه‌ای خواستار تعطیلی اماکن تجمعی غیرضروری از جمله سالن‌های ورزشی، استخرها، مدارس، آموزشگاه‌ها، سینماها و محدودیت فعالیت قلیان‌سراها و کافه‌ها و رستوران‌ها و جلوگیری از برگزاری مسابقات، نمایشگاه‌ها و جشنواره ها، محدودیت ساعات حضور کارکنان در ادارات از طریق دورکاری و فعالیت شیفت کاری برای جلوگیری از گسترش شیوع و ویروس کرونا شدند.

در این نامه از استاندار گیلان خواسته شده تا با توجه به بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس در سطح شهر رشت و استان گیلان و میزان بسیار بالای شیوع این بیماری در جوامع انسانی در مقایسه با سایر بیماری‌های مسری مشابه، به عنوان تهدید جدی علیه سلامت و بهداشت عمومی تمهیدات لازم انجام شود.

رئیس شورا و رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در این نامه محدودیت ساعات حضور کارکنان در ادارات از طریق دورکاری و فعالیت شیفت کاری، حذف وسایل مشترک در اماکن عمومی و الزام به جایگزین کردن آن وسایل با وسایل یک بار مصرف در این اماکن توسط متصدیان از جمله قندان و نمکدان با نظارت مراکز بهداشت و اتحادیه‌ها و دیگر ادارات ذیربط، آموزش همگانی به مردم در باره پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس با استفاده از حداکثر ظرفیت صداوسیما و تولید محتوا توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان را خواستار شدند.

ابتلای قطعی ۱۵ نفر به کرونا و فوت ۳ نفر از روز گذشته تاکنون

 کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا گفت: از میان موارد تحت بررسی و تحت نظر که از روز گذشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند و نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی آن به دست ما رسیده است، تعداد ۱۵ نفر مبتلا به بیماری کویید ۱۹یا اصطلاحا ویروس کرونا شده‌اند که از این تعداد ۷ نفر در قم، ۴ نفر در تهران و ۲ نفر در استان گیلان، ۱ نفر در اراک و ۱ نفر در شهرستان تنکابن بوده‌اند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از این ۱۵ نفر ۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

2 مورد مشکوک به کرونا در هرمزگان

فاطمه نوروزیان (مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان) با رد شایعات فضای مجازی گفت: 2 بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های شهید محمدی بندرعباس و پیامبر اعظم قشم بستری هستند.

وی افزود: در صورت مثبت شدن بیماری به ویروس کرونا اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزارت بهداشت درباره تعطیلی شهرها باید قاطعانه تصمیم بگیرد

ضرورت هماهنگی بیشتر نهادهای حاکمیتی در مقابله با کرونا

انتقاد از احتکار ماسک توسط سودجویان

احمد همتی (نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا قرنطینه شهرهایی که ویروس کرونا در آنها همه‌گیر شده‌ است، در دستور کار هست یا نمایندگان اصراری در این باره دارند؟ گفت: در این رابطه هر نهادی باید وظایف خود را انجام دهد. این با پیشنهاد دادن اجرائی نمی‌شود. وزارت بهداشت وظیفه مشخصی دارد، اما سایر دستگاه‌ها نیز وظیفه دارند با وزارت بهداشت همکاری لازم را انجام دهند.

وی افزود: باید توجه کرد که اگر ویروس از قم شروع شده است، همه دستگاه‌های آن شهر باید همکاری کنند تا جلوی شیوع بیماری گرفته شود، تا ویروس از قم به سایر شهر‌ها منتقل نشود. مراجع تقلید، روحانیت، نهاد‌های حاکمیتی و دولت همه باید با هم همکاری کنند.اگر قرار باشد هر کس یا دستگاهی نظر خود را اعمال کند، تمام برنامه‌‌های مدیریتی، علمی و کارشناسی وزارت بهداشت ناکارآمد خواهد شد و زیر سوال خواهد رفت. ظاهرا این هماهنگی نیست و متعاقبا، ممکن است تلاش‌‌های وزارت بهداشت نتیجه ندهد.

همتی ادامه داد: نمی‌توانیم با همان روال قبلی برنامه‌های خودمان را ادامه دهیم و اقدامات جدید نیاز به همکاری دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره که  اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت واگذار شده است، گفت: باید با وزارت بهداشت همکاری شود. وزارت بهداشت موظف است قاطعانه تصمیمات خود را بگیرد و اعلام کند که در این بخش کمی ضعف وجود دارد.

وی افزود: نباید نظرات شخصی در ارتباط با شرایط حال حاضر اعمال شود. این یک مسئله علمی است و راه‌های کنترل آن مشخص است. نباید نظرات غیرکارشناسی شده دخیل در تصمیم‌گیری‌ها  باشد. 

نماینده مجلس درباره احتکار ماسک افزود: متاسفانه در این شرایط سوءاستفاده‌‌هایی شکل گرفته است. ما نمونه‌های احتکار از ماسک را مشاهده می‌کنیم. مسئولان ذیربط باید در این رابطه اقدام جدی کنند. این علاوه بر بحث تخلف، در شرایط کنونی تهدید امنیت ملی محسوب می‌شود. 

همتی در پایان در ارتباط با امکان تعطیلی مدارس و مراکز دانشگاهی تا آخر سال، بیان کرد: این نیز یکی از مواردی است که عدم همکاری در آن وجود دارد. برخی مدارس تعطیل کرده اند، برخی جاها تعطیل نکرده‌اند. برخی یک هفته و برخی دو روز. کودکان و نوجوانان در مدارس ممکن است کمتر بهداشت را رعایت کنند. باید سریعا تصمیم در این مورد گرفته شود.  

نتیجه تست کرونای محسن هاشمی هنوز اعلام نشده است

علی اعطا (سخنگوی شورای شهر تهران) در گفتگو با ایلنا، در واکنش به اخباری مبنی بر مثبت اعلام شدن تست کرونای محسن هاشمی گفت: آزمایش محسن هاشمی هنوز اعلام نشده و به نظر می‌رسد برخی با انتشار اخبار جعلی قصد فضاسازی دارند. هنوز ۴۸ ساعت از آزمایش نگذشته است و منتظر می‌مانیم تا جواب آماده شود.

او تاکید کرد: بعد از اعلام نتیجه اطلاع رسانی خواهیم کرد و مردم در این باره مطمئن باشند.

پاسخ تست کرونای من منفی است

ساعتی بعد از اظهارنظر علی اعطا، محسن هاشمی (رییس شورای شهر تهران) در صفحه شخصی توییتر خود اعلام کرد: پاسخ تست کرونای من، منفی اعلام شد. دیروز و امروز بدلیل رعایت دستورالعمل های ایمنی در منزل بودم و از فردا در شورای شهر حضور پیدا خواهم کرد.

بستری شدن یکی از اعضای شورای شهر تهران در بیمارستان

به نقل از یک منبع آگاه در شورای شهر تهران، الهام فخاری (عضو شورای شهر تهران) در بیمارستان بستری شده است.

زهرا صدراعظم نوری (رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران) درباره علت مراجعه الهام فخاری به بیمارستان گفت: فخاری برای انجام تست کرونا به بیمارستان مراجعه کرده است.

با این وجود فخاری در صفحه توییتر خود نوشت: بنابر دستورالعمل پیشگیری و با توجه به سابقه جلسه‌های کاری با برخی افراد، به بیمارستان مراجعه کردم و درحال انجام مراحل تست هستم.

سابقه آسم و علائم کرونا نداشته‌ام و نتیجه تست را از طریق همین اکانت اطلاع‌رسانی می‌کنم.

مدارس و دانشگاه‌های آذربایجان شرقی تا پایان هفته جاری تعطیل شد

تمامی مدارس و مراکز پیش دبستانی، آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجی تحت پوشش آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی از روز دوشنبه مورخه ۵ اسفند تا پایان هفته جاری در نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل است.

مساجد و بقاع متبرکه را نمی‌توانیم تعطیل کنیم

استریل تمام جانمازها، مُهرها و کتاب‌های ادعیه

لغو برگزاری مراسمات و تجمعات

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور (مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه) در گفتگو با ایلنا درباره تعطیلی بقاع متبرکه با توجه به شیوع کرونا در کشور گفت: بحث تعطیلی بقاع متبرکه در دستور کار ما نیست، اما به هیات امنای اوقاف استان‌ها توصیه کردیم تا برگزاری مراسمات و تجمعات در بقاع متبرکه حذف شود.

وی ادامه داد: همچنین دیروز طی یک بخشنامه توصیه‌های لازم توسط معاون فرهنگی سازمان به ادارات اوقاف استان‌ها ابلاغ شده است. با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی تمام اقدامات لازم جهت گندزدایی و رعایت نکات بهداشتی در آستانه‌های مقدس انجام خواهد شد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تمام جانمازها، مهرها، کتاب‌های ادعیه گندزدایی و استریل می‌شوند و ژل ضدعفونی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد تا تمام نکات بهداشتی رعایت شود.

نوروزپور خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم مساجد و بقاع متبرکه را تعطیل کنیم، چراکه مردم از این مکان‌ها استفاده می‌کنند. مردم در جاده‌های کشور برای اقامه نماز و استراحت بین‌راهی از برخی بقاع متبرکه استفاده می‌کنند و نمی‌توانیم این مکان‌ها را تعطیل کنیم، چراکه مردم با مشکل مواجه می‌شوند، اما نکات بهداشتی و ایمنی در همه بقاع متبرکه رعایت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حرم حضرت معصومه (س) و دیگر بقاع متبرکه در استان قم تعطیل خواهد شد؟ ادامه داد: وزارت بهداشت هنوز دستوری در خصوص تعطیلی بقاع متبرکه در قم به ما اعلام نکرده است، اگر اعلام شود ما حتما بررسی کرده و انجام خواهیم داد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ۴ حرم مطهر تولیت خاص دارند، خاطرنشان کرد: در خصوص حرم حضرت معصومه(س) تولیت حرم تصمیم‌گیرنده است، چراکه این حرم تولیت خاص دارد.

تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه تهران به منظور پیشگیری از شیوع کرونا

سعید حبیبا (معاون دانشجویی دانشگاه تهران) در گفتگو با ایلنا،‌ درباره تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه تهران گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، دانشگاه تهران نیز تصمیم گرفت به علت اینکه خوابگاه‌‌ها محل تجمع هستند و امکان بروز هر گونه اپیدمی در آنجا وجود دارد، تخلیه شوند. از این رو اعلام شد که خوابگاه‌ها تخلیه شوند تا از شیوع و ابتلا به این ویروس جلوگیری به عمل بیاید.

وی ادامه داد:‌ دانشجویان تا جمعه به شهر خود بازمی‌گردند و اگر تعطیلات تمدید شد، اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های همگانی اعلام خواهد شد.

حبیبا افزود: دانشجویان در حال حاضر مشغول تخلیه خوابگاه‌ها هستند و تمام کلاس‌های دانشگاه تهران هم تعطیل شده‌اند. خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مشکوکی در میان دانشجویان دانشگاه تهران دیده نشده است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: رسانه‌ها باید تلاش کنند که تا مردم در حفظ آرامش خود کوشا باشند، زیرا استرس بیشتر از هر چیزی می‌تواند خطرناک باشد.

تنها دانشجوی چینی تربیت مدرس تحت کنترل ویژه است

خوابگاه‌ها تخلیه می‌شوند

محمدحسین نصرتی (مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس) در گفتگو با ایلنا، درباره اقدامات این دانشگاه برای کاهش شیوع کرونا ویروس در میان دانشجویان گفت: مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تربیت مدرس از لحظه انتشار خبر شیوع کرونا ویروس کاملا آماده بوده و مرتبا فضاهای خوابگاهی و دانشجویی را رصد کرده است.

وی ادامه داد: خوابگاه‌های ما مرتبا با مراکز بهداشت دانشگاه در ارتباط هستند، اطلاعات جزئی از خوابگاه‌ها جمع‌آوری شده و در اختیار مدیر مرکز بهداشت قرار می‌دهند. تمام این اطلاعات آنالیز شده و براساس آن اقدام می‌شود.

نصرتی ادامه داد: ضمن اینکه ما تعدادی دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه تربیت مدرس داریم که باید مورد توجه قرار بگیرند. امسال تعداد 100 دانشجویی عراقی داریم که مرتبا آنالیز شدند. همچنین یک دانشجوی چینی داشتیم که مرکز بهداشت و درمان دانشگاه این شخص را تحت کنترل ویژه  قرار داده است. خوشبختانه در میان دانشجویان هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تربت مدرس درباره تخلیه خوابگاه‌ها گفت: امروز معاونت دانشجویی دانشگاه تصمیم گرفت، کل خوابگاه‌های دانشجویی به جز خوابگاه‌های دانشجویان غیرایرانی را تخلیه کند. دانشجویان غیرایرانی از خوابگاهی که در حال حاضر هستند به خوابگاهی که شرایط مناسب‌تری دارد، منتقل خواهند شد.

نشست و اخذ سیاست‌های جدید توسط سازمان بهداشت جهانی برای کرونا

 صدور گواهینامه سلامت برای ایرانیانی که به ترکیه سفر می‌کنند

 محمدمهدی گویا (رئیس مرکز بیماری‌‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) گفت: کرونا ویروس ظرف دو روز گذشته چندین کشور را در شرایط ویژه قرار داده‌است. یکی از این کشور‌ها کره جنوبی بود که تعداد بیماران آنها از ۲۰۰ مورد به ۶۰۰ مورد ابتلا رسیده است. نمونه‌‌ی دیگر ایتالیاست که شمار بیماران آن از ۴ نفر به ۱۱۷ نفر گزارش شده است.

وی در ادامه افزود: بزودی سازمان بهداشت جهانی نشستی در این خصوص برگزار خواهد کرد و سیاست‌های جدیدی را در رابطه با مقابله با ویروس کرونا ۲۰۱۹ اخذ می‌کند، ابلاغ می‌شود.

گویا بیان کرد: ما تمام تمهیدات لازم را برای مراقبت و کاهش ابتلا را در کشور انجام داده‌ایم. خوشبختانه آمادگی‌های لازم در کشور انجام شده است. مذاکرات لازم است با کشورهای همسایه در رابطه با کنترل بیماری کرونا صورت گرفته است. بنده با معاون وزیر بهداشت ترکیه گفتگو داشتم. در این گفتگو رایزنی شد که در مناطق مرزی چه تمهیداتی صورت گیرد تا از انتقال ویروس جلوگیری شود. قرار بر این است که مسافرینی که از کشور به قصد ترکیه می‌روند، گواهینامه سلامت دریافت کنند تا موقع ورود به ترکیه مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید. همچنین، مطالعه‌ای که در شهر قم انجام دادیم تا به راه‌های روشنی رسیدیم تا جلوی انتقال را بگیریم. 

تمهیدات تاکسیرانی برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس

توصیه به پرداخت الکترونیک کرایه

 روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "تاکسی به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل درون شهری به شمار می‌رود که لازم است هنگام استفاده از آن، نکات بهداشتی و پیشگیری‌های مناسب برای مقابله با شیوع بیماری‌های ویروسی رعایت شود، از این رو کارگروه ویژه سازمان تاکسیرانی با هدف آگاهی‌بخشی رفتارهای پیشگیرانه به دو قشر تاکسیران و مسافرین با هماهنگی اداره کل سلامت شهرداری تهران و مطابق با سیاست‌های وزارت بهداشت شکل گرفته است تا با استفاده از خرد جمعی مدیران، دستورالعمل‌های آموزشی و هشداری را از طریق فضاهای ارتباطی نظیر پیامک، رادیو تاکسی، اینفوگرافی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محیطی و... به بهترین نحو اطلاع‌رسانی کند.

طبق اعلام این کارگروه، عدم استفاده از کرایه نقدی و جایگزینی روش‌های پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، یکی از روش‌های کلیدی و مهم پیشگیری از انتقال انواع ویروس‌ها ازجمله ویروس بیماری کرونا محسوب می‌شود که در این صورت خطری متوجه مسافران و تاکسیرانان نخواهد شد.

زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در اکثر خطوط و تاکسی‌ها فراهم است و شهروندان به راحتی می‌توانند این روش بهینه را جایگزین کرایه نقدی کنند.

تشکیل دبیرخانه کرونا در معاونت بهداد ناجا /بیمارستان‌های ناجا در آمادگی کامل/وحشت مردم بی‌مورد است

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا از تشکیل دبیرخانه کرونا در این معاونت، پیش‌بینی تمهیدات آموزشی و بهداشتی پیشگیرانه در یگان‌ها و پایانه‌های مرزی و آمادگی کامل بیمارستان‌های ناجا برای پایش بیماران مشکوک به کرونا خبر داد.

تشکیل اتاق تبادل‌خبر خبرنگاران سلامت در وزارت بهداشت

‌جلسه هم‌اندیشی مدیران رسانه‌های کشور با حضور سخنگوی دولت، معاونان وزیر بهداشت و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با موضوع «شیوع ویروس کرونا» برگزار و مقرر شد اتاق تبادل خبر خبرنگاران حوزه سلامت در وزارت بهداشت تشکیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز