خبرگزاری کار ایران

/این خبر بروزرسانی می‌شود/

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۲۵۲

لیست بیمارستان‌هایی که در سراسر کشور برای مقابله با کرونا ویروس مشخص شده‌اند، از سوی سازمان نظام پزشکی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آخرین آمار ۲۸ مورد ابتلای قطعی به کووید_۱۹ در کشور تایید شده است که از بین آنها ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. شیوع این بیماری که ابتدا در استان قم تایید شد، اکنون ۴ استان تهران، اراک و گیلان را گرفتار کرده است. نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم در مورد ویروس کرونا همزمان با شیوع آنفلوآنزای فصلی ظرف روزهای گذشته، باعث شده هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند که بیش از ۷۸۵ از آنها، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند.

تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت درباره کنترل کرونا/ سرکشی از تک‌تک مدارس/ تعطیلی تمامی اردوهای دانش‌آموزی

محسن حاجی‌میرزایی در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا با تشکر از اقدامات و تلاش‌های انجام‌شده از سوی ستاد مرکزی برای جلوگیری از گسترش کرونا ویروس گفت: «مجموعه آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت بهداشت تبعیت می‌کند و هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد. کمک مهم ما به وزارت بهداشت در این شرایط سخت این است که مجموعه خود را محافظت کنیم. آموزش‌وپرورش به دلایل متعددی در این شرایط اهمیت دارد، آموزش‌وپرورش منظم‌ترین و گسترده‌ترین شبکه ارتباطی کشور است. هیچ مجموعه‌ای ارتباطش با مردم چهره به چهره و باقابلیتی که آموزش‌وپرورش دارد، نیست.»

غیبت دانشجویان ساکن در شهرهای کانون کرونا موجه است

«سعید حبیبا» معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره موجه شدن غیبت دانشجویان ساکن در استان‌های کانون کرونا مانند استان قم گفت: غیبت دانشجویانی که در شهرهای کانون کرونا مانند قم رفته‌اند و در آنجا ساکن هستند، موجه است،‌ زیرا اگر اینها به تهران و دانشگاه بازگردند می‌توانند ناقل بیماری باشند، موجه بودن غیبت نیز تنها برای این دانشجویان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: ما به دانشجویانی که ساکن استان‌های کانون کرونا هستند، گفته‌ایم به این استان‌ها نروند یا اگر رفتند دیگر برنگردند و اگر برگشتند به قسمت‌های قرنطینه مراجعه کنند تا از سلامت خود مطمئن شوند.

حبیبا درباره آن دسته‌ از دانشجویانی که علائم مشکوک به کرونا دارند آیا غیبت‌شان موجه خواهد شد یا نه؟ گفت: دانشجویانی که علائم مشکوک دارند و هر فردی که بیمار باشد،‌ از پزشک برای ما گواهی سلامت بیاورد ما آن را مد نظر قرار می‌دهیم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر خطر کرونا در سطح شهر تهران به اندازه قم نیست. همچنین ما در حال حاضر پردیس قم را تعطیل کرد‌ه‌ایم اما در مورد دانشگاه‌های تهران فعلا به این نتیجه نرسیده‌ایم. اکنون فقط پردیس قم تعطیل است و دیگر پردیس‌های سراسری کشور مشغول فعالیت هستند.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

غیبت دانش‌آموزان که علائم سرماخوردگی دارند، موجه است

«حسن ضیاء الدینی» مدیر کل دفترسلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ‌درباره موجه بودن غیبت دانش‌آموزانی که علائم سرماخوردگی دارند، گفت: دانش‌آموزانی که دچار علائم سرماخوردگی هستند تا بهبود کامل این علائم در منزل استراحت کنند، همچنان لازم است والدین از آمدن فرزندانشان به مدرسه خودداری کنند.

وی ادامه داد: به مدیران مدرسه نیز اعلام کرده‌ایم که با خانواده‌ها همکاری لازم را داشته باشند تا برای دانش آموزانی که سلامت هستند مشکلی به وجود نیاید، البته غیب دانش آموزانی که دچار علائم سرماخوردگی هستند موجه است. برخی از دانش آموزان هم شاید سوءاستفاده کنند در حالی که بیمار نیستند از این رو دانش‌آموزانی که بیمارند باید گواهی پزشکی همراه داشته باشند.

ضیاء الدینی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم والدین تا زمانی که فرزندانشان به بهبودی کامل نرسیده‌اند به مدرسه مراجعه نکنند.

مدیر کل دفترسلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: ستاد پیشگیری از کرونا در آموزش و پرورش تشکیل شده و ما بحث آموزش و اطلاع رسانی را از قبل شروع کرده‌ایم و سعی داریم با معاونت‎های وزارت آموزش و پرورش این مساله را پیگیری کنیم.

وی درباره تعطیلی مدارس گفت: تصمیم تعطیلی مدارس به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و ما با آنها هماهنگ هستیم.

تعطیلی مراکز آموزشی حوزه علمیه در قم

«معصومه ظهیری» معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تعطیلی مراکز آموزشی حوزه‌های علمیه در قم گفت: با توجه به شیوع کرونا در استان قم تمامی مراکز آموزشی حوزه علمیه فردا یکشنبه 4 اسفند ماه تعطیل است. بخش اداری مراکز حوزه نیز تعطیل نیستند.

وی ادامه داد: روزهای بعد نیز با توجه به گزارشات محیطی و مکانی و شرایط موجود و هم نظر شورای تامین استان برای تعطیلی بیشتر تصمیم گیری خواهد شد.

هنوز به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیدیم

«سردار جلالی» رییس پدافند غیرعامل که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه درباره کروناویروس آیا احتمال قرنطینه شهرها وجود دارد، گفت: در چرخه اقدامات پدافند زیستی، اقدامات قرنطینه وجود دارد و زمانی که کنترل توسعه انتشار ویروس از بین برود طبیعا قرنطینه یکی از اقداماتی است که باید انجام شود ولی هنوز به این جمع بندی نرسیدیم.

وی ادامه داد: از سه روز گذشته آمار مبتلایان حتی در قم افزایش پیدا نکرده و کنترلی در حال انجام است و وضعیت آمارها نشان از ثبات دارد.

جلالی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال قرنطینه قم یا مراکز زیارتی گفت: هشدارهای بهداشتی باید تقویت شود و تاکید کردم که باید سطح آموزش بالابرود.

افزایش اتاق‌های ایزوله در گرمخانه‌های پایتخت

«سید مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات گرمخانه‌ها و سامان‌سراهای پایتخت برای مقابله با شیوع کروناویروس گفت: مراقبت‌های ویژه مددکاران و پرسنلی که با مددجوها ارتباط مستقیم دارند، موضوع مهمی است. بحث ضدعفونی مراکز به صورت روزانه انجام می‌شد، اما براساس دستورات جدید مقرر شد، برای برخی مراکز روزی دوبار و برخی مراکز روزی سه بار ضدعفونی انجام شود و این اقدام صرف به کف‌شویی محدود نشود و تمامی سطوح و هرجایی که احتمال تماس وجود دارد ضدعفونی شود.

حسینی افزود: وسائل ضدعفونی در حد مقدورات تامین شده است و با توافقی که با وزارت بهداشت صورت گرفت،‌ مقرر شد در دو مرکز نگهداری موقت زنان و مردان خاورشهر و لویزان که افرادی با شرایط خاص در آنها نگهداری می‌شوند و به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای سیستم ایمنی بدنشان پایین است، پس از بررسی‌ها تا پایان وقت امروز در این دو مرکز دو تیم پزشکی مستقر شود.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

هیچ موردی از کرونا ویروس در گرمخانه‌ها نداشتیم

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: اتاق‌های ایزوله  در گرمخانه‌ها توسعه داده شده است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم و براساس پروتکل‌های تخصصی وزارت بهداشت در بالاترین سطح ممکن بهداشتی قرار داریم.

او همچنین درباره مراکز پرتو گفت: در مراکز پرتو که مدرسه ویژه کودکان کار است، پیشنهاد تعطیلی مدارس را مطرح کردیم، اما این تصمیم منوط به تصمیم کلی نظام آموزش‌و‌پرورش است و تابع آن هستیم.

او درباره ضدعفونی خودروهای گشت نیز گفت: این خودروها قبلا از طریق اشعه U.V ضدعفونی می‌شدند و مقرر شد علاوه بر آن  شست‌و‌شوی روزانه نیز انجام شوند و در صورت لزوم سه نوبت ضدعفونی هم در دستور کار قرار گیرد. 

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مورد مشکوکی از کرونا ویروس در گرمخانه‌ها ثبت شده است، گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس در گرمخانه‌ها ثبت نشده است. سه مورد سرماخوردگی داشتیم که باحضور تیم اورژانس و بررسی ها مشخص شد، مورد خاصی نبوده است.

مهدهای کودک فقط در قم تعطیل است

«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تمهیدات این سازمان در مقابله با کروناویروس گفت: سازمان بهزیستی از حدود یک ماه قبل کمیته‌ کنترل بیماری‌های واگیردار را فعال کرده و بخش‌نامه‌های متعددی طی هماهنگی با وزارت بهداشت صادر و ابلاغ کرده است.

وی با اشاره به تاریخ بخشنامه‌های صادر شده در خصوص پیشگیری از بیماری‌های واگیردار ادامه داد: اولین بخشنامه در تاریخ ۵ بهمن‌ماه، دومین بخشنامه در ۱۲ بهمن‌ماه و سومین بخشنامه در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه صادر و ابلاغ شده است. در بخشنامه اول مراعات موارد بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت ابلاغ شد. در دومین بخشنامه کمیته بحران تشکیل شده و صورت جلسه مشترکی با وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ شد و در سومین بخشنامه که بسیار سختگیرانه است، موارد به طور کامل در این بخشنامه مشخص شده است.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر تنها استانی که تمام مهدهای کودک در آن تعطیل است مطابق با آن چیزی که استانداری و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، استان قم است.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

لغو مرخصی همه مددجویان حاضر در مراکز شبانه‌روزی

نفریه خاطرنشان کرد: در استان‌های دیگر مراکز روزانه توانبخشی و مهدهای کودک در صورت مشاهده یک مورد مشکوک می‌توانند به صورت موردی با اطلاع سازمان بهزیستی استان تعطیل کنند. در مراکز شبانه‌روزی نیز که قابل تعطیلی نیست مقرر شده است، پذیرش افرادی که به صورت عادی پذیرش می‌شوند لغو شود. همچنین لغو مرخصی همه مددجویان تا بازگشت شرایط عادی اعلام شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای تمام مراکز تجمعی در حوزه‌های پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی یک اتاق بیمار و قرنطینه پیش‌بینی شده است و در صورت مشاهده فردی با علائم مشکوک فرد در این بخش و اتاق بستری شده و نگهداری می‌شود. همچنین برای هماهنگی این فرد به مرکز درمانی هماهنگی لازم با وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.غربالگری روزانه از لحاظ تست دمای بدن و علائم بیماری مقرر شده است.تمام پزشکان و پرستان ما در مراکز این موارد را انجام داده و در صورت مشاهده مورد مشکوک برای انتقال آنها به مرکز درمانی با وزارت بهداشت هماهنگی لازم صورت می‌گیرد.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در سالمندان شایع‌تر است، خاطرنشان کرد: کودکان به این ویروس مبتلا می‌شوند، اما آمار مرگ و میر در آنها کمتر گزارش شده است. برای مراکز سالمندان، مراکز نگهداری معلولان ذهنی و کمپ‌های ترک اعتیاد که از لحاظ ایمنی ضعیف‌تر هستند، تدابیر ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.

نفریه در پاسخ به این سوال که آیا موردی در خصوص ابتلا به ویروس کرونا در مراکز نگهداری بهزیستی گزارش شده است، یادآور شد: یک مورد مشکوک در یکی از مراکز کوچک نگهداری افراد دارای معلولیت ذهنی در قم گزارش شده بود که به بیمارستان منتقل شده است و البته هنوز پاسخ تست این فرد اعلام نشده است، دیگر افراد در این مرکز نیز تحت نظر هستند.

وی درباره واریز کمک هزینه برای تهیه محصولات ضدعفونی تصریح کرد: سرانه‌ای برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و وسایل پیشگیری مانند ماسک در نظر گرفته شده است و به تمام مراکز شبانه‌روزی پرداخت می‌شود، این کمک هزینه برای تهیه وسایل بهداشتی برای هر نفر ۳۰ هزار تومان است.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

پیشنهاد به تعویق افتادن طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره پروتکل‌های لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز ماده ۱۶ گفت: برای مراکز ماده ۱۶ فردا در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیم‌گیری می‌شود. قرار است طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در اسفندماه نیز اجرا شود و ما در حال رایزنی هستیم که اجرای این طرح در حال حاضر به تعویق بیفتد البته هنوز هیچ چیز مشخص نیست. البته تمام تدابیر برای افرادی که در مراکز ماده ۱۶ هستند، دیده شده است و سرانه بهداشت برای آنها نیز در نظر گرفته‌ایم.

نفریه درباره مراکز کودکان کار و خیابان نیز خاطرنشان کرد: برای مراکز بهزیستی که رفت و آمد زیادی دارند، مانند مراکز کودکان کار، زنان آسیب‌دیده و ... دستورالعمل‌هایی به صورت جداگانه ابلاغ شده است، چنانچه افراد مشکوک در این مراکز مشاهده شوند، در همان اتاق‌های قرنطینه که در این مراکز تعبیه شده است به مدت ۱۴ روز نگهداری می‌شوند.

درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا هنوز به این نتیجه‌ای نرسیده‌ایم

«عبدالرضا فولادوند» رییس آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تعطیل شدن مدارس تهران برای جلوگیری از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا گفت: در حال حاضر در ستاد بحران شهر تهران هستیم و مسئولان کشور و شهر تهران هر تصمیمی که بگیرند، ما انجام خواهیم داد. امروز نیز جلسه داریم تا راه‌های پیشگیری را تقویت کنیم و شاید یکی از راه‌های پیشگیری تعطیلی مدارس باشد، ولی هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: امکان دارد، بیشترین کلونی ناشی از شیوع کرونا در حوزه کاری ما یعنی مدارس باشد. از این رو ما مرتبا این بحث را مطرح کرده‌ایم تا بتوانیم برای تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری کنیم، هر چند که کرونا ویروس روی کودکان چندان تاثیری ندارد، اما این بچه‌ها می‌توانند به عنوان ناقل باشند و آن را به بزرگسالان منتقل کنند.

رییس آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ما دستورات و هر تصمیم پزشکی که تیم پزشکی و ستاد بحران استان بگیرد، اتخاذ خواهیم کرد و محدودیتی در این زمینه نداریم. در عین حال ما پیشنهاد دهنده تمهیدات بیشتر برای اقدامات پیشگیرانه در مدارس هستیم.

فولادوند گفت: خوشبختانه تا الان در بین دانش‌آموزان هیچ مورد مشکوکی دیده نشده و همه چیز به شدت تحت کنترل است. همچنین مدارس ما با دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتباط دارند.

باید کیت تشخیصی بیشتری وارد کشور شود

«مینو محرز» عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت باید قرنطینه استان قم را در دستور کار قرار دهد؟ گفت: می‌توانند توصیه کنند که قرنطینه انجام شود، اما این تصمیم با وزرات بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید قرنطینه را انجام دهند، اما آنطور که شنیده‌ام، اماکنی که تجمع در آن زیاد است را تعطیل کرده‌ا‌ند‌ و مدارس نیز تعطیل شده‌اند و از تجمع در این شهر در حال جلوگیری هستند که اقدامات خوبی است.

محرز در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت باید درخواست دهد که شهرهایی که در آنها شیوع بیماری بالا است، قرنطینه شوند؟ گفت: بله، این درخواست باید از سوی وزارت بهداشت انجام شود.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزارت بهداشت نیست

او درباره کمبود کیت تشخیصی کروناویروس در کشور نیز گفت: الان که شروع اپیدمی است، نیاز به کیت‌های تشخیصی بسیار بیشتر است، چرا که باید بیماری مشخص شود و از طرفی وقتی بیماری شروع می‌شود و تعداد تست‌ها بالا می‌رود، نیاز به کیت تشخیصی نیز بیشتر می‌شود، اما باید این نکته را در نظر گرفت که ما در شرایط تحریم قرار داریم و البته در این شرایط خاص برنامه‌ داریم و می‌شود از طریق  سوئیس دارو و تجهیزات پزشکی وارد کرد و فکر نمی‌کنم مشکلی در این زمینه داشته باشیم، اما این فرایند طول می‌کشد.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به اینکه در آغاز اپیدمی هستیم و احتیاج به تست از مراجعه کننده‌ها بیشتر است، در نتیجه باید کیت بیشتری وارد کشور شود.

پرسنل پزشکی وحشت‌زده هستند

محرز ادامه داد: در این شرایط همه باید خونسردی خود را حفظ کنند و مسائل علمی و توصیه‌هایی که از طریق رسانه‌های معتبر منتشر می‌شود را مورد توجه قرار دهند. همچنین پزشکان، پیراپزشکان و کارکنان بهداشتی حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید اطلاعات دقیقی از حفظ خودشان داشته باشند و احتیاط‌های همه‌جانبه استاندارد را رعایت کنند،‌ اما متاسفانه آگاهی راجع به این بیماری منجر به نگرش مثبت و تاثیر روی عملکرد نشده است، در نتیجه اکنون پرسنل پزشکی هم وحشت‌زده هستند، در حالی که باید علمی و منطقی و براساس ضوابط سازمان جهانی بهداشت با این بیماری برخورد کنند تا هم خود حفظ شوند و هم انتقال به بقیه کمتر شود.

آزمایشِ دانشجوی مشکوک به کرونا منفی است

«احمد بنی احمدی» مدیر روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرگار ایلنا، درباره وضعیت یکی از دانشجویان مشکوک به کرونای خوابگاه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یکی از دانشجویان خوابگاه دانش این دانشگاه بیماری و کسالت داشته که جهت اطمینان خاطر به اورژانس منتقل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این دانشجو در بیمارستان شهدای تجریش است که بعد از انجام آزمایش‌ها و چکاب لازم مشخص شد، خوشبختانه این دانشجو به کرونا مبتلا نشده و اکنون به بخش منتقل شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تمهیدات در سطح دانشگاه بوده تا از بروز و شیوع هر گونه ویروس جلوگیری به عمل بیاید. از پیش نیز ستاد پیشگیری ابتلا به کرونا در دانشگاه تشکیل شده بود و معاونت دانشجویی و اداری مالی نیز تمهیدات خاص خود را در نظر داشته است.

بنی احمدی گفت: امروز صبح جلسه ویژه با حضور رییس دانشگاه جهت اتخاذ تدابیر بیشتر برگزار شد. برای اطمینان بیشتر تمهیداتی جهت جلوگیری از ابتلا دانشجویان به ویروس در تمام خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاهی که این دانشجو مستقر بوده، اعمال شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: پیش‌تر اطلاع رسانی در این زمینه از طریق فضای مجازی و همچنین در سطح دانشگاه صورت گرفته، اما از دانشجویان درخواست داریم که بهداشت فردی و جمعی را به دقت رعایت کنند تا حتی به صورت احتمالی نیز به هیچ گونه ویروسی مبتلا نشوند.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

لیست بیمارستان‌های منتخب کشور برای مقابله با کرونا

سازمان نظام پزشکی کشور لیست بیمارستان‌هایی که برای قرنطینه و ایزولاسیون بیماران مبتلا به کرونا یا افراد مشکوک، در سراسر کشور مشخص شده است را اعلام کرد. سازمان مذکور تاکید دارد که هرگونه دخل و تصرف از این لیست توسط خود سازمان اعلام خواهد شد. بنابراین اخبار را از رسانه‌های غیرمعتبر یا افراد غیرکارشناس و مسئول در این حوزه دنبال نکنید.

آب‌خوری‌های مترو» تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری شد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در خصوص مقابله با شیوع احتمالی کروناویروس در متروی تهران را تشریح کرد.

«فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره جزئیات جلسه ویژه نحوه نظافت و مقابله با شیوع ویروس کرونا در متروی تهران اظهار داشت: این جلسه با همکاری اداره‌ کل پیشگیری و‌ مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان، اداره کل بهداشت محیط و مدیران و کارشناسان شهر سالم شهرداری تهران، معاون حمل ونقل و ترافیک، مدیر عامل، معاونان و مدیران شرکت بهره برداری متروی تهران برگزار شد.

او با تاکید بر اینکه شرکت بهره‌برداری متروی تهران ضدعفونی تمامی اماکن و قطارهای مسافری را از یک ماه پیش در راس برنامه‌های اصلی خود قرار داده است، گفت: با توجه به شرایط فعلی دستورالعمل‌های جدیدی از سوی وزارت بهداشت برای شرکت بهره‌برداری متروی تهران ابلاغ شده است. براساس این دستورالعمل ضدعفونی واگن‌ها، اماکن و ایستگاه‌های مترو از بهمن ماه سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با حساسیت و دقت بیشتری روزانه انجام می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مواد ضدعفونی کننده برای راهبران و مرکز فرمان تهیه شده و برای پنج هزار پرسنل امور ایستگاه‌ها مطابق پروتکل ملی که برای صیانت از پرسنل داریم، مواد ضدعفونی کننده تهیه شده است.

نوبخت ادامه داد: از امروز تمامی آب خوری‌ها در ایستگاه‌های مترو تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری می‌شوند. همچنین دستگاه‌های تهویه قطارها نیز ثابت می‌شوند و هندریل پله برقی نیز به طور مرتب ضدعفونی می شود.

تمام پروازهای مسافری به چین متوقف شده است

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که مردم بر این باور هستند که پروازهای چین عامل ورود کرونا به ایران بوده است، گفت: این موضوع قابل بررسی است و وزارت بهداشت باید آن را اعلام کند.

وی گفت: پروازهای مسافری به چین متوقف بود و تنها پروازهای باری با تایید وزارت بهداشت انجام می‌شد.وزیر راه ادامه داد: در حال حاضر تمام پروازها متوقف شده است.

اسلامی درباره بستن مرزهای ایران با عراق اظهار داشت: تمام این اقدامات جوسازی است.

واکنش به شایعه ابتلای شهردار منطقه ۱۳ به کرونا ویروس

«کیانوش جعفری» مدیرکل روابط عمومی منطقه ۱۳ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درخصوص تکذیب و یا تائید خبر ابتلای شهردار منطقه ۱۳ به ویروس کرونا گفت: در انتظار جواب نهائی آزمایش هستیم و تا چند ساعت دیگر نتیجه مشخص می‌شود. 

او درباره بیماری شهردار منطقه ۱۳ گفت: آقای رحمان‌زاده از دو هفته پیش دچار سرماخوردگی شدید شد و به علت ناراحتی ریوی در بیمارستان بستری شده است.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/تبعیت آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت‌بهداشت/افزایش آمار جان‌باختگان به ۵ نفر/گزارشِ وجود یک‌معلول‌ ذهنی بین مبتلایان/ قم فعلا قرنطینه نمی‌شود/غیبت دانشجویان موجه شد/تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

منع استفاده از حیوانات در آموزش‌های دانشگاهی

علی خاکی صدیق، در ابلاغیه‌ای از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها خواست تا در رشته‌های دامپزشکی، علوم دامی، برخی گرایش‌های زیست‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط، اقدام به استفاده از جایگزین‌های آموزشی کنند. در این خصوص تاکید شده است که دانشگاه‌ها «تجربه‌های موفق خود به ویژه در بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات در آموزش دانشجویان» را به دفتر برنامه‎‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اعلام کنند.

در ابلاغیه مذکور آمده است: «دانشگاه استفاده از حیوان برای آموزش را محدود و تنها به موارد خاصی منحصر کند که به هیچ وجه امکان استفاده از جایگزین‌های آن وجود نداشته باشد». این تصمیم و اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که نشان‌دهنده گام برداشتن به سوی هم‌راستا شدن با رویکردها و شیوه‌های نوین در نظام‌های آموزش عالی برتر جهان می‌باشد، بر لزوم توجه و آگاهی دانشجویان نسبت به «بهره‌گیری خردمندانه از طبیعت» و «به‌ویژه بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات» در امر خطیر آموزش تاکید کرده است.

جلسه اضطراری مدیران شهرداری تهران با مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس

غلامحسین محمدی در توئیتر خود نوشت: "هم اکنون؛ جلسه اضطراری مدیران شهرداری تهران با مسئولین وزارت بهداشت و اورژانس کشور برای اتخاذ تصمیمات لازم برای مدیریت شیوع ویروس کرونا ؛ تصمیمات این جلسه سریعا از امروز اعلام و اجرایی خواهد شد.

ثبت اثر انگشت در شهرداری تهران ممنوع شد

در این اطلاعیه آمده است: "در راستای حفظ سلامت همکاران شهرداری تهران در این ایام، از روز شنبه مورخ ۹۸/۱۲/۰۳ تمامی همکاران محترم شهرداری تهران اعم از کارمندان و کارگران، از ثبت تردد در سامانه‌های کارت‌زنی مبتنی بر اثر انگشت تا اطلاع ثانوی  خودداری نمایند.

معاونان منابع انسانی، معاونان مالی و اداری و مدیران امور اداری در مناطق، ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بر انجام کار نظارت مستمر داشته باشند."

بستری‌شدن 5 مورد مشکوک در زاهدان

عزیز سارانی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب درباره آخرین وضعیت این استان از نظر ابتلا به بیماری کرونا گفت: 5 نفری که در بیمارستان زاهدان بستری هستند هنوز وضعیت مشخصی از نظر ابتلا به بیماری کرونا ندارند و پزشکان منتظر نتایج آزمایشات و تست های پزشکی هستند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در ادامه با انتقاد از نبود امکانات و تجهیزات لازم برای مهار بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان، افزود: اینجا نه بیمارستان مجزا و نه تجهیزاتی وجود دارد تا در صورت مشاهده بیماری بتوان آنها را قرنطینه کرد.

سارانی اضافه کرد: هنوز مسئولان مربوطه در حوزه بهداشت و درمان به طور دقیق اعلام نکرده اند که نمونه های ابتلا به ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان مشاهده شده است یا نه ولی از شهروندان می خواهیم تا موارد بهداشتی را رعایت کنند و کمتر در فضاهای عمومی حضور یابند.

بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا/ تشکیل ستاد سلامت در وزارت علوم

وزیر علوم بخشنامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور درباره کرونا صادر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز