خبرگزاری کار ایران

/این خبر بروزرسانی می‌شود/

ابتلای ۵ نفر به ویروس کرونا در ایران/هیچ موردی از مبتلایان به کرونا به تهران منتقل نشده اند/ شیوع کرونا در قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است/ شهروندان در قم تا حد ممکن در خانه بمانند

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۴۸۲

بعد از تایید فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در استان قم از سوی وزارت بهداشت سخنگوی دولت امروز از تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا به دستور رییس‌جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و در حساب توییتری خود گفت: بدنبال پیک بیماری‌ های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در ‫قم، دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کروناویروس مثبت گزارش شدند که متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت های ویژه فوت کردند.

جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا به ریاست جهانگیری برگزار شد

نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در وزارت بهداشت تشکیل شد.

در این نشست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزی پزشکی، علی اصغر مونسان وزیر گردشگری و صنایع دستی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، محمد اسلامی وزیر مسکن و شهرسازی، علی ربیعی سخنگوی دولت، غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل، حسن عراقی زاده رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از مدیران ارشد وزارت بهداشت حضور داشتند.

تاکنون دو نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ایران جان خود را از دست داده اند. همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد تا صبح امروز پنجشنبه ۲ هزار و ۱۳۱ تن در جهان به دلیل ابتلا به این بیماری که رسما به نام کووید ۱۹ ( COVID-19) شناخته شده است جان خود را از دست داده اند.

هیچ مورد مشکوکی از ویروس کرونا در مشهد گزارش نشده/ تجهیزات تشخیص ویروس در مشهد وجود ندارد

 محمدجعفر صادقی با اعلام این خبر گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در حوزه بهداشت و هم درمان آمادگی مقابله با کرونا را دارد و جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف برگزار شده تا همه دستگاه‌ها نیز آمادگی کامل در این زمینه داشته باشند.

وی در خصوص ضدعفونی وسایل حمل‌ونقل عمومی در مشهد، گفت: اکنون در فاز پیشگیری هستیم و هدف ما بیشتر اطلاع‌رسانی، آموزش و پیشگیری است.

وی ادامه داد: اگر در شهرهای دیگر این کار انجام می‌شود، به دلیل آلوده شدن آن مناطق است، ما چون موردی از کرونا در مشهد نداشته‌ایم دلیلی ندارد اقدام خاصی مازاد برآنچه انجام می‌دادیم، انجام دهیم، وظایف دستگاه‌های مرتبط با مترو و اتوبوس هم آموزش و اطلاع‌رسانی است که باید انجام شود.

وی در خصوص امکانات تشخیص‌کرونا در مشهد نیز گفت: وزارت بهداشت دنبال این است که کیت‌های تشخیص کرونا را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی‌مشهد قرار دهد، در حال حاضر تشخیص کرونا در تهران انجام می‌شود و ما فقط تشخیص آنفلوآنزا را خودمان انجام می‌دهیم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمادگی بیمارستان‌های مشهد برای پذیرش افراد احتمالی مبتلا به کرونا، بیان کرد: بیمارستان‌های خاصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است؛ حتی بیمارستان‌های پشتیبان (بیمارستان‌های رده ۲) را هم برای این منظور در نظر گرفته‌ایم و بیمارستان امام رضا(ع) جزو بیمارستان‌های سطح اول است.

صادقی با تاکید بر اینکه شرایط مشهد در رابطه با کرونا نسبت به گذشته تغییری نکرده است، تصریح کرد: هر کس علائم سرماخوردگی دارد، به پزشک مراجعه کند و اگر نیاز بود، پزشک بیمار را به بیمارستان ارجاع می‌دهد و جای نگرانی نیست.

زائران بدون هیچ مانعی در حال زیارت مضجع شریف حضرت معصومه(س) هستند

 مدیریت روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس به دنبال انتشار برخی از شایعات به ویژه تصویری که نشان از قرار دادن میله‌هایی در جوار مضجع شریف است طی جوابیه‌ای مطرح کرد: ضریح مطهر همواره و در برخی از شب‌ها ضد عفونی می‌شود که در این ایام برای رعایت بیشتر بهداشت عمومی تعداد آن افزایش یافته است.

امروز نیز گرد ضریح مطهر به شکل موقت میله‌هایی قرار داده شد تا خادمان بارگاه حضرت، ضریح مطهر را ضد عفونی کنند و اکنون زائران به صورت عادی در حال زیارت ضریح هستند.

اکنون نیز بخش‌های مختلف همچنان بدون هیچ مشکل و وقفه‌ای به صورت عادی درحال خدمت‌رسانی به زایران هستند.

اقدامات پیشگیرانه شهرداری برای مقابله با کرونا در گرمخانه‌های پایتخت

سید مالک حسینی(سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردای تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص اقدامات پیشگیرانه در گرمخانه‌های شهر تهران برای مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه تا الان موردی گزارش نشده است و ما از سه هفته پیش براساس ابلاغ‌های صورت گرفته به تمام مراکز اعلام و اقداماتی را که وزارت بهداشت مشخص کرده بود اعمال کردیم.

او ادامه داد: فردا نیز جلسه اضطراری تشکیل خواهد شد تا بررسی‌ها و کارهایی که لازم است انجام شود. اکنون اقداماتی که انجام شده است با توجه به حضور مددکاران و مددجویان در گرمخانه‌ها، آموزش‌های لازم صورت گرفته است. همچنین ذخیره لازم برای مواد بهداشتی مانند دستکش و ماسک هم صورت گرفته است.

حسینی تصریح کرد: براساس ابلاغیه حتما باید به صورت روزانه ضدعفونی کامل در گرمخانه‌ها انجام شود و استفاده از دستکش و ماسک نیز در هنگام کار برای مددکارها الزامی شده است. 

ممنوعیت انتقال بیماران مشکوک به کرونا با آمبولانس خصوصی

پیرحسین کولیوند روز پنجشنبه در این نامه خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نوشت: با عنایت به بروز بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹، به آمبولانس‌های خصوصی تحت پوشش دانشگاه ابلاغ شود هرگونه انتقال بیماران مشکوک به این بیماری (شامل بیماران دارای علائم تنفسی) بدون هماهنگی با سازمان اورژانس کشور ممنوع است.

وی در این نامه بر ممنوعیت انتقال بیماران بین شهرها نیز تاکید کرد و نوشت: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، این بیماران توسط تیم‌های ویژه عملیاتی منتقل شوند و معاونان درمان نسبت به نظارت بر حسن انجام کار اقدام کرده و هرگونه تخلف را به اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جهت پیگیری گزارش کنند. با هرگونه تخلف آمبولانس‌های خصوصی برخورد جدی خواهد شد.

اطلاعیه مهم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ویروس کرونا

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باتوجه به شایعات در خصوص ویروس کرونا اطلاعیه ای را صادر کرد:

در این اطلاعیه آمده است، با توجه به شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده و غیررسمی درباره ویروس کرونا در کشور که موضوع همه مردم ایران است، توصیه می‌شود رسانه‌ها  و فعالان شبکه‌های اجتماعی، موارد زیر را در انتشار و بازنشر اخبار مورد توجه قراردهند:

۱. هنگام دریافت اطلاعات و بازنشر آن انتظار می رود از منبع تولید اطلاعات و صحت و سقم ان مطمئن شوید و مانع از انعکاس  «برداشت از موضوع- گمانه و اطلاعات ناقص» شوید.

۲. انتشار گمانه زنی‌ها، شایعات و فایلهای صوتی، تصاویر و ویدئوهای بدون منبع مشخص، ذکر آمار و ارقام بدون تایید از سوی نهادهای رسمی صرفا موجب اضطراب و اغتشاش خبری است و تنها آرامش و امنیت روانی مردم را هدف قرارمی دهد لذا توصیه می شود به اخبار تولیدی رسانه های شناسنامه دار و رسمی توجه گردد . 

۳. کرونا، یک مساله جهانی است و شفافیت در اطلاع رسانی موثق و دقیق وظیفه ابلاغی از سوی رئیس جمهور محترم به همه دستگاه هاست و طبعا از رسانه‌ها انتظار می‌رود در این موضوع،  دقت را  برای صحت،سپس  سرعت و رقابت را در اولویت بعدی قرار دهند.

۴. با توجه به تخصصی بودن موضوع، صرفا به انتشار اخبار رسمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بپردازید. 

۵. از نشر و درج نظرات و دیدگاه های سایر دستگاه ها، چهره‌ها و مسئولان که متخصص و یا مرتبط با موضوع نیستند حتی الامکان خودداری شود  

۶. اهتمام همه رسانه‌های کشور که دغدغه ایران را دارند، افزایش آگاهی مردم، ایجاد همبستگی ملی برای پیشگیری و بسیج همه امکانات برای کاهش انتشار ویروس  و درمان مبتلایان احتمالی است  و از رسانه‌ها  که در این موارد همواره پیشگام و ازهفته ها قبل اطلاع رسانی را اغاز نموده اند انتظار می‌رود، همچنان همین مسیر را تداوم بخشند. 

۷. با توجه به انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، وظیفه رسانه های شناسنامه‌دار و رسمی است که میدان دار و مرجع اطلاع رسانی برای مردم باشند تا ضمن جلوگیری از نگرانی بی مورد موجب  حفظ آرامش روانی مردم با دریافت ، اخبار درست و دقیق مورد نیازمردم دراین شرایط شویم.

اقدامات شرکت بهره‌برداری متروی تهران برای مقابله با کرونا/ ضدعفونی قطارها در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی

فرنوش نوبخت (مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص اقدامات متروی تهران برای مقابله با ویروس کرونا گفت: تمامی قطارهای شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به صورت روزانه با دو روش خشک و تر در سیستم‌های مکانیزه مترو واش شستشو و ضد عفونی می‌شوند. نظافت و ضد عفونی تمامی قطارها در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی هرخط نیز به صورت خشک انجام می‌شود.

او با بیان اینکه در رابطه با ضدعفونی کردن قطارها و ایستگاه‌های مترو، هماهنگی لازم با شهرداری تهران انجام پذیرفته است، گفت: این کار با هوشیاری بیشتری انجام می‌شود و تمام تلاش خود را برای مقابله با این ویروس انجام خواهیم داد. همچنین در تمامی ایستگاه‌های بهره‌برداری شده نیز عملیات ضد عفونی و نظافت مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت به صورت روزانه و در چند نوبت انجام می شود.

نوبخت افزود: برای مقابله با این ویروس و جلوگیری از انتشار این بیماری هماهنگی و همکاری لازم نیز با بازرسان وزارت بهداشت صورت گرفته و جای هیچ نگرانی برای شهروندان و مسافران نیست.

او با اشاره به تعامل شهرداری و متروی تهران در این زمینه گفت: هوشیاری بیشتری شکل گرفته و تلاش خود را برای مقابله با این ویروس انجام خواهیم داد. همچنین فردا صبح به منظور افزایش توان مقابله با بیماری نشستی با وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.

نوبخت درخصوص اخباری مبنی بر تعطیل شدن ایستگاه مترو شوش به علت پاکسازی ناشی از مشکوک بودن ابتلای یک نفر به ویروس کرونا، گفت: یک مورد مشکوک در این ایستگاه مشاهده شد که بلافاصله اورژانس مراجعه و مسافر را به بیمارستان منتقل کرد و نظافت ایستگاه هم انجام شد. در خصوص مشکوک بودن به قطعیت نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد و باید وزارت بهداشت پس از بررسی و آزمایش نظر بدهد.

اتوبوس‌های پایتخت از امشب ضدعفونی می شوند

محمود ترفع(مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درخصوص اقدامات این شرکت در زمینه مقابله با ویروس کرونا  گفت: برای اقدامات پیشگیرانه از امشب اتوبوس‌های بخش خصوصی و عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هر شب ضدعفونی خواهند شد تا شهروندان با خیال راحت بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. 

او ادامه داد: البته این اقداماتی است که ما انجام می‌دهیم و خود شهروندان نیز باید موارد مربوط به بهداشت فردی را رعایت کنند. 

ترفع درباره اقداماتی که برای کارمندان شرکت واحد اتوبوسرانی درنظر گرفته شده گفت: برای کارمندان شاغل در مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی نیز آموزش‌هایی در نظر گرفته شده و از فردا اطلاع‌رسانی و آموزش آغاز خواهد شد.

توضیحات متروی تهران در خصوص انتقال فرد مشکوک به ویروس کرونا در ایستگاه شوش

محسن محمدیان رییس روابط عمومی مترمدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتشار خبری مبنی بر انتقال یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در متروی شوش و تشکیل جلسه اضطراری مسئولان متروی تهران با وزارت بهداشت برای اقدامات پیشگیرانه ، گفت: ظهر امروز یک فردی در ایستگاه متروی شوش بد حال می‌شود و همکاران ما در این ایستگاه با اورژانس تماس می‌گیرند.

وی ادامه داد: نیروهای اورژانس نیز بلافاصله با مراجعه به ایستگاه این فرد را به مرکز درمانی منتقل می‌کنند. حال اینکه این فرد مشکوک به ویروس کرونا بوده است یا خیر را من نمی‌توانم اعلام کنم.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز گفت: براساس دستورالعمل شورای شهر به شهرداری تهران جلساتی در خصوص انجام اقدامات پیشگیرانه تشکیل می‌شود.

 

بخش‌های درمانی قم برای مقابله با کرونا در آماده‌باش هستند

بهرام سرمست روز پنجشنبه در جلسه مشترک ستاد بحران، کارگروه سلامت و قرارگاه پدافند زیستی استان بابیان این‌که تدابیر پیشگیرانه لازم برای مدیریت و کنترل این بیماری در استان اتخاذشده است و جای نگرانی نیست تصریح کرد: مردم مسائل و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با تاکید بر این‌که هر نوع اخبار کذب و شایعات در خصوص این بیماری می‌تواند منجربه تشویش اذهان عمومی بشود گفت: دراین‌ارتباط دانشگاه علوم پزشکی قم تنها مرجع ذی‌صلاح محسوب شده و مردم و رسانه‌ها نیز اخبار موثق مربوط به این بیماری را صرفاً از طریق این مجموعه دنبال کنند.

وی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مسئول برای مقابله با این بیماری خاطرنشان کرد: ضروری است سایر دستگاه‌ها نیز همکاری بیشتری را با مجموعه بهداشت و درمان استان داشته باشند.

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از تمهیدات اتخاذشده برای کنترل این بیماری در استان گفت: به مردم تاکید می‌کنم آرامش خود را حفظ کنند و با رعایت مسائل بهداشتی و با آرامش به زندگی خود ادامه دهند.

 در پی فوت دو بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در قم، قرارگاه پدافند زیستی قم با حضور استاندار و معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و برنامه‌های مختلف برای کنترل و مراقبت‌های لازم صورت گرفته است. در همین ارتباط مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حوزه‌های علمیه قم امروز تعطیل اعلام شد.

مسئولان مختلف کشوری و استانی با تاکید بر ضرورت بیش‌ازپیش رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا، از تلاش همه‌جانبه برای مهار و کنترل آن خبر داده‌اند.‌

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس شواهد آزمایشگاهی، ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به کرووید۱۹ تایید شده و بیماران مذکور در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارند.

کیانوش جهانپور درباره ابتلای ۳ نفر به ویروس کرونا جدید در قم و اراک افزود: تا صبح امروز (پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸) آزمایشات از  ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک به کرووید ۱۹ حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ماست. با احتساب این موارد تعداد مبتلایان کرووید ۱۹ تایید شده در کشور به پنج نفر می رسد.

ابتلای مرد و زن مشکوک به بیماری کرونا در بابل تایید نشد/ کانون ویروس استان قم است

 جلالی با اشاره به انتشار اخبار و شایعاتی درباره بستری شدن دو نفر و تشخیص ویروس کرونا در بیمارستان آیت الله روحانی شهرستان بابل گفت: این دو نفر (آقا و خانم) به دلیل مسافرت به یکی از استان‌های کشور که ویروس در آن مشاهده شده است، یکی با علائم شدید و دیگری خفیف با حال مناسب به بیمارستان مراجعه کردند که با توجه به حساسیت موضوع و نیز دستورالعمل وزارت بهداشت، در بیمارستان بستری و مورد آزمایش قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه تاکنون بر اساس آزمایشات به عمل آمده وجود ویروس در این دو نفر مشاهده نشده و بطور کامل وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه ویروس کرونا بسیار سریع از فرد بیمار به دو تا سه نفر در مدت چند ساعت و چند روز سرایت می‌کند، اما در ۹۸ درصد موارد، بهبودی کامل حاصل شده و وخیم نیست.

دکتر جلالی به علائم ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این ویروس علائمی همانند سرماخوردگی و آنفلوانزا داشته که همراه با گلو درد، کوفتگی و بدن درد، تب، علائم تنفسی و سرفه‌های خشک است.

وی با بیان اینکه کانون اصلی این ویروس اکنون استان قم است، تاکید کرد: تمامی مسافرانی که اخیرا به استان قم سفر کردند و مسافرانی که از قم به مازندران سفر می‌کنند، برای چکاپ حتما و سریعا به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

دکتر جلالی به مردم مازندران توصیه کرد: از دست دادن با هر فرد بیمار و روبوسی کردن خودداری کرده و دست‌های خود را به طور مداوم به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه شستشو دهند.

هیچ موردی از مبتلایان به کرونا به تهران منتقل نشده اند/هیچ داروی گیاهی یا غیرگیاهی برای درمان کرونا وجود ندارد

«کیانوش جهانپور»، مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با انتقال بیماران مبتلا به کرونا از شهر قم یا شهرستان های دیگر به تهران، گفت: پیشتر موارد مشکوک به تهران منتقل می شدند اما از زمانی که بیماری تایید شده است، هیچ موردی از مبتلایان به تهران منتقل نشده اند. حتی مواردی که قبلا منتقل شده اند، با تصمیم شخصی خودشان به تهران آمده بودند و این تمهید وزارت بهداشت نبود. بیماران  و افراد مشکوک قم در همان بیمارستان معین قم مورد درمان و آزمایش قرار می گیرند. 

وی در ادامه گفت: مواردی هم که در فضای مجازی پخش می شود مواردی هستند که در بیمارستانهای دیگر،  به عنوان مورد مشکوک شناسائی شده اند، که  تیم اورژانس آن بیمارستان ها آنها را به بیمارستان مخصوصی منتقل می کنند که در تهران برای این منظور مشخص شده است. 

جهانپور در ارتباط با شهرهای متعددی که موارد ابتلا در آنها اعلام می شود، گفت:  تنها شهرهایی را می توان اعلام کرد که مورد ابتلا براساس شواهد قطعی و آزمایشگاهی در آنها وجود داشته باشد. وگرنه، پیشتر هم شهرهای متعددی بودند که موارد مشکوک در آنها بود و هنوز هم وجود دارد. اما تا زمانی که جواب آزمایش قطعی نداشته باشیم هیچ اظهار نظری در رابطه با آنها عنوان نمی کنیم. 

وی افزود: تا ظهر امروز، پنجشنبه 1 اسفند، تنها اراک و قم  موارد ابتلای قطعی داشته اند. 

جهانپور با تاکید بر اینکه هیچ داروی قطعی برای کرونا اعلام نشده است، بیان کرد: هیچ داروی شناخته شده ی گیاهی یا غیرگیاهی برای کرونا بر اساس شواهد و مدارک علمی وجود ندارد. تمام این تبلیغات سودجویانه و کذب هستند و تقاضا داریم مردم به این تبلیغات توجهی نکنند.

تامین روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک در کشور

سید حسین صفوی گفت: قیمت عرضه ماسک ها نیز به تمام واحدهای تولید، اعلام شده و نظارت های لازم بر تمام مراحل  تولید تا عرضه انجام می‌شود.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تامین ماسک وجود ندارد. مردم هیچگونه نگرانی برای تامین ماسک نداشته باشند.

به گزارش وبدا، صفوی افزود: بهتر است تنها افرادی که در معرض افراد مبتلا هستند، از ماسک استفاده کنند.

شناسایی دو مورد مشکوک به کرونا در بابل/ بیماران قرنطینه شدند

  مصطفی جوانیان با اعلام اظهار داشت: این دو فرد هم اکنون در قرنطینه قرار دارند و نمونه‌گیری از آنها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: تا قبل از مشخص شدن نمونه گیری از این دو فرد نمی‌توان به طور دقیق در مورد ابتلاء آنها به ویروس کرونا اظهار نظر دقیقی داشت.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از اطلاعات بیشتر در مورد بیماران مشکوک به کرونا در حوزه استحفاظی این دانشگاه خودداری کرد.

مازندران دو دانشگاه علوم پزشکی با مدیریت مجزا در بابل و ساری دارد که دانشگاه بابل منفک از دانشگاه علوم پزشکی مازندران مستقر در ساری فعالیت می کند.

پیش از این معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده بود که هیچ موردی از بیماری ویروسی کرونا در حوزه استحفاظی این دانشگاه مشاهده نشده است.

ابلاغ دستور العمل مراقبت و کنترل بیماری کورونا ویروس در مدارس

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور العمل مراقبت و کنترل بیماری کورونا ویروس جدید 2019 چین در مدارس، مهدکودک‌‌ها، کودکستان‌ها مراکز آموزش پزشکی را ابلاغ کرد.

برای مشاهده جزئیات این دستورالعمل کلیک کنید.

راهنمای خود مراقبتی ویروس کرونا ۲۰۱۹

سازمان اورژانس کشور راهنمای خود مراقبتی ویروس کرونا ۲۰۱۹ را منتشر کرد.

براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۵ نفر در ایران به ویروس کرونا قطعی شده است. دو نفر از این افراد نیز جان خود را از دست داده اند.

متن راهنمای این خود مراقبتی را در اینجا بخوانید.

اعلام آمادگى وزارت کشور براى همکارى با وزارت بهداشت و انجام هماهنگى هاى لازم

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در پی اعلام وزارت بهداشت مبنى بر گزارش موارد معدودى از ابتلای به ویروس کرونا در کشور، ساعتی قبل با دعوت وزیر کشور جلسه اى با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، رییس سازمان پدافند غیر عامل و معاونین و نمایندگان سایر دستگاههاى مسئول در امر مدیریت این بیمارى تشکیل شد.

در این جلسه تدابیر مد نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با این بیماری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و نمایندگان دستگاهها از جمله سپاه پاسداران، نیروى انتظامى، ارتش، وزارت اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات، وزارت علوم، وزارت راه، سازمان صداو سیما و جمعیت هلال احمر، پیشنهادها و ظرفیتهاى اجرایى خود را بیان نمودند.

 رحمانى فضلى با تاکید بر آمادگى وزارت کشور بر هرگونه همکارى با وزارت بهداشت، به استانداران سراسر کشور دستور داد براى تحقق تدابیر وزارت بهداشت از ظرفیت استانداریها براى هماهنگ سازى اقدامات سایر دستگاهها و امکانات و منابع استانى استفاده لازم را بعمل آورند.

تعطیلی مدارس قم در روز شنبه به صلاحدید وزارت بهداشت

محسن حاجی میرزایی در حاشیه امضای تفاهمنامه آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، گفت: به دلیل انتخابات پیش رو، مدارس حوزه های انتخابی که شمارش آرا در آن خاتمه نیافته، تعطیل خواهند بود اما امکان تعطیلی در سایر حوزه ها بنا به صلاحدید وزارت بهداشت وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعطیلی مدارس قم تا ۱۶ اسفند صحت ندارد، ادامه داد: فقط روز شنبه مدارس سراسر استان قم تعطیل خواهد بود و روزهای دیگر، تعطیلی در صورت صلاحدید اجرا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال به دلیل انفاقات غیر منتظره، شاهد تعطیلی زیادی در مدارس بودیم که این امر صدمه جدی و عقب ماندن دانش آموزان از درس را بدنبال دارد. حتی ممکن است ساعاتی به کلاس ها اضافه شود.

حاجی میرزایی تاکید کرد: تا پایان روز کاری اسفندماه مدارس دایر است. 

درخواست وزارت بهداشت از شهرداری تهران برای اطلاع رسانی در زمینه کروناویروس

حمید چوبینه (مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص جلسه اضطراری صبح امروز شهرداری و تکالیفی که برای شرکت شهر سالم برای مقابله با کرونا ویروس درنظر گرفته شده است، گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، براساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت، در بحث پیشگیری و آموزش حوزه های مختلفی که در ارتباط با شهرداری تهران هستند پیش زمینه هایی ایجاد شد. از دیروز نیز که خبر ابتلا و درگذشت هموطنان ما در قم منتشر شد، با دستور شهردار تهران مقرر گردید تدابیر بیشتری در نظر گرفته شود که همه آنها ذیل سیاست های وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: طبق صحبت هایی که با معاون وزیر بهداشت، دکتر حریرچی داشتم، توصیه هایی را در بحث اماکن و وسائل نقلیه عمومی و مراکزی که محل ازدحام جمعیت است از جمله مترو، اتوبوس، بی.آر.تی و همچنین اماکن دربسته داشتند تا آموزش ها و اطلاع رسانی صورت گیرد و تدابیر بهداشتی در این اماکن لحاظ گردد.

چوبینه با اشاره به جلسه اضطراری صبح امروز شهردار تهران با معاونین خود در زمینه کروناویروس گفت: شهردار تهران دستور ویژه دادند و جلسه ای با حضور مدیرعامل اتوبوسرانی، متروی تهران و مدیرکل سلامت شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان زیباسازی امروز برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکانات شهرداری تهران در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد، گفت: ذیل سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و شهردار تهران دستور دادند هر نوع همراهی و کمکی که از شهرداری تهران امکان پذیر است در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. درخواست ویژه وزارت بهداشت مبنی بر گسترش آگاهی رسانی و آموزش به شهروندان به صورت گسترده در اماکن عمومی و سطح شهر است و تمام اماکن شهرداری نیز در راستای این سیاست ها آمادگی لازم را دارند.

او گفت: این دستورالعمل از صبح اجرایی شده است و آگاهی رسانی و آموزش های شهروندی در زمینه کرونا ویروس طبق دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می شود. 

چوبینه تاکید کرد: این امر بهداشتی درمانی از کشور عبور خواهد کرد و نباید نگرانی زیادی برای مردم ایجاد شود چرا که یک نفر هم برای ما ارزش دارد و باید حساس باشیم، اما بزرگنمایی و ایجاد رعب و وحشت درست نیست. آرامش مهمترین وضعیتی است که می تواند باعث کنترل و پیشگیری از این بیماری شود و باید افراد درمعرض خطر بیشتر احتیاط کنند.

شیوع کرونا در قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است/ مردم به شایعات توجه نکنند/ شهروندان تا حد ممکن در خانه بمانند

دکتر قدیر در گفتگویی با بیان اینکه تیم پزشکی با جدیت در بیمارستان های در نظر گرفته شده از جمله کامکار و فرقانی آماده خدمت رسانی هستند، افزود: این بیماری چیزی نیست که قابل کنترل و درمان نباشد به شرطی که مسائل بهداشتی رعایت شود.

وی با بیان اینکه مهمترین علائم این بیماری تب شدید و تنگی نفس است، تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده این علائم به بیمارستان مراجعه کنند و در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی مراجعه به درمانگاه‌ها کفایت می کند.

دکتر قدیر با بیان اینکه مهمترین راهکار در این شرایط حفظ آرامش، ایزوله خانگی است، افزود: مردم تا حد ممکن در خانه بمانند و حتی در صورت تعطیلی مدارس از مسافرت خودداری کنند .

وی گفت: مهمترین راه انتقال این ویروس از طریق دست است بنابراین باید دست ها مرتب با آب و صابون شسته شود.

دکتر قدیر با بیان اینکه فقط افراد نزدیک به بیماران و کسانی که در مکان های شلوغ هستند به ماسک نیاز دارند، تاکید کرد: همه افراد نیازی به ماسک ندارند، چرا که استفاده زیاد از ماسک خود باعث بیماری می شود.

وی گفت: در حال حاضر آزمایش ها به صورت یک روزه در تهران انجام می‌شود و به دنبال این هستیم که آزمایش های کرونا را در قم انجام دهیم.

دکتر قدیر گفت: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند چرا که قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تنها مرجع رسمی در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی است، خاطرنشان کرد: اخبار مربوطه نیز فقط از طریق رسانه ملی و رسانه های رسمی منتشر می شود.

دکتر قدیر تاکید کرد: افراد مسن و سیگاری بیشتر در معرض هستند و کودکان و افراد جوان از احتمال ابتلای کمتری برخوردارند.

وی گفت: علائم سرماخوردگی نشانه بروز و ابتلا به کرونا نیست .

لغو مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی

کیانوش جهانپور اظهار داشت: تا صبح امروز(پنجشنبه 1 اسفند 98) آزمایشات از  ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک به کرووید19 حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ما است.با احتساب این موارد تعداد مبتلایان کرووید19 تایید شده در کشور به پنج نفر می رسد.

وی افزود: در این رابطه امروز صبح نشست قرارگاه مقابله با کروناویروس با حضور وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه و ارتباط ویدیویی با روسای دانشگاه ها/ دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد و موضوعاتی همچون ساختار پیشگیری، شناسایی و مدیریت این بیماری و همچنین آمادگی مراکز فوریت های پزشکی و تیم های واکنش سریع، آمادگی تخت های بیمارستانی، آموزش همگانی و پروتکل بهداشتی پیشنهادی برگزاری انتخابات دوم اسفند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس کمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با کروناویروس یادآور شد: با دستور وزیر بهداشت، مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو و مقرر شد که تمامی ماموریت های خارج از کشور نیز از دستور کار، خارج شود.

دکتر جهانپور اضافه کرد: پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محال تجمع در شهر قم، ارائه شده و امیدواریم که با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این موضوع عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: توصیه وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهادهای ذیربط رسیده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد انتخابات دوم اسفند و برگزاری شکوهمند آن در سراسر کشور، گفت: ملاحظه خاصی در این زمینه وجود ندارد و پیشنهادات و توصیه های پیشگیرانه و بهداشتی برای برگزاری انتخابات در سراسر کشور و به ویژه حوزه انتخابیه قم، به اطلاع ستاد انتخابات کشور رسیده و وزارت کشور ضمن استقبال، این موارد را در دستور کار خود قرار داده است.

ابتلای ۵ نفر به ویروس کرونا در ایران

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: ابتلای دو نفر در #قم و یکنفر در اراک به #کرووید_۱۹ تایید شد. تاکنون تعداد موارد قطعی ابتلا به #COVID_19 در ایران به پنج نفر رسیده است. مورد مبتلا به #کروناویروس در شهر اراک از همکاران عزیز جامعه پزشکی است.

ابلاغ دستورالعمل ویژه مقابله با کروناویروس در شهر تهران

"زهرا صدر اعظم نوری" رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تهیه دستورالعملی برای مواجه با کروناویروس در سطح شهر تهران گفت: با توجه به آنکه فضاهای عمومی در سطح شهر بیشترین محل های تردد مردم هستند، در نتیجه در شرایط خاصی باید این فضاها مدیریت شوند تا تردد مردم باعث ایجاد مشکل برای همدیگر نشود. بنابراین زمانی که شرایط خاصی مانند شیوع کروناویروس در سطح شهرها حاکم می شود، باید تمهیدات لازم را فراهم کنند.

او ادامه داد: در همین ارتباط دستورالعملی توسط کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تهیه شده است که به شهرداری تهران ابلاغ شده و براین اساس شهرداری تهران مکلف است آن را در اماکن عمومی از جمله اتوبوس، مترو، پارک ها و فضاهایی که بیشترین تردد در آنها اتفاق می افتد انجام دهند.

نوری تصریح کرد: شهرداری تهران مکلف است این دستورالعمل را به تمامی زیرمجموعه های خود ابلاغ کند تا موارد مندرج در آن را که شامل خودداری از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی و موارد مشابه، ضدعفونی مرتب دست ها و خودداری از دست دادن  است را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری باید این دستورالعمل را به تمامی سازمان ها و زیرمجموعه های خود ابلاغ و اجرایی کند، افزود: شهرداری تهران موظف است در مکان های عمومی مانند مترو و اتوبوس پلاک ضدعفونی قرار دهد تا افراد دست های خود را هنگام خروج از وسایل نقلیه عمومی شست و شو دهند. همچنین صندلی ها و فضای مترو و اتوبوس نیز در پایان شیفت کاری باید ضدعفونی شود تا پیشگیری انجام و انتقال بیماری صورت نگیرد و یا به حداقل برسد.

نوری درباره اینکه آیا این موراد شامل تاکسی ها نیز می شود؟ گفت: بله در تاکسی ها هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. او درباره اجرایی شدن این دستورالعمل گفت: شهرداری باید در اسرع وقت تمهیدات لازم را فراهم و آن را اجرایی کند.

توضیح درباره چرایی اعزام نیروهای امنیتی به قم

پس از اعلام فوت این دو ایرانی مبتلا به کرونا فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد، که حاکی از  ورود نیروهای امنیتی به شهر قم داشت. در همین رابطه یک منبع آگاه در نیروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره این فیلم گفت: به دلیل برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه دوم اسفندماه در برخی از شهرها که با کمبود نیرو مواجه هستند، به دلیل بحث انتخابات نیروهای امنیتی اعزام شده است.

وی تصریح کرد: اعزام این نیروها ربطی به بیماری کرونا و قرنطینه کردن شهر قم ندارد.

تشکیل قرارگاه تصمیم گیری درباره ویروس کرونا در وزارت بهداشت 

به گزارش ایلنا، در این جلسه اعضای شورای معاونان وزارت بهداشت و مدیران ارشد وزارت بهداشت از معاونت های بهداشت، درمان و سازمان غذا و دارو حضور دارند و از طریق ویدیو کنفرانس نیز با روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مرتبط هستند.

مشاهده و اعلام دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در قم که به فوت دو بیمار منجر شد وزارت بهداشت را در حالت آماده باش قرار داده است.

تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک رشته توییت درباره تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا نوشت: بنا به دستور رییس‌جمهور ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در وزارت بهداشت با حضور وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کشور، گردشگری، راه و شهرسازی، سخنگوی دولت و نماینده ستادکل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود. سایر دستگاههای اجرایی بنا به ضرورت در جلسه شرکت می‌کنند.

دولت از ابتدای شیوع کرونا در چین، در چند جلسه موضوع را بررسی و تصمیمات مقتضی در مرزها اتخاذ و وزارت بهداشت با حساسیت تمام موضوع را رصد و اقدامات لازم را صورت داده بود. اکنون که علایمی مشاهده شد نیازمند اقدامات جامع‌تر و همکاری همه شهروندان هستیم.

دولت با حساسیت کامل و با تمام توان همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد. از هموطنان انتظار همکاری و توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌رود.

مدارس و مراکز آموزشی حوزه علمیه قم امروز تعطیل است

به گزارش ایلنا، مدیریت حوزه های علمیه در اطلاعیه ای اعلام کرد به دستور مدیر حوزه های علمیه، مدارس و مراکز آموزشی حوزه علمیه قم، امروز پنج شنبه تعطیل شد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو پیدایش نشانه‌هایی از ویروس کرونا در قم به دستور مدیر حوزه‌های علمیه، مدارس و مراکزآموزشی حوزه علمیه قم، روز پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۱ تعطیل و ستادی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه  تشکیل تا با هماهنگی مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی قم به طور منظم مسائل و حوادث را مراقبت و تصمیمات لازم را اتخاذ کند. 

اطلاعیه افزوده است: مدیریت حوزه‌های علمیه، مردم عزیز و حوزویان ارجمند را به رعایت احتیاطات لازم و توصیه‌های بهداشتی و مراقبت‌های ویژه توصیه می‌کند و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌نماید. 

ویروس کرونا در مازندران هنوز رویت نشده است

حامد روحانی زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه هنوز ویروس کرونا در مازندران رویت نشده است، اظهار کرد: کرونا بیماری مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا است و راه‌های انتقال آن مشابه این بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه علائم اصلی این بیماری تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است، افزود: در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شستن دست‌ها با آب صابون در روز به دفعات زیاد، روبوسی نکردن و استفاده از ماسک، استفاده از دستمال‌های یک بار مصرف برای ضدعفونی کردن دست‌ها و گوشی موبایل به شهروندان توصیه کرد.

روحانی زاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمادگی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ویروس را دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران به بیماران مبتلا به آنفلوانزا توصیه کرد: تا زمان بهبودی کامل، از حضور در مکان‌های عمومی خودداری و از ماسک‌های جراحی ساده استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز