خبرگزاری کار ایران

جذب بیش از ۷۲ هزار نوآموز در مناطق محروم دوزبانه

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۶۱۴

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از جذب ۷۲ هزار و ۶۸۹ نوآموز در مناطق دو زبانه خبر داد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در ساختمان شهید علاقمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان تسلیت شهادت سردار سلیمانی و درباره برنامه‌ها و اقداماتی که این معاونت تاکنون انجام داده است، گفت: شهادت سردار سلیمانی واقعه سخت و دشواری بود، اما شهادت این پر افتخار درس‌هایی را برای ما داشت و فرصت ارائه الگوی بسیار خوب را به ما ارائه داد. ما جلوه‌ای از یک انسان مهربان مانند سردار سلیمانی را داریم تا بتوانیم آن را به دانش‌آموزان بشناسانیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در رویکرد "کودک بزرگسال نیست"  باید در روش‌های تربیت متناسب با ویژگی کودکان پیش رویم و امنیت روانی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد. این امر منجر شد روش‌های آموزش و تربیت را متناسب با مراحل‌ رشد و ویژگی‌های کودکان تغییر دهیم. همچنین محیط مدرسه باید شاداب و با نشاط باشد و امنیت روانی عاطفی و روانی باید برای دانش‌اموزان فراهم شود.

حکیم زاده بیان کرد: در دفتر دبستان و پیش دبستانی تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی معلمان، افزایش پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: افزایش تعداد راهبران آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم، این افراد به مناطق روستایی سرکشی کرده و آموزش روش‌های نوین آموزشی را به معلمان یاد می‌دهند و مشکلات دانش‌آموزان را برطرف می‌کنند. تعداد این راهبران آموزشی به ۲ هزار و ۷۸۷ نفر در سال تحصیلی جاری رسیده است. همچنین پست راهبران آموزشی‌ در آزمون استخدامی نیز مصوب شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره پیش دبستانی شاهد تحولات بسیاری بودیم، مسئولان بر تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه تاکید دارند، در این راستا موفق شده‌ایم ۲‌بخشنامه برای ساماندهی فضاهای دولتی برای دوره پیش دبستانی را به مدارس ابلاغ کنیم. امیدواریم اعتبارات لازم برای این امر اختصاص پیدا کند، در مناطق محروم نرخ پوشش پیش دبستانی به ۵۶ درصد رسیده است.

وی‌خاطرنشان کرد: جشنواره هویت کودکان ایرانی در استان قزوین مبتنی بر ارزش‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی در دوره پیش‌دبستانی برگزار شد که قرار است در تمامی مقاطع اقدامات این چنینی انجام شود، همایش کشوری این جشنواره نیز قرار است در شهر شیراز برگزار شود.۷۷۱ هزار و ۶۰۱ هزار اثر در این زمینه دریافت کرده‌ایم و قسمت عمده آثار بازگویی قصه‌هایی بود که برای دانش‌آموزان خوانده شده یا بر اثر تخیل خودشان نوشته شده بود.

حکیم‌زاده اظهار کرد: جذب ۷۲ هزار و ۶۸۹ نوآموز پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه و کم جمعیت را شاهد بودیم. در دفتر عشایر معاونت آموزش ابتدایی توانسته‌ایم افزایش ۳۰ درصدی تعداد مدارس شبانه روزی را از ابتدای دولت شاهد باشیم.

وی‌ با ذکر مثالی یادآور شد: به دلیل پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان، برخی از دانش‌آموزان از زیر چتر آموزش عشایر خارج شده بودند و امکانات لازم را دریافت نمی‌کردند. به همین منظور به اتفاق همکاران اداری در سفری‌ به استان و بازدید میدانی، مصوب شد همه دانش‌آموزان استان تحت پوشش تحصیلی قرار بگیرند با این تصمیم ۱۸ هزار دانش‌آموز زیر نظر مدارس عشایری قرار گرفتند.

وی بیان کرد: در سال تحصیلی جاری ۸ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز را در دوره ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته است.۳۴۵ هزار و ۴۱ دانش‌آموز اتباع در دوره ابتدایی داریم که ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. تعداد کلاس‌های دوران ابتدایی رشد ۳.۲ درصدی و تعداد مدارس ابتدایی رشد ۱.۳۸ درصدی داشته است. تعداد معلمان ابتدایی ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم بوده که نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و در سال جاری توانسته‌ایم‌۳۶ هزار و ۴۴۴ کودک را جذب کنیم که افزایش ۱.۷ درصدی از جذب کودکان بازمانده از تحصیل را شاهد بودیم. البته حدود  ۳ درصد کودکان به دلیل عدم دسترسی به مدرسه بازمانده از تحصیل باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایری داریم که در ۱۲ هزار کلاس درس و ۶ هزار مدرسه تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به موضوع کودکان کار ضمن تشکر از همراهی سمن ها گفت: اعلام آمادگی کردیم تا همکاری بیشتری با سمن ها داشته باشیم و اگر هم افزایی داشته باشیم نتایج بهتری خواهد داشت.

حکیم زاده گفت: دوره پیش دبستانی اجباری نیست اما به دلیل اهمیت در مناطق دو زبانه و محروم از سوی دولت اعتباری به آن اختصاص داده شده است اما مشکلی بابت مدیریت  یکپارچه برای آن داریم البته براساس قانون مصوب مجلس همه پیش دبستانی ها الزام به اخذ مجوز از سوی آموزش و پرورش هستند و به دنبال تصدی گری نیستیم و از همکاری بهزیستی استقبال می کنیم بر همین اساس در جلساتی با کمیسیون آموزش و بهزیستی تفاهم نامه ای داریم که بر برنامه ها و محتوا نظارت داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به جلوگیری از رقابت در میان دانش آموزان ابتدایی بیان کرد: طرح آسیب شناسی جابربن حیان را داشتیم و از همه بچه اطلاعات جمع شده است و در آخرین همایش جابر بن حیان جلسه‌ای داشتیم و یکی  از آسیب‌های جدی رقابتی شدن بیش از حد بود بر همین اساس  در دستورالعمل امسال رقابت کشوری را حذف  کردیم و اکنون جشنواره جابر بن حیان را داریم که صرفا مبتنی بر پژوهش است علاوه بر آن جشنواره‌ای برای ارائه دستاوردهای معلمان ابتدایی در نظر گرفتیم.

حکیم زاده گفت: در طرح رتبه بندی برای معلمان پیگیری کردیم تا امتیازاتی را برای معلمان در نظر بگیرند و کارگروهی برای اجرای طرح رتبه بندی داریم که معاونت ابتدایی  هم در آن عضو است و شرایط معلمان را پیگیری می کنیم.

معاون آموزش ابتدایی درباره تکالیف مهارت محور گفت: تکالیف مهارت محور به این دلیل بود که کودکان ارتباط بهتری با خانواده‌ها داشته باشند البته خانواده شرکای ما در تعلیم و تربیت هستند.

حکیم زاده با تاکید بر حذف پیک نوروزی گفت: به هیچ وجه پیک نوروزی نداریم و با توجه به دستاوردهای خوبی که در  کتابخوانی و نوشتن داستان در سال گذشته داشتیم این روال همچنان برقرار است.

معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد:  ممنوعیت ورود کتاب‌های  کمک درسی همچنان برقرار است و برنامه‌ای بود که وزیر هم مجدد آن را تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز