خبرگزاری کار ایران

مدیرکل توانمندسازی بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

سختگیری وزارت آموزش و پرورش در استخدام افراد دارای معلولیت/محروم کردن معلولان از حق‌ِ اشتغال غیرقانونی و غیرانسانی است

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۵۵۳

مدیرکل توانمند سازی بهزیستی کشور از سختگیری وزارت آموزش و پرورش در استخدام افراد دارای معلولیت انتقاد کرد.

«محمدرضا شهبازی» مدیرکل توانمندسازی بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت رفاهی و شغلی معلولان گفت: در سال گذشته حدود ۳۴۰ هزار نفر از بهزیستی مستمری دریافت کردند، اما با تلاش‌هایی که انجام شده این تعداد در سال جاری به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است و تقریبا دو و نیم برابر شده است. همچنین مبلغ مستمری هم ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

وی همچنین درباره سهمیه سه درصدی معلولان برای استخدام در سازمان‌ها و ادارات دولتی گفت: افراد دارای معلویت باید در آزمون‌های فراگیری که از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود، شرکت کرده و حد نصاب لازم را بیاورند. آنها باید در آزمون استخدامی گزینه "معلول هستم" را مشخص کرده تا بتوانند از سهمیه سه درصدی استفاده کنند. در صورت قبولی هم استخدام آنها فرآیند مشخصی دارد که سازمان بهزیستی نیز در آن مشارکت دارد و در نهایت این افراد استخدام می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر صلاحیت افرادی که قبول شده‌اند، براساس مشکلاتی که دارند از سوی سازمان درخواست کننده تایید نشود یا فرد متقاضی برای رشته شغلی که تعیین شده، ثبت‌نام نکرده باشد، این رشته شغلی براساس همان سهمیه ذخیره می‌شود و افراد سالم نمی‌توانند از آنها استفاده کنند و سازمان مربوطه نیز نمی‌تواند این پست شغلی را به فرد دیگری بدهد، در نتیجه این سهمیه‌ها برای دوره های بعدی می‌ماند.

او ادامه داد: ما دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم سهمیه‌هایی را که از امسال و همچنین از سال‌های گذشته باقی مانده را به صورت جداگانه با سازمان استخدامی کشور به توافق برسیم تا این ردیف‌ها را جدا از سیستم آزمون در اختیار افراد دارای معلولیت قرار دهیم. با توجه به اینکه این پست‌ها خالی هستند و به نفع سازمان ها است که افرادی را برای این ردیف های شغلی استخدام کنند ما در حال مذاکره و رایزنی با سازمان استخدامی هستیم تا بتوانیم به این توافق برسیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۸۴۰ ردیف شغلی جزو سهمیه سه درصدی معلولان بود، خاطرنشان کرد: در خصوص استخدام افراد دارای معلولیت با مشکلاتی مواجه هستیم، از جمله این مشکلات مربوط به وزارت آموزش و پرورش است.

او ادامه داد: بزرگترین وزارتخانه‌ای که تعداد استخدامی بسیاری از این سه درصد را داراست و یکی از پتانسیل‌های اصلی استخدام افراد دارای معلولیت در سازمان‌‌های دولتی است، وزارت آموزش و پرورش است. این وزارتخانه رشته‌هایی که نیاز دارد، بیشتر نظری بوده و معلولان به راحتی می‌توانند در آنها حضور داشته باشند، اما آموزش و پرورش در  دوبخش برای معلولان سخت‌گیری می‌کند.

مدیرکل توانمندسازی بهزیستی کشور افزود: اول اینکه وزارت آموزش و پرورش در تایید صلاحیت برای افراد دارای معلولیت که در آزمون شرکت کرده و قبول شده‌اند، سخت‌گیری می‌کنند و این سخت‌گیری باعث شده، این افراد نتوانند در شغل مورد نظرشان فعالیت کنند. در سازمان بهزیستی در حال پیگیری این موضوع هستیم، اما وزارت آموزش و پرورش توجیه مناسبی برای آن ندارد.

شهبازی درباره دیگر مشکل استخدام افراد دارای معلولیت سبک در وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از افرادی که دارای معلولیت خفیف تا متوسط هستند به صورت آزاد و بدون استفاده از سهمیه سه درصد در آزمون استخدامی شرکت کرده و قبول شده‌اند، اما آموزش و پرورش این افراد را نمی‌پذیرد و مدعی است که این افراد به دلیل اینکه دارای معلولیت هستند، نباید در سهمیه آزاد شرکت می‌کرده و باید از سهمیه سه درصد استفاده می‌کردند، یعنی حق طبیعی فردی که می‌تواند با یک فرد سالم رقابت کند را از او سلب می‌کنند و از بین می‌برند، این کار هم خلاف قانون و هم خلاف انسانیت است، اما از آنجا که براساس مصوبه هیات دولت اختیار پذیرش یا رد کردن افراد پس از قبولی در آزمون را به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی واگذار کرده است، ما شاهد اینگونه برخوردها با افراد دارای معلولیت در آموزش و پرورش هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در آموزش و پرورش این برخوردها را با افراد دارای معلولیت انجام می‌شود. متاسفانه وقتی آموزش و پرورش این رفتارها را انجام می‌دهد فشار بزرگی به جامعه معلولان وارد می‌کند و سرخطی برای الگوگیری دستگاه‌های دیگر می‌شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: امسال تعداد افراد دارای معلولیت که براساس سهمیه سه درصد باید به استخدام مراکز دولتی در می‌آمدند، ۸۴۳ نفر است که از این تعداد ۵۴۰ ردیف سهمیه برای آموزش و پرورش بوده است، یعنی بیش از دو سوم پست‌هایی که قرار بوده است، در سازمان‌ها به افراد دارای معلولیت داده شود، در آموزش و پرورش است. از این تعداد ۳۴۲ نفر پذیرفته شده‌اند که باید مراحل استخدام آنها طی شود. یک سوم از میزان سهمیه باقی مانده‌اند که یا فردی برای آن ردیف شغلی در آزمون شرکت نکرده است و یا تعدادی دیگر نیز در کمیسیون‌‌های پزشکی آموزش و پرورش عدم توانایی آنها اعلام شده و نتوانستند مراحل استخدام را طی کنند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش قرار است ظرف مدت یک هفته آینده اسامی پذیرفته‌شدگان را اعلام و پس از آن نیز قرار است، تعداد افراد دارای معلولیتی را که برای استخدام در آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده‌اند، افرادی که به دلیل عدم توانایی جسمی پذیرفته نشده‌اند و افرادی که به دلیل عدم صلاحیت علمی پذیرفته نشده‌اند را به ما اعلام کنن.د ما نیز بررسی می‌کنیم که ببنیم آیا حقی از کسی ضایع شده است یا خیر؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز