خبرگزاری کار ایران

لعیا جنیدی:

آمار اصلی اشتغال زنان مطلوب نیست/مریم میرزاخانی علاوه بر علم و دانش دارای پارسایی بود

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۲۸۹

برنامه رویداد گفتمان پیشرو علمی(گپ) ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم، فناوری و نوآوری بعد از ظهر امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور در این همایش اظهار داشت: در قرآن کریم بارها دیده‌ایم زنان فاضل و پارسا را معرفی می‌کنند. امروز بیشترین تمرکز روی زن، دانش و ایده‌پردازی است. دانش یکی از فضیلت‌ها است. دو فضلیت دانش و پارسایی با هم قرین هستند، یعنی کسانی که دنبال دانش می‌روند پارسا هم هستند. این لباس دانش بر تن هر کس که هست، حسب اینکه خودش یک جنس اخلاقی دارد می‌تواند صاحبش را زیبا کند.

وی ادامه داد: دوست بسیار نازنیم که فارغ از نبوغی که داشت، پارسایی را در آن شاهد بوده‌ام‌ مریم میرزاخانی بوده است. من در دروه پسادکتری در دانشگاه هاروارد بودم. او آن زمان در دوره دکتری تحصیل می‌کرد. این‌که می‌گویم دانش پارسایی را به‌دنبال دارد درباره وی دیده می‌شود. اگر از نزدیک او را می‌شناختید بیش از اینکه دانش و نبوغ او شما را تحت تاثیر قرار بدهد اخلاق او شما را تحت تاثیر قرار می‌داد. من اخلاق را در مریم میرزاخانی بسیار بزرگ یافتم و این همه دانش و نبوغ تحت‌الشعاع اخلاق او بود. فضایل اخلاقی و انسانی که در وجود او بود بسیار به چشم می‌آمد.

جنیدی متذکر شد: آن روزها همزمان با حمله ایالت متحده به عراق بود که همه ما نگران بودیم و اخبار را شبانه‌روز پیگیری می‌کردیم. من از نگرانی دیگر اخبار را دنبال نکردم تا اینکه شبی در حال قدم زدن در میدانی بودم که از دور دیدم دختری که ساده لباس پوشیده در حال قدم زدن است. به نظرم آشنا آمد. جلوتر که رفتم دیدم مریم میرزاخانی است. او را صدا زدم ولی نشنید. جلوتر رفتم . روی شانه‌اش زدم و گفتم حالت خوب است؟ گفت مگر خبر را نشنیده‌ای؟ باید نگرانی که او برای مردم عراق داشت را می‌دیدید. او گفت ۴۰ موشک کروز به بغداد زدند و نمی‌دانیم مردم آنجا در حال حاضر چه وضعیتی دارند. این میزان از درد مشترک در او ستونی بود که همدرد با مردم خاورمیانه بود. من خاطرات زیادی با این زن عالم، دانشمند و بزرگوار دارم.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: در عین حال که برای قانون تابعیت مادر و فرزند تلاش می‌کردم چند نکته برایم ایجاد انگیزه می‌کرد مهمترین انگیزه‌های برای پیش بردن این‌کار،  اول از همه حقوق کودکان بود و بعد از آن رضایت و خشنودی مادران بود. یکی دیگر از انگیزه‌هایم مریم میرزاخانی بود زیرا میدانم تا روزهای پایانی عمرش دنبال این بود که فرزندش ایرانی باشد. این طرح از کمیسیون‌های دولت با بحث‌های مختلف گذشت. آثار زندگی او  تنها به زمان حیاتش محدود نمی‌شود و زندگی چنین افرادی با مرگ آنها پایان‌نمیابد.

وی افزود: حدود ۴۵ درصد از کسانی که در معاونت حقوقی مشغول‌اند از میان بانوان هستند و ۱۲ نفر از بانوان متخصص هم تراز معاون وزیر هستند و ۳۰ درصد پست‌هایی را که دریافت کردند از بانوان هستند. و به طور کلی ما در کشور رشد ۳۶ درصدی انتصاب مدیران زن را داریم. در استانداری‌ها و بخش داری‌ها ما یک رشد ۴۸ درصدی داریم و زنانی که به عنوان مدیران پایه، میانی یا عالی خدمت‌ می‌کنند حائز اهمیت است.

جنیدی ادامه داد: در حوزه مدیران پایه در سال ۹۸ نزدیک به ۱۱ هزار زن داشته‌ایم. تعداد مدیران عالی زن از سال ۹۶ که ۳۱ نفر بوده به ۶۷ نفر در سال ۹۸ رسیده است. از منابع اینگونه نمی‌فهمم که اگر زنی داوطلب قضاوت شد، باید او را منع کرد. در حوزه حقوق خصوصی نیز بیش از ۹۰ درصد حقوق زنان و مردان یکسان است، به طور مثال در بحث ارث و دیه تفاوت‌هایی وجود دارد که با راهکارهایی می‌توان نکات مد نظر را لحاظ و تامین کرد. ۹۰ درصد موارد در حقوق خصوصی و مدنی یکسان است و حتما ضرورت دارد که درست اجرا شود.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: دو حق  توانمندی معنوی و فرهنگی و دیگری توانمندی اقتصادی و مادی حق‌های قابل تاکید است. ما توانمندی فرهنگی را حق آموزش می‌دانم و خوشبختانه از این جهت در شرایط خوبی هستیم اما کماکان به تعمیق آموزش و مهارت‌آموزی در زنان نیاز است و باید ایجاد شود. منشا بخش دوم، ایجاد اشتغال است که هنوز نسبت اشتغال زنان نسبت به مردان وضعیت نامناسبی دارد. از بین ۲.۵ میلیون شغل، کمتر از یک میلیون شغل مربوط به زنان است از این رو لازم است کارهای مثبتی برای زنان در بخش دولتی و  خصوصی انجام دهیم.  هر انسانی برای توسعه فردی و اجتماعی به این دو توانمندی نیاز دارد.

جنیدی بیان کرد: وقتی استقلال مالی داشته باشید، در واقع پایه ایجاد شغل برای فرد و جامعه و همچنین ایجاد مالکیت نیز وجود دارد. حقوق در اسلام هیچ‌گاه محدودیتی از این منظر برای زنان ایجاد نکرده است اما متاسف می‌شوم زمانی متوجه می‌شوم یک عده دنبال ایجاد محدودیت هستند.

وی در ادامه از وزارت علوم در خواست کرد که تلاش کند دانش و مهارت بدون تبعیض و با در نظر گرفتن توسعه اشتغال بیش از پیش جدی گرفته شود. آمار اصلی اشتغال برای زنان برخلاف حوزه آموزش عالی مطلوب نیست. درست است که در اشتغال زنان رشد کرده‌ایم اما تناسب این رشد‌ها مطلوب نیست به همین دلیل باید فعالیت زیادی در این زمینه صورت بگیرد. پست‌های مدیریتی غیر آموزشی برای زنان نیاز به رشد دارد تا ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی با ترتیب مورد نظر ما محقق شود.

جنیدی در پایان افزود: جامعه باید تلاش‌ کند تا حقوق زنان را استیفا کند. البته برای انتصاب زنان در مناصب قضایی نیز بنا بر ارجاع به منابع مُرجح، منع صریحی وجود ندارد.

حضور بانوان در عرصه مدیریت شهری تجربه بسیار موفقی است

همچنین زهیر صباغ‌پور معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد انسان‌ها در شهرها زندگی می‌کنند و این توان شهرداری‌ها را بسیار بالا می‌برد. ما در عرصه شهر می‌توانیم کارهای موثری را رقم بزنیم. ما در شهرداری تهران حوزه بانوان را داریم که بسیار فعال است.

وی افزود: ما در برنامه سوم توسعه شهر تهران ماده‌های مختلفی داریم که همه بر حسب مولفه‌های جنسیت و برابری جنسیتی است. تنها ۱۵ درصد و ۷۳۳ سمت مدیریتی در شهرداری تهران را زنان تشکیل می‌دهند که تلاش می‌شود این آمار به ۳۰ درصد برسد. حضور بانوان در عرصه مدیریت شهری تجربه بسیار موفقی است و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت‌های بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز