خبرگزاری کار ایران

بررسی نقش زنان در علم و فناوری ایران و جهان/ سهم هفت درصدی زنان در ثبت اختراع

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۲۷۳

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زنان در ثبت اختراعات از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۷ درصد به صورت تنهایی ثبت اختراع داشتند و ۲۴ درصد هم به صورت مشارکت با مردان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه رویداد گفتمان پیشرو علمی(گپ)ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم، فناوری و نوآوری بعد از ظهر امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

احمدی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این برنامه اظهار داشت: هدف از این نشست و گفتمان و پیشرو علمی فراگیر کردن گفتمان علم است تا بتوانیم علم را به لایه‌های مختلف جامعه رسوخ دهیم. ما در کشور شاهد حرکت رو به پیشرفت حوزه علم و فناوری هستیم و به خصوص در مجامع دانشگاه و حوزه فناوری جایگاه بسیار خوبی را در دنیا داریم که رتبه ۱۶ در تولید مقالات علمی بوده و کیفیت خوب مقالات نیز مورد توجه است.

احمدی گفت: ما در دستیابی به این توفیقات همراهی چهل تا ۵۰  درصد جامعه زنان را داشته‌ایم. جمعیت زنان و مردم در جامعه ما تقریبا ۵۰ و ۵۰ است. تعداد دانشجویان زن در دانشگاه‌های دولتی از سال ۱۳۸۲ در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده‌ است. در دانشگاه آزاد نیز در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۳ درصد جمعیت زن و ۵۷ درصد مرد هستند.

وی افزود:  آمار زنان در مقام آموزشگران دانشگاهی در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۳ درصد بوده است.همچنین نرخ بیکاری در ایران در میان خانم‌ها ۲۰ درصد و بیکاری مردان ۱۰ درصد است. البته نرخ بیکاری زنانِ ایران در میان خاورمیانه بیشتر است. سهم زنان از اشتغال در سمت‌های مدیریتی از سال ۲۰۱۷ رو به گسترش بوده اما با نُرم جهانی فاصله دارد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زنان در ثبت اختراعات از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۷ درصد به صورت تنهایی ثبت اختراع داشتند و ۲۴ درصد هم به صورت مشترکت با مردان بوده است، اما همین آمار از نُرم جهانی بالاتر است.  ما هم در جمعیت دانشگاهی و در جامعه نقش قابل قبولی از زنان در عرصه علم را شاهدیم.

باتوجه به ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها حضور فعال زنان در صحنه تحصیل و مجامع علمی برای مشارکت در حوزه‌های مختلف باید محسوس‌تر باشد.

از بین ۱۸ اتحادیه انجمن‌های علمی در سراسر کشور، دو دبیر اتحادیه مربوط به دانشگاه الزهرا است

ندا مقدم معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا در ابتدای این برنامه عنوان کرد: دانشگاه الزهرا با ۵۵ سال قدمت یکی از بزرگترین مراکز علمی و فرهنگی کشور ما و بزرگترین دانشگاه جامع دختران در ایران و در میان کشورهای همسایه است.ما با داشتن ده هزار دانشجو و ده ها هزار دانش آموخته و حضور اینها باعث می‌شودمابه خودببالیم. وطن برای کل زنان و همچنین کلیت جامعه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که توسط دانشجویان ما انجام می‌شود، فعالیت‌های انجمن‌های علمی است. طی ده ماه گذشته حدود ۸۸۰ برنامه در معاونت فرهنگی داشتیم که بیش از ۵۰ درصد آنها مرتبط با انجمن‌های علمی بود و صدها هزار کار توسط دانشجویان انجام شده است. در دانشگاه الزهرا به دلایل دخترانه بودن و اینکه دختران در سایه پسران قرار نمی‌گیرند خلاقیت‌ها و استعدادهایشان بیش از پیش بروز پیدا می‌کند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا گفت: از بین ۱۸ اتحادیه انجمن‌های علمی در سراسر کشور، دو دبیر اتحادیه مربوط به دانشگاه الزهرا است و از این رو ما به دخترانمان می‌بالیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز