خبرگزاری کار ایران

وزیرآموزش‌وپرورش:

زنان و مادران اولین معلمان این سرزمین هستند

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۷۰۴

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تمدن و فرهنگ و هرآنچه اکنون می‌بینیم محصول یادگیری است.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم معرفی چهره‌های مردمی سال ۹۸که با حضور مرتضی میرباقری معاونت سیما، جواد زین‌العابدین مدیر شبکه یک، اوحدی دبیر شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی چهره مردمی سال برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مادر اظهار کرد:زنان و مادران این سرزمین اولین  معلمان انسان‌‌ها هستند چرا که بار اصلی تربیت جامعه را بر دوش می‌کشند.

وی افزود: امروز سالروز تولد امام خمینی (ره) است که ما را در این مسیر قرار داد و حق زندگی به گردن همه مرد ایران دارد چرا که ما را از تیرگی‌ها، سختی‌ها و دشمنی‌ها به نور هدایت، ایمان، فضیلت و اخلاق رهنمون کرد.

وزیرآموزش‌وپرورش با طرح این پرسش که آیا  انتخاب چهره مردمی درست و ارزشمند است، اظهار کرد: پاسخ به این سوال‌ مثبت است و براین باورم که این کار یک ضرورت است و نظام تعلیم و تربیت و جامعه ما به این انتخاب نیاز دازد و ازآن نیرو و الهام می‌گیرد و چنین کاری برای همبستگی ملی و ترویج خوبی‌ها فعالیت ارزشمندی است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: فراگیرترین رفتار انسان‌ها یادگیری است و شاید از حیث فراگیری قابل مقایسه با تنفس کردن باشد.

وی تصریح کرد: همچنان که تنفس حیات مادی ما را برقرار می‌کند و با اولین دم و بازدم جان می‌گیریم و با پایان یافتن آن حیات پایان می‌پذیرد، حیات فکری، معنوی و اجتماعی و شخصیت اجتماعی ما به جریان یادگیری وابسته است.

وزیرآموزش‌وپرورش اذعان کرد: انسان در شرایطی به دنیا می‌آید که هیچ نمی‌داند و فرهنگ و تمدن و هرآنچه اکنون می‌بینیم محصول یادگیری است و تمایز جوامع و شخصت‌ها در یادگیری است .

حاجی میرزایی با بیان اینکه انسان‌ها را با توجه به کمیت وکیفیت محتوای یادگیری می‌توان طبقه‌بندی‌های متفاوتی کرد، گفت: برای داشتن تصویری دقیق ازآینده، باید دید که کیفیت یادگیری جامعه چیست.

وی تاکید کرد: همه تحولات جامعه مرهون یادگیری است و هیچ تحولی پایدار در جامعه رخ نمی‌دهد مگر به مدد یادگیری چرا که ما آنگونه عمل می‌کنیم که آموخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از جدی‌ترین و گسترده‌ترین عرصه‌های یادگیری، یادگیری مشاهده‌ای است، اظهارکرد: از عوان کودکی با دیگران سخن گفتن و رفتار را می‌آموزیم و به تدریج با افزایش آگاهی‌ها، انتخاب می‌کنیم که چه چیزی را مشاهده کنیم و ازچه کسی بیاموزیم.

حاجی میرزایی گفت: پایدارترین و سهل‌ترین عرصه یادگیری ناشی از مشاهده است و اسلام برای نقش این مشاهده که می‌توان در چهره الگوها آن را شناسایی کرد، اهمیت بسیاری قائل است  .

وی در ادامه اضافه کرد: اگر یادگیری به جز الگو می‌توانست به روش دیگری حیات پیدا کند از الگو استفاده نمی‌شد. امادر کنار انزال کتب، پیامبران آمده‌اند و امروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) است و ما از ایشان می‌آموزیم چرا که وی الگوی واقعی است و برای زنان الگو و نمونه بارزی است.

وی با بیان اینکه از الگوها می‌آموزیم،گفت: برای تعلیم کتاب و برای آموختن زندگی، انبیا و اولیا آمده‌اند و برگزاری چنین مراسمی در حقیقت  برجسته کردن الگوهایی است که جامعه ما برای پیمودن مسیر  آینده به آن نیازمند است .

حاجی میرزایی اظهارکرد: باچنین مراسمی عرصه تربیت را غنی و تقویت می‌کنیم، فرهنگ را بال‌وپر می‌دهیم و به انسان‌ها مجال واقعی‌تر و عینی‌تر می‌آموزیم.

وزیرآموزش‌وپرورش اذعان کرد: الگوها می‌توانند گسست اجتماعی را چاره کنند، وحدت را افزایش دهند و دل‌ها را به هم نزدیک کنند .

حاجی میرزایی با اشاره به شهادت سردارشهید قاسم سلیمانی، اظهارکرد: وی الگوی کم نظیری بود و مشاهده کردیم ظرفیتی که در بدرقه وی ایجاد شد چه شورشی در جامعه ایجاد کرد و هیچ عامل دیگری این ظرفیت را ندارد، بنابراین الگوها نقش مهمی در حیات اجتماعی دارند و این کار برای برجسته کردن انسان‌هایی است که جامعه به آنها نیاز دارد.

وی ادامه داد: جامعه یاد گرفته است که مطالبه‌گر باشد اما باید درکنار مطالبه‌گری، روح مسئولیت‌پذیری تقویت شود چراکه هر کس در قبال رفتار خود مسئول است و باید الگوی نابی از زیستن را ارائه دهد بنابراین هر فردی باید بکوشد تا بهتر عمل کند.

وی با بیان اینکه آنچه باقی ماند عمل نیکو و شایسته است، گفت: فردی را در استان سیستان و بلوچستان می‌شناختم که متاسفانه در حادثه تصادف وی را از دست دادیم، جوانی که باپول دانشجویی خود در دشت‌یاری این استان نزدیک به۳۰ مدرسه ساخت و به آموزش دانش آموزان کمک کرد و به تدریج افراد علاقمند به‌ کار وی پیوستند و یک نیت پاک می‌تواند شعاع وجودی جامعه‌ای را بهره‌مند کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز