خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

راندمان نیروگاه‌ها نباید زیر ۳۵ درصد باشد

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۶۲۶

وزیر نفت گفت: طبیعت خودش را به ما تحمیل کرده است. شدت انرژی در ایران فوق‌العاده بالاست. امروز دیگر مساله شدت انرژی نه تنها مساله محیط زیست که مساله اقتصادی هم هست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت در بیست و یکمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز، در محل سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست، مورخ یکشنبه ۲۷ بهمن ماه سال جاری، گفت: نفت بی‌تردید با آلودگی همراه است.  هیدروکربن‌ها به هر شکل آلاینده هستند.  استخراج،  فراوری، و  انتقال و مصرف حتی پاک‌ترین انرژهای کربنی که گاز است هم  باز هم آلایندگی است.  حداقل این است که دی اکسید کربن تولید می‌شود که اگرچه خودش سم نیست اما در محیط زیست تغییر ایجاد می‌کند و منجر به تغییر اقلیم می‌شود.

وی گفت: ما از بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت و هیدروکربن دنیا بودیم، اگرچه الان دیگر نیستیم اما هنوز از بزرگترین دارندگان ذخایر جهان در این حوزه به شمار می‌رویم. ما با انواع و اقسام آلودگی‌ها در محیط کار رو به رو هستیم. با مواد سوزاننده و فشار بالایی سر و کار داریم که حتی اگر نیتروژن هم که یک عنصر خنثی است با آن فشار به کسی بخورد می‌کشد، انگار گلوله خورده باشد، چه برسد به H۲S که دم دارد و بازدم ندارد یعنی سم است.

زنگنه با تاکید بر تلاشهای وزارت نفت به سبب ایجاد صنعت سبز، گفت:  یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که وزارت نفت در حوزه بهبود محیط زیست کرد، تولید گاز طبیعی بود. در سال ۹۲ این وزارت۴۲ درصد از سوخت نیروگاه‌ها مایع بود و ما این را به زیر ۱۲ درصد رساندیم. ما تولید گاز را با محوریت پارس جنوبی ۲.۴ برابر کردیم. در سال ۹۲، تولید گاز ما ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود و امسال به ۶۷۰ میلیون متر مکعب در روز از پارس جنوبی رسید.

وزیر نفت گفت: برای این کار هزینه هنگفتی باید انجام شود، ده‌ها چاه زده شود، لوله کشی و کارهای سنگین و طاقت فرسایی صورت بگیرد، و همه این‌ها انجام شد و واقعاً کار بزرگی شد تا این ۲۸۰ میلیون متر مکعب به ۶۷۰ میلیون مترمکعب رسید و در اوایل سال ۹۹ تولید کل گاز ایران از ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب خواهد گذشت.

زنگنه تأکید کرد: گاز یعنی پاک‌ترین سوخت هیدروکربنی را با سوخت‌های آلاینده‌ای مثل نفت کوره جایگزین کردیم که با گوگرد بالا تولید می‌شد. امروز ۹۵ درصد جمعیت ایران مستقیماً از گاز طبیعی در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند و در روزهای اخیر که آب و برق گیلان در برف قطع شد تنها چیزی که داشتند گاز بود که به برکت آن روشنایی داشتند و برف را آب کردند و آب را استفاده کردند. از طرف دیگر به محیط زیست هم کمک بزرگی کردیم چرا که دیگر صرف نمی‌کند کسی برود درخت و بوته بکند و به عنوان سوخت استفاده کند. امتیاز هم داده بودیم به روستاهای مناطق جنگلی که گازرسانی انجام شود و بیش از هشتاد درصد جمعیت روستایی الان گاز دارند.

وزیر نفت ادامه داد: از کارهای دیگر ما، مساله افزایش کیفیت فراورده‌های مایع تولیدی بود. وقتی شروع به کار کردم بنزین همراه با مواد آروماتیک معروف به بنزن غالب بود آن را متوقف کردیم و دیگر تولید نشد و تولید بنزین یورو ما که در سال ۹۱ صفر بود در سال ۹۸ به ۷۶ میلیون متر مکعب رسید.

وی یادآور شد: از اقدام‌های مهم دیگر جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل یا فلرها بود. از این نظر وضعیت خوبی در کشور نداریم. این گاز که می سوزد و آسمان کشور را سیاه می‌کند گویا اسکناس است که می‌سوزانیم. این بسیار باارزش است که دود می‌شود و به آسمان کشور می‌رود. چندین طرح برای این‌ها در دست انجام داریم. اواخر امسال یا سال آینده بزرگترین طرح در این زمینه به بهره بردرای می‌رسد که در آن بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه شده و قریب به ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری آن انجام شده و توانایی جمع آوری فراورش و جداسازی گازهای همراه نفتا در ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعب در روز را دارد. تقریباً همه گازهای همراه نفت جنوب جمع آوری می‌شود و به مصارف پتروشیمی‌ها خواهد رسید یا برای صادرات خواهد رفت. دو قرارداد در این راستا امضا کردیم و امیدواریم بخشی از این‌ها پیش از پایان این دولت به نتیجه برسد.

زنگنه اعلام کرد: از کارهای دیگر توسعه CNG برای مصرف سوخت خودرو است که سوخت بومی ماست. بعد از گران شدن بنزین تمایل به استفاده از CNG زیاد شده است. هزینه بالایی در نظر گرفته‌ایم که خودروهایی زیادی گازسوز بشوند. وقتی اقتصاد به کمک محیط زیست بیاید کارها سریع‌تر انجام می‌شود و موفق تر هم خواهد بود.

وی افزود: تصفیه پساب از دیگر کارهای ما بود. بالغ بر ۲۵۰ تأسیسات تصفیه پساب در تأسیسات ما کار می‌کند. در حوزه موتورسیکلت‌ها که بزرگترین آلاینده در شهرهای بزرگ هستند در حال انجام کاری ابتکاری هستیم که برای اولین بار موتورسیکلت‌ها را CNG سوز کنیم. گفته می‌شود هر موتورسیکلت ۱۰ برابر و بیشتر از یک سمند آلودگی ایجاد می‌کند.

وزیر نفت تأکید کرد: الان شکنندگی محیط زیست ما بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که راهی نداریم جز اینکه محدودیت ایجاد کنیم. این دیگر مدیریت نیست، طبیعت خودش را به ما تحمیل کرده است. شدت انرژی در ایران فوق‌العاده بالاست. امروز دیگر مساله شدت انرژی نه تنها مساله محیط زیست که مساله اقتصادی هم هست.

زنگنه تصریح کرد: ما به تولید ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب گاز خواهیم رسید اما این‌طور نیست که این به ۲ هزار هم برسد. باید میلیاردها هزینه کنیم که بتوانیم همین تولید را هم حفظ کنیم. بنابراین باید مصرف را مدیریت کنیم. هم خودروهای ما باید استاندارد شود و هم ساختمان‌های باید استاندارد شود. بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز در خانه‌های مصرف می‌شود که این گاهی برابر با مصرف یک قاره بزرگ است. این‌ها تماماً آثار زیست محیطی هم دارد.

وی هشدار داد: کمتر جایی در جهان داریم که نیروگاه‌ها با راندمان کمتر از ۳۵ درصد هستند. سال‌هاست که همین راندمان را داشته‌ایم. حتماً باید این راندمان بالا برود. تفاوت پیک زمستان و تابستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب است یعنی در زمستان این میزان فقط برای گرمایش استفاده می‌شود.

وزیر نفت گفت: بهینه سازی مصرف انرژی نه تنها مساله اقتصادی که مساله زیست محیطی هم هست و همه با هم باید در این راستا کار کنیم البته باید کاری کنیم که مردم هم در این زمینه انگیزه پیدا کنند.

زنگنه تصریح کرد: ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان CO۲ هستیم. اگر برق به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم مسئولیت تولید CO۲ آن‌ها هم با ماست.

وی در پایان گفت: مساله دیگر عوارض آلایندگی است که رقم بالایی است اما الان برای رفع آلودگی‌ها صرف نمی‌شود و در شهرداری‌ها مصرف می‌شود. این‌ها باید برای رفع آلایندگی مصرف شود. این نوعی جریمه است که باید بازدارنده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز