خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

«آموزش فکورانه» سیاست جدید نظام آموزشی/برخی مفاهیم در کتب درسی دیگر اولویت ندارند

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۲۴۴

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: حذف انتگرال در کتب درسی بر اساس مطالعاتی بود که از چند سال قبل شروع شده است.

«حجت‌الاسلام علی ذوعلم» معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره حذف برخی مفاهیم درسی و اینکه آیا این حذفیات ادامه خواهد داشت؟ گفت: وقتی بحث تدوین دروس به صورت ملی مطرح می‌شود، برخی از مفاهیم خود به خود برای این که در نظام درسی قرار گیرند، اولویتی نخواهد داشت و نیازهای جدید در حوزه‌های تربیتی که مورد غفلت بوده، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره لحاظ کردن برخی آموزش‌های مهارتی به جای دروس حذف شده، گفت: گاهی از ما سوال می‌شود، چرا دانش‌آموزان در مدرسه در مسائل بهداشتی‌، سلامت و مهارت‌های زندگی توانایی و مهارت کافی پیدا نمی‌کنند؟ به هر حال لازم است که برای فعالیت‌ها و مباحث پژوهشی جایی باز شود، اما  متاسفانه در حال حاضر در مدارس و در مباحث درسی چنین موضوعاتی مطرح نیست.

وی اضافه کرد: البته این مساله دلیلی بر حذف یا اضافه کردن دروس و مباحث درسی نیست. این تغییرات طبق برنامه‌ریزی‌هایی بوده که سابق بر این و به تدریج طراحی، تدوین و تصویب شده است و اکنون در کنار دیگر برنامه‌های درسی اعمال می‌شود. کاری که در مورد انتگرال انجام شد، بر اساس مطالعاتی بود که از چند سال قبل شروع شده و در کتاب‌های درسی سال گذشته اولویت نداشت. 

حجت‌الاسلام ذوعلم در خصوص نقش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه پژوهش‌محور کردن برخی دروس و سوق دادن دانش‌آموزان به سمت پژوهش کردن گفت: در پروژه‌های کلانی که برای بازطراحی دوره‌ها داریم، یکی از رویکردها این است که پژوهش محوری در فرآیند یادگیری تقویت شود. ما این مساله را در طراحی‌های جدید و هچنین بازطراحی‌ها مدنظر داریم تا این‌ کار انجام شود و قطعا با گذشت زمان خود را نشان می‌دهد. 

وی اضافه کرد: ورود پژوهش به برنامه‌های درسی تقریبا به این معناست که بعضی از مفاهیم درسی که دانش‌آموزان باید یاد بگیرند به جای این که کتاب و معلم به آنها آموزش دهد، در یک فرایند قابل اجرا و متناسب با سطح دانش و شناخت دانش‌آموزان منابعی معرفی و تولید می‌شود تا خود دانش‌آموزان با پژوهش به آن مفاهیم برسند و در حقیقت خود آنان تولید کننده یک آورده علمی باشند که هدف آموزش فکورانه را فراهم سازد. 

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این سوال که آیا این ظرفیت و توانایی در میان دانش آموزان ما وجود دارد که بتوانند به آموزش فکورانه برسند؟ گفت: بله، اگر در آموزش و پرورش پایه این کار را محکم کنیم، برای دانشگاه هم این مبنا خود به خود محکم‌تر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز