خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۱۳ سال است که سامانه شناسنامه فضاهای آموزشی بروز نشده است/ آمار دقیقی از مدارس پرریسک ندارم

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۴۲۳

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌ها در سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس گفت: طبق برآوردهای ما یک مدرسه حداقل باید ۵۰ سال عمر کند، اما در هر صورت عوامل زیاد و متعددی درطول عمر مدارس تاثیرگذار است.

«محمد چگنی» مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌ها در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آمار مدارس پرریسک، گفت: وقتی ما می‌گوییم یک مدرسه تخریبی است، یعنی عمر مفید آن مدرسه تمام شده است. به تعبیر دیگر مدارسی که نیاز به مقاوم سازی دارند در مرز تخریبی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر ۳۰ درصد از مدارس کل کشور نیاز به تخریب و مقاوم سازی دارند.

وی با اشاره به وجود سامانه شناسنامه فنی فضاهای آموزشی گفت: تمام اطلاعات پروژه‌ها در آن سامانه ثبت و مشخص می‌شود، به طور مثال، سال ساخت مدرسه چه زمانی بوده، اجزا ساختمان چه چیزهایی هستند، نیاز به تخریب و مقاوم سازی دارد؟ و... من در حال حاضر آمار دقیقی از مدارس پرریسک ندارم،‌ البته شاید بتوان از طریق همین سامانه آمار آنها را به دست آورد، اما اختلاف ۱۵ تا ۲۰ درصدی بین آمار موجود در سامانه با وضعیت فعلی وجود دارد، زیرا این آمار در سال ۸۵ جمع‌آوری شده و حدود ۱۳ سال است که به روز نشده است.

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌ها در سازمان نوسازی در پاسخ به این سوال که چرا برای به روز کردن این آمار تا کنون اقدام نکرده‌اید؟ گفت: به روز کردن آمارها نیازمند اعتبار بالایی است، زیرا باید یک تیم را به مناطق، استان‌ها و اقلیم‌های سراسر کشور اعزام کنیم که تک تک مدارس را بررسی کنند. کاری که ما سعی کردیم انجام دهیم این بوده که مدیریت پروژه بررسی مدارس را احیا کنیم، البته برای این پروژه درخواست اعتبار کرده‌ایم.

وی در واکنش به این سوال که برای ساخت مدارس در اقلیم‌های مختلف چه نکاتی لحاظ  خواهد شده که عمر مفید بیشتری داشته باشد؟ گفت: در بحث مقاوم سازی مدارس شاید اقلیم تاثیر جزئی‌تری نسبت به زلزله و رانش زمین داشته باشد. نکته مد نظر برای مقاوم‌سازی مدارس توان ساختمان است. امکان دارد در برخی از مناطق نفوذ‌ آب، سرما و سستی زمین وجود داشته باشد که همه این موارد پیش از ساخت مدرسه در نظر گرفته می‌شود.

چگنی بیان کرد: برای ساخت مدارس یک طبقه‌ای کارهای مطالعاتی را نیروهای خودمان انجام می‌دهند و اگر بیش از یک طبقه باشد با کمک مشاوره و با نظارت، تحلیل و مطالعه ساخته خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌ها در سازمان نوسازی در پاسخ به این سوال که عمر مدارس در کدام استان‌های کشور پایین‌تر است؟ گفت: این مساله در همه استان‌ها کاملا متفاوت است. عمر مدرسه به نوع بافت زمین، نوع اقلیم، نوع مصالح به کار برده شده در ساختمان و حتی نوع نگهداری و استفاده از مدرسه بستگی دارد. ما مناطقی داشته‌ایم که در آنجا مدرسه ساختیم، اما فرهنگ نگهداری و حفظ مدرسه در آنجا پایین بوده و از این رو عمر مدرسه کوتاه‌تر شده است، برخی از مناطق هم بوده که با رسیدگی به ساختمان مدرسه‌، عمر آن طولانی‌تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه نفوذ آب تاثیر بالایی در تخریب ساختمان مدرسه دارد، گفت: عامل اصلی تخریب آب است، اگر آب به ساختمان نفوذ کند ساختمان را سریع از بین می‌برد، کسی که این مساله را درک کند و اجازه ندهد آب به داخل ساختمان مدارس نفوذ کند، موجب حفظ مدرسه شده است. وقتی ما مدرسه را می‌سازیم آن را به آموزش و پرورش می‌دهیم و آنها بهره‌بردار هستند، وقتی آب‌رو‌ها را چک و کنترل نمی‌کنند به ساختمان مدرسه آسیب وارد می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم دقیقا بگوییم در کدام مناطق و اقلیم عمر مفید مدرسه‌ها چقدر است، اما طبق برآوردهای ما یک مدرسه حداقل باید ۵۰ سال عمر کند، اما در هر صورت عوامل زیاد و متعددی در طول عمر مدارس تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌ها در سازمان نوسازی در پاسخ به این سوال که پیش‌تر در مناطق کم‌برخوردار، مدارسی با یک کلاس درس و شامل چندپایه و دانش آموزان مختلط بوده است، آیا در حال حاضر چنین مدارسی وجود دارند؟ گفت: از سال ۸۵ که بحث تخریب و بازسازی مدراس شروع شد، ما در برخی مناطق کم‌برخوردار مدارس سه نوبته (صبح، ظهر، شب) داشتیم، اما اکنون تعداد این مدارس به حدی رسیده که حتی مدرسه دوشیفته هم کم داریم. البته امکان دارد در مناطق دورافتاده و محروم کلاس درس مختلط با تمام مقاطع وجود داشته باشد و نمی‌توان آن را رد کرد، اما این امر در حیطه آموزش و پرورش است، زیرا آموزش و پرورش برنامه آموزشی را انجام می‌دهد نه سازمان نوسازی مدارس. مگر اینکه به ما اعلام کنند که در فلان منطقه دختر و پسر در یک کلاس درس هستند، گر این آمار به ما اعلام شود ما برای تجهیز و نوسازی آن منطقه را در اولویت قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز