خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت:

کرونا هنوز وارد کشور نشده است

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۶۰۹

معاون بهداشت اعلام کرد: کروناویروس هنوز وارد کشور نشده است و اگر وارد شود حتما اعلام می‌کنیم، زیرا اعتماد مردم بزرگترین سرمایه نظام سلامت کشور است.

به گزارش ایلنا، علیرضا رئیسی در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: ظرف مدت یک ماه 31 میلیون از گروه هدف 40 میلیون نفری در کمپین فشار خون شرکت کردند که این اعتماد مردم به نظام سلامت کشور را نشان می دهد و ما این اعتماد را با هیچ چیز عوض نمی کنیم.

وی افزود: بنابراین اگر کروناویروس وارد کشور شده بود اعلام می کردیم و امیدواریم هیچگاه وارد ایران نشود ولی هر لحظه که وارد شود حتما اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان تاریخچه ای از کروناویروس ها، ادامه داد: کرونا ویروس 6 نوع دارد که 4 نوع از آن موجب همین سرماخوردگی ساده می شود. یک نوع از آن سارس بود که در سال 2003 در چین شناخته شد و از خفاش به گربه و سپس به انسان منتقل شد و یک نوع از آن نیز مِرس بود که سال 2012 در عربستان از خفاش به شتر و سپس انسان منتقل شد.

معاون بهداشت گفت: کرونا ویروس در کل یک ویروس حیوانی است ولی بین انسان و حیوان مشترک است. سارس همان سال 2003 برای همیشه از بین رفت ولی مرس هنوز به صورت خیلی محدود در عربستان وجود دارد.

رئیسی افزود: کروناویروس جدید که در اواخر سال 2019 میلادی در چین شناخته شد نیز به نام اِن کرونا یا نیوکرونا نام گرفته است. میزان کشندگی سارس 10 درصد و میزان کشندگی مِرس 30 درصد و میزان کشندگی نیوکرونا نیز 2 تا 3 درصد است که از همه کروناهای قبلی کمتر است.

وی با اشاره به میزان شیوع هر یک از این بیماری ها بیان داشت: شیوع سارس 1.2، میزان شیوع مرس 1.4 و میزان شیوع نیوکرونا یا همین کرونای جدید 3.6 تا 5 درصد است. یعنی کروناویروس جدید کشندگی بسیار کمتری از کروناویروس های قبلی داشته ولی شیوع بیشتری دارد.

معاون بهداشت اضافه کرد: از هر 100 نفری که کروناویروس جدید می گیرند و به مرحله بستری شدن می رسند 2 تا 3 نفر می میرند و بقیه خوب می شوند و از بیمارستان مرخص می شوند. بنابراین نباید در جامعه طوری نگرانی به وجود آورد که همه از این بیماری وحشت کنند.

رئیسی افزود: علایم این بیماری نیز مانند سرماخوردگی ها و آنفلوآنزا گلو درد، بدن درد، آب ریزش بینی است. برای همین در تشخیص زودهنگام دچار مشکل می شویم و باید حتما از فرد مشکوک آزمایش گرفته شود.

وی دلیل نگرانی های جهانی درباره کروناویروس جدید را نانشاخته بودن این ویروس، نبود داروی اختصاصی برای درمان آن و نبود واکسن برای مهار آن اعلام کرد و گفت: در عین حال نباید ایجاد نگرانی کرد. در چهار ماه آخر سال گذشته 8 هزار نفر در آمریکا بر اثر آنفلوآنزا مردند ولی کروناویروس هنوز در این کشور کشته نداشته است.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی به دلیل سرماخوردگی شدید، آنفلوآنزا و مشکلات حاد تنفسی در برخی بیمارستان های کشور بستری شوند ولی این موارد ربطی به کرونا ندارد. زیرا از این افراد اولین آزمایشی که گرفته می شود اینست که ببنید ویروس او از نوع کروناست یا خیر.

وی تصریح کرد: خوشبختانه کروناویروس جدید در کودکان 10 ساله بیماری ایجاد نکرده است. نه اینکه کودکان این ویروس در بدنشان سرایت نمی کند، بلکه هنوز بیماری در آنها دیده نشده است. مرگ و میرهایی هم که ایجاد کرده بیشتر در افراد 60 سال به بالا و دارای بیماری های زمینه ای بوده است.

معاون بهداشت با اشاره به اینکه ژنوم کرونا ویروس جدید 70 درصد شبیه سارس است، گفت: 57 دانشجو از ووهان چین وارد کشور شدند و خوشبختانه هیچکدام علامتی از کرونا نداشتند. این افراد در یک هتل در کنار تیم هایی از اورژانس، بهداشت محیط و مبارزه با بیماری ها قرار داده شده اند و تمام امکانات لازم در اختیار آنها قرار داده شده است.

رئیسی افزود: دوره کمون کروناویروس 3.5 تا 5 روز است. از همه این افراد شنبه یک آزمایش گرفته می شود. از سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه نیز برای بازگشت این عزیزان و همچنین همکاری هایی که برای نصب دوربین های حرارتی در مبادی ورودی انجام دادند قدردانی می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز