خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و امور آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد؛

پیشنهاد ۱۳ راه‌حل برای پرداخت بدهی بنیادشهید به دانشگاه آزاد

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۲۸۲

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران توضیحاتی را درباره پرداخت بدهی این سازمان به دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد.

محمد حسین کاویانی راد معاون فرهنگی و امور آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح شاهد جدید گفت: بر روی طرح شاهد در سالیان متخلف ویرایش‌های متفاوتی صورت گرفته که آخرین آن در همین یکی الی دو سال اخیر صورت گرفته است. براساس طرح شاهد جدید، در مدارس شاهد  قریب به حدود 50 هزار دانش‌آموز در 1400 مدرسه در سطوح مختلف تحصیل می‌کنند. 

وی با بیان اینکه حدود همین تعداد دانش‌آموز شاهد نیز در مدارس پراکنده دیگر در حال تحصیل هستند، ادامه داد: ما در تبیین وضعیت این مدارس به نظر می‌رسد باید در کارکرد، جهت‌گیری و اثربخشی مدارس کار بیشتری انجام دهیم. در حال حاضر ما به یک تغییر و اصلاح رویه نیاز داریم. ما نباید به طور دائم مسیر گذشته‌مان را تکرار کنیم. 

معاون فرهنگی و امور آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: ما باید اقداماتی را انجام دهیم که مدارس شاهد صرف نظر از توسعه کمی کانون‌هایی شود برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در یک نسل و این مهم نیاز به یک برنامه مدون دارد که یقینا این برنامه‌ریزی مدون نیازمند یک کار علمی است و باید هر طرحی که در این زمینه مطرح می‌شود ارزیابی شده و اثربخشی آن سنجیده و سپس اجرا شود.

کاویانی‌راد خاطرنشان کرد: ما در بنیاد شهید و ستاد شاهد، گفت‌وگو‌های اولیه‌ای در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش انجام داده‌ایم تا هم‌افزایی در راستای توسعه اثربخشی این ظرفیتی که امروز احساس می‌شود ایجاد شود که این مساله نیاز به بازنگری و ایجاد فضای جدید برای توسعه دارد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره میزان تسهیلاتی که به دانشجویان شاهد پرداخت می‌شود گفت: ما در حال حاضر حدود 114 هزار دانشجوی ایثارگر داریم که بیش از 80 درصد این دانشجویان در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند همچنین درصدی از این دانشجویان در دانشگاه‌‌های دولتی نیز در حال تحصیل هستند. 

معاون فرهنگی و امور آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: حدود 85 درصد از این دانشجویان مشمول تسهیلاتی هستند که قانون برای این دانشجویان ایثارگر براساس ماده 66 در نظر گرفته شده است و سیستم مکلف است که از این افراد حمایت سخت‌افزاری خاص خود را داشته باشد همچنین مجموعه وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و بنیاد شهید تکلیف قانونی دارند که نسبت به ارتقای سهم علمی، مهارت و دانش‌افزایی جلوگیری از افت تحصیلی و مراقبت از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی ایثارگران دانشگاه‌ها عمل کنند که ساز و کار ستاد شاهد دستگاه‌ها می‌تواند یک وسیله مفید و اثربخشی باشد که ان‌شاءالله درصدد هستیم با کمک و همفکری دستگاه‌های مسئول این ظرفیت را به صورت پویا و فعال در اختیار ایثارگران قرار دهیم. 

کاویانی‌راد ادامه داد: تعدادی از این دانشجویان اگرچه از ایثارگران هستند اما این افراد بدون سهمیه در کنکور شرکت کرده‌اند. ما امسال در کنکور بیش از 17 فرزند ایثارگر را داشتیم که رتبه‌های تک‌رقمی و دو رقمی را کسب کرده بودند و این افراد بدون سهمیه در کنکور شرکت کرده بودند. در جامعه ایثارگری صرف نظر از ابعادی که ممکن است به غلط اشاعه پیدا کرده و تلقی ناروا باشد ما جامعه‌ای را داریم که حجم ممتازین آن به گواهی مراجع ذیربط در آموزش و پرورش و وزارت علوم قریب به 60 درصد است. 

وی همچنین درباره بدهی بنیاد شهید به دانشگاه آزاد گفت: مشکلات مالی و محدودیت‌های مالی موضعی نیست بلکه یک فرآیند است و یک ماهیت سینرژیک دارد. در یک جایی مشکلی ایجاد می‌شود این مشکل به دیگر بخش‌ها منتقل می‌شود ما امروز با مسئله جابجایی مشکل مواجه هستیم. مشکلی که در یک سازمانی که مرکز تامین اعتبار و تخصیص اعتبار را برعهده دارد ایجاد می‌شود و ممکن است حل نشود پیامدهای این مشکل در قالب مشکلاتی بین بنیاد شهید و دانشگاه آزاد بروز می‌کند. سازمان برنامه و بودجه محل رسمی تامین اعتبار برای اینگونه نیازها است و نماینده دولت برای تامین اعتبار سازمان برنامه و بودجه است البته آنها نیز تلاش‌هایی برای رفع مشکلات انجام می‌دهند. 

معاون فرهنگی و امور آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اقدامات صورت گرفته درخصوص پرداخت بدهی بنیاد شهید به دانشگاه آزاد گفت: در آخرین گامی که ما در این زمینه برداشته‌ایم تلاش کرده‌ایم با همدلی و درک متقابل این موضوع را هدایت کنیم که خدایی نکرده جامعه ایثارگری از این کشمکش‌ها آسیب نبیند. 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر میزان بدهی بنیاد شهید به دانشگاه آزاد چقدر است؟ گفت: بدهی بدهی است و کم آن هم زیاد است. بنیاد شهید ملتزم به پرداخت است ولو از منابع داخلی. در حال حاضر نیز تلاش‌هایی در قالب تهاتر و روش‌های این چنینی برای پرداخت بدهی‌ها در حال انجام است. ما در کل 13 روش احصا کرده‌ایم که می‌تواند به پرداخت بدهی و حل این مشکلات کمک کند. 

وی با اشاره به این روش‌ها گفت: یکی از روش‌های حل این مسئله این است که دولت خودش به خودش بدهکار شود یعنی بدهی خودش به ما را در قالب طلبی که به صورت مالیات از دانشگاه‌ها دارد تهاتر کند این موضوع نیز در حال بررسی است ما هم با تعامل این کار را پیش می‌بریم و دانشگاه آزاد نیز انصافا با ما همکاری و همراهی می‌کند و خوشبختانه همین همکاری باعث شده که ما تلاش مشترکمان را ادامه دهیم و مشکلات به دانشجویان منتقل نشود در عین حال بنیاد نیز با هیات امنا دانشگاه آزاد مذاکراتی انجام داده و ان‌شاءالله با تهاتر و جابجایی ملک بخش قابل توجهی از این دیون پرداخته شود. در حال حاضر در حال قیمت‌گذاری این ملک هستند و به زودی بخشی از این دیون پرداخت خواهد شد.

وی درباره بودجه گفت: بودجه هیچ وقت تابع انتظارات نیست و بودجه براساس عملکرد سال گذشته به اضافه درصد بسته می‌شود با این منطق هیچ وقت انسان نمی‌تواند بگوید بودجه و روند بودجه‌بندی و خروجی آن مطلوب است اما همین مقدار هم اگر به طور صددرصد محقق شود تا خیال ما راحت شود می‌دانیم چطور برنامه‌ریزی کنیم که در طول یکسال با مشکل مواجه نشویم و نه سیخ بسوزد و نه کباب.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز