خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم خبر داد:

ابلاغ طرح ساماندهی آموزش عالی کشور تا سال ۹۹

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۸۳۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی کشور تا سال ۹۹ ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران  و رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای صبح امروز در دانشگاه شریعتی برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این برنامه با یاد و گرامی داشت دهه فجر عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مراکز آموزش عالی فعال محدود بود‌ اما بعد از انقلاب اسلامی ما با تکلیف خیلی جدی در آموزش عالی روبرو بودیم و از این رو تلاش برای تقویت آن گسترش یافت. بعد از آن تکلیف دیگر آموزش عالی تربیت نیروی انسانی و سرمایه انسانی بوده است.

وی افزود: دانشگاه‌های کشور در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مهارت‌ها و نیروی تخصصی کشور را با تربیت نیروی تحصیل کرده دانشگاهی تأمین کردند که اواخر دهه دوم در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا گسترش یافت.  در حال حاضر نیز بدون نیاز به فارغ التحصیلان خارجی می‌توانیم نیازهای کشور را پاسخ دهیم اما این دلیل نمی‌شود که با کشورهای دنیا مبادلات علمی نداشته باشیم.

غلامی افزود: در اوایل دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه تحقیقات و پژوهش را گسترش دادیم و ظرفیت دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی بالا رفت. در دهه سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک جایگاه علمی ویژه بین کشورهای دنیا از لحاظ دستاوردهای علمی بدست آوردیم. بعدها انتظار می‌رفت که نتیجه تحقیقات و پژوهش‌ها در جامعه مورد استفاده و بهره برداری قرار بگیرد از این رو پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز به کار کردند.

وزیر علوم بیان کرد: افتخار می‌کنیم که در این برهه توانستیم ماموریت‌ها را بر حسب نیازهای نیروی انسانی تعریف کنیم. اشتغال دانش آموخته‌های دانشگاهی در زمینه مهارت آموزی و همچنین  جذب آنها برای توسعه بخش اقتصادی جامعه حائز اهمیت است. بازسازی صنایع، به روز کردن و استفاده از صنایع جدید می‌تواند زمینه رشد اشتغال را فراهم نمایند. ما دو دانشگاه در سطح کشور داریم که کار آموزش‌های مهارتی را انجام می‌دهند که یکی دانشگاه جامع علمی کاربردی و دیگر دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ارتقای فنی در صنایع تولیدی و مهارت آموزی موفق بوده که امیدواریم در آینده نیز بتوانند به افزایش این مهارت‌ها کمک کند. باید ضرورت‌های استاندارد آموزش را در دانشگاه فنی حرفه‌ای مدنظر قرار دهیم و آن را به سطح بین المللی برسانیم تا بتوانیم نیروی ماهر قابل جابجایی تربیت کنیم‌.

غلامی خبر داد: در حال حاضر ما در وزارت علوم طرح ساماندهی آموزش عالی کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم. آموزش عالی ما از لحاظ کمی رشد قابل توجهی داشته است اما تلاش می‌شود این ظرفیت ایجاد شده در راستای هدفمندکردن آموزش عالی در کشور، ماموریت گرا کردن آموزش عالی و ارتقاء کیفیت در تربیت نیروی انسانی و دانش‌آموخته دانشگاهی به کار بگیریم. ما این موضوع را نهایی کرده‌ایم و اوایل سال ۹۹ برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

غلام تاکید کرد: اجرای طرح سامانه آموزش عالی کشور از اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری می‌کند و موجب هدایت سرمایه‌ها به سمت ماموریت‌های ویژه آنان خواهد شد. از طرفی موجب می‌شود دانش آموخته‌های با کیفیت بیشتری آموزش خواهند دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز