خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اخراج دانشجویان ایرانی از آمریکا تعدی به حقوق بین‌الملل است/ ضرورت ارائه مشاوره‌های حقوقی به مهاجران

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۲۲۳

مدیر کل روابط بین المللی دانشگاه تهران در واکنش به اخراج ۱۷دانشجوی ایرانی از آمریکا گفت: دانشجویان دیپورت شده اغلب دانشجویان با استعداد و بعضا نخبه بوده‌اند و برای عزیمت به آمریکا هزینه‌های زیادی کرده بودند.

«عبدالمجید اسکندری» مدیر کل روابط بین المللی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره دیپورت دانشجویان ایرانی از آمریکا گفت: طبق اخباری که در نشریات مختلف از جمله لس‌آنجلس‌تایمز و سایر منابع مشاهده‌ کرده‌ایم، این اتفاق افتاده و اعلام شده است؛ دانشجویانی که زمانی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته‌اند با  یک سری بهانه‌ از آن کشور اخراج شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: هر کشوری که ویزا می‌دهد، معمولا در بدو ورود امکان لغو ویزا به دلایل قانونی و تشخیص افسر مربوطه وجود دارد، اما اخیرا این موارد بسیار زیاد شده است.  

اسکندری اضافه کرد: دانشجویان دیپورت شده اغلب دانشجویان با استعداد و بعضا نخبه بوده‌اند و برای عزیمت به آمریکا هزینه‌های زیادی کرده بودند.

وی گفت: بروز یک سری مشکلات می‌‎تواند در روابط علمی هم تاثیر بگذارد. وزارت امورخارجه نیز دراین زمینه اعتراض کرده و عنوان کردند این اقدامات تعدی به حقوق بین الملل است.

اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم، تحقیقات وفناوری اقدامی برای این دانشجویان کرده است؟ گفت: باید به طور دقیق از وزارت علوم پیگیری کرد، اما طبق اخبار و منابعی که در دسترس است، دانشجویان مذکور عمدتا در دانشگا‌ه‌های معتبر تحصیل می‌کردند و این مساله باعث اعتراض دانشگاهیان آمریکایی هم شده‌ است.

مدیر کل روابط بین المللی دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: فراز و نشیب‌های روابط سیاسی زیاد است، اما این موضوع نباید باعث آسیب رساندن به اساتید و دانشجویانی شود که در پی تحصیل علم و خدمت به جامعه خود و جهان هستند.

ضرورت حمایت فعالانه دستگاه دیپلماسی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور

«بهرام صلواتی» مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره چرایی اخراج ۱۷ دانشجوی ا‌یرانی از آمریکا اظهار داشت: این سوالی است که برای اغلب وکلا و حقوقدانانی که در خارج از کشور پرونده این دانشجویان را به عهده داشته‎اند نیز مطرح است. هر چند که تاکنون ادله قانونی خاصی در این زمینه ارائه نشده است، اما باید این نکته را در نظر گرفت که اداره مرزبانی آمریکا به شکل قانونی این حق را دارد که از کلیه افراد و اتباعی که می‌خواهند وارد آمریکا  شوند سوالاتی بپرسد. 

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران خاطر نشان کرد: اما اداره مرزبانی آمریکا از این فرآیند سوال و جواب کردن‌ها سوء استفاده می‌کند و بدون ارائه دلایل محکمه پسندی، افرادی که دارای ویزای معتبر ورود هستند را بازداشت، بازجویی و نهایتا اخراج می کند.در همین راستا، اخیرا تصویر بخشنامه ای به رسانه‌ها درز کرده است که در آن دولت آمریکا از اداره مرزبانی خواسته بطور خاص و ویژه اتباع ایرانی را در مبادی ورودی متوقف و بازجویی کند. 

صلواتی گفت: نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که دانشجویان ایرانی به هیچ وجه آمادگی لازم برای مواجهه با چنین شرایط غیرمنتظره و آزاردهنده و تبعیض آمیزی را ندارند به همین دلیل فراهم کردن حمایت قانونی و دسترسی به وکیل هم ضروری است و هم اینکه به آنها کمک زیادی خواهد کرد، زیرا در چنین شرایطی ممکن است دانشجویان  ایرانی در حین بازجویی و  قرار گرفتن تحت فشار، فرم یا اظهارنامه‌ای را امضا کنند که ممانعت مادام العمر  برای ورود آنها به خاک آمریکا را در پی داشته باشد آنهم فقط به این خاطر که اطلاعات لازم و کافی را از قانون و مقرارت این حوزه و همچنین آگاهی لازم از حق و حقوق قانونی خود در چنین شرایطی را ندارند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران توضیح داد: برای حل این مساله و یا کاستن از تبعات احتمالی آن، دستگاه دیپلماسی ما باید یک مقدار فعال‌تر عمل کند و بحث اطلاع رسانی و مشاوره‌های قانونی به مهاجران ایرانی جدی گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز