خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور اداری وزارت علوم:

هشدار نسبت به سرعت بالای جابجایی نیروی انسانی در کشور/ در زمینه جذب نیرو درست عمل نکرده‌ایم/نیروهای ناکارآمد و با انگیزه پایین را جذب کردیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۱۶۲

مدیر کل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به سرعت بالای جابجایی نیروی انسانی در کشور هشدار داد.

"اباصلت خراسانی" مدیر کل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چگونگی حفظ نیروهای انسانی ماهر در کشور گفت: موضوع نگهداری منابع انسانی سیستماتیک بوده و دارای چهار فرآیند جذب، نگهداری، آموزش و عملکرد است. این سیستم در تمام جهان وجود دارد، اما در مواقعی که از سیستم جذب، نگهداری، آموزش و عملکرد به خوبی استفاده شده باشد، آن کشور رشد قابل توجهی دارد مانند نروژ که یک کشور موفق در زمینه توسعه منابع انسانی و رعایت این چهار فرآیند است.

خراسانی در ادامه بیان کرد: در کشور ما این شاخص‌ها و فرآیندها که نام برده شد، شرایط مطلوبی ندارند. پیش از فرآیند نگهداری ما در زمینه جذب درست عمل نکرده‌ایم، وقتی سیستم جذب ما درست نیست هر گونه اقدام جهت نگهداری، پاداش، انگیزه و اقدامات رفاهی هم که داشته باشیم موجب می‌شود نیروی انسانی ما بنا بر هر دلیلی هرز برود.

مدیر کل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اصلاح شیوه جذب گفت: باید در ابتدا سیستم جذب را درست کنیم که روش اجرای درست آن مصاحبه، آزمون و انتخاب افراد با دقت و وسواس علمی  است. ما این قسمت را رها کرده‌ایم و بعد به سراغ نیروهای  ناکارآمد متوسط با انگیزه پایین برای جذب رفتیم که هر نوع سیستم نگهدارنده‌ای روی این افراد بگذاریم آنها برای ادامه کار نمی‌مانند یا اگر هم بمانند بهره‌وری خوبی نخواهند داشت.

وی افزود: ما روندی را پیش گرفته‌‎ایم که بتوانیم نیروی کارآمد را شناسایی و جذب کنیم به عنوان مثال تقریبا استخدام‌ها و مجوزهایی که برای هیات علمی دانشگاه‌ها در دست اقدام داریم به این صورت است که  افراد باید فقط پیمانی و باآزمون وارد دانشگاه‌ها،‌ موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری شوند و بعد از آن، اجرای سیستم آموزشی روی این افراد است. برای این کار هم ما الان سیستم آموزش منظمی را چیده‌ایم طوری که کل کارکنان دانشگاه‌ها،‌ موسسات آموزشی و پارک‌های علم و فناوری در هفت رشته شغلی باید آموزش ببینند و با تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید آشنا شوند.

خراسانی گفت: در خارج از کشور شاید این مسائل هم رعایت نشود، اما در آنجا سیستم آموزش به خوبی رعایت می‌شود، آنها اگر حتی سیستم انگیزه، رفاه و پاداش خوبی نداشته باشند سیستم آموزش خوبی دارند و با سیستم آموزش خوب، نیروهایشان را نگه می‌دارند و آنها را به روز می‌کنند، از این رو ماندگاری آنها در سیستم بیشتر می‌شود؛ یعنی کارمندان یا کارکنان نیمه ماهر اگر با یک سیستم آموزش قوی استخدام شوند به یک کارمند ماهر تبدیل می‌شوند، ولی زمانی که یک کارمند ماهر با یک سیستم آموزشی ناقص جذب شود؛ تبدیل به یک کارمند ناقص خواهد شد.

وی درباره اینکه چرا ایران در زمینه سیستم آموزشی تلاش نمی‌کند تا بتواند نیروهای خود را حفظ کند؟ گفت:  ما روی این مساله کار می‌کنیم، اما سرعت replacement و جا به جایی نیروی انسانی در ایران به قدری زیاد است که این امکان سخت میسر می‌شود. متغیر منابع انسانی یکی از متغیرهای کلان کشور است، ما باید در کنار دیگر دستگاه‌ها حرکت کنیم تا در یک بازه ده ساله به ثبات برسیم.

مدیر کل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: ما در منابع انسانی؛ روندها، علل  و نتایج را باهم مقایسه می‌کنیم. مقایسه‌ها نشان می‎دهد که آمارها خوب بوده و حرکت های خوبی صورت گرفته، اما کافی نیست. در بحث انگیزه، آموزش، نگهداری، جذب، رفاه، بیمه، پاداش و ... تلاش شده که کارهای خوبی انجام شود.

خراسانی درباره آمار نخبگان کشور گفت: عدد نخبگان ما در حال حاضر به نسبت شاخص جهانی یک عدد قابل توجه است.با توجه به آمار بنیاد ملی نخبگان حدود ۵ درصد جمعیت فعال در  ایران نخبه‌اند.

مدیر کل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت:‌ به طور کل در همه جوامع به نسبت جمعیت کل، حدود پنج درصد افراد Elit  یا نخبه و پنج درصد از کل جمعیت Mental retardation یا داری عقب ماندگی ذهنی هستند. این ۱۰ درصد در همه جوامع وجود دارد. از میان ۵ درصد Elit در برخی جوامع سه درصد به کشورهای دیگر رفته اند و برخی کشورها هم از این ۵ درصد توانسته‌اند چهار و نیم درصد را نگهدارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز