خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

اختصاص ۷ بیمارستان برای درمان معتادان متجاهر/ معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت رایگان درمان می‌شوند/ سازمان بهزیستی هنوز ریالی از مطالباتمان را پرداخت نکرده است

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۱۱۱

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص وزارت بهداشت از اختصاص ۷ بیمارستان برای درمان معتادان متجاهر خبر داد.

«مهدی شادنوش» رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات اخیر مدیر دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت در انجام تعهدات خود در قبال معتادان متجاهر کم‌کاری می‌کند، گفت: در وهله نخست باعث تاسف است که مطالب را با دقت بیان نکنیم و مشکلات را به گردن دیگر سازمان‌ها بیاندازیم. مقصر کردن یک سازمان دیگر، جز با هدف سلب مسئولیت از خودمان نیست. اولین سوالی که باید پرسید این است که وزارت بهداشت بر مبنای چه مستنداتی و درباره چه اقداماتی مسئول بوده است؟ طبق چه اسنادی وزارت بهداشت را به اقداماتی که انتظار دارند، موظف می‌کنند؟

وی در ادامه افزود: دومین موضوعی که باید به آن توجه کنیم، تعریف پروتکل‌های درمان وزارت بهداشت بر اساس کل اسناد بالا دستی کشور است. لازم به ذکر است که تمام سازمان‌های کشور در اجرای پروتکل‌های درمانی باید تابع وزارت بهداشت باشند. 

طبق پروتکل درمانی وزارت بهداشت، اگر معتادان مبتلا به ایدز یا هپاتیت، توسط پزشک کمپ معرفی شوند، تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند، علاوه بر این پزشکانی که اقدام به این مهم کنند، از سوی وزارت بهداشت مورد تشویق قرار می‌گیرند. 

شادنوش در تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای بیماران معتاد متجاهر بیان کرد: در رابطه با معتادان مبتلا به هپاتیت و ایدز، وزارت بهداشت بارها در جلسات متعدد و نامه‌نگاری‌های بین سازمانی پروتکل خود را اعلام کرده است. در این مکاتبات گفته‌ایم که بنابر پروتکل‌های روز دنیا، نیازی به جداسازی افراد مبتلا به ایدز و هپاتیت از جامعه نیست. در هیچ جای دنیا بیماران مذکور اعم از  غیرمعتاد، معتاد و معتاد متجاهر را ایزوله نمی‌کنند. این نظر بخش کارشناسی مربوطه است که نیازی به جداسازی این افراد نیست. صرفا این گروه بیماران نیاز به درمان دارند.

وی افزود: طبق پروتکل درمانی وزارت بهداشت، اگر افراد مبتلا به ایدز یا هپاتیت، توسط پزشک کمپ معرفی شوند، تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند، علاوه بر این پزشکانی که اقدام به این مهم کنند، از سوی وزارت بهداشت مورد تشویق قرار می‌گیرند. 

اصرار بر تکرار اظهارنظر‌های غیرکارشناسی جای سوال دارد

وی در همین باره افزود: اینکه برخی از افراد اصرار دارند، اقداماتی بر‌خلاف پروتکل وزارت بهداشت انجام شود و اینکه مصرند، اظهارنظر‌های غیرکارشناسی را تکرار کنند، برای ما جای سوال دارد. این میزان اصرار که شیوه‌‌ی مدنظرشان اجرا شود نیز محل پرسش است. این موضوعات، بارها در جلسات کارشناسی برای نیروی انتظامی، بهزیستی و باقی مسئولان مربوطه ابلاغ و هم توضیح داده شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص، در ارتباط با رسیدگی وزارت بهداشت به بیماران معتاد متجاهر گفت: برای بیماران زخم باز معتاد، جلسات متعددی با نمایندگان قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی داشته‌ایم، مقرر شد؛ ۶ بیمارستان به معتادان متجاهر خدمات درمانی ارائه دهند. تمام صورت‌جلسات این تصمیمات موجود است. بنا شد از هر دانشگاه‌‌ علوم پزشکی در تهران، دو بیمارستان تخصیص داده شود و به معتادان متجاهر، خدمات درمانی ارائه کند. این نیز بارها ابلاغ و اعلام شد، معتادان متجاهر دارای زخم باز هر تعدادی که هست، به این مراکز ارجاع داده شوند تا اقدامات درمانی برای آن‌ها انجام شود. 

وی افزود: در این باره نیز برخی متولیان غیرکارشناس اصرار دارند که یک بیمارستان اختصاصی برای این تعداد جمعیت احداث شود. این جمعیت در نهایت ۱۵۰۰ نفر هستند و توجه نمی‌کنند که در کجای دنیا برای یک جمعیت ۱۵۰۰ نفری امکان تاسیس بیمارستان وجود دارد. 

اختصاص ۷ بیمارستان به معتادان متجاهر

شادنوش در پاسخ به نهاد‌هایی که وزارت بهداشت را به سرباززدن از وظایفش نقد می‌کنند، بیان کرد: کدام نظر کارشناسی وجود دارد که وزارت بهداشت به آن عمل نکرده باشد؟ تمام اقداماتی که نام بردم در حال اجرا هستند، یا اجرا شده‌‌اند. برخی افراد بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های میدانی مرتب یک حرف را تکرار می‌کنند. حتی وزارت بهداشت پس از اختصاص ۶ بیمارستان به معتادان متجاهر، بنا به درخواست پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، بیمارستان حضرت رسول(ص) را به ۶ بیمارستان اضافه کردیم.این بیمارستان برای راحتی نیروی انتظامی و ارجاعات مستقیم معتادان بوسیله آن‌ها تخصیص داده شد. 

تا امروز اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال، اسناد مطالبات خدمات بیمارستانی ما از  سازمان بهزیستی بابت ارائه خدمات به معتادان متجاهر تنها در سطح تهران است.

شادنوش گفت: سازمان بهزیستی نهادی است که اعتبارات درمان این بیماران را در اختیار دارد، اما تا امروز، علی‌رغم جلسات مکرری که برای عقد تفاهم‌نامه داشتیم، از انعقاد این تفاهم‌نامه‌ امتناع کرده است. همچنین تا امروز اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال، اسناد مطالبات خدمات بیمارستانی ما از  سازمان بهزیستی بابت ارائه خدمات به معتادان متجاهر تنها در سطح تهران است. این مطالبات سهم خدمت‌رسانی درمانی وزارت بهداشت به بیماران مذکور را نشان می‌دهد که هنوز هیچ ریالی از آن پرداخت نشده است. 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص در ارتباط با ارائه کیت‌‌‌های تشخیص ایدز به سازمان‌های متولی، گفت: نه تنها کیت‌ها ارائه می‌شوند، بلکه بنا به حساسیت وزارت بهداشت، اگر پزشکی فرد مشکوک به ابتلای ویروس اچ‌آی‌وی را به ما معرفی کند، مورد تشویق وزارت‌خانه قرار می‌گیرد. این موضوع بارها در جلسات با تمام سازمان‌ها اعلام شده است. 

شادنوش گفت: انتظار ما از همه سازمان‌‌ها این است که هر سخنی را بر مبنای مستندات مطرح کنند. اگر مدعی هستند که وزارت بهداشت یا هر نهادی در وظایف خود کم‌کاری کرده است، بر مبنای تفاهم‌نامه‌ها صحبت کنند. همچنین باید توجه کنیم که در بسیاری از جلسات، نمایندگان سازمان‌ها حضور پیدا می‌کنند و نتایج جلسات را به درستی به سازمان منعکس نمی‌کنند. بعضا ما با کارشناسان سازمان‌‌ها به تفاهماتی رسیدیم که مدیران آن‌ها در مصاحبه‌های خود از آن بی‌اطلاع بودند و سخنانی بر خلاف قول‌ و قرارهایی که گذاشتیم بیان می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز