خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اطلاعی از خروج احتمالی ژئو پارک قشم از یونسکو ندارم/محیط‌زیست پیش از ایجاد آلودگی نمی‌تواند ورود کند

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۹۰۹

معاون فنی سازمان محیط زیست استان هرمزگان گفت: شاید در رابطه با ژئو پارک، اطلاع‌رسانی درستی به مسئولانی که مجوز ایجاد مرکز پرورش میگو صادر کرده‌اند، داده نشده باشد.

«میثم قاسمی» معاون فنی سازمان محیط زیست استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایلنا، در ارتباط با احتمال خروج ژئو پارک قشم از لیست یونسکو به دلیل ایجاد یک مرکز پرورش میگو گفت: بنده درباره خروج ژئو پارک قشم از سازمان یونسکو اطلاعاتی ندارم و از اینکه چرا ژئوپارک به عنوان یک اثر میراث طبیعی به دستگاه‌‌ها معرفی نشده، مطلع نیستم و البته نظارت بر این مسائل در حوزه مسئولیت سازمان محیط‌زیست نیست.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پروژه پرورش میگو در منطقه قشم می‌تواند باعث تخریب غار نمکی یا ژئو پارک قشم از لیست یونسکو شود؟ گفت: تا آنجا که از خبرها پیگیری کرده‌ام، صنعت پرورش میگو در قشم مجوز دریافت کرده و هم‌اکنون در حال احداث در حاشیه ژئو پارک است. با این پروژه تولید میگو برخوردی نشده است. البته مجوزهای قانونی را از نهادهای ذی‌ربط گرفته است و به طور حتم بدون دریافت مجوز زمینی به آن‌ها واگذار نمی‌شود. 

قاسمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آسیب به میراث طبیعی نباید تحت پیگیری سازمان محیط زیست باشد؟ گفت: باید ببینیم از چه لحاظ تخریب محیط صورت می‌گیرد. هر طرح صنعتی که اجرا شود، تغییری در محیط ایجاد می‌کند و این یک امر طبیعی است. محیط‌زیست هم براساس ضوابط خود بررسی‌هایی را انجام می‌دهد. باید پرسید که دستگاه‌‌های مسئول دیگر هم به مسئولیت خود عمل کرده‌اند یا خیر؟ ضوابط محیط زیست در این خصوص لحاظ شده است.

معاون فنی محیط‌زیست هرمزگان در پاسخ به این پرسش که چه ضوابط لحاظ شده از سوی محیط زیست شامل چه اقداماتی می‌شود؟ اظهار کرد: بحث‌های مختلفی مانند فاصله از روستاها و فاصله از مناطق حفاظت شده توسط سازمان محیط زیست رصد شده‌اند. این مواردی است که ما در احداث صنایع تولیدی بررسی می‌کنیم. اما اگر این تشکیلات صنعتی در در حریم میراث طبیعی باشد در شمول وظایف محیط زیست نیست. حتی اگر  احداث صنایع در منطقه جنگل‌کاری هم باشد، تولیت آن با سازمان منابع طبیعی است.  

قاسمی در این باره که سازمان محیط زیست کشور مسئول رسیدگی بر تخریب ها بوسیله‌ی ایجاد آلایندگی‌های صنعتی، شهری، انسانی است، بیان کرد: این موارد جزو مسئولیت‌های محیط زیست است، اما پرورش میگو در آن منطقه هنوز احداث نشده است. آن محدوده مجوزهای قانونی خود را دریافت کرده است. شاید در رابطه با ژئو پارک اطلاع‌رسانی درست به مسئولانی که مجوز صادر کرده‌اند، داده نشده باشد. 

وی همچنین درباره آسیب غار نمکی منطقه گفت: بنده در رابطه با این موضوع اطلاعاتی ندارم. این موضوع را باید زمین‌شناسان پاسخ بدهند. 

قاسمی اظهار داشت: میراث فرهنگی و گردشگری حریم این ژئو پارک را مشخص نکرده است که محیط زیست بر آن نظارت داشته باشد. باید به این موضوع دقت شود که اگر حریم‌های منابع طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشخص شود، وظایف سازمان محیط زیست بنا به ضوابط اجرائی انجام خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز