خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش آموزش و پرورش به حکم قضایی قلع و قمع برای ۵۰ مدرسه‌ ناایمن/تلاش خود را برای حفظ سلامت محصلان می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۱۰۸

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به حکم قضایی قلع و قمع برای ۵۰ مدرسه‌ ناایمن واکنش نشان داد.

«مهرالله رخشانی‌مهر» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به احکام قضایی قلع و قمع ۵۰ مدرسه در سطح شهر تهران به علت ناایمن بودن گفت: استان تهران در بحث سرانه فضای آموزشی شرایط نامطلوبی دارد و از آخر مقام سوم را دارد یا به تعبیر دیگر بیست و نهمین استان به لحاظ سرانه فضای آموزشی است. علاوه بر اینها تراکم دانش‌آموز در کلاس‌های درس استان تهران بسیار بالا است.

وی افزود: استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان جزو دو استان اول کشور در بحث تخریب و بازسازی مدارس است یعنی بیشترین مدارسی که نیازمند بازسازی، مقاوم‌سازی و تخریب هستند در استان تهران وجود دارند. به هر حال شرایط استان تهران خاص بوده و از آنجا که مرکز و پایتخت کشور است، افراد زیادی به سمت آن می‌آیند به همین خاطر جمعیت این شهر در حال افزایش است و همین امر دلیل کاهش سرانه فضای آموزش است.

رخشانی‌مهر ادامه داد: سوالی که وجود دارد، این است که شهرداری، استانداری و مجموعه‌های استان و شهر در چنین شرایط نامطلوبی چه کاری باید انجام بدهند؟ منابع دولت برای تامین فضاهای آموزشی محدود است. از زمانی که من این مسئولیت را به عهده گرفتم و طی دو سال اخیر، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بابت تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس تهران ابلاغ اعتبار کرده‌ایم. سال گذشته اعتبارات استانی ۲۵ میلیارد تومان بوده که تنها هزینه ساخت دو مدرسه در حد متوسط شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سال ۹۷ برای مقاوم سازی دو مدرسه در حد متوسط در استان تهران تامین اعتبار کردیم،‌ البته برای امسال با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده و با توجه به قول مساعدتی که آقای بندپی استاندار تهران دادند، این عدد به ۷۰ میلیارد تومان رسید، ولی اعتبار نوسازی مدارس در منابع ملی حدود ۲۰۰ میلیاردتومان قید شده است و فاصله زیادی با ۷۰ میلیارد تومان دارد.

وی با اشاره به عدم توجه انبوه‌سازان به فضای آموزشی گفت: علاوه بر همه این موارد میزان ساخت‌وساز در تهران بسیار بالا است به عنوان مثال منطقه‌ای مانند منطقه ۲۲ ایجاد می‌شود که در آ‌ن زمین با کاربری آموزشی کم است یا اصلا وجود ندارد، از طرفی در همان منطقه ۲۲ انبوه‌سازان وقتی شروع به ساخت‌وساز و متراکم‌سازی می‌کنند و جمعیت زیادی را به سمت آنجا می‌کشانند، دیگر به موضوع زیرساخت آموزشی فکر نمی‌کنند.

 رخشانی مهر گفت: در و اقع هیچ کدام از این انبوه‌سازان برای ساخت و ساز مدرسه هیچ اقدامی نکرده‌اند، در صورتی که طبق قانون شورای آموزش و پرورش زمانی که انبوه‌سازان جمعیت زیادی را به محل ساخت و سازها می‌کشانند باید حتما در آن منطقه مدرسه هم ساخته شود، اما متاسفانه اکنون این قانون اجرا نمی‌شود.

وی بیان کرد: استانداری به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان و همچنین شهرداری به عنوان متولی ساخت و ساز شهر باید به این مساله رسیدگی کند. نگرانی من تنها از این بابت است که همگی از وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی در استان تهران و در شهر تهران آگاه هستند، ولی اقدام قابل توجه و چشمگیری انجام نمی‌شود.ما به عنوان دستگاه متولی ساخت و ساز مدارس تمام حداقل‌هایی که در اختیارمان است را برای ساخت و تجهیز مدارس در اختیار قرار می‌دهیم. همانطور که عنوان شد در دو سال اخیر فقط از اعتبارات ملی ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساخت فضاها در استان تهران استفاده شده است، علاوه بر این خیرین هم به ما کمک کرده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این سوال که آیا در ۵۰ مدرسه‌ای که حکم قلع و قمع دارند، دانش‌آموز حضور دارد و در این صورت چرا زودتر اقدام به تخلیه آنها نمی‌کنید؟ گفت:‌ به رغم اینکه سازمان نوسازی مدارس اعلام کرده این مدارس تخریبی هستند، شاید این امکان وجود داشته باشد که دانش‌آموز در این مدارس حضور داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به والدین اطلاع‌رسانی نمی‌شود، تا فرزندانشان را در این مدارس ثبت‌نام نکنند؟ گفت:‌ آموزش و پروش تلاش خود را برای حفظ دانش‌آموزان می‌کند، اما ما با کمبود فضا مواجه هستیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص تعامل با شهرداری تهران در راستای حل مشکلات مدارس ناایمن گفت: در همین یک ماه اخیر خوشبختانه ارتباطات‌مان با مجموعه‌های دولت و وزرا ترمیم شده و ارتباط‌های قوی‌تری گرفتیم. از این رو تلاش می‌کنیم از امکانات سایر دستگاه‌ها برای پیش‌بردن اهداف آ‌موزش و پرورش استفاده کنیم. حدود یک ماه پیش جلسه‌ای با شهردار تهران داشته‌ایم که همه نگرانی‌ها در آنجا اعلام شد و آنها نیز برای ساخت دو مدرسه در هر منطقه اعلام آمادگی کردند که امیدوارم این اعلام آمادگی منجر به نتیجه و اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز