خبرگزاری کار ایران

جدیدترین رتبه‌بندی اعلام شد؛

حضور ۱۴۸ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریک» دانشگاه‌های برتر

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۰۷۶

نسخه ژانویه ۲۰۲۰ رتبه بندی «وبومتریک» دانشگاه های برتر منتشر شد و ۱۴۸ وب سایت دانشگاهی ایرانی در میان ۴ هزار و ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا، جدیدترین رتبه بندی و بومتریک با عنوان «رتبه بندی شفاف دانشگاه های برتر با استناد در پروفایل های برتر گوگل اسکولار Google Scholar منتشر شد. این رتبه بندی نسخه نهم (ژانویه ۲۰۲۰ نسخه ۹.۱ BETA) است و ۴ هزار و ۵۰۰ مرکز دانشگاهی و علمی را مورد بررسی قرار داده است.

وب سایت وبومتریک در این گزارش ابتدایی این رتبه بندی اعلام کرده است به دنبال درخواست بسیاری از دانشگاه ها، تصمیم گرفته است به صورت موقت از پروفایل های نهادی Google Scholar Citations (GSC) استفاده نکند.

اما با توجه به اینکه بیش از ۵ هزار پروفایل در گوگل اسکولار وجود دارد و تاریخ نهایی برای اتمام کار وجود ندارد وبومتریک نمی تواند به طور کامل از آن استفاده کند.

با این وجود وبومتریک تاکید کرده است هنوز متعهد به استفاده از این منبع کلیدی است از همین رو در فهرستی که برای این نسخه استفاده کرده تنها دامنه اصلی هر دانشگاه که دارای پروفایل های گوگل اسکولار سایتیشن Google Scholar Citations (GSC) هستند را مورد توجه قرار داده است.

وبومتریک در نسخه ژانویه ۲۰۲۰ به نکاتی اشاره کرده که دانشگاه ها باید به آن توجه کنند که مهمترین نکته آن چند تغییر روش شناختی اعلام شده است.

یکی از نکات اعلام شده در نسخه ژانویه ۲۰۲۰ این است که به دلیل کپی کردن بدون اجازه اطلاعات وبومتریک از سوی دو سایت ترکیه ای و روسی، این وب سایت هم در اقدام متقابل اطلاعات دانشگاه های ترکیه و روسیه را در فهرست این دوره ارائه نکرده است.

به گزارش مهر، وبومتریک (Webometrics) یا رتبه بندی وب سایت های دانشگاهی یک رتبه‌بندی وب‌سنجی است که در سال ۲۰۰۴ توسط آزمایشگاه سایبرمتریک، واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا، بر اساس چهار شاخص تهیه شده است.

شاخص حضور (۵ درصد)،  شاخص ضریب تأثیر (۵۰ درصد)، شاخص بازبودن و شفافیت (۱۰ درصد)، شاخص عالی بودن (۳۵ درصد) در این رتبه بندی موثر هستند. به این ترتیب: 

«ارائه دانش عمومی» (اندازه یا تعداد صفحات اصلی وب سایت اصلی موسسه که منشاء آن در گوگل قابل بازیابی باشد) با وزن ۵ درصد. 

«قابلیت مشاهده محتویات وب» (تأثیر تعداد شبکه های خارجی که به صفحه های وب موسسه پیوند می زنند عادی شده و سپس ارزش متوسط آن که منشاء آن Ahrefs و Majestic است) با وزن ۵۰ درصد.

«شفافیت» محققان برتر استناد شده (تعداد استنادات از ۱۰۰ نویسنده برتر (به استثنای ۵ ناحیه خارج) که منشاء آن پروفایل گوگل اسکولار محققان است) با وزن ۱۰ درصد.

«عالی بودن» مقالات برتر استناد شده (تعداد مقالات در میان ۱۰ درصد برتر و دارای بیشترین استناد در ۲۶ رشته برای پنج سال: ۲۰۱۳-۲۰۱۷ که منشاء آن Scimago است) با وزن ۳۵ درصد.» از شاخص های وبومتریک هستند.

۱۰ دانشگاه برتر وبومتریک در نسخه ژانویه ۲۰۲۰ شامل دانشگاه های هاروارد، استانفورد، کالیفرنیا برکلی، انستیتو فناوری ماساچوست (MIT)، کالیفرنیا سن دیه گو، کمبریج، کلمبیا نیویورک، آکسفورد، کالیفرنیا لس آنجلس و پنسیلوانیا است.

از جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۴۸ دانشگاه و مرکز آموزشی و پژوهشی در فهرست ۴ هزار و ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند.

اولین دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران با میزان استنادات ذکر شده از سوی وبومتریک با میزان ۵۳۵۵۱۹ است و آخرین دانشگاه ایرانی در این جمع دانشگاه علوم و فنون مازندران با میزان استناد ۱۰۰۹ است.

جدول ۱۰ دانشگاه برتر ایران در وبومتریک ژانویه ۲۰۲۰

ردیف نام دانشگاه میزان استناد ذکر شده از سوی وبومتریک
۱ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۵۳۵۵۱۹
۲ دانشگاه تهران ۳۷۲۵۱۲
۳ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ۳۱۴۵۹۹
۴ دانشگاه تربیت مدرس ۲۹۴۳۸۶
۵ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۴۳۴۰۲
۶ دانشگاه صنعتی اصفهان ۲۰۸۹۹۵
۷ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۸۴۳۴۶
۸ دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۸۳۶۴۴
۹ دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱۸۱۸۰۷
۱۰ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۶۷۹۳۶

از ۱۴۸ مرکز آموزشی و پژوهشی ایرانی حاضر در این رتبه بندی ۷۴ دانشگاه مرتبط با وزارت علوم و ۳۶ دانشگاه مرتبط با وزارت بهداشت هستند.

تعداد ۴ پژوهشگاه و انستیتو تحقیقاتی در میان این مراکز حضور دارند. همچنین تعداد ۳۴ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در جمع برترین های وبومتریک قرار دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز