خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

کیت‌های تشخیصی‌ ویروس کرونا ۲۰۱۹ تا چند روز آینده وارد کشور می‌شود/ آزمایشگاه مرجع سلامت، آمادگی شناسایی ویروس جدید را دارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۰۴۸

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از ورود کیت‌های تشخیصی‌ ویروس کرونا ۲۰۱۹ تا چند روز آینده به کشور خبر داد.

«حسین عرفانی» رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با ویروس کرونا ۲۰۱۹ که در کشور‌های مختلف شایع شده است، گفت: بنا بر حدسیات، منبع اولیه این ویروس بازار فروش ماهیان و آبزیان دریائی بوده و انتقال فرد به فرد سبب ابتلای تعداد زیادی از افراد شده است. حداقل تا دیروز ۱۰۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲۷ نفر جان باختند. 

وی در ادامه افزود: با توجه به گزارشاتی که از کشورهای دیگر وجود دارد، در آمریکا، تایوان، تایلند، کره‌جنوبی، استرالیا و ژاپن هم مواردی از ابتلا یافت شده است. 

موارد مشکوک برای معاینه بیشتر به مراکز درمانی منتقل می‌شوند

عرفانی با تاکید بر اینکه تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتقال این بیماری به داخل کشور انجام شده است، اظهار کرد: تنها مبدا مستقیم با مسافران چینی که احتمال انتقال ویروس را ایجاد می‌کند، فرودگاه بین‌المللی امام است که مسئولان فرودگاه و مسئولان پایگاه بهداشت مرزی، مسافران ورودی از کشور را به صورت فعال، مورد معاینه قرار می‌دهند و موارد مشکوک جهت معاینه بیشتر به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل می‌شوند. تاکنون  ما مورد مثبتی از ابتلا در کشور نداشته‌ایم. 

مسافران ایرانی قبل از خروج از کشور آموزش‌ می‌بینند 

وی ادامه داد: همچنین به افرادی که از کشور به مقصد چین خارج می‌شوند، اطلاعات و آموزش‌های لازم داده می‌شود تا از ابتلای آن‌ها و انتقال ویروس بوسیله آن‌ها جلوگیری شود.با توجه به اینکه هموطنان ایرانی به کشور چین و سایر کشورهایی که در آن‌ها ویروس کرونا گزارش شده است، رفت و آمد دارند به آنها توصیه می‌کنیم که علائم و راه‌های انتقال بیماری را بشناسند و در صورت بروز هر گونه علامت  مشکوک به پزشک مراجعه کنند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: همچنین مسافران ورودی از سایر مسیرهای مرزی زمینی و هوائی که امکان انتقال بیماری از مبدا چین را به شکل غیرمستقیم ممکن می‌کنند، توسط پایگاه‌های بهداشت مرزی کنترل می‌شوند. 

ویروس کرونا چگونه به انسان منتقل می‌شود؟

وی در ارتباط با مسیرهای انتقال بیماری افزود: باید توجه کرد که موارد اولیه بیماری از مصرف آبزیان ایجاد شده است. احتمال انتقال این بیماری از حیوان به انسان و انسان به انسان وجود دارد. به احتمال زیاد انتقال این بیماری از مجرای تنفسی صورت می‌گیرد. ۶ نوع از ویروس کرونا از سال ۲۰۱۹ برای ما شناخته شده بود که ۲ نوع از آن (سارس و مرس) خطرناک محسوب می‌شد. نوع هفتم این ویروس هم تحت نام کرونا ویروس ۲۰۱۹ نام‌گذاری شده است. 

امکانات بسیار مناسبی برای تشخیص بیماری‌های خانواده کرونا داریم

عرفانی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود تحریم‌ها مشکلی برای تهیه کیت‌های تشخیصی نداریم؟ بیان کرد: در کشور بهترین آزمایشگاه‌‌های تشخیصی را در بحث مراقبت‌های عفونی تنفسی از ‌جمله کرونا داریم. بنا به آخرین گزارش‌ها امکانات بسیار مناسبی برای تشخیص بیماری‌های خانواده کرونا داریم. به محض اینکه مشخص شود با چند نوع از ویروس کرونا مواجه هستیم، ما تمام کیت‌های تشخیصی و اختصاصی را برای تمام بیماری‌های خانواده‌ی کرونا خواهیم داشت. ما هیچ مشکلی از لحاظ آزمایشگاهی نداریم. 

کیت‌های تشخیصی چند روز آینده وارد کشور می‌شود

وی در ادامه گفت: زیرساخت‌های لازم وجود دارد، اقدامات لازم در رابطه با انواع بیماری کرونا را قبلا هم انجام می‌دادیم، پس انجام دادن این اقدامات امروز هم انجام می‌گیرد. کیت‌های تشخیص اختصاصی چند روز آینده وارد کشور خواهد شد. کیت تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ در کشور آلمان تولید شده است و ما نیز پس از شیوع ویروس در چین و گسترش آن برای تهیه کیت اقدام کرده‌ایم و آزمایشگاه مرجع سلامت برای شناسایی ویروس کرونا ۲۰۱۹ آمادگی دارد.

عرفانی در ارتباط با علائم بیماری تشریح کرد: علائم این بیماری ممکن است گلو درد، تب، کوفتگی، سرفه، سردرد و تنگی نفس باشد که نشانگان معمولی خیلی از بیماری‌های کرونا، مانند سرما خوردگی است. همچنین در برخی موارد با علائم گوارشی مانند شکم درد و اسهال همراه است.  دوره کمون بیماری حدود هفت روز است.

ویروس سارس و مرس در کشور بومی نشده‌ است

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در پایان و در ارتباط با تاریخچه این بیماری در ایران و منطقه گفت: این خانواده ویروسی تا سال ۲۰۰۲ جزو شایع‌ترین علل سرماخوردگی محسوب می‌شدند. سال ۲۰۰۳ ویروسی از این خانواده شایع شد که نام آن را ویروس سارس گذاشتند. این ویروس سارس ظرف مدت کوتاهی حداقل ۲۷ کشور را درگیر کرد. این ویروس در اعلام سازمان جهانی بهداشت با نام عنوان PHEIC یک تهدید سلامت اعلام شد.

وی تصریح کرد: بنابراین سازمان جهانی بهداشت، دستور ایجاد اورژانس سلامت عمومی  را صادر کرد. در همان سال هم با اقدامات مناسبی که کشورها انجام شد، ظرف مدت ۳ ماه پرونده آن بسته شد و بیماری تحت کنترل درآمد. در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نوع دوم و خطرناک ویروس از عربستان گذشت. ویروسی که از شتر به انسان انتقال پیدا کرده بود و تحت عنوان MERS شناخته شد. این ویروس منتقله از شتر به انسان از عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گزارش شد. همچنین موارد مثبتی از این ویروس در کشور ما، از آن سال تا امروز هم در حیوانات، شترها و انسان‌ها گزارش شده است. منتهی، با تمهیدات به موقع این ویروس در کشور ما حالت بومی یا آندمیک پیدا نکرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز