خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور:

چاپ بخشی از کتب درسی سوریه در کشور/وزارت آموزش و پرورش هیچ تلاشی برای ساخت مدرسه در سوریه ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۰۱۳

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: با توجه به ظرفیت ایران در چاپ کتب درسی بنا شد بخشی از کتب درسی سوریه در ایران چاپ شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دستاوردها و نتایج سفر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش به سوریه با حضور مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و غلامرضا کریمی رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ظهر امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کریمی، رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اظهار داشت: سفر وزیر آموزش و پرورش به جمهوری عربی سوریه در پی دعوت وزیر تربیت جمهوری عربی سوریه در چارچوب روابط دو جانبه‌ای که در طی سال‌ها پیش صورت گرفته بود انجام شد. این روابط در بالاترین سطح خود قرار دارد‌ و در دو دهه گدشته درمحور مقاومت و مبارزه علیه صهیونیست بوده است. مرتبا روابط دو کشور رو به افزایش است و کمیته عالی مشترک نیز تشکیل شده است.

وی افزود: جلسات این کمیته چه در ایران و چه در سوریه تشکیل شده که موضوعات دو کشور و روابط آنها را بررسی می‌کند. همکاری‌های ما می‌تواند ارتباطات سیاسی و اقتصادی را فراهم کند. طبیعی است وقتی روابط دو کشور راهبردی می‌شود می باست راوابط مباحث علمی، آموزشی نیز افزایش پیدا کند از این رو دلیل سفر وزیر آموزش و پرورش ما به همین دلیل بوده است.

کریمی بیان کرد:در این سفر ملاقات‌های متعددی صورت گرفت بخشی از مذاکرات با مقامات سوریه درباره شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و نقش آنها در مبارزه با تروریسم بوده است.

قائم مقام  وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل اشاره کرد: میزان ارادت مردم سوریه به سردار سلیمانی بسیار ارزشمند و برجسته بوده است.

کریمی در خصوص ملاقات‌های صورت گرفته در این سفر گفت: اولین ملاقات با وزیر آموزش و پرورش سوریه بود که پیشتر مسئولیت دانش‌آموزان تیزهوش و استعداد درخشان آموزش و پرورش سوریه را بر عهده داشته است. همچنین بخشی از این جلسات به آمار، اطلاعات  و انتقال تجربیات آموزش و پرورش ایران به وزارت آموزش و پرورش سوریه بوده است.

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: پیش از جنگ در سوریه ۲۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه وجود داشت و اکنون حدود ۱۰ هزار مدرسه تخریب شده‌است. علاوه بر این وزیر آموزش و پرورش ایران اطلاعاتی درباره سند تحول بنیادین به عنوان یک دستاورد جدید بیان کردند و گفتند که این تجربه قابل انتقال است. همچنین در این سفر به انتقال تجربیات ایران در زمینه چاپ کتب درسی اشاره شد که با توجه به ظرفیت ایران در چاپ کتب درسی بنا شد بخشی از کتب درسی سوریه در ایران چاپ شود.

او افزود: در ادامه جلسه دو وزیر آموزش و پرورش ایران و سوریه در برنامه  شرکت کردند که دانش آموزان می‌توانند به صورت بین رشته‌ای با مفاهیم فنی، مهندسی و ریاضی فعالیت‌ کنند که در ارتباط با استعداد درخشان است.  از جمله برنامه‌های این سفر با نخست وزیر سوریه بوده است. وزیر آموزش و پرورش ایران اشاره کردند پایدارترین تاثیرات از مسیر آموزش است و گفتند ما آمادگی داریم در زمینه تربیت معلم، برنامه ریزی درسی ،تدوین کتب آموزشی و... تجربیات خود را در سوریه به اشتراک بگذاریم. ایران تجربیات زیادی در زمینه سیل و زلزله دارد که می‌تواند این تجربیات را با کشور سوریه به اشتراک بگذارد.

وی افزود: حدود ۸۵۰ هزار دانشجوی سوری در کشور ما مشغول به تحصیل هستند که در ملاقات با وزیر اموزش عالی سوریه بیان شد که ما در سوریه ۸ دانشگاه دولتی و ۲۳ دانشگاه خصوصی داریم که سیستم تحصیلی آنها تقریبا رایگان است.  ۸۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و ۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های خصوصی در حال تحصیل هستند. قرار شد با توجه به پیشرفت‌هایی که انجام شده تحصیل دانشجویان سوری در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی تسهیل شود. از این رو قرار شد به زودی یک هیات از سوی آموزش عالی برای این مسیله به ایران بیاید.

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: مذاکراتی که ما انجام داده‌ایم روی عدد و رقم نبوده است، در روزنامه وطن سوریه مبلغ ده میلیارد لیر سوریه عنوان شد که صحت ندارد و ما در حال بررسی آن هستیم. وزارت آموزش و پرورش هیچ تلاشی برای ساخت مدرسه در سوریه ندارد زیرا ما هیچ بودجه‌ای برای ساخت مدرسه در خارج از ایران نداریم. این مساله قطعا از طریق سفارت پیگیری خواهد شد.

وی اشاره کرد: مشارکت در بازسازی به منزله این نیست که ردیف بودجه خاصی را برای سوریه کنار بگذاریم. امروز در محیط بین المللی همین که یک کشوری اعلام می‌کند حاضر است تجربیات خود را منتقل کند این ارزش بالایی دارد و می‌توانیم در انتقال تجربه فنی و مهندسی به سوریه کمک کنیم.

کریمی بیان کرد: جلسه بعدی با رییس مجلس سوریه بوده که تاکید بر اهمیت جایگاه سردار سلیمانی و همچنین ارتباط خوب مجلس و ایران و سوریه شد. در جلسه آخر وزیر آموزش و پرورش ایران پیشنهاد کرد که زبان فارسی دومین زبان اختیاری مدارس سوریه باشد. همچنین در سه دانشگاه دمشق، حمص و حلب زبان فارسی تا مقطع کارشناسی آموزش داده می‌شود.

علاوه بر اینها وزیر آموزش و پر‌ورش بازدیدی از مدرسه جمهوری اسلامی ایران در دمشق داشتند  که ۱۸۷ دانش‌آموز دارد که طی بحران‌های اخیر تعداد دانش آموزان کمتر شده در حالی که از سال‌های گذشته ۱۰ هزار ایرانی به سوریه رفته‌اند از این رو تلاش می‌شود ظرفیت بیشتری برای دانش‌آموزان ایرانی مقیم دمشق در نظر گرفته شود. علاوه بر این‌ها ما بحث تبادل دانش‌آموز را داریم که تدارک آنها با سازمان دانش‌آموزی است تا اولین تیم از سوریه طی یک برنامه اردویی به ایران بیایند.

قائم مقام  وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل گفت: درباره یادداشت تفاهمی که بین دو وزارت خانه انجام شده با محورهای دوره‌های کوتاه مدت توانمندی سازی معلمان از سوی دانشگاه شهید رجایی و همچنین اعزام ۱۰ کارشناس از سوی دانشگاه فرهنگیان به سوریه اعزام خواهند شد. همچنین طی این یادداشت تفاهی بنا شد که تبادل تجربه در زمینه سواد آموزی، استعداد درخشان، دانش فنی و مرتبط با ساخت مدارس، برنامه ریزی آموزشی، تکنولوژی آموزشی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش استثنایی، مهارت‌آموزی و حرفه‌ای‌، آزمون های سنجش مهارت‌های حرفه‌ای و... در یادداشت تفاهم قید شده است. در نهایت کمیته مشترکی با حضور شش عضو، بندهای توافق شده را عملیاتی خواهند کرد. در نهایت از امکان مقدس زیارت به عمل آمد.

رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این نشست بیان کرد: اطلاعات ما در زمینه نوسازی، تجهیز و معماری مدارس تقریبا کامل است. موضوع مقاوم سازی مدارس یک موضوع پیچیده علمی است اما در برهه‌ای برخی ساخت و سازها با تاخیر انجام می‌شده است، از این رو ما قراردادهای زیادی با اساتید علم و صنعت و شریف و .‌‌.‌ و پژوهشکده زلزله منعقد کردیم که خروجی آن یک سری دستور العمل شد. این دستور عمل‌ها واقعا بی نظیر است‌ و در هیچ کدام از دستورهای عمل‌های ساخت وساز چنین چیزی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: از این رو حتی از وزارت راه و شهر سازی خواسته شد تا این دستور العمل‌ها در اختیار آنها گذاشته شود. حتی در زمینه‌های بین‌المللی در نشست‌های مختلف به اصول مقاوم سازی در مدارس ایران تاکید شده است. اولین ویرایش آیین‌نامه زلزله در کشور در ساد ۱۳۶۸ ابلاغ شد یعنی قبل از سال ۶۸ هر بنایی که ساخته شده بر اساس آیین نامه زلزله نبوده است‌‌.

وی افزود: پیش از انقلاب سرانه‌ فضای آموزشی قبل  ۱.۲ متر مربع بوده اما بعد از انقلاب به ۵.۲ مترمربع رسیده است‌.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: حوزه مدرسه سازی موضوعات متنوعی دارد، ما تجربیات خوبی در حوزه معماری مدارس داریم که معماری فاخری هستند. در زمینه سازه‌ای هم همینطور است، اطلاعات ما در زمینه سازه نیز قابل توجه است اما نکته مهم برای ما مکان‌یابی برای ساخت مدرسه است. طبیعی است که باید در این زمینه دقت به عمل بیاید و فکر میکنم تجربه ما در زمینه مکان‌یابی مدارس برای کشورهای سوریه مفید باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز