خبرگزاری کار ایران

جان‌باختن بیش از ۲۰۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز co

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۹۵۷

طی ۱۲۴ روز گذشته در ۳۱ استان کشور حدود ۲۰۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز co جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اورژانس کشور، همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل، اماکن تجاری و اداری و استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط منجر به مسمومیت با گاز co می‌شود، از اماکن شایع تجمع گاز مونوکسید کربن می‌توان به حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب اشاره کرد.

گاز مونوکسید کربن، گازی بدون رنگ و بو است و از عمده‌ترین منابع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز را می‌توان نام برد. اما احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های بسته و فاقد اکسیژن ممکن است باعث تولید این گاز شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل، دارای نقص فنی، فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلای مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را تشکیل می‌دهند.

تمایل گازمونوکسیدکربن برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است، به همین دلیل بالا رفتن میزان درصد آن در هوای اتاق، باعث ایجاد مسمومیت می‌شود و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند.

مسمومیت حاد با این گاز نشانه‌هایی مانند: سردرد، سرگیجه، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون، گاه تنگی مردمک‌ها، تهوع و استفراغ، ودرد‌های شکمی است که سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما در فرد بروز پیدا می‌کند. همچنین در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده برای افراد باشد. اگر فرد مبتلا به مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، دچار نقص عصبی و روانی پیشرفته می‌شود و فلج عضوی یا اختلال قوای مغز را در پی خواهد داشت.

مسمومیت ۴۷۱۴ نفر در ۳۱ استان کشور

بر اساس آمار اعلام شده از سازمان اورژانس کشور؛ اورژانس پیش بیمارستانی طی ۱۲۴ روز گذشته در استان‌های تهران با ۱۰۰۷ نفر، فارس با ۵۹۱ نفر، خراسان رضوی با ۴۶۶ نفر، آذربایجان شرقی با ۲۶۷ که دچار مسمومیت با گاز CO شده بودند خدمات ارائه داده است. همچنین اعزام ۳۴۲۷ مسموم به مراکز درمانی توسط آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستان در استان‌های تهران با ۴۷۵ نفر، فارس با ۳۹۸ نفر، خراسان رضوی با ۳۹۶ نفر، آذربایجان شرقی با ۲۴۸ نفربوده است که بیشترین میزان فوتی نیز تا به امروز در استان‌های تهران با ۲۸ نفر، فارس با ۲۷ نفر،خراسان رضوی ۱۷ نفر و کرمان با ۱۵ نفر بوده است.

جدول مسمومیت با CO  به تفکیک استان طی ۱۲۴ روز گذشته

جان‌باختن بیش از ۲۰۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز co

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز