خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با ایلنا:

شناسایی ۳۵ هزار ساختمان ناایمن در پایتخت/ضرورت تعیین‌تکلیف ساختمان‌های متروکه

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۳۳۰

مدیرعامل سازمان آتش نشانی از شناسایی ۳۵ هزار ساختمان ناایمن در پایتخت خبر داد.

«مهدی داوری» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن پایتخت،گفت: طرحی را به عنوان پایش ایمنی ساختمان‌ها را در دستور کار قرار دادیم که در جریان اجرای این طرح ۲۴۳ ساختمان مشابه پلاسکو شناسایی شده‌اند. البته این ۲۴۳ ساختمان الزاما مانند پلاسکو نبودند، چون شرایط ساختمان، نوع سازه و نوع کاربری و قدمت ساختمان بسیار اهمیت دارد و همه ساختمان‌ها مشابه نیستند، اما با همکاری قوه قضاییه ۱۱ مورد که از بقیه خطرناک‌تر بودند ملزم شدند که موارد ایمنی را رعایت کنند و ما با همکاری قوه قضاییه برخی را پلمپ کردیم تا اقدامات ایمنی را انجام دادند.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت مداوم در حال اجرا است، تصریح کرد: سازمان آتش‌نشانی به طور جدی این اقدامات را پیگیری می‌کند، البته برخی از ساختمان‌ها داوطلبانه برای ایمنی ساختمان‌شان اقدام کردند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه الزامات قانونی ما بازدارنده نیست، گفت: الزامات قانونی ما الزام‌آور نیست به ویژه برای ساختمان‌هایی که در گذشته پایان‌کار دریافت کرده‌اند، قانون‌های الزام‌آوری برای این ساختمان‌ها نداریم و البته همکاری ما با قوه قضاییه ادامه دارد و ما امیدواریم که خود ساختمان‌ها برای ایمنی‌شان اقدام کنند. 

داوری در پاسخ به این سوال که آیا ساختمانی در دستور کار پلمپ قرار گرفته است، یا خیر، گفت: در حال حاضر پلمپ ساختمان در دستور کار ما نیست و هدف ما پلمپ کردن ساختمان نیست، بلکه ایمن‌سازی ساختمان و ارتقای ضریب ایمنی آن است. ممکن است ساختمانی اعلام کند که بسیار قدیمی است و امکانی برای افزایش ایمنی ندارد، اما به نظر ما حداقل‌هایی وجود دارد که باید این حداقل‌ها در نظر گرفته شود. شاید نتوانیم یک ساختمان قدیمی را مانند یک ساختمان نوساز ایمن کرد، اما می‌توانیم ضریب ایمنی آن را بالا ببریم. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ هزار ساختمان را بازرسی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته که سطوح ناایمنی متفاوتی داشتند و نمی‌توانیم بگویم همه‌ آن‌ها پرخطر هستند و ما براساس شرایطی که ساختمان داشته است، دستورالعمل ایمنی را برای آن ساختمان صادر کرده‌ایم، البته ۳۵ هزار ساختمان خطرات کم و زیادی داشتند که احصا و به آنها ابلاغ شده است. 

داوری با تاکید براینکه یکی از دستور کارهای دائمی سازمان آتش‌نشانی رصد وضعیت ایمنی این خانه‌ها است، یادآور شد: وضعیت هر یک از این خانه‌ها در سامانه‌های ما ثبت شده است و شورای شهر هم پیگیر این موضوع است و ما سال بعد براساس مواردی که اعلام کرده‌ایم بررسی‌هایمان را انجام خواهیم داد. 

داوری همچنین درباره ساختمان‌های بلااستفاده و متروکه و ساختمان‌های نیمه‌کاره رها شده، گفت: معمولا داخل ساختمان‌های متروکه خالی است، اما از آنجا که کنترلی بر آنها نیست ممکن است هر اتفاقی در آن‌ها بیفتد؛ این‌ها در دستور کار شهرداری تهران نیز قرار دارد و نه فقط از لحا‌ظ ایمنی بلکه آسیب‌های اجتماعی دیگری هم این ساختمان‌ها دارند که بسیار مهم و تاثیرگذار است. شهرداری‌های مناطق نیز پیگیر این نوع ساختمان‌ها هستند و ان‌شاءالله تعیین‌تکلیف شوند. 

وی درباره ساختمان‌های نیمه‌کاره رها شده گفت: سازمان آتش‌نشانی هنوز به صورت مستقیم به بحث ساختمان‌‌های نیمه کاره ورود نکرده است، البته مناطق شهرداری پیگیر وضعیت این ساختمان‌ها هستند که از حالت کارگاهی خارج شوند یا اگر خطراتی دارند، برطرف شود. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درباره رشته مهندسی تجهیزات آتش‌نشانی گفت: تجهیزات آتش‌نشانی، بسیار مهم و طیف آن بسیار گسترده است و از تجهیزات بسیار ساده شروع می‌شود تا تجهیزات بسیار پیشرفته و پیچیده که نه فقط شهر تهران بلکه کشور به این تجهیزات نیاز دارد. بسیاری از این تجهیزات وارداتی هستند و لازم به این تجهیزات توجه بیشتری شود و تقویت بنیه علمی می‌تواند به تولید این تجهیزات در کشور کمک کند. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همچنین درباره تامین تجهیزات و ماشین آلات آتش‌نشانی تهران گفت: خوشبختانه حمایت‌های زیادی در دوره مدیریت جدید شهری از سازمان آتش‌نشانی شده است و هم لباس و تجهیزات فردی برای آتش نشانان تهیه و در اختیارشان قرار داده شده و هم تجهیزات دیگر در اختیار ایستگاه‌ها است و همچنان تکمیل و تجهیز ایستگاه‌ها ادامه دارد، الحمدلله امروز شرایط آتش‌نشانی شرایط بدی نیست، البته ما به جایگاه فعلی‌مان قانع نیستیم.

وی ادامه‌داد: اخیرا نیز هزار دست لباس آتش‌نشانی وارد سازمان شده است. همچنین دستگاه‌های تنفسی مورد نیاز نیز تا دو الی سه ماه دیگر وارد سازمان خواهد شد.

داوری درباره سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی گفت: تمامی آتش‌نشانان می‌توانند از مزایای مشاغل سخت استفاده کنند، اما ۷۰۰ نفر از آتش‌نشانان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و از قانون مجلس تبعیت می‌کنند و طبیعتاً این افراد از مزایای تامین اجتماعی استفاده می‌کنند و می‌توانند بعد از ۲۰ سال با ۱۰ سال کسر سنوات بازنشسته شوند، اما دیگر همکاران ما که حدود ۴ هزار نفر هستند از قانونی که برای شهرداری تهران مصوب شده است، تبعیت می‌کنند و تفاوت آنها با صندوق تامین اجتماعی این است که آنها ۵ سال از ارفاق سنوات بهره‌مند می‌شوند. امسال نیز ۴۰ آتش‌نشان متقاضی استفاده از این شرایط شدند و توانستند از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.   

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی تا پایان سال نیز ۱۸۰ نفر نیروی جدید به سازمان آتش‌نشانی وارد خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز