خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

آموزش به دانش‌آموزانِ متوسطه دوم در خانه ممنوع است/ هنوز جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا نکردیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۹۴۲

مدیرکل دفتر دوره دوم متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش از ممنوعیت آموزش به دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در خانه خبر داد.

«عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر دوره دوم متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره  آموزش به دانش‌آموزان در خارج از مدرسه گفت: این اقدام در متوسطه دوم ممنوع است و در این مقطع چنین چیزی نداریم. در آیین‌نامه به صراحت اعلام شده است که دانش‌آموزان در سن لازم‌التعلیم یعنی از سن ۱۵ تا ۱۷ سالگی باید در مدرسه درس بخوانند و اگر شرایط سنی را از دست دادند، می‌توانند در مدارس بزرگسالان یا آموزش از راه دور به صورت حضوری یا غیرحضوری شرکت کنند. بنابراین آن طور که در قانون و آیین‌نامه ذکر شده، همه آنهایی که در سن لازم‌التعلیم هستند، باید در مدرسه درس بخوانند.

هیچ خانواده‌ای توانایی آموزش دروس تخصصی به فرزندنش را ندارد

وی بیان کرد: دروس دبیرستان حدود ۱۴، ۱۵ عنوان درس تخصصی  دارد که هیچ خانواده‌ای نمی‌تواند این دروس را به فرزندانش آموزش دهد. علاوه بر این بحث کنکور سراسری نکته قابل بحث در متوسطه دوم است. همچنین معدل دانش‌آموزان در دروه متوسطه دوم است که در کنکور سراسری به عنوان سوابق تحصیلی ملاک قرار می‌گیرد. همه این عوامل موجب شده در دوره دوم متوسطه دانش‌آموزی را نداشته باشیم که در خانه یا هر جای دیگری غیر از مدرسه آموزش ببیند و بعد به برای امتحان و اخذ مدرک پایه به مدرسه بیاید.

سلطانیان آموزش و پرورش را تنهاترین و اصلی‌ترین متولی تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نیز در تعاملی که با هم و با معلمان خود دارند، اتفاق می‌افتد. اگر دانش‌آموزان را از این فضا دور کنیم، آنها به لحاظ تربیتی دچار مشکل می‌شوند. فرض کنید ما از چند معلم بخواهیم، تمام مطالب درسی را ضبط کرده و به صورت ویدئو در اختیار دانش‌آموزان قرار بدهند، این هرگز به اندازه کلاس درس و تعامل با دیگران موثر نخواهد بود.

جایگزینی برای مدرسه نمی‌شناسیم

مدیرکل دفتر دوره دوم متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: در همه جای دنیا مدرسه رکن اصلی تعلیم وتربیت است و در کشور ما نیز همین شرایط وجود دارد. ما در مصوبات شورای عالی و در آیین نامه‌هایمان هیچ چایی را جایگزین مدرسه نمی‌شناسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اخبار و اتفاقات ناگوار منتشره از مدارس در نگرانی والدین برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه بی‌تاثیر نیست؟ گفت: اینگونه اتفاقات مانند تنبیه بدنی یا آزار دانش‌آموزان به ندرت در مدارس رخ می‌دهد که آموزش و پرورش نیز حتما به آن ورود می‌کند و البته بعضا پرونده‌هایی برای فرد خاطی تشکیل می‌شود. هیچ کسی تنبیه بدنی در مدرسه را به عنوان یک روش تربیتی تایید نمی‌کند. در آیین‌نامه‌ها و مقرارتی که آموزش و پرورش دارد به صراحت موضع خود را در این زمینه اعلام کرده است.

تنبیه بدنی نمی‌تواند دلیلی برای نفرستادن دانش‌آموز به مدرسه باشد

سلطانیان افزود: برخی حوادث مانند تنبیه بدنی در میان ۱۵ میلیون دانش‌آموز به شکل نادری اتفاق می‌افتد و خود آموزش و پرورش با عنوان شاکی وارد شده و به آن رسیدگی می‌کند. به نظرم اینها نمی‌تواند عاملی برای این باشد که بگوییم دانش‌آموزان را به مدرسه نفرستیم و خودمان زمام تربیت آنها را در دست بگیریم.

مدیرکل دفتر دوره دوم متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش درباره حذف کنکور و بررسی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه گفت: ما برای مدیریت کنکور در کشور قانون داریم و شورای سنجش و پذیرش مشخص کرده  است، باید کنکور به تدریج حذف شده و بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان گزینش شوند.

هنوز جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا نشده است

وی تصریح کرد: سال گذشته سازمان سنجش آموزش کشور اقدام خوبی انجام داد و دفترچه سوالات آزمون سراسری را از دفترچه ثبت‌نام داوطلبان متقاضی ورود بدون آزمون به دانشگاه جدا کرد. اکنون حدود ۸۵ درصد از داوطلبان ما بدون آزمون وارد موسسات آموزشی می‌‎شوند. در عین حال به دلیل اینکه درخواست در برخی از کد رشته‌ محل‌ها و دانشگاه‌های برند، بیش از ظرفیت است، هنوز شورای سنجش و پذیرش نتوانسته جایگزین مناسبی برای آن پیدا کند.

سلطانیان در پایان خاطرنشان کرد: آن چیزی که در حال حاضر مشخص است، این است که کنکور سال ۹۹ به لحاظ تاثیر سوابق تحصیلی تغییری نسبت به سال ۹۸ ندارد، یعنی باز هم در سال آینده همان تاثیر مثبت ۳۰ درصد را داریم. باید به تدریج بستری در کشور ایجاد شود تا که دیگر کنکوری نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز