خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تغییر شرایط بازنشستگی پیش از موعد معلولان در دستور کاراست/ به دنبال اصلاح قانون هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۸۹۶

سرپرست دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور از تلاش‌ها برای تغییر شرایط بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت خبر داد.

«محمدرضا شهبازی» سرپرست دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات بازنشستگی پیش از موعد معلولان گفت: قانون بازنشستگی در سال ۶۷ به تصویب رسید و اصلاحیه و آیین‌نامه آن در سال ۸۵ انجام شده است. در قانون اولیه مشمولان قانون کار از شمولیت قانون بازنشستگی پیش از موعد مستثنی شده بودند، اما در اصلاحیه این بخش حذف شد و عملا با آیین‌نامه‌ای که نوشته شد، معلولان شاغل در بخش‌های غیردولتی و سازمان‌های غیردولتی مشمول این قانون قرار گرفتند، اما این آیین‌نامه دو موضوع دیگر را ذکر کرده است که ما مدت‌‌هاست به دنبال برطرف کردن آنها هستیم، اما از آنجا که شرایط به گونه‌‌ای است که هنوز نتوانستیم همه هماهنگی‌ها و موافقت‌ها را داشته باشیم براساس همین آیین‌نامه مصوبه هیات دولت عمل می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این آیین‌نامه جانبازان و آزادگانی که قصد دارند، از این کمیسیون استفاده کنند، باید میزان معلولیت‌شان در کمیسیون پزشکی سه نفره‌‌ای که در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود، مورد بررسی قرار بگیرد. براساس این مصوبه پرونده افراد معلولیت نیز باید در کمیسیون پزشکی در سازمان تامین اجتماعی بررسی شود.

سرپرست دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در چند ساله اخیر ما در سازمان بهزیستی تلاش‌های بسیاری انجام دادیم تا براساس قانون حمایت از معلولان که بعد از این مصوبه به تصویب رسیده است، تشخیص نوع، شدت معلولیت، تعیین درصد و موضوعات دیگر به این کمیسیون واگذار شود و تنها مرجع قانونی این کمیسیون در سازمان بهزیستی و براساس قانون حمایت از معلولان باشد، اما یک اختلاف‌نظری در این زمینه وجود دارد و برخی معتقدند که برای قانون بازنشستگی پیش‌ از موعد معلولان یک قانون جداگانه وجود دارد که مربوط به کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه تلاش‌های انجام شده در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: براساس آخرین استعلامی که از سازمان استخدامی کشور داشتیم، آنها اعلام کردند که جانبازان مجددا به وزارت بهداشت و معلولان به کمیسیون‌های تامین اجتماعی مراجعه کنند. در واقع آنها به قانون عمل می‌کنند، اما ما باید تلاش کنیم که این موضوع اصلاح شده و با یک رای همه معلولان تعیین‌تکلیف شوند.

وی درباره طولانی شدن پروسه اصلاح این قانون گفت: تغییر مسائل قانونی همیشه یک پروسه طولانی داشته است.ما در سازمان بهزیستی به عنوان پیشنهاد دهنده وارد عمل شده‌ایم و نقطه نظرات کارشناسی در این زمینه را مطرح می‌کنیم. باید این موضوع به سمتی پیش رود که یا در این زمینه مصوبه اصلاحی از سوی هیات دولت صادر شود و یا اگر قانون است در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. در قانون بازنشستگی پیش از موعد فعلی آیین‌نامه آن مصوبه هیات دولت است که اصلاح آن‌ زمان‌بر خواهند بود.

سرپرست دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور تصریح کرد: البته برخی از کارشناسان سازمان‌های متولی مانند سازمان استخدامی کشور موافق این نیستند که سازمانی که خودش ذینفع نیست، این بررسی‌ها را انجام دهند و معتقدند اگر صندوق بازنشستگی با رای دیگر سازمان‌ها بخواهد، پرداختی داشته باشد ورشکسته خواهد شد و باید کمیسیون تامین اجتماعی براساس وظایف قانونی این کار را انجام دهد. در مجموع ما در تلاش هستیم که براساس قانون حمایت از حقوق معلولان بتوانیم کاری کنیم که محل تعیین و تشخیص معلولیت در بازنشستگی برای معلولان سازمان بهزیستی کشور باشد و کمیسیون‌های پزشکی و توانبخشی در سازمان بهزیستی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه معلولانی که در بخش‌های دولتی نیز مشغول به کار هستند درباره بازنشستگی پیش از موعد با مشکل مواجه می‌‌شوند، گفت: درباره این معلولان نیز نظر کمیسیون پزشکی وزارت بهداشت را ملاک عمل قرار می‌دهند. ما نیز برای اینکه وقفه‌ای در کار بازنشستگی پیش‌از موعد برای معلولان ایجاد نشود، افراد دارای معلولیت را از وزارتخانه استعلام می‌کنیم و آنها نیز درصد معلولیت افراد را براساس کمیسیون سه نفره به ما اعلام می‌کنند.در بخش خصوصی با توجه به اینکه بازنشستگی از صندوق به معلولان پرداخت نمی‌شود، معلولان برای دریافت بازنشستگی پیش از موعد با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی افزود: در مجموع تا زمانی که قانون اصلاح نشود، این مسئله با مذاکره و نامه‌نگاری برطرف نمی‌شود و ما باید تلاش کنیم قانون و مصوبه هیات دولت در این زمینه را اصلاح کنیم.ما در سازمان بهزیستی نیز به صورت مداوم این موضوع را پیگیری می‌کنیم و آخرین مکاتبه‌ای که در این زمینه انجام شده است در تاریخ ۱۱/۹/۹۸ بوده است. قانون بازنشستگی پیش از موعد یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در دستور کار ما قرار دارد و ما پیگیر این موضوع هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز