خبرگزاری کار ایران

فصیحی: حق رای زنان در عهد قاجار با خشم مجلس مواجه شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۸۴۷

عضو انجمن زنان پژوهشگر تاریخ گفت: عریضه‌هایی که در دوره قاجار به مجلس برای حق رای زنان تقدیم می‌شد ، با واکنش خشم عجیب دولت، مجلس و مراجع مذهبی روبرو بود. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مورخ ۱ بهمن ۱۳۹۸ میزگرد تخصصی عریضه زنان توسط انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

سیمین فصیحی، استاد دانشگاه و عضو انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، در این نشست گفت: در دوره قاجار عریضه‌های متعددی به مجلس و دولت، جهت حق رای زنان تقدیم شد. واکنش‌های سیاسی خشم آلود به این عریضه‌ها از اجرای آن جلوگیری کرد. باید گفت که این واکنش‌هابسیار شدید بودند. حتی زنانی این عرایض را به روزنامه ندای ایرانیان تقدیم کردند. متن این عریضه‌ها که توسط شماری از دانشجویان امضا شده بود، بیان داشت که حداقل انتظار ما جامعه نسوان آن بود که از شمار مجانین جدا باشیم و حق رای داشته باشیم.

وی در ادامه تشریح کرد: اما تا ده سال پس از آن زنان به این حق رای نرسیدند. این بخاطر مقابله‌های شدیدی بود که با درخواست این حق شد. در بازه‌ای از این تاریخ پاسخ به این عریضه‌ها آغاز می‌شود. نامه‌ای که از دفتر نخست وزیری به این عرایض داده می‌شد عصبانیت عجیبی را نشان می‌داد. مجلس در پاسخ به اینگونه عرایض پاسخ داد که ما مشکلات بزرگتری از توجه به این مسائل داریم و برای ما چنین اظهاراتی مورد نظر نیست.

وی افزود: حتی در جایی ذکر شده است که آیت الله بروجردی از این رای عصبانی شده‌اند و احتمال مهاجرت ایشان از کشور وجود دارد. همچنین ایشان فتوای لازم را در این زمینه صادر خواهند کرد. در نتیجه و در سندی اعلام می‌شود که مجلس و دولت صراحتا با این موضوع مخالف هستند و موضوع منتفی است.

فصیحی اشاره کرد: عمده این عرایض عمدتا با لابه و درخواست مظلومانه منتشر می‌شده است؛ چراکه بیان جسورانه این نوع خواسته‌ها بی‌ادبانه تلقی می‌شد. البته این ریشه در فرهنگ کشور داشته است و ما رده‌هایی از آن را امروز هم شاهد هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز