خبرگزاری کار ایران

تصویب کلیات متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۶۲۳

اعضای شورای شهر تهران به کلیات متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران رای مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان یکصد و نود و یکمین جلسه شورای شهر تهران متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

ابتدا محمود میرلوحی با بیان اینکه در حوزه معماری و شهرسازی و همچنین فروش املاک منابع درآمدی در متمم بودجه پیش بینی شده است، گفت: تلاش خواهیم کرد به این منابع شناسایی شده حساب های بانکی را سامان دهیم و فرصتی برای انتشار اوراق قرضه فراهم شود.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که در فصل آخر سال درآمدها افزایش می یابد و حدود ۴۰ درصد منابع در فصل آخر محقق می شود و به همین دلیل سازمان ها و شرکت های شهرداری تلاش زیادی می کنند که بودجه ها محقق شود.

میرلوحی گفت: متمم بودجه در سال گذشته ۳۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که امسال در حدود ۶ هزار میلیارد تومان است و سعی می کنیم با تحقق این بودجه اتوبوس و مترو بخریم و بخشی از بدهی های بانکی را بدهیم و تلاش می کنیم ریخت و پاش کارهای متفرقه نداشته باشیم.

سپس محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به عنوان مخالف اظهار داشت: در متمم بودجه نظرات کمیسیون های تخصصی گرفته نشده و لذا ورود به منابع اشتباه است.

وی افزود: آنچه در لایحه متمم بودجه آمده است آن چیزی نیست که آقای میرلوحی به آن اشاره کرده اند و نباید خودمان را گول بزنیم و آنچه الان به عنوان متمم تعریف شده تنها ۷۰۰ با ۸۰۰ میلیارد آن را می توانیم پروژه جدا تعریف کنیم و باقی هزینه هایی است که از قبل شده است.

سالاری ادامه داد: متمم بودجه پولی نیست که برای تعیین تکلیف آن عجله داشته باشیم و بدنه شهرداری تهران درخواست هایی را مطرح کردند و ما داریم بدون راستی آزمایی به آن مشروعیت می‌بخشیم و این یک اشتباه استراتژیک است.

سپس مجید فراهانی به عنوان موافق متمم بودجه گفت: برای تحقق این منابع، شهرداری یک ماه وقت دارد و اگر امروز منابع را تصویب کنیم و به مناطق همین امروز ابلاغ شود می توانیم منابع را محقق کنیم.

او ادامه داد: نیمی از مبلغ متمم بودجه که معادل دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است فقط مربوط به بحث شهرسازی است و باقی آن فروش اوراق مشارکت و دارایی ها است، چقدر زمان برای تحقق منابع در یک ماه و نیم باقی مانده موجود است؟ پیشنهاد می دهم منابع را تصویب کنیم و درباره مصارف و هزینه ها بحث کنیم.

سپس حجت نظری به عنوان مخالف متمم بودجه اظهار داشت: در برخی از پروژه های پیشنهادی به اندازه کافی شفافیت دیده نمی شود.

وی افزود: اینگونه که نمی شود بودجه تخصیص داد و اختصاص مبلغی برای جبران هزینه شرکت ها در دفتر شهردار مطابق با بودجه نویسی نیست و شفافیت ندارد.این تازه با بررسی دو سه روزه مشخص شده و اگر دقیق تر شویم باز هم می توانیم از این موارد پیدا کنیم و تقاضا می کنم همکاران به این موارد توجه کنند و شهرداری با توجه به این موضوع در بودجه سال آینده موارد را شفاف و واضح مطرح کنند.

سپس حسن رسولی به عنوان موافق متمم بودجه گفت: تصویب لایحه متمم بودجه از گرایش شهرداری به عدم انضباط مالی جلوگیری خواهد کرد. شورای شهر تهران در بودجه مصوب سال ۹۸ به شهرداری تهران اجازه داد با استفاده از اختیارات کمیته تخصص ۱۰ درصد بودجه مصوب یعنی مبلغ ۱۸۲۰ میلیارد تومان را جابجا کند.

وی با بیان اینکه باید شفافیت و تحقق پذیری قابل تامین به تمام مصوبات ما باشد، افزود: در جدول منابع و مصارف برنامه پنج ساله سوم مصوب شورا، درآمد شهرداری تهران ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده و این یعنی شهرداری به طور متوسط‌ باید سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. براساس لایحه متمم بودجه ۵هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان از این بودجه تامین شده و همچنان نسبت به جدول برنامه پنج ساله، کسری داریم.

رسولی با بیان اینکه در دوره جدید موفق شدیم میزان درآمدهای پایدار شهرداری را از ۱۹ درصد به ۴۹ درصد افزایش دهیم، گفت: تصویب لایحه متمم بودجه از گرایش شهرداری به عدم انضباط مالی جلوگیری خواهد کرد همچنین موجب می‌شود تا بر اساس تقویم زمانی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه در لایحه متمم ۹۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس درنظر گرفته شده است، گفت: اینگونه اعلام نشود که لایحه متمم تنها برای حقوق و دستمزد است بلکه برای نگهداشت شهر، دیون شهرداری و هزینه‌های جاری و اجرایی است.

سپس سالاری اظهار داشت: نمی دانم این ۷۰۰ میلیارد را از کجا آوردند و اگر فقط ۹۰۰ میلیارد برای اتوبوس بگذاریم پس نگه داشت پرداخت دیون چه می شود.

سپس سالاری پیشنهاد داد که متمم بودجه به کمیسیون ها برگشت داده شود و گفت: چرا که مصارف کلی دیده شده و شهرداری نمی تواند ۳ هزار میلیارد را محقق کند و تحقق منابع بودجه در حوزه شهرسازی بدون مشورت با ما بوده و برای تحقق آن باید شهرفروشی کنیم و احساس می کنیم ما را دور زدند.‌

سپس مرتضی الویری در واکنش به این پیشنهاد سالاری گفت: اگر متمم بودجه را تصویب نکنیم و نگوییم کجا هزینه و مصرف کنند شهرداری خودش هزینه می کند اما با این کار می توانیم آن را قانونمند کنیم.

سپس محسن هاشمی گفت: آقای سالاری اگر می خواهند پیشنهادی بدهند همین حالا بگویند. تازه می خواهم ۳ هزار میلیارد دیگر هم به متمم اضافه کنم.

در ادامه حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: شورا شهرداری را موظف به ارائه متمم بودجه کرده است و ما نیز در راستای شفافیت این مهم را انجام دادیم و درخواست می کنم با از دستور خارج شدن مخالفت نکنید و با تصویب کلیات متمم کمک بزرگی به شهرداری می شود.

سپس پیشنهاد سالاری مبنی بر بازگشت متمم بودجه به کمیسیون ها به تصویب نرسید.

سپس اعضای شورای شهر به کلیات متمم بودجه سال ۹۸ رای مثبت دادند.

سپس محسن هاشمی پیشنهاد داد ۳ هزار میلیارد تومان جهت توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود به گونه‌ای که ۲هزار میلیارد تومان برای مترو و هزار میلیارد تومان برای اتوبوس برقی صرف شود و این مهم را در تبصره‌ها بیاوریم تا بتوانیم بعدا از شهرداری و شورا پیگیری کنیم.

اعضای شورای شهر به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز