خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش:

مشکلات دهه‌های گذشته آموزش و پرورش همچنان روی میز است

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۸۰۶

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نخواهد داد مگر آنکه یادگیری جامعه را سازماندهی کنیم.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی عصر امروز درگردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد با بیان این که قانون شورای آموزش و پرورش قانونی خوب و مترقی است، افزود: این قانون هم روش‌های مشارکت را مشخص کرده و هم به آن مشروعیت داده است و مسیر منحصر به فرد آموزش و پرورش و تمام آحاد جامعه جهت رسیدن به موفقیت و توسعه است و بدون طی این مسیر هیچ کدام به اهداف‌مان نمی رسیم.

وی افزود: امروزه با توجه به تجربیات گوناگون و الگوهای نظری باید به یک الگوی سنجیده‌ای در بحث مشارکت برسیم و اعتقاد داریم امروز مشارکت برای ما یک امر خطیر و راهبردی است و اهداف ما درآموزش و پرورش بدون مشارکت محقق نخواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: ماموریت اصلی ما تربیت نسل جوان است که قرار است در جامعه نقش آفرینی کنند و عنصرکلیدی برای جامعه باشند و بطور خلاصه باید انسان‌هایی تربیت کنیم که بتوانند خودکفا باشند و با دوری از انفعال و درماندگی به سمت تعالی حرکت کنند و این کار مهم بدون مشارکت امکان پذیر نخواهد بود.

وزیرآموزش‌وپرورش تاکید کرد: دانش آموزان حیاتی‌ترین دوره زندگی خود را در اختیار خانواده هستند واز همه تاثیر می‌پذیرند و ما قصد داریم او را برای زیستن شرافتمندانه آماده کنیم پس حتما خانواده، مدرسه و جامعه باید باهم، هم‌راستا باشند.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد چالش‌ها و مشکلات آموزش و پرورش در طی سالیان و دهه‌های گذشته همچنان بر روی میز است و این مشکلات هنوز باقی مانده چرا که آموزش و پرورش قصد داشته خودش به تنهایی این مشکلات را حل کند و رفع این چالش‌ها و تحقق اهداف بدون پیوند با جامعه رقم نخواهد خورد.

وزیرآموزش‌وپرورش یکی از ماموریت‌های شورای آموزش و پرورش را ایجاد چشم اندازهای مشترک مبتنی بر بوم دانست و گفت:  این شورا باید ظرفیت‌های جامعه را حول محورها و مسائل بکار گیرد و اگر نتوانیم به یک هدف‌گذاری و چشم انداز مشترک برسیم توفیقی حاصل نخواهد شد لذا تلاش‌های ما باید هم‌افزا باشد.

وی ادامه داد: از طریق قانون شوراهای آموزش و پرورش ارتباط و تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها برقرار می‌شود و دستگاه تعلیم و تربیت از تمرکزگرایی به سمت تمرکز زدایی حرکت می‌کند.

وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: مبانی نظری و تجربیات عملی اتفاق نظر دارند که توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نخواهد داد مگرآنکه یادگیری جامعه را سازمان‌دهی نماییم و این مهم توسط آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: شوراهای آموزش و پرورش راهبردی، حرکت ساز، خلاق و راهگشا هستند و مشارکت یعنی اینکه ماموریت و درک خود را هم‌راستا و هم جهت کنیم تا دستیابی به اهداف مشترک میسرتر شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: امروزه هر کسی که از آموزش و پرورش خارج می‌شود باید دارای یک مهارت باشد، مهارتی که متناسب با منطقه و نیازهای واقعی او باشد و این مهم به او اعتماد به نفس می‌دهد و او را برای مسئولیت‌پذیری و نقش‌آفرینی آماده می‌کند.

وی گفت: برنامه ویژه مدرسه گامی در جهت تمرکززدایی است و خود مدرسه با توجه به نیازهای بومی محلی برای دو ساعت آموزشی خود برنامه‌ریزی می‌کند که بسیار می‌تواند مفید باشد.

 وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: آموزش و پرورش باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد و انسان‌ها را برای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش در آینده آماده کند.

حاجی میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین جایگاهی که می‌تواند در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد دستگاه تعلیم و تربیت است.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه از شوراهای برتر آموزش و پرورش و شوراهای برتر پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز