خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

بیش از ۶ هزار دکل در تهران داریم

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۳۵۹

معاون فنی شرکت ارتباطات شهر گفت: تعداد دکل‌ها در شهر تهران بیش از ۶ هزار مورد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری شرکت ارتباطات مشترک شهر با حضور فرهاد کاظمی مدیرعامل شرکت ارتباطات شهر، گورانی مسئول پرتوهای وزارت بهداشت و خوش مکانی نماینده سازمان انرژی اتمی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

ناهید خداکرمی در بخش پرسش و پاسخ نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد دکل بدون مجوز در سطح شهر نصب شده و متخلفان چطور مجوز گرفتند؟ اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان ‌داد که انحراف از استانداری وجود داشت و بدون مجوز دکل نصب شد. در حالی که ممکن بود در کل این دکل‌ها استاندارد باشند. تعداد دکل‌های بدون مجوز ۳ هزار عدد بود و با مکاتباتی که انجام شد مقرر شد اپراتورها بیایند مجوز بگیرند و در کارگروه وضعیت آنها بررسی شود.

خداکرمی با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان داد ۷۰۰ دکل شرایط استاندارد را رعایت نکردند، تصریح کرد: سایر دکل‌ها به رغم آنکه مجوز نداشتند اما استانداردهای نصب را رعایت کرده بودند. هم اکنون نیز چند صد دستگاهی که نصب شده و اپراتور از قبل اعلام نکرده در حال شناسایی است و در حال اقدام برای گرفتن مجوز هستند.

مسعود نفیسی معاون فنی شرکت ارتباط مشترک شهر در پاسخ به این سوال که چرا دکل‌ها مجوز دریافت نکردند؟ اظهار داشت:‌ تا سال ۹۶ در حدود دو هزار دکل مجوز گرفتند که این رقم در سال ۹۷ بیش از هزار دکل را شامل می‌شود. ۷۳ درصد مجوزها در این دوره مربوط به دکل‌هایی بودند که از ۲۰ سال پیش تاکنون نصب شدند و عملکرد شرکت ارتباط مشترک شهر از لحاظ شناسایی دکل‌ها جهش چشمگیری داشته است، اکنون منتظر نمی‌مانیم کسی دکل اظهار کند. اخطار می‌دهیم و اعلام می‌کنیم که برای اخذ مجوز حضور یابند و اکنون فاز شناسایی دکل‌ها ۹۵ درصد را رد کرده است.

سپس فرهاد کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا بدون مجوز اجازه نصب دکل‌ها داده شده است؟ اظهار داشت: مصوبه‌ای برای ساماندهی نبود و ضوابط مربوط به سال ۹۱ و جانمایی مربوط به سال ۹۴ بود در میانه صحبت‌های خوش‌مکانی نماینده سازمان انرژی اتمی در نشست اظهار داشت: دکل‌ها و آنتن‌ها ضوابط و مقررات خود را دارد سازمان انرژی اتمی مولد و منبع پرتو را کنترل می‌کند ما اطلاعات آنتن‌ها را داریم و به موضوع ایمنی ورود نمی‌کنیم چرا که این جایگاه قانونی را نداریم. اما این بدان معنی نیست سه هزار دکل شناسایی شده تحت لایسنس ما نیست. ممکن است ما به لحاظ منبع پرتو مجوز را داده باشیم اما از نظر جانمایی با ضوابط معماری و شهرسازی مغایرت داشته باشد چرا که ضوابط سازماندهی در آ‌ن زمان در شهرداری وجود نداشت.

وی تاکید کرد: احتمال دارد خیلی از آنتن‌های نصب شده مغایرت‌هایی با ضوابط جدید در حوزه شهرسازی داشته باشد اما این به معنی عدم نظارت بر آنتن‌ها نیست و باید این دو مساله را از یکدیگر تفکیک کرد. ما شرایط ایمنی تشعشعی را ملاک قرار می‌دهیم که در هنگام نصب آنتن باید این شرایط حاکم باشد.

خوش مکانی تاکید کرد: بحث تعداد بر اساس ملاحظات فنی نمی‌تواند ملاک عمل در بحث پرتوگیری قرار گیرد و پیشنهاد ما در سازمان انرژی اتمی این است که به سمت شدت‌های پایین‌تر پیش بروند.

او در پاسخ به این سوال که چند دکل و چند آنتن در سطح شهر تهران وجود دارد گفت: عدد و رقم ندارم اما در دیتابیس موجود است چرا که بخشی از اطلاعات محرمانه است و مشمول یک سری ملاحظات است.

در ادامه خداکرمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان اذعان دارند مجوزهای صادر شده برای نصب دکل‌ها در طی سال‌های  ۹۶ و ۹۷ که بیشتر از دوره پیشین مدیریت شهری بوده در کارگروه داخلی شرکت ارتباطات شهر برای املاک خصوصی صادر شده که آقای حناچی معاون وقت معماری و شهرسازی با آنها مخالفت کرد آیا مجوزهای این دکل‌ها باطل شده است یا خیر؟ گفت: از نظر جهشی که در صدور مجوز در این مدت رخ داده استانداردهای رگولاتوری را اپراتورها خودشان کسب می‌کنند اما از نظر ساختار فیزیکی و استانداردهای شهرداری باید درخواست مجوز بدهند از زمان شروع کارگروه مجوزهای جدید بررسی می‌شوند.

وی افزود: سالانه بیش از هزار مجوز می‌دهیم که بیشتر آنها قدیمی بوده و به تازگی مجوزهای جدید در حال رسیدگی است و از نیمه دوم سال ۹۶ و ۹۷ به بعد بیشتر مجوزهایی که باید از قبل گرفته می‌شد صادر شده است.

او در پاسخ به این سوال که طرح مکان یابی دکل‌های جدید چرا به شورای شهر نرسیده است و چه زمانی ارسال می‌شود؟ اظهار داشت: دو لایحه توسط شرکت ارتباط مشترک شهر در حال تدوین است و شورای شهر نیز طرحی را در دستور دارد که در کمیسیون سلامت محیط زیست و ایمنی بررسی شده که طبق آن ساختمان‌های بلندمرتبه را ملزم می‌کنیم مجوزی به شهرداری بدهند به صورت تجمیعی پیش بینی شود که دکل روی پشت بام آنها نصب شود و اگر زیرساخت‌ها را از قبل در پروانه ساختمان‌ها در نظر بگیریم با تصویب این طرح می‌توانیم تعداد دکل‌های کمتری داشته باشیم.

سپس کاظمی در پاسخ به این سوال که با وجود مخالفت اعضای شورای شهر در خصوص توافق مناطق با مالکین درباره آرای ماده ۱۰۰ شرکت ارتباط مشترک برای دکل‌هایی که رای ماده ۱۰۰ را دارند مجوز صادر می‌کند؟ اظهار داشت: شرکت ارتباط شهر به هیچ وجه صلاحیت این را ندارد که بر علیه آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ رایی را از جانب خود صادر کند چرا که این خلاف قوانین حاکم بر شورا است و در کارگروه تخصصی رای‌گیری می‌شود.

کاظمی با اشاره به تفویض اختیاری که شهردار وقت تهران در سال ۹۱ در خصوص کلیه اختیارات و وظایف ماده هفت این مصوبه به شرکت ارتباط شهر در حوزه اعطای مجوز احداث و بهره‌برداری داده است؟ تصریح کرد: بر مبنای این اختیار فعالیت‌های مربوط به اعطای مجوز بهره‌برداری و  احداث در این شرکت انجام می‌شود. بنابراین محل تشکیل این کارگروه در شرکت ارتباط شهر است و گرنه نمایندگان مختلف شهرداری تهران در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: به کلیه سایت‌های مخابراتی شهر تهران که با مصوبه ساماندهی سال ۹۱ و ضوابط مصوبه سال ۹۴ انطباق دارد و سایت‌هایی که واجد شرایط هستند مجوز اعطا می‌شود اما آنهایی که واجد شرایط نیستند برنامه این است که در سال ۹۸ پرونده رسیدگی به سایت‌های مخابراتی شهر تهران خاتمه یابد و به صورت موازی اپراتورهای مختلف چه در حوزه ارتباطات ثابت و چه سیار به سایت‌های جدید نیز رسیدگی شود چرا که بعضا اپراتورها مجبور به جابجایی می‌شوند.

کاظمی افزود: نتیجه رسیدگی‌ها این است که تعداد سایت‌هایی که قبل از مصوبات شورای شهر و در طی ۲۰ سال گذشته ایجاد شده‌اند و شناخته نشده‌اند کم نیست و شهرداری با توجه به مصوبات شورای شهر در حال تعامل با اپراتورها است چرا که اختیارات شهرداری محدود است و نمی‌تواند به تنهایی سایت‌های مخابراتی که فاقد شرایط ابطال مجوز شناخته شده‌اند را جابجا یا حذف کند.

وی در پاسخ به اینکه تعداد دکل‌ها در سطح شهر تهران چه تعداد است؟ گفت: درصد بالایی است اما اجازه دهید که عدد اعلام نکنیم.

اما پس از اصرار خبرنگاران نفیسی معاون فنی شرکت ارتباطات شهر در پاسخ به این سوال گفت:‌ در تهران در حدود هفت هزار ایستگاه داریم و تعداد دکل‌ها بیش از ۶ هزار مورد است و همچنین تعداد آنتن‌ها در تهران از ۴۰ هزار مورد بیشتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز