خبرگزاری کار ایران

کبگانیان:

ماموریت دانشگاه‌ها تدقیق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۰۷۱

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کلیات موضوع ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها در سند آمایش سرزمین مطرح شده بود، گفت: در این راستا ما در صدد مشخص‌تر شدن ماموریت‌های دانشگاه‌ها هستیم و برای آنها نیز زمان تعیین شده است.

به گزارش ایلنا، منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و بیست و هفتم جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جلسه با یادی از شهید سردار قاسم سیلمانی و مرحوم  علی شریعتمداری از اعضای برجسته شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد، گفت: موضوع زیست فناوری از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه است. این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود و نیاز به مصوباتی داشت تا در حضور اعضای شورا به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه در این جلسه 3 مصوبه نهایی شد، اظهار کرد: این مصوبات منجر به تقویت حوزه زیست فناوری و بیوتکنولوژی می‌شود و در این مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را مکلف کرده بود تا نسبت به تدوین و تصویب سند زیست فناوری اقدام کند.

کبگانیان اضافه کرد: از آنجایی که ما مصوبه تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری را داریم، تاکنون سندی برای این ستاد تدوین و نهایی نشده بود از این رو این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و قرار شد این موضوع در جلسه آتی این شورا در دستور کار قرار گیرد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور "آسیب شناسی و شناخت عوامل راهبردی برای پیشرفت علم و فناوری را از دیگر موضوعات این جلسه نام برد و خاطرنشان کرد: عوامل موثر در عدم پیشرفت علم و فناوری در کشور که دو جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن  اختصاص یافته بود شامل 10 محور می شود که از سوی صاحب نظران، روسای دانشگاه ها و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود و لازم بود که تبدیل به مصوبه شود.

وی اضافه کرد: یکی از محورهایی که تصویب شد و به مرحله نهایی و ابلاغ توسط شورای عالی فرهنگی رسید این بود که ماموریت کلیه زیرنظام‌های آموزشی مشخص شود؛ چرا که این امر همه بخش‌های آموزش عالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ماموریت دانشگاه‌ها تدقیق می‌شود

کبگانیان با تاکید بر اینکه همه دانشگاه‌های برتر کشور باید دارای ماموریت‌های خاصی باشند، گفت: همه دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و سایر دانشگاه ها در زمان تصویب ماموریت هایی برای آنها تعیین شده بود ولی این ماموریت‌ها تدقیق و تفکیک شده از یکدیگر نبودند از این رو اولین بند از این موضوع بر ماموریت گرا شدن زیر نظام ها از سوی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شود.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کلیات موضوع ماموریت گرا شدن دانشگاه ها در سند آمایش سرزمین مطرح شده بود، گفت: در این راستا ما درصدد مشخص‌تر شدن ماموریت‌های دانشگاه‌ها هستیم و برای آنها نیز زمان تعیین شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه مقرر شد که تا 6 ماه آینده پیشنهادات از سوی دستگاه های مربوط اعلام شود.

کبگانیان رتبه بندی و اعتبارسنجی موسسات آموزش عالی را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه دانست و در این باره توضیح داد: در حال حاضر به طور پراکنده از سوی وزارتخانه های علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد به صورت جداگانه اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها می شود ولی موضوع رتبه بندی دانشگاه ها باید به صورت ملی و هماهنگ صورت گیرد.

وی اظهار کرد: بر این اساس در این جلسه مقرر شد که این 3 دستگاه مرتبط با آموزش پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند تا در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به تصویب برسد.

نحوه سنجش و پذیرش

 قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موضوع سنجش و پذیرش را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه عنوان کرد و گفت: در این جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مکلف شدند که ظرف 3 ماه آینده فرصت دارند تا این سیاست ها را مدون و مصوب کنند و پس از آن از سوی وزارتخانه های علوم  و بهداشت، دانشگاه آزاد و وزارت آموزش و پرورش که از اعضای شورای سنجش کشور هستند، را به ما پیشنهاد دهند.

کبگانیان زمان 3 ماه را پس از ابلاغ دانست و افزود: در جلسه امشب مصوب شد تا این موضوع به دستگاه ها ابلاغ شود و پس از آن دستگاه‌ها به مدت 3 ماه فرصت دارند تا این مصوبه را اجرایی کنند.

پایان سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر

وی محور دیگر این جلسه را سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر ذکر کرد و یادآور شد: در جلسات گذشته ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر به تصویب رسیده بود، اظهار کرد: ولی بندی از این سند که حاوی اقدمات و توانمندی های اقتصادی، زیر ساخت های عمرانی، فرهنگی و منابع انسانی باقی مانده بود.

کبگانیان با بیان اینکه استان بوشهر به دلیل دارا بودن سواحل طولانی و امکانات دریایی و مخازن نفت و گاز، نیاز به راهبردهای مفصلی است، خاطرنشان کرد: این توانمندی ها برای اعضای ستاد ارائه شد و به آنها فرصت داده شد که ظرف یک هفته آینده پیشنهادات خود را در این باره ارائه کنند و با دریافت این پیشنهادات، در جلسه امشب این بند نهایی شد.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در این جلسه دو پیشنهاد مفصل در خصوص توانمندی های این استان ارائه شده بود، اظهار کرد: از این رو از اعضا درخواست که تا چند روز آینده این موارد وارد سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر شود تا این سند مصوب و نهایی شود.

به گفته وی برای اجرایی شدن اسناد دانش بنیان هر استان شورای سیاستگذاری متشکل از نماینده ولی فقیه به عنوان مشاور و ناظر سیاستگذاری، استاندار و مسولان استانی و همچنین بخش های خصوصی و فرهنگی استان تشکیل شده است و این ستاد مسوولیت اجرای این سند را بر عهده دارند.

کبگانیان در خصوص اختصاص بودجه های اجرایی این اسناد گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه ریزی اسناد توسعه دانش بنیان برای 10 استان تدوین و برای هر استان بودجه ای در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز