خبرگزاری کار ایران

واکنش شورا به مخالفت فرمانداری با تغییرنام خیابان تختی به جلیل شهناز

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۸۷۴

اعضای شورای شهر تهران با اعتراض فرمانداری در خصوص تغییر نام خیابان تختی به جلیل شهناز مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان یکصد و نودمین جلسه شورای شهر تهران اعتراض هیات تطبیق فرمانداری به موضوع بند ۳ و ۶ نامگذاری مورد بررسی قرار گرفت.

شهربانو امانی درباره اعتراض فرمانداری گفت: ورود هیات تطبیق در نامگذاری ها مغایر با اصل ۷۱ قانون اساسی است.

محسن هاشمی با بیان اینکه هیات تطبیق بر اساس دو بند قانونی این نامگذاری را رد کرده است گفت: در نامه نوشته شده است که به دلیل مغایرت با بند دو ماده دو آیین نامه نامگذاری اماکن و شهرها که می گوید این آیین نامه درباره اماکن جدید الاحداث است و درمورد تغییر اسامی قبلی لازم است براساس شیوه نامه شورای فرهنگی عمومی عمل شود.

وی افزود:رویه ۲۰ ساله شورا به این صورت بود که مصوبات کمیسیون نامگذاری مانند بقیه کمیسیون ها به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال می شده و چند مورد نیز فرمانداری به برخی از نامگذاری ها اعتراض کرده است و برخی اعضا معتقدند نیاز نیست و باید بحث کنیم که آیا باید نامگذاری ها را به هیات تطبیق بفرستیم یا نه اما با تأکید بر این نکته که در طول ۲۰ سال گذشته تمامی مصوبات به هیئت تطبیق ارسال شده است.

هاشمی اظهار داشت: هیئت تطبیق به تغییر نام یکی از کوچه ها از تختی به جلیل شهناز معترض بود.‌

سپس محمود میرلوحی با اشاره به اینکه اگر تغییر نامی نامناسب نباشد، نباید مورد اعتراض فرمانداری قرار گیرد، اظهار داشت: این موضوع به صورت تلفنی مورد بررسی قرار گرفت و استعلام تلفنی هیئت تطبیق مورد اعتراض برخی از اعضای شورا قرار گرفت و اعلام کردند که برگزاری جلسات هیئت تطبیق به صورت تلفنی، درست نیست و نتیجه آن مورد اعتناد نیست.

مجید فراهانی با گلایه نسبت به رد برخی مصوبات شورا از سوی فرمانداری با یک تلفن، گفت: ما جلسات زیادی در خصوص سیاست های بودجه سال آینده برگزار کرده ایم. ساعتها در کمیته بودجه این موضوع بررسی شد و بعد با یک تلفن، این مصوبه را لغو کردند. در حالی که باید جلسات هیئت تطبیق در فرمانداری برگزار شود.

سپس محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به برخی از اظهارنظر ها در صحن شورا خطاب به هاشمی گفت: حرمت امامزاده را متولی نگه می دارد وانتظار داشتم از حیثیت شورا در برابر فرمانداری دفاع کنیم و حتی اگر خود شما به مصوبه ای رای ندادید و یا بنابردلایلی بعدا پشیمان شدید اما باید شأن قانونی شورا را حفظ و نباید از اختیارات قانونی خود کوتاه بیاییم.

وی با تاکید بر اینکه باید روی ریل قواعد حرکت کنیم افزود: پیش از این تغییر خیابانی از شهید باهنر به شهید باکری اتفاق افتاده اما صدای کسی در نیامده است.

حق شناس ادامه داد: من بچه خانی آبادم و ۴۰ سال ساکن آنجا بودم؛ خیابان خانی آباد به نام تختی نامگذاری شده و تلاش کردم به عنوان فردی که علاقه زیادی به تختی دارد امکان نصب نمادهایی از وی در محل سکونتش فراهم شود. هیچ شورایی به اندازه ما برای تختی ارزش قائل نشد و زحمت نکشید.

وی تاکید کرد که رویکرد ما غلط است و نباید اجازه داد وارد اختیارات شورا بشوند، اما هر روز به سمت تضعیف جایگاه شورا می رویم.

در ادامه ابراهیم امینی توضیح داد: مصوباتی مانند نامگذاری، تنها جهت اطلاع هیئت تطبیق ارسال می شود نه برای اظهار نظر. این موضوع در خصوص باغات نیز صدق می کند.

سپس حجت نظری افزود: شورای شهر در این مدت تلاش هایی برای احیای نمادهای تختی در شهر داشته از جمله ساماندهی زورخانه ای که در محله تختی بوده و یا نصب دوباره مجسمه قدیمی تختی که در یکی از انبارهای قدیمی پیدا شد و دوباره در آن محل برای هویت بخشی محلی نصب شد.

سپس رئیس شورای شهر تهران، گفت: ۲۰ سال است که تمام مصوبات شورا به جز مصوبات باغات به هیئت تطبیق ارسال می شود. باید پاسخ این اعتراض به فرمانداری داده شود و پس از آن در خصوص روال مصوبات شورا در جلسه هم اندیشی بحث و بررسی شود.

احمد مسجد جامعی هم درباره برخی از اظهارنظرها در صحن شورا گفت: این مخالفت به این دلیل که این نامگذاری به نام جلیل شهناز بوده یا نه ربطی ندارد بلکه از نگاه حق و حقوق محلی به آن نگاه شده و من به شدت از حق و حقوق محلی دفاع می کنم و پیشنهاد می کنم برای تغییر نام اسامی مشترک، ضوابطی مشخص شود.

حسن رسولی نیز در ادامه با بیان اینکه این تنها دوره ای است که شورا، دولت و مجلس  همراه هم هستند، گفت: شاید اگر آقای حق شناس و میرلوحی ۱۰ دقیقه در جلسه هیئت تطبیق حضور داشته باشند، این مسئله حل شود و بهتر است شورا با تعامل این موضوع را پیگیری کند.

در نهایت اعضای شورای شهر با اعتراض فرمانداری مبنی بر تغییر نام خیابان تختی به جلیل شهناز مخالفت کرده و بر مصوبه گذشته خود پافشاری کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز