خبرگزاری کار ایران

تشریح فعالیت‌های شوراهای آموزش‌وپرورش در یک سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۳۲۵

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در نشست خبری که با موضوع گرامیداشت هفته شوراهای آموزش ‌و پرورش برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های شوراهای آموزش‌وپرورش در یک سال اخیر پرداخت.

به گزارش ایلنا، صبح امروز مجتبی زینی‌وند در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان علاقمندان و با موضوع گرامیداشت هفته شوراهای آموزش‌وپرورش برگزار شد با تسلیت شهادت سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان بازوی قوی و کارآمد نظام نیازمند مشارکت همگانی است و باید همه دستگاه‌ها و ذینفعان پیوستگی عمیقی در توسعه هر کشور که از طریق آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر است، دارند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی افزود: مجلس با تصویب قانون شوراهای آموزش‌وپرورش زمینه مشارکت همگانی را در تعالی آموزش‌وپرورش فراهم کرد.

وی گفت: آموزش‌وپرورش با چالش‌های زیادی مواجه است لذا حضور نخبگان، مسئولین به‌ویژه استاندار به‌عنوان بالاترین مقام سیاسی استان در شورای آموزش‌وپرورش موضوع بسیار مهمی است.

زینی وند تصریح کرد: اجرای مطلوب قانون شوراها یک مطالبه عمومی جامعه است کارهای خوبی انجام‌شده است اما رضایت‌بخش نبوده است لذا باید تلاش بیشتری انجام شود.

وی افزود: چند رویکرد در این زمینه وجود دارد، ازجمله ارتقای ساختار اداری و مدیریتی شوراهای آموزش‌وپرورش، لذا اصلاح ساختار تشکیلات شوراهای آموزش‌وپرورش در دستور کار قرار گرفت و با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم دفتر شوراها را به اداره کل تبدیل کنیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی اظهار کرد: رویکرد دوم ما در شوراهای آموزش‌وپرورش، اثربخشی خود قانون شوراها است، لذا در این زمینه در دو محور اقداماتی انجام شد؛ یکی تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها که از زمان تصویب قانون شوراهای آموزش‌وپرورش تدوین و ابلاغ نشده بود لذا در دو سال اخیر هماهنگی برای تدوین این آئین‌نامه‌ها انجام و ابلاغ شد و مورد دوم تعیین تکلیف و رفع موانع و اختلاف‌نظری که در بین دستگاه‌ها در خصوص اجرای قانون شوراها وجود داشت.

برگزاری بیشترین جلسات شوراهای آموزش‌وپرورش در استان‌های تهران، همدان و یزد

وی خاطرنشان کرد: در بحث عوارض تعیین تکلیف شد و انواع عوارضی که شامل قانون شوراها می‌شود مشخص است لذا در حال حاضر هماهنگی‌های ایجادشده تا اختلافات در این خصوص کمتر شود.

زینی وند افزود: فعال کردن شورا در اجرای ماده ۱۳ در دستور کار قرار دارد، لذا در۶۷۹ شورای منطقه و شهرستان کشور جلسات شورا به‌صورت منظم تشکیل‌شده است و در سال ۹۷ در مراکز استان‌ها ۲۹۷ جلسه شورا تشکیل شد و شهرستان‌های استان‌های تهران، همدان و یزد بیشترین جلسات شورا را داشتند.

افزایش میانگین جلسات شوراهای آموزش‌وپرورش از 7 به 9 جلسه در استان‌ها

وی ادامه داد: در جلسات شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها حضور۹۰ درصدی اعضای اصلی را در سال ۹۷ داشتیم همچنین میانگین تشکیل تعداد جلسات شوراهای استان از ۷ جلسه در سال ۹۶ به ۹ جلسه در سال ۹۷ افزایش داشته است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی گفت: در بحث موضوع‌های جلسات شوراها، توسط حوزه‌های تخصصی ۹۰ موضوع احصا شده تا پس از تعیین اولویت جهت در دستور کار قرار گرفتن در کنار سایر موضوعات فرعی به دبیرخانه‌های شوراهای استان‌ها ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم تا نقش معاونت‌ها در مصوبات شورا و همچنین موضوع‌های هر حوزه مشخص باشد لذا ۱۲ اولویت به استان‌ها ابلاغ می‌شود و استان‌ها در۱۲جلسه‌ای که در استان تشکیل می‌شود در هر جلسه یک موضوعی که توسط وزارت تعیین ‌شده است را در کنار سایر موضوعات در دستور کار قرار دهند.

زینی‌وند گزارش دهی مدیران به اعضای شورا را یکی از چالش‌ها موجود دانست و افزود: مصوبه باید کاملاً مشخص، قابل انجام و پیگیری و به‌طورکلی قابل‌اجرا باشد لذا شوراها نباید مصوبه غیرقابل اجرا و یا دنبال کننده آن نامشخص باشد.

تحقق 87 درصدی مصوبات شوراهای آموزش‌وپرورش

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ تعداد ۲۹۷۷۹ مصوبه داشتیم که نسبت به سال ۹۶، افزایش داشته است و ۸۷ درصد از این مصوبات محقق شده است. از این تعداد مصوبه، ۲۲ درصد آموزشی، ۲۰ درصد پرورشی، ۴۳ درصد عمرانی و پشتیبانی و ۴ درصد پژوهشی و ۱۱ درصد سایر موضوعات بوده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی ادامه داد: امسال مصوبات شورای آموزش‌وپرورش در سال قبل را تدوین، چاپ و در اختیار استان‌ها قراردادیم تا استان‌ها از مصوبات آگاهی یابند و نقاط قوت و ضعف را مشخص و رفع کنند.

وی گفت: در راستای تحقق و افزایش میزان مشارکت‌ها از محل درآمد شوراها موفق بودیم و همه درآمدهای ناشی از قوانین شوراها به‌حساب خزانه واریز و در خود استان و منطقه هزینه می‌شود.

درآمد شوراهای آموزش‌وپرورش در سال 97، 1400 میلیارد تومان بوده است

زینی وند افزود: درآمد حاصله از قانون شوراهای آموزش‌وپرورش در سال ۹۷ به میزان ۱۴۰۰میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۶ شاهد افزایش ۲۷ درصدی بودیم، البته در ماده مشارکتی افت درآمد داشتیم اما در سال ۹۸ در ماده و ۱۶ و ۱۸ رشد داشتیم.

وی گفت: دربند ۲ ماده یازده افت چهل‌درصدی کمک‌های مردمی داشتیم اما دربند ۴ ماده ۱۱ در موضوع برگزاری کلاس‌های آموزشی فوق‌برنامه رشد چهار برابری داشتیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی اظهار کرد: عدم اهتمام شهرداران در اجرای ماده ۱۳ و اختلاف موجود در میزان واریزی خوشبختانه برطرف شده است و در این زمینه در سال ۹۷ حدود ۳۳درصد رشد داشتیم، همچنین در تفاهمی که با وزارت کشور داشتیم دسترسی ما در همه مناطق به درآمدهای ماده ۱۳ آسان خواهد شد و آن‌ها پذیرفتند برای سال ۹۹ این دسترسی حتماً فراهم شود.

وی گفت: رویکرد اصلی در شورهای آموزش‌وپرورش صیانت از فضاهای آموزش‌وپرورش است تا در آینده با چالش فضای آموزشی و پرورشی روبرو نشویم لذا سرانه فضای آموزشی باید حفظ شود.

زینی وند خاطرنشان کرد: در بودجه ۹۸ به آموزش‌وپرورش اجازه داده ‌شده تا برای تأمین بخشی از فضای پرورشی و ورزشی تغییر کاربری را داشته باشد و این موضوع تسهیل شده است.

وی از رشد ۱۱ درصدی دربند ۴ ماده ۱۳ خبر داد و افزود: دربند ۵ ماده ۱۳ که به موضوع هدایا اشاره دارد ما رشد داشتیم بنابراین طرحی را ارائه کردیم تا چگونگی ایفای نقش سایر دستگاه‌ها در قبال آموزش‌وپرورش که کار اصلی تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارد را ترسیم کردیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی اضافه کرد: معتقدیم همه دستگاه‌ها باید مسئولیت خود نسبت به‌نظام تعلیم و تربیت را انجام دهند.

تمرکز ما حل مسائل منطقه‌ای با درآمد حاصل از قانون شوراها است

وی افزود: ماده ۱۸ قانون شوراها در خصوص احداث فضای آموزشی در شهرک‌های مسکونی است لذا مشکلاتی در این زمینه وجود داشت با پیگیری‌های انجام‌شده رئیس‌جمهور دستور دادند. بنابراین گشایش خوبی انجام شد و شاهد رشد ۸۹ درصدی ارسال ۹۸ هستیم. با پیگیری‌های سال ۹۸ جهش خوبی در ماده ۱۸ داریم لذا در شهرک‌ها حتماً باید فضای آموزشی احداث شود.

زینی وند تصریح کرد: در سال قبل سه محور را برای ارزیابی از فعالیت شوراها و ۱۲ اولویت را نیز مبنای عملکرد استان‌ها قراردادیم لذا تمرکز ما حل مسائل منطقه‌ای با درآمد حاصل از قانون شوراها و با نگاه ملی است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی ادامه داد: در ارزیابی‌های انجام‌شده در سال ۹۷ استان‌های آذربایجان غربی و شهرستان‌ها به‌عنوان شورای برتر انتخاب شدند و در تصویب و نظارت بر حسن اجرا و شفافیت در مصوبات دو استان همدان و رضوی استان‌های برتر بودند همچنین ازلحاظ برگزاری دوره‌های تخصصی و عملکرد دبیرخانه و تقدیر از دستگاه‌های همراه شوراها، استان‌های ایلام و اردبیل به‌عنوان استان‌های برتر معرفی شدند.

87 درصد بخشنامه‌ها در استان‌ها اجرایی شده است

زینی وند با اشاره به اینکه ٨٧درصد بخشنامه‌ها در استان‌ها اجرایی شده است، اظهار کرد: تمرکززدایی به معنای اعتماد به سطوح پایین و از حالت تصلب خارج شدن است.

وی افزود: با توجه به قانون شوراهای آموزش‌وپرورش، بخشی از قانون در حوزه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در اختیار ما است مانند تدوین آیین‌نامه‌ها، تصویب و ابلاغ آن‌ها و برخی خارج از حوزه اختیارات است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی بابیان اینکه جامعه انتظار دارد بداند که مطالبه آموزش‌وپرورش از سایر دستگاه‌ها تا چقدر برآورده شده است، اظهار کرد: قانون شوراهای آموزش‌وپرورش فرصت مناسب و خوبی برای استفاده از سایر ظرفیت‌ها و ایجاد خلاقیت و نوآوری در مدارس است.

وی بابیان اینکه چالش‌های فراوانی در قانون شوراهای آموزش‌وپرورش وجود دارد، گفت: با تصویب قوانین موازی، برخی از مواد قانون دچار مشکل شده است؛ به‌عنوان‌مثال مجلس مصوبه‌ای دارد که در آن زمان شروع و پایان سال تحصیلی مشخص‌شده است در اینجا اختیاری برای شورای استان‌ها باقی نمی‌ماند.

زینی وند در ادامه اضافه کرد: در ماده ١۶ قانون شوراهای آموزش‌وپرورش آمده است که باید زمینه مالکیت زمین برای آموزش‌وپرورش ایجاد شود. برای انجام این ماده‌قانونی شهرداری زمین را مشخص می‌کند و آموزش‌وپرورش برای مراحل قانونی مالکیت اقدام کند.

وی گفت: بخشی از مالکیت آموزشی مربوط به اشخاص است که آموزش‌وپرورش باید آن را پرداخت کند و در بخش دیگر مالکیت آموزشی مربوط به دستگاه‌ها است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی اذعان کرد: کارگروه تعیین و تکلیف اراضی آموزشی در استان‌ها تشکیل‌شده است تا پیگیر کاربری زمین‌های آموزشی انجام بگیرد چراکه این املاک سرمایه نسل‌های آتی کشور هستند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش، گفت: جامعه‌ای آینده رو به رشد دارد که دغدغه آموزش‌وپرورش در آن وجود دارد و البته آموزش باکیفیت در کنار امنیت، سلامت و رفاه موردتوجه است.

در بیش از ٨٠درصد شهرک‌های مسکونی تعهد خود برای ساخت فضاهای آموزشی را انجام نداده‌اند

زینی‌وند با اشاره به عدم وجود نهاد سیاست‌گذاری در شوراهای آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: در برخی از استان‌ها، استانداران و فرمانداران رئیس ستاد پروژه مهر هستند که خوشبختانه همراهی‌های خوبی نیز انجام‌گرفته بود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی بابیان اینکه باید همه دستگاه‌ها به کمک آموزش‌وپرورش بیایند، تصریح کرد: انتظارات مردم از آموزش‌وپرورش فراتر رفته است و امروز رقیب اصلی ما نظام اطلاعات و ارتباطات جهانی و فضای مجازی است.

وی بابیان اینکه ظرفیت قانون شوراهای آموزش‌وپرورش بسیار بزرگ است، گفت: دربند ۴ ماده ١١ بر ضرورت اطلاع‌رسانی تأکید شده است تا مشارکت‌های مردمی با آگاهی صورت گیرد.

زینی وند خاطرنشان کرد: دربند٢ماده١١ با چالش‌هایی مواجه هستیم که باید حساب متمرکز مدارس ایجاد شود و دریافت وجه و هزینه‌ها در مدارس شفاف‌سازی و آگاهی بخشی شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی اذعان کرد: مدعی نیستیم که همه ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش‌وپرورش را فعال کرده‌ایم اما تلاش‌های بسیار زیادی در این خصوص انجام‌گرفته است.

زینی وند با اشاره به اینکه شهرک سازان ملزم به ساخت مدرسه شده‌اند، اظهار کرد: در ماده ١٨چالش اصلی ما حذف تبصره‌های ذیل آن است چون در آن الزام وجود داشت که شهرک سازان باید حتماً فضای آموزشی را در نظر بگیرند.

وی افزود: بیش از ٨٠درصد شهرک‌های مسکونی نسبت به تعهد خود برای ساخت فضاهای آموزشی اقدام نکرده‌اند.

زینی وند با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای الزام شهرک سازان برای ساخت مدرسه در شهرک‌ها، اظهار کرد: خوشبختانه در سال٩٨با مصوبات جلسات شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها اتفاقات خوبی رقم خورده است. به‌عنوان‌مثال در استان قزوین و لرستان با دستور استاندار در مورد الزام شهرک سازان به ساخت مدارس پیگیری‌های مطلوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی تأکید کرد: دربند ۴ ماده١١رشد ۴ برابری وجود داشته است چراکه اولیا با شفافیت سازی و اطلاع‌رسانی درباره کلاس‌هایی که مورد انتظارشان بوده است، مواجه و مشارکت کرده‌اند.

پیشنهاد اعلام آغاز و پایان سال تحصیلی توسط شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها

وی در ادامه اضافه کرد: پیشنهاد کردیم، اختیار تصمیم‌گیری درباره تقویم سال تحصیلی و آغاز و پایان آن به شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها واگذار شود.

زینی وند بابیان اینکه تعاملات خوبی با وزارت کشور داریم، گفت: کمیته مشترکی با وزارت کشور تشکیل‌شده است که همه مباحث در آن بررسی می‌شود و نگاه استانداران به حل مسائل آموزش‌وپرورش بسیار نگاه مثبتی است و خوشبختانه شوراهای آموزش‌وپرورش تبدیل به کانون تحول آموزش‌وپرورش در استان‌ها شده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی با اشاره به ارتقای کیفیت آموزشی در مناطق مرزی، اظهار کرد: آیین‌نامه آموزش‌وپرورش مناطق مرزی با تعاملات با دستگاه‌های مربوطه به نگاشت یازدهم نیز رسیده است و چندین جلسه با دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش و وزرا داشته‌ایم تا آیین‌نامه آن تصویب شود.

وی گفت: سه شورا وجود داشت؛ شورای آموزش‌وپرورش مناطق مرزی، شورای آموزش‌وپرورش عشایری و شورای آموزش‌وپرورش مناطق کمتر توسعه‌یافته که مصوب دولت بوده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی تصریح کرد: برای هماهنگی بیشتر بین معاونت‌های مسئول، آیین‌نامه مشترکی تدوین‌شده که در شورای عالی مطرح‌شده است و پس از بررسی و تصویب بیشتر ابلاغ خواهد شد و در این آیین‌نامه برای بیش از ٢۵ بخش در آموزش‌وپرورش کارهای ویژه‌هایی تعریف‌شده است.

زینی وند بابیان اینکه در ساختار تشکیلات شوراها، اداره‌ای به نام مناطق مرزی ایجادشده است، گفت: تصویب فوق‌العاده مرزی برای معلمان و الزام ساخت مدارس در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام توسط سایر دستگاه‌ها ازجمله اقدامات مهم شوراهای آموزش‌وپرورش برای مناطق مرزی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز