خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر انجام شد؛

بررسی باغ بودن یا نبودن چندین پلاک‌ ثبتی

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۷۴۷

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز این شورا بررسی باغ بودن یا نبودن چندین پلاک ثبتی را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر چندین  پلاک‌ ثبتی را به منظور تشخیص باغ بودن یا نبودن ملک بررسی کردند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ابتدا در تصویب مشخصات یک پلاک ثبتی به مساحت 1300 متر گفت: این پلاک در منطقه یک قرار دارد و در حال حاضر 50 اصله درخت در آن موجود است اما مالک برای شمارش دقیق تعداد درختان اجازه ورود کارشناسان را نداده است اما تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در این ملک تعداد زیادی درخت قرار دارد و بر همین اساس رأی کمیسیون ماده 7 مبنی بر باغ بودن این ملک است. سپس اعضای شورای شهر به باغ بودن این ملک رأی مثبت دادند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه ویژگی‌های ملک دیگری به مساحت 6600 متر مربع را تصریح کرد و گفت: این ملک هم در منطقه یک قرار دارد و متعلق به وزارت راه و شهرسازی بود اما این اراضی تنها برای ساخت هتل و کاربری گردشگری واگذار شده است.

وی افزود: شورای شهر در سال 84 این ملک را باغ اعلام کرد اما مالک پرونده را به دیوان عدالت اداری برده و رأی شورا و شهرداری را باطل کرده است. تعداد زیادی از درختان ملک نیز کم شده و این در حالی است که وزارت راه نیز ملک را برای تبدیل شدن به هتل واگذار کرده است.

سالاری با توجه به ابهامات این پرونده اظهار داشت: به دلیل زیاد بودن ابهامات نتوانستیم در کمیسیون ماده 7 نظر واحدی مبنی بر باغ بودن یا نبودن ملک ارائه دهیم و پرونده را به شورای شهر آوردیم تا با نظر مشترک همه اعضا درباره آن تصمیم‌گیری شود. سپس محسن هاشمی با توجه به ابهامات این پرونده، پیشنهاد داد تا به کمیسیون برگشت داده شود که مورد تایید حسن رسولی قرار گرفت.

او در این باره گفت: ما معتقدیم که این پرونده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد چراکه تناقض در آن زیاد است و اطلاعات موجود در پرونده متناقض و مخدوش است. سرانجام این پرونده با 9 رأی موافق به کمیسیون ماده 7 به منظور بررسی دقیق‌تر برگشت داده شد.

پلاک ثبتی دیگری که در جلسه امروز شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت مربوط به زمینی به مساحت 833 متر بود که تمامی مستندات بر باغ بودن آن دلالت داشت.

سالاری در تشریح این پلاک ثبتی گفت: با توجه به مستندات موجود که نشان می‌دهد این ملک باغ است و جواز و پروانه ساخت آن نیز در حد و حدود اختیارات باغ قرار دارد که این پلاک ثبتی با رأی اکثریت اعضای شورای شهر باغ تعیین شد.

در ادامه جلسه ملک دیگری به مساحت 955 متر مربع در منطقه یک مورد بررسی قرار گرفت. رسولی درباره این ملک گفت: ما نامه‌ای ارسال کردیم تا سند مادر ملک را برای ما بفرستند که این امر هنوز محقق نشده است.

زهرا صدراعظم نوری در پاسخ به صحبت رسولی گفت: اگر سند باغ باشد و تعداد درختان نیز در حد نصاب باغ بودن قرار داشته باشد، بازهم شورای شهر باید برای تشخیص باغ یا غیرباغ نظر بدهد. اگرچه که عکس‌های هوایی نیز بر این موضوع اذعان دارند اما باید سند مادر ملک را ببینیم تا بتوانیم تصمیم نهایی را اخذ کنیم. اما اعضای شورای شهر به پیشنهاد برگشت پرونده به کمیسیون ماده 7 رأی مثبت ندادند و اعضای شورای شهر این ملک را باغ اعلام کردند.

در ادامه ملک دیگری به مساحت 5200 متر مربع در تقاطع آرارات و سئول مورد بررسی قرار گرفت. محمد سالاری در تشریح جزئیات این ملک گفت: بخشی از این ملک در اختیار شهرداری و بخشی دیگر در اختیار مجتمع قضایی است و نظر کمیسیون ماده 7 مبنی بر این است که این ملک حد نصاب لازم برای باغ بودن را ندارد.

محسن هاشمی در جریان بررسی این پلاک ثبتی نسبت به عدم درج نام مالک واکنش نشان داد و رسولی در پاسخ به صحبت‌های محسن هاشمی گفت: به علاوه این ملک فاقد پروانه است و ساخت ساز آن نیز مجاز بوده است در نتیجه اساس محاسبه تعداد درختان در آن ایراد دارد.

میرلوحی در واکنش به این سخنان اظهار داشت: کسانی که خودشان باید ناظر باشند این کار را انجام داده‌اند و باید این ملک را باغ اعلام کنیم. اما محسن هاشمی تصریح کرد که نباید مسائل دیگر را با موضوعات باغ دخیل کرد. اگر مالکی به صورت غیرقانونی ساخت و ساز انجام داده، در موضوع باغات دخیل نیست و لطفا جوسازی نکنید.

محمد سالاری در واکنش به این صحبت‌ها به رویه اداره ثبت اعتراض کرد و گفت: اکنون رسانه‌ها فکر می‌کنند که ما برخلاف رویه شورا تصمیم می‌گیریم و مبنای نظر ما اسناد نیستند در حالی که تاکنون سه بار از این محل بازدید شده و حد نصاب درختان را ندارد. توجه کنید که حق‌الناس در این زمینه مهم است.

اما صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به ساخت و ساز 100درصدی در این مکان در دوره قبلی گفت: اکنون هیچ درختی در آن وجود ندارد و شهرداری هم اجازه ساخت و ساز را صادر کرده و نوعیت دیگر مطرح نیست.

هاشمی در واکنش به این سخنان گفت: درخواست‌کننده چه کسی بوده؟ معاونت خدمات شهری درباره این پلاک ثبتی به ما اعتراض کرده، یعنی شهرداری به خودش اعتراض کرده است؟ و اجازه داده ساخت و ساز انجام دهد و بعد پرونده را برای ما می‌فرستد؟ در نهایت اعضای شورای شهر این پلاک ثبتی را باغ اعلام کردند.

پلاک ثبتی دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، زمینی به مساحت 1500 متر مربع در محله زعفرانیه با کاربری مسکونی بود که در سال 97 کمیسیون ماده 7 آن را باغ اعلام کرد.

سالاری در واکنش و توضیح این پلاک ثبتی گفت: در سال 97 تعداد درختان این ملک 156 اصله اعلام شد در حالی که اکنون اعلام شده که تعداد درختان 37 اصله است و باقی زینتی هستند و با توجه به بررسی‌ها، این پرونده حد نصاب باغ بودن را ندارد.

اعضای شورای شهر تهران با توجه به نواقص موجود در این پرونده، آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی برگشت دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز