خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

لزوم ارائه خدمات روانشناسی به اقشار فقیر و حاشیه‌نشین

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۲۹۸

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور بر لزوم ارائه خدمات روانشناسی به اقشار فقیر و حاشیه‌نشین تاکید کرد.

محمد حاتمی «رئیس سازمان نظام روانشناسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این  پرسش که آیا ممکن است بیمه به خدمات روانشناسی تعلق بگیرد؟ گفت: بنا بر ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم که مربوط به سیاست‌های تنظیم خانواده است، ارائه خدمات مشاوره روانشناسی به شهروندان باید از بیمه تکمیلی به بیمه پایه منتقل شود. یعنی همانگونه که بیمه پایه مشمول  خدمات پزشکی می‌شود، خدمات روانشناختی را نیز شامل شود. 

وی در ادامه گفت: این ماده در هیئت دولت مطرح خواهد شد و پس از آنکه آئین‌نامه اجرائی آن تدوین و تصویب شد و پس از آنکه مباحث حقوقیِ آن مرتفع شد، به اجرا در خواهد آمد. بنابراین مشاوران می‌توانند به شهروندانی که به آنان  مراجعه می‌کنند، خدماتی ارائه دهند که تحت پوشش بیمه باشد. لازمه اجرای این قانون آن است که بیمه‌های خدمات درمانی مهر روانشناسان را بپذیرند. 

حاتمی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون تدوین آئین‌نامه در چه شرایطی است؟ گفت: متاسفانه هنوز، آئین‌نامه در هیئت دولت مطرح نشده است. ما از مجلس درخواست کردیم این قانون و اجرائی شدن آن را پیگیری کنند. بنابراین، رئیس مجلس شورای اسلامی، آقای لاریجانی، دستور تشکیل یک کارگروه را داده‌اند تا مسئله را مستقیما پیگیری کنند تا جنبه اجرائی پیدا کند. 

وی در این‌ رابطه گفت: چند روز پیش جلسه‌ای با فراکسیون سلامت روان داشتیم. نمایندگانی که در این جلسه حضور داشتند، همه اعتقادشان آن بود که باید بیمه، خدمات روانشناسی به شهروندان را پوشش بدهد.مجلس ماده مربوط به این خدمات را در برنامه ششم تصویب کرده و بر ارائه این خدمات مصّر است. لازم است دولت هم به آئین‌نامه اجرائی آن توجه کند. 

رئیس سازمان روانشناسی گفت: با این آئین‌نامه شهروندان می‌توانند با دفترچه تامین اجتماعی به مراکز خدمات روانشناسی مراجعه کنند و خدمات مشاوره و افزایش مهارت‌های زندگی دریافت کنند. 

وی ضمن تاکید بر اینکه خدمات روانشناسی نقش مهمی در رفع آسیب‌های اجتماعی دارد، بیان کرد: اگر ما می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را کنترل کنیم و از این آسیب‌ها پیشگیری کنیم، باید اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر بتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند.  

حاتمی گفت: مسئله پیشگیری در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد. اگر افراد دچار مشکلات روانشناختی شوند، ممکن است؛ دیگر به شرایط روحی قبل از آسیب بازنگردند. مهم پیشگیری است و برای حصول به هدف باید سواد روانشناختی مردم افزایش پیدا کند. مهارت‌های زندگی و سواد روانشناختی منوط به مراجعه افراد به مشاوران است. افراد جامعه نیاز دارند مهارت‌های کنترل خشم و اضطراب را برای زندگی سالم بیاموزند. همچنین مهارت‌های فرزندپروری اهمیت ویژه‌ای دارد. 

رئیس سازمان روانشناسی گفت: مهم‌ است که اقشار کم‌درآمد و حاشیه‌نشین‌ها به این خدمات دسترسی داشته باشند. نیاز است که تمهیدات پیشگیری را به اقشار کم‌درآمدتر و آسیب‌پذیر‌تر ارائه دهیم.  

حاتمی در پاسخ به این پرسش که تعهدات دولت را در ارتباط با این آیین‌نامه چگونه برآورد می‌کنید؟ گفت: متاسفانه دولت در سال جاری با محدودیت بودجه‌ مواجه است. به همین خاطر محتمل است که از این طرح استقبال نکنند، ولی گلایه‌ ما بیش از این است، چرا که این مصوبه حتی در دولت مطرح نشده است. انتظار ما این بود که دولت به آنچه مجلس تصویب کرده بود، اعتنا کند و حداقل  کارشناسی آن را انجام می‌داد. دولت حتی به وزارت تعاون این آئین‌نامه را ارجاع نداده است تا بررسی کنند و این طرح در بایگانی مجلس مانده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز