خبرگزاری کار ایران

در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفت؛

رونمایی از نرم‌افزار و میز الکترونیکی کالبدشکافی ساخت محققان کشور

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۶۴۴

نرم‌افزار و میز الکترونیکی کالبدشکافی ساخت محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، رییس و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مجازی و جمعی از اساتید و رؤسای مراکز تحقیقاتی رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم رونمایی از نرم افزار و میز الکترونیکی کالبدشکافی با اشاره به شتاب حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم، فناور، محصول محور و تولید ثروت، اظهار کرد: اولویت دانشگاه حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی و حل مسایل نظام سلامت است.

وی با اشاره به وجود ۵ مرکز رشد، ۷۷ شرکت دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ۴۶ محصول فناورانه در دانشگاه، تصریح کرد: نرم‌افزار و میز الکترونیکی کالبدشکافی توسط یک گروه دانشجویی در یکی از شرکت‌های دانش بنیان علوم دارویی دانشگاه تهیه شده و اتفاق مبارک در این راستا، تولید و ابداع این محصول توسط کار فناورانه دانشجویی است.

میز الکترونیکی کالبدشکافی حاوی بزرگترین دیتابیس آموزشی آناتومی دنیاست

در ادامه دکتر مهبد شعشعانی، مدیر بخش پزشکی نرم‌افزار و میز الکترونیکی کالبد شکافی، با بیان اینکه این محصول فناورانه حاصل تلاش یک تیم دانشجویی ۱۸ نفره و با پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، اظهار کرد: از سال ۹۳ کار شبیه‌سازی در علوم پزشکی را آغاز کردیم و هدف اولیه هم تنها تولید یک محصول نبود، بلکه ایجاد پلتفرم و بومی‌سازی تکنولوژی از صفر تا صد هدف اصلی گروه بوده است.

وی با اشاره به کاربرد وسیع این نرم‌افزار در امور آموزشی و درمانی، گفت: این نرم‌افزار حاوی بزرگترین دیتابیس آموزشی آناتومی دنیا با بیش از ۲۰ مدل و جسد واقعی انسان و بیش از ۳۰ هزار قطعه آناتومی بوده و توانایی شبیه‌سازی بیش از ۵ هزار مدل جهت آموزش تخصصی آناتومیک و رادیولوژی بیمار، مدل منحصربه‌فرد جهت آموزش تخصصی مغز و اعصاب و توانایی بازخوانی و سه بعدی‌سازی اطلاعات رادیولوژی، MRI ، CTscan ، X-RAY همراه با بازسازی سه بعدی و غیره را داراست.

شعشعانی، دقت علمی بالا، قابلیت بازخوانی و بازسازی تصاویر رادیولوژیک، شبیه‌سازی مدل حرکتی و مدل آناتومیک مغز، آناتومی جنین و مدل‌های جانوری را برخی از ویژگی‌های خاص این دستگاه و نرم‌افزار بیان کرد.

وی با اشاره به اهداف این طرح فناورانه به تجهیز کل کشور به این دستگاه و صادرات آن به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: نکته ویژه این دستگاه طراحی پلتفرم صفر تا صد آن با قابلیت ارتقا و به روز رسانی و قیمت بسیار پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌های خارجی است.

شعشعانی در پایان از وحیدی رییس دانشکده داروسازی علوم پزشکی شهید بهشتی بابت پشتیبانی‌ و حمایت‌های شبانه روزی مالی معنوی از این طرح تقدیر کرد و گفت: تحقق و اجرای این طرح بدون حمایت‌های ایشان امکانپذیر نبود.

همچنین وحیدی رییس دانشکده داروسازی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تلاش و دستاورد ارزنده دانشجویان در طراحی و تولید این محصول فناورانه، تصریح کرد: نکته مهم طرح مذکور باور و اعتماد توان دانشجویی و برقراری ارتباط منسجم بین حوزه فناوری وزارت بهداشت و دانشگاه بوده که امیدواریم در سطح بزرگتری توسعه پیدا کند.

وحیدی همچنین به اهداف بعدی این طرح در حوزه واقعیت مجازی اشاره کرد و گفت: همچنین در حوزه جراحی مغز و اعصاب و آموزش جراحی این حوزه کارهای جدیدی آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، فراگیری آناتومی بدن انسان یکی از مباحث مهم در آموزش علوم پزشکی و پرسنل آن شامل پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران و ... است، کمبود جسد و مولاژ، هزینه سنگین تامین آنها، از مسائل مهم آموزش این حیطه تخصصی است؛ لذا در کشورهای غربی تکنولوژی منحصر به فرد جهت ساخت میزهای الکترونیک تشریح مجازی به وجود آمد تا ضمن تامین مدل‌های سه‌بعدی متنوع، ابزاری کارآمد جهت آموزش آناتومی بدن در اختیار اساتید و دانشجویان و دانش‌آموزان قرار بگیرد.

همچنین اجساد واقعی به روش کرایوسکشنال با تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، عکسبرداری و فایل‌بندی شده که به کاربر این امکان را می‌دهد که جسد واقعی انسان را در صفحه‌های لمسی تشریح کند. این تکنولوژی با بومی‌سازی توسط یکی از شرکتهای دانش‌بنیان در اختیار تمام مراکز آموزشی کشور قرار خواهد گرفت.

در این دستگاه بیش از ۱۰۰ هزار مدل آناتومی و گرافی قفسه سینه در خصوص بیماری‌ها و علایم شایع رادیولوژیک درگیری قفسه سینه موجود است تا کاربران بتوانند یکی از مهمترین و پرکاربردترین عکس‌های رادیولوژی بالینی را هر چه بهتر فرا بگیرند. نام‌گذاری بر اساس بیماری و قابلیت جستجوی بیماری و یافتن صدها تصویر با وریشن‌های گوناگون یک یافته رادیولوژیک از جمله قابلیت‌های این سیستم است. فالو آپ بیماران در طی درمان همراه با گرافی‌های سریال نیز در دیتا بیس فوق موجود است تا کاربر بتواند سیر بهبودی بیکاران بر اساس گرافی‌ها را چه بهتر فرا بگیرد.

یکی از مزیت‌های شاخص این میز نسبت به محصولات مشابه امریکایی و اروپایی، پشتیبانی از بیش از ۲۰ جسد و مدل شماتیک است که شامل انواع گوناگونی از اجساد واقعی زن و مرد و همچنین مدل‌های سه بعدی است. این در حالی است که رقبای اروپایی و امریکایی از فقط یک و یا نهایتا دو مدل جسد پشتیبانی می‌کنند.

این ویژگی نیازمند قابلیت‌های نرم‌افزاری متعددی است که به دست تیم تخصصی و بومی داخل کشور تهیه شده است.

این دستگاه تشریح تنها دستگاه پشتیبان‌کننده از منحصر به فردترین مدل مغز و اعصاب در دنیاست، این مدل که دارای بیش از ۱۴۰۰ برش فقط از ناحیه سر است، نمایی ویژه از مغز و اعصاب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز