خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تبدیل قرارداد میلیونی به میلیاردی در حوزه پسماند!/ بررسی قراردادهای پیشین شهرداری که با ترک تشریفات منعقد شده است

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۴۲۴

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: شهرداری باید برای ریشه‌کن کردن فساد و رانت در حوزه شهرسازی، نسبت به هوشمندسازی کامل سامانه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی،‌ سامانه معماری و شهرسازی و سامانه فرایند صدور پروانه اقدام کند.

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مبارزه با فساد در حوزه شهری اظهار داشت: امروز شورای پنجم به عنوان یک نهاد عمومی و تشکل مردم نهاد از نهادهای پیشگام مبارزه بنیادی و اساسی  با مبارزه با فساد و رانت شده است. شورا در این دوره با اتخاذ رویکرد شفافیت به منظور فسادزدایی و رانت زدایی توانسته است، اقدامات بسیار خوبی را رقم بزند.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران تصمیم گرفت، قراردادهای بسیار گسترده‌ای که هر روز و هر ماه در سطح شهرداری تهران اعم از معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، نواحی و مناطق ۲۲ گانه ثبت و نوشته می‌شود و اعداد و ارقام قابل توجهی نیز در این قراردادها منعقد می‌شود‌، مبتنی بر فراخوان و مزایده‌ باشد، در حالی که در دوره مدیریت شهری گذشته اکثرا با ترک تشریفات همراه بوده است. 

سالاری با اشاره به بررسی قرارداد پیشین شهرداری که با ترک تشریفات منعقد شده است،  تصریح کرد: برای مثال در برخی از مناطق شهرداری تهران که رقم جمع‌آوری پسماند آن ۱۵۰ میلیون تومان بوده است، این رقم در ماه بعد و در یک فراخوان به همان پیمانکار با ۳ میلیارد تومان پیشنهاد داده می‌شود تا با همان روند قبلی کار را انجام دهد، این اقدام مفهوم مشخصی دارد. اگر این را به باقی قراردادهایی که در شهرداری تهران نوشته می‌شد، تعمیم دهیم، متوجه میزان تخلفاتی که در ثبت قراردادها وجود داشته، می‌شویم در نتیجه نهاد شورا و شهرداری در این زمینه گام محکمی برداشته است. 

او در خصوص مبارزه با فساد در حوزه معماری و شهرسازی گفت: در این حوزه مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌های مبنایی در مبارزه با فساد اخذ شده است، ‌از جمله لغو مصوبه برج باغ‌ها که از مهمترین‌ آنها بوده است و یا نظارت بر فرایند تصمیم‌گیری در حوزه معماری و شهرسازی که با اجرای آن بیش از ۷۰ درصد تخلفات این حوزه در مناطق ۲۲ گانه کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به تعیین حدود اختیارات شوارهای معماری و مناطق اشاره کرد و گفت: تصمیمی که شورای شهر تهران به عنوان یک تصمیم تاریخی گرفت و از مصادیق عینی مبارزه با فساد، رانت و شهرفروشی و توجه عمومی به جایگاه حقوق عمومی در شهر بود، تدوین حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق مبتنی بر قوانین بود و از این به بعد در چارچوب شوراهای معماری مناطق موضوع فساد و رانت ناشی از امضاهای طلایی را شاهد نخواهیم بود و در حوزه‌های دیگر نیز این رویکرد در حال دنبال است.

سالاری ادامه داد: موضوع فساد و رانت در سطوح مختلف مدیریت شهری عجین شده است و قطعا برای آنکه بتوانیم در حوزه مقابله با آنها به جایگاه بهتری برسیم، فاصله زیادی داریم، باید مبارزات بیشتری را داشته باشیم. 

او با تاکید بر اینکه ریشه‌کن شدن فساد و رانت به یک تحول اساسی و بنیادی در باور عمومی جامعه نیازمند است، ادامه داد: تا زمانی که از منظر عموم جامعه، ‌نگاه مبتنی بر ترجیح منافع شخصی به جای منافع عمومی تغییر نکند، مبارزه با فساد و رانت در کشور ریشه‌کن نخواهد بود. 

سالاری ادامه داد: با توجه به پیشرانی جامعه مدنی و همراهی رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، می‌توان به روزهای خوبی در آینده امید داشت.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه شهرسازی هوشمندسازی فرآیندها به کاهش فساد می‌انجامد، تصریح کرد: در حوزه شهرسازی و معماری وضعیت بهتر شده است، اگرچه که هنوز راه طولانی را در پیش داریم و برای ریشه کن کردن فساد و رانت در حوزه شهرسازی، الزاما شهرداری تهران باید نسبت به هوشمندسازی کامل سامانه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی،‌ سامانه معماری و شهرسازی و سامانه فرآیند صدور پروانه اقدام و بستر نظارت همگانی اقدام کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: شهرداری تهران باید سعی کند تا ارائه خدمات حوزه شهرسازی و معماری مبتنی بر قانون و شهروندمحور تعریف شود به نحوی که واسطه‌ها، دلال‌ها و امضاهای طلایی در این حوزه حذف شود، چرا که تا زمانی که نتوانیم سامانه هوشمند را به صورت کامل و سیستمی تعریف کنیم و قوانینی که در این سامانه بارگزاری می‌شود، تفسیر پذیر باشند، این اتفاق رخ نخواهد داد. 

او تاکید کرد: این رویکرد در شهرداری در پیش گرفته شده، اما تا زمانی که این اتفاق صورت نگیرد، شاهد تداوم فساد و رانت در این حوزه خواهیم بود. ‌شهرداری تهران و معاون معماری و شهرسازی وعده داده‌اند، در این زمینه همه اهتمام خود را داشته باشند و ما نیز با همه ظرفیت خودمان و بدون هیچ تعارفی با شهردار و معاون معماری و شهرسازی این رویکرد را ادامه می‌دهیم و بسیار خوشحالیم که این روزها  این قبیل رویکردها از سوی رسانه‌ها مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز