خبرگزاری کار ایران

کاهش 30 درصدی خسارات زلزله با بهره‌گیری از سامانه‌های هشدار سریع

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۱۸۸

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: با استفاده از سامانه‌های هشدار سریع زلزله می‌توان خسارات ناشی از زلزله را در حدود 25 تا 30 درصد کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت بحران شهر تهران گفت: این روزها در ایام حادثه زلزله بم قرار داریم. زلزله‌ای که بیش از 30 هزار کشته برجای گذاشت و یک‌سوم شهر بم نابود شد. این انتظار می‌رفت که آن زلزله تحول‌ساز باشد، چراکه در برخی از کشورها رویکرد مبارزه با مخاطرات پس از وقوع چنین حوادثی متحول می شود اما ما هنوز نتوانسته‌ایم فضا را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه در زمان زلزله بم آیین‌نامه‌ها تغییر کرد، به بی‌توجهی به سامانه‌ها اشاره کرد و گفت: پس از زلزله بم آیین‌نامه‌ها تغییر کرد اما به سامانه‌هایی که در پیش‌بینی وقوع زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرند، بی‌توجهی شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی افزود: باید سامانه پاسخ سریع براساس قانون مدیریت بحران و مطابق با ماده 4 استقرار سامانه‌های پاسخ‌ سریع در دستور کار دولت و شهرداری به مسئولیت مرکز تحقیقات قرار گیرد.

شکرچی‌زاده همچنین به گسل‌های شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: گسل‌های تهران فاصله کمی با یکدیگر دارند اما سیستم پاسخ سریع می‌تواند در شهر تهران موثر باشد.

وی به شتاب نگارهایی که اکنون در شهر تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز اشاره کرد و گفت: پس از برجام حدود 10 دستگاه شتاب نگار در تهران نصب شده است و حدود 40 دستگاه جدید را تا پایان سال راه‌اندازی کردیم و امیدواریم 101 دستگاه نیز با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تا اوایل سال 1400 نصب گردد.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه‌های پاسخ سریع می‌توانند چند دقیقه پس از وقوع زلزله اعلام کنند که کدام مناطق بیشترین آسیب را دیده‌اند، افزود: با این سامانه‌ها براساس شکل ساختمان، وضعیت جمعیتی و غیره این اطلاعات احصا شده تا در لحظات حساس پس از وقوع زلزله بیشترین امدادرسانی‌ها صورت گرفت.

شکرچی‌زاده افزود: تجربه جهانی نشان می‌دهد که با این سامانه 25 تا 30 درصد خدمات ناشی از زلزله کاهش می‌یابد. اگرچه که ساخت و ساز خوب و موارد دیگری نیز به موازات این اقدامات باید صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز