خبرگزاری کار ایران

آروین:

بسیاری از قراردادها در شهرداری تهران ثبت نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۳۸۰

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران آگفت: با نظارت همگانی افراد به خود اجازه تخلف نمی‌دهند؛ چراکه می‌دانند از سوی یک یا دو نفر نظارت نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین همایش قائم مقامان ذیحساب نظارت و ارتقای انضباط مالی در ساختمان شورای شهر برگزار شد.بهاره آروین ریس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در این نشست گفت: طبعا ۲۱ نفر عضو شورا نمی‌توانند به مجموعه وسیع شهرداری تهران نظارت کافی داشته باشند؛ به همین دلیل قائم‌مقامان ذی‌حساب در نظارت بر عدم هدررفت منابع و هزینه‌کرد آن در موارد تصویب‌شده به ما کمک می‌کنند به همین دلیل شفافیت از آغاز اولویت شورای پنجم بوده است.

وی با تاکید براینکه اولین هدف ما از تحقق شفافیت، بازسازی سرمایه اجتماعی شهرداری تهران یا بازگرداندن اعتماد شهروندان به شهرداری است ادامه داد :چراکه نظرسنجی‌ها نشانگر اعتماد پایین جامعه به این مجموعه است، در نتیجه با تحقق شفافیت حتی اگر شهروندان به شهرداری مراجعه نکنند، در میان‌مدت می‌توانند به این نهاد اعتماد کنند.

وی ادامه داد: علی‌رغم نظارتی که در مناطق ۲۲گانه، شهرداری مرکز، سازمان بازرسی شهرداری تهران و سازمان بازرسی کشور روی مباحث مالی صورت می‌گیرد، هنوز گلوگاه‌های فساد دارد و تجربه جهانی نشان داده هیچ چیز در کاهش فساد اثرگذارتر از نظارت همگانی نیست. با نظارت همگانی افراد به خود اجازه تخلف نمی‌دهند؛ چراکه می‌دانند از سوی یک یا دو نفر نظارت نمی‌شوند.

آروین با بیان اینکه مهم‌ترین مصوبه‌ای که شورای شهر پنجم در زمینه شفافیت داشته است، الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی معاملات و اعلان عمومی و برخط بوده که در خرداد ۹۷ به تصویب رسید ادامه داد: این مصوبه بر مبنای راه‌اندازی وبسایت شفاف و انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای کلان و تمام‌الکترونیکی کردن فرایند آنهاست. در این راستا تالار واحد اگهی‌های مزایدات و مناقصات که اکنون در مرحله آزمایشی است، به زودی رونمایی می‌شود.

وی افزود: نقش ذی‌حسابان در این مصوبه این است که نظارت کنند تا تامین اعتبار قراردادها منوط به اجرای این مصوبه باشد. تصویب قوانین یک مساله است و اجرای آنها مساله‌ای دیگر. در شهرداری تهران بسیاری از قراردادها ثبت نمی‌شوند. مثلا معاملات فاکتوری یا قراردادهای بیمه‌ای به عنوان قرارداد ثبت نمی‌شوند در حالی که معامله هستند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: وظیفه قائم‌مقامان ذی‌حساب این است که در سطح مناطق و واحدهای تابعه نظارت کنند تا تمامی قراردادها در سامانه معاملات ثبت شوند. همچنین تمامی اسناد پرداخت باید کد قرارداد بگیرند و بعد از سوی ذی‌حسابان امضا شوند.

آروین با بیان اینکه در گذشته از ارائه اسناد مزایده و متاقصه خودداری می‌شد، عنوان کرد: از طریق راه‌اندازی تالار معاملات فضا رقابتی می‌شود. البته از آنجاکه تاکنون معاملات در نشریات دست چندم فراخوان می‌شدند، ممکن است این امر با تاخیر مواجه شود اما باید همه‌کمک کنیم تا تالار واحد انتشار معاملات به‌روزرسانی شود که بتوان از آن رونمایی به عمل آورد. بخشی از ذی‌حسابان در واحدهای تابعه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید در واحدهای تابعه به دلیل متصل نبودن سامانه‌ها و هم نظارت دوستان به خاطر آیین‌نامه‌های مستقل با دشواری مواجه است. خیلی از واحدها ادعا می‌کنند به سامانه مالی متصل هستند اما بعد معلوم می‌شود این تنها روی کاغذ است و قراردادهای متعددی ثبت نمی‌شوند یا سامانه‌های مستقل وجود دارند.

آروین تاکید کرد: در چنین مواردی ذی‌حسابان حتما باید به شهرداری مرکز و کمیسیون و کمیته ذی‌ربط خبر دهند تا در نهال ضعیف شفافیت تبدیل به درختی تنومند شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز