خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

«انتخاب مدیران محلات» غیرقانونی است

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۲۴۰

اعضای شورای شهر تهران معتقدند؛ فراخوان انتخاب مدیران محلات از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری غیرقانونی است، چرا که مصوبه شورای شهر را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ شهرداری تهران این بار در انتخاب مدیران محلات رویکرد جدیدی در پیش گرفته است؛ پیش از این مدیران محلات شهر تهران با معرفی از سوی شهردار ناحیه، توسط هیات امنای محله که دبیر شورایار‌ان رئیس آن بود، انتخاب می‌شد‌، در حالی که این بار تصمیم برآن شد تا از طریق برگزاری یک فراخوان مدیران محلات انتخاب شوند.

«مهدی شیرزاد» رئیس ستاد مدیریت محلات معتقد است؛ این کار در راستای مردمی کردن اقدامات در محلات است و باعث می‌شود تا زد و بندها در شهردای کمتر شود. او می‌گوید: نباید این‌گونه باشد که افراد به دلیل رفاقت با برخی در شهرداری شانس مدیر محله شدن را پیدا کنند و باید بیشتر به سمتی حرکت کنیم که کارها به خود مردم سپرده شود.

پس از اعلام فراخوان از ۲۰ آذر ماه، بیش از ۳ هزار نفر در این فراخوان ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است؛ پس از ارزیابی‌های اولیه در معاونت اجتماعی مناطق مدیران محلات براساس ۸ فاکتور (تجربه همکاری در سرای محله، سکونت یا اشتغال در محله مورد تقاضا، سابقه اجرایی در حوزه‌های فرهنگی-اجتماعی، سابقه کار داوطلبانه مردم نهاد، تالیف مقاله و کتاب، دوره‌های آموزشی طی شده از جمله نرم‌افزار و زبان و...، مدرک تحصیلی و اهمیت نوع رشته تحصیلی که رشته‌های علوم انسانی و هنر دارای رتبه بالاتری هستند) بر اساس جدول امتیازات حداکثر ۱۰ نفر از واجدین که بیشترین امتیازات را کسب کرده‌اند به ستاد مدیریت محله معرفی می‌شوند. سپس این ستاد در یک فرآیند ارزیابی تخصصی و با استفاده از یک کانون ارزیابی اولیه و آزمون‌ها و مصاحبه‌های تخصصی حداکثر ۵ نفر را به ترتیب امتیازاتی که در کانون ارزیابی اولیه کسب کرده باشند، برای انتخاب به هئیت امناء هر محله معرفی می‌کنند تا در نهایت یک نفر به عنوان مدیر محله برگزیده شود.

اما براساس قانون شهرداری‌ها موظف‌اند، تمامی اقدامات خود را به تصویب شورای شهر برسانند و از یک فرایند قانونی وارد ریل‌گذاری فعالیت‌های جدید شوند، اما ظاهرا ارسال فراخوان برای انتخاب مدیران محلات با هماهنگی شورای شهر صورت نگرفته است.

 انتخاب مدیران محلات غیرقانونی است

«حسن خلیل آبادی» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید؛ این اقدام غیرقانونی است، چرا که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تصویب نشده است.

او فراخوان انتخاب مدیران محلات را یک اقدام تبلیغاتی می‌داند و معتقد است: مدیران قبلی حضور دارند و بعلاوه با این کار امنیت شغلی عده‌ای به هم می‌خورد.من این کار را یک حرکت نمایشی می‌دانم، چرا که سرای محلات مدیر دارند و در حال فعالیت هستند. جوانانی به عنوان مدیر محله در حال فعالیت هستند که نه بیمه‌ای برای آنها رد می‌شود و نه حقوق درستی دریافت می‌کنند. با این کار ما امنیت شغلی آنها را تهدید می‌کنیم و می‌گوییم قرار است جای شما افراد جدیدی را انتخاب کنیم، در حالی که بهتر است همین افرادی که اکنون در حال فعالیت هستند و مردم و شورایاری‌ها از آنها راضی‌اند را سازمان‌دهی و تثبیت کنیم.

او تاکید دارد باید ابتدا بررسی می‌شد که آیا تشخیص مردم این است که مدیران محلات خوب کار نمی‌کنند یا خیر و اگر تشخیص و یا گزارش‌های مردمی این مساله را تایید می‌کرد، برای نیروی جدید فراخوان دهیم.

خلیل‌آبادی معتقد است؛ ضرورتی ندارد امنیت شغلی عده‌ای را مخدوش کنیم تا بگوییم به فکر محله محوری هستیم. این جوانانی که اکنون امنیت آنها را به خطر انداخته‌ایم هم از همین محلات هستند. اگر گزارشی از ناکارآمدی مدیران قبلی دارند به ما ارائه دهند و مجوز قانونی دریافت کنند و بعد برای آن فراخوان دهند.

تبلیغات سراسری برای طرحی محلی

خلیل‌آبادی به هزینه‌‌های تبلیغات و شیوه‌ای که برای فراخوان مدیران محلات استفاده شده نیز انتقاد دارد و می‌گوید:  مدیران محلات باید با مشارکت مردم، مشارکت شورایاری‌ها و براساس نیازهای محلات باشد، اصلا اقدام تبلیغاتی آنها با شعاری که در نظر دارند در تضاد است؛ تبلیغات در بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی و سراسری است، در حالی که اگر قرار است تبلیغی باشد، باید در دل محلات انجام شود.

امنیت شغلی مدیران محلات در خطر است

او به افرادی که اکنون در مدیریت محله در حال فعالیت هستند نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید برای آنهایی که اکنون در محلات مشغول فعالیت هستند نیز تصمیم‌ بگیرند، چرا که برخی از مدیران محلات چند سال است، بدون بیمه و امنیت شغلی و حقوق درست و حسابی کار می‌کنند. آنها نیز به دلیل نبود پشتوانه و شغل تن به این کار با این میزان حقوق کم داده‌اند و می‌خواهیم امنیت شغلی همین‌ها را نیز تهدید کنیم.  بهتر است همین نیروها را سازماندهی کنیم، چرا که آنها نیز از خود محلات هستند و اگر فعالیت آنها دچار مشکل شود با نظر محلات و در همان محلی که می‌خواستیم تغییر دهیم، تبلیغات می‌کردیم.

خلیل‌آبادی ادامه می‌دهد: شهرداری جواب بدهد که چرا برای یک اقدام محله‌ای در سطح تهران بنر زده است؟ چرا که قرار بود کار محله‌ای باشد. این اگر نیاز یک محله‌ است در همان سطح و با همان امکاناتی که در محلات است باید تبلیغ شود نه در سطح شهر تهران! همین اقدام نشان می‌دهد کار به درستی و کارشناسی پیش نمی‌رود و کار هدفمندی نیست.

 انجام یک اقدام بدون کار کارشناسی ضرورتی ندارد

او به هزینه نصب بنرها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: نصب هر بنر حداقل ۵۰۰ هزار تومان برای شهرداری خرج دارد و با این بی‌پولی که شهرداری در حوزه فرهنگی با آن روبرو است‌، این قبیل اقدامات بدون پشتوانه و کارشناسی ضرورتی ندارد.

«الهام فخاری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید؛ این مساله را به معاونت فرهنگی و اجتماعی منعکس کردیم، چرا که چنین تصمیماتی باید به صحن شورا آورده می‌شد و حداقل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در جریان آن قرار می‌گرفت.

وی معتقد است؛ این قبیل دستکاری‌ها خارج از اختیارات شورایاری‌ها است و ادامه می‌دهد: ما نسبت به این نوع دستکاری‌ها و تغییرات که خارج از حیطه اختیارات ستاد هماهنگی شورایاری‌ها است، انتقاد داریم و آن را پیگیری می‌کنیم، چرا که بحث سوژه و موضوع نیست، اصلا ممکن است این طرح خوبی باشد، اما وقتی مسیر درستی را طی نکند از آغاز محل اشکال است.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی البته به طرح فراخوان ثبت‌نام مدیران محله هم انتقاد دارد و می‌افزاید: من به خود طرح نیز انتقاد دارم، چرا که ارزیابی‌هایی که در گذشته برای مدیریت محلات درنظر گرفته شده، تاکنون لحاظ نشده است، در صورتی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مفصلا برای این موضوع وقت کارشناسی صرف و درباره فصل‌های بودجه‌ای آن نیز بحث وگفت‌و‌گو شد.

او تاکید می‌کند: نقدهایی به این مساله داریم و اصلاحاتی برای مدیران محلات مدنظر قرار دادیم، ‌اما به این شیوه که مدیریت محلات در سطح ۲۲ منطقه شهرداری آگهی شود، انتقاد داریم، چرا که نه در شان شهرداری است و نه از نظر قانونی اقدام درستی است.

در حال تمرین دموکراسی هستیم؛ تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم

«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اما موافق این طرح است. حجت نظری معتقد است در مدیریت محلات بحث این است که سازوکاری ایجاد کنیم تا مردم محلات بتوانند تصمیم بگیرند.

 او در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: هیچ ایرادی ندارد فراخوان داده شود و افراد محلی که فکر می‌کنند صلاحیت لازم را دارند و به هر دلیلی دسترسی لازم به شوارایاران را ندارند و یا شورایاران به آنها دسترسی ندارند، اعلام کنند که برای مدیریت محله آماده‌اند. آنها در چند مرحله غربال می‌شوند و پیشنهاد انتهایی معاونت فرهنگی این است که از بین گزینه‌های نهایی شوارایاری یک نفر را به عنوان مدیر محله انتخاب کند.

نظری در پاسخ به این سوال که این اقدام، فعالیت شورایاری را زیر سوال نمی‌برد؟ می‌گوید: ما در حال تمرین دموکراسی هستیم و گاهی ممکن است تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داشته باشیم. آنچه که تجربه می‌کنیم اتفاق خوبی است و می‌شود اتفاقات بهتری را رقم زد، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی اهالی محل نتوانند مشارکت لازم در انجام امور محلی را داشته باشند. باید این مقدمات و زمینه‌ها را فراهم کنیم و ایرادی ندارد که از افراد فعال در محلات بخواهیم خوداظهاری داشته باشند و براساس آن آمادگی خود را برای اداره محل اعلام کنند، ‌اما در نهایت مطابق با فرایندهایی که اکنون وجود دارد،‌ حتما نظر شورایاران نیز لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز