خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

۳۰ درصد تحقیقات کشور مربوط به حوزه سلامت است

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۱۰۲

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس گزارش های جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۶۲ هزار مقاله علمی از ایران در بانک اطلاعاتی اسکوپوس ثبت و منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، رضا ملک زاده، در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با ارائه گزارشی از وضعیت پژوهش های حوزه سلامت در کشور، رشد فعالیت های پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را چشمگیر و میزان همکاری های بین المللی این دانشگاه در حوزه پژوهشی را از متوسط کشوری، بالاتر اعلام کرد.

وی افزود: متوسط همکاری های بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، حدود ۲۰ درصد است که این شاخص در مورد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به ۳۰ درصد رسیده است.

ملک زاده با اشاره به نمودارهایی از چگونگی فعالیت های پژوهشی ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سطح کشور و مقایسه آنها با یکدیگر، افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی سالهای اخیر به لحاظ تولید علم، استناد مقالات علمی، رشد بسیار چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی قابل رقابت با دانشگاه های بزرگ کشور است، اظهار کرد: این دانشگاه نسبت تعداد اعضای هیات علمی و محققان خود بیشترین فعالیت را داشته است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت از فعالیت پژوهشی پرفسور حسین نجم آبادی، رییس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تقدیر کرد و گفت: می توانیم ایشان را به عنوان الگویی برای تمامی دانشگاه های کشور معرفی کنیم و سوابق علمی و فعالیت های پژوهشی ایشان به ویژه همکاری علمی با مراکز و مجامع بین المللی (۶۰ درصد)، از شاخص کشوری بالاتر و افتخاری نه فقط برای دانشگاه، بلکه افتخاری برای کشور محسوب می شود.

 وی پرفسور نجم آبادی را به عنوان اولین انتشاردهنده مقاله اصیل پژوهشی کشور در مجله معتبر بین المللی Nature معرفی کرد و افزود: پروفسور نجم آبادی بیشترین تمرکز را بر تحقیقات ژنتیک که می تواند از ناتوانی ها پیشگیری کند، داشته اند و با توجه به همکاری و مدیریت ایشان در تاسیس مرکز ایرانوم کشور (بانک ژنوم ایرانی) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، امیدوارم این دانشگاه بتواند در زمینه  ژن درمانی به نتایج ارزشمندی برسند؛ چرا که با ژن درمانی می توان حدود ۳۰۰ معلولیت را درمان کرد.

 ایران، رتبه اول تولید علم در حوزه علوم پزشکی را در منطقه دارد

ملک زاده در بخش اولیه از سخنانش با نمایش نمودارهای مربوطه به چگونگی وضعیت تولید علم و فعالیت های پژوهشی ایران و مقایسه آن با کشورهای منطقه و همچنین کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت : رتبه ایران به لحاظ تولید علم حوزه علوم پزشکی از  شانزدهم  به  چهاردهم در سطح جهان ارتقا یافته و رتبه اول در میان کشورهای منطقه را کسب کرده است.

 وی افزود: رشد کشور در تولید علم در حوزه سلامت طی سالهای اخیر به ویژه در دو دهه اخیر از جهش خوبی برخوردار بوده و انتشار مقالات علمی و فعالیت های پژوهشی افزایش چشمگیری داشته، به طوری که براساس گزارش های جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۶۲ هزار مقاله علمی از ایران در بانک اطلاعاتی اسکوپوس ثبت و منتشر شده است.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با وجود ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۷۰۰ مرکز تحقیقات حوزه سلامت در کشور، علاوه بر تولید علم، خدمات سلامت نیز با کیفیت مطلوب به مردم ارائه می شود.

ملک زاده همچنین ۳۰ درصد تحقیقات کشور را مربوط به حوزه سلامت دانست و گفت: این درحالی است که فقط ۱۰ درصد اعضای هیات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی فعالیت می کنند.

وی همچنین با اشاره به زیرساخت هایی که طی سالهای اخیر برای حمایت از فعالیت های پژوهشی و طرح های تحقیقاتی انجام شده، ایجاد ۱۸ اتاق تمیز برای اولین بار در سطح کشور، تاسیس موسسه نیماد، کوهورت جمعیت کشور، کوهورت سالمندان و کوهورت بالغین را از مهمترین اقدامات انجام شده، ذکر کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از نیروهای انسانی متخصص و محققان کشور به عنوان سرمایه های ملی نام برد و گفت: از این نظر، وضعیت ایران از کشورهای دیگر خیلی بهتر است و وجود این سرمایه انسانی، سبب ارتقای کشور در تولید علم شده است.

ملک زاده همچنین با اشاره به اینکه بودجه تحقیقات، ناچیز است، افزود: اگر بخشی از یارانه انرژی کشور را به بخش تحقیقات اختصاص می دادند، شاهد رشد بیشتر این بخش و شکوفایی علمی کشور بودیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، با حضور معاون تحقیقات وزارت بهداشت، ریاست، معاونان، مدیران و پژوهشگران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ضمن تقدیر از پژوهشگران برتر در زمینه های مختلف، از تمبر یادبود و تقدیر از دو استاد و محقق فرهیخته کشور، پرفسور حسین نجم آبادی و دکتر رضا نیلی پور، رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز