خبرگزاری کار ایران

تشریح ۳۰ اقدام شهرداری برای معلولان از سوی شهردار

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۹۵۴

شهردار تهران در پاسخ به تذکر عضو شورای شهر، اقدامات شهرداری تهران در این باره را در نامه‌ای تشریح کرد.

به گزارش ایلنا،‌ پیروز حناچی در واکنش به تذکر مجید فراهانی،‌ عضو شورای شهر تهران درخصوص  خدمت‌رسانی شایسته به معلولین به‌ویژه ناشنوایان و نابینایان مشروح اقدامات شهرداری تهران دراینباره را منتشر کرد.

مشروح نامه شهردار تهران به قرار ذیل است:

با سلام و احترام

بازگشت به نامه‌های شماره ۱۸۸۰۷/ ۱۶۰ مورخ ۹/ ۷/ ۹۸ و ۲۰۶۱۶/ ۱۶۰ مورخ ۲۳ /۷/ ۹۸ در خصوص تذکرهای جناب آقای فراهانی عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران پیرامون خدمت‌رسانی شایسته به معلولین به‌ویژه ناشنوایان و نابینایان، توضیحات و مستندات زیر ایفاد می‌گردد:

۱- اقدامات صورت گرفته پیرامون موضوع مصوبه شماره ۱۶۰/۱۹۱۶/۱۱۷۴۹ مورخ ۹۳/۵/۴ (پیوست ۱) مبنی بر الزام شهرداری تهران به ایجاد باغ گل ویژه نابینایان در بوستان‌های بزرگ شهری:

۱-۱- ضوابط و معیارهای طراحی باغ گل قابل‌دسترسی برای افراد دارای محدودیت‌های بینایی با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین و بصورت پایلوت در بوستان جانبازان واقع در منطقه ۵ (نامه شماره ۱۲۵۲۰۴۸ مورخ ۹۳/۱۱/۱۵) اجرا شد و در نهایت این ضوابط طی نامه شماره ۱۰۶۰۷۹۱ مورخ ۹۴/۸/۳۰ ابلاغ گردید. بازنگری لازم بر اساس ضوابط مزبور در مکان‌یابی و طراحی باغ گل نابینایان در بوستان‌های جانبازان (منطقه۵)، هنرمندان (منطقه ۶)، فدک (منطقه ۸)، پارک شهر (منطقه ۱۲)، قائم (منطقه ۱۸) انجام و جهت اجرا طی نامه‌هایی به شماره‌های ۱۰۰۰۵۲، ۱۰۰۰۰۹ ، ۱۰۰۰۴۲ و ۱۰۰۰۵۷ مورخ ۹۵/۲/۱ (تصاویر پیوست۲) به مناطق مربوطه ابلاغ گردید.

۲-۱- در راستای تسهیل حرکت و خدمات‌رسانی به ناتوانان جسمی حرکتی به‌ویژه نابینایان در بوستان‌ها، در مرحله اول تکمیل و بهره‌برداری از مناسب‌سازی ۴۴ بوستان انجام و در مرحله دوم عملیات مناسب‌سازی ۲۲ بوستان تا ۱۲ آذرماه سال جاری (روز جهانی معلولین) در دستور قرارگرفته و پیرو برنامه‌ریزی‌‌های انجام‌شده در مرحله سوم نیز ۴۴ بوستان تا پایان اسفندماه مناسب‌سازی خواهد شد.

۳-۱- ایجاد مسیرهای دسترسی مناسب (نصب موزاییک‌های شیاری و پولکی)، حذف زوائد فیزیکی، رنگ‌آمیزی نوار زرد بر نیمکت‌ها و سطل‌های زباله برای کم‌بینایان، به کار بردن علائم راهنمایی ویژه و استفاده از گونه‌های گیاهی متناسب بر اساس ضوابط باغ گل نابینایان در اولویت برنامه‌های مناسب‌سازی‌های مزبور است.

۲- اقدامات صورت گرفته در خصوص خدمت‌رسانی به ناشنوایان و نابینایان در دو حوزه اجتماعی و مناسب‌سازی فضاهای شهری برای تسهیل در تردد نابینایان و ناشنوایان (حمل‌ونقل):

۱-۲- حوزه اجتماعی و فرهنگی.

- برگزاری جلسه مشترک بین نمایندگان اداره کل سلامت این معاونت، انجمن ناشنوایان ایران و مرکز تهران هوشمند سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در خصوص طراحی سیستم هوشمند مدیریت بحران برای ناشنوایان( طراحی سازوکار اجرایی در دست اقدام است.)

- بازدید نمایندگان اداره کل سلامت این معاونت با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه معلولان به تفکیک هر یک از انواع معلولیت‌ها (جسمی- حرکتی، ناشنوایان و نابینایان) از ایستگاه متروی جهاد به‌منظور بررسی نصب المان‌ها و نشانه‌های ویژه افراد دارای معلولیت در ایستگاه‌ها و واگن ها.

- دعوت از مدیرعامل شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد ناشنوایان ایران به‌منظور عضویت در کارگروه اجتماعی و فرهنگی ستاد مناسب‌سازی.

- بهره‌مندی از مشورت افراد ناشنوا و کم‌شنوا در امر دسترس‌پذیری فضاهای شهری و ساختمان‌های عمومی.

- حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه افراد کم‌شنوا و ناشنوا (در اختیار قرار دادن سالن‌های همایش، به‌کارگیری مترجم ناشنوا در برنامه‌ها، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن‌ها و همکاری در اجرای برنامه‌های مناسبتی).

- برگزاری ویژه‌برنامه‌های مناسبتی نظیر برنامه روز جهانی ناشنوایان( همکاری با انجمن خانواده ناشنوایان ایران در برگزاری مراسم روز جهانی ناشنوایان در سال ۱۳۹۷ در برج میلاد، اجرای برنامه استقبال از مهر  و هماهنگی جهت حضور مدیران ارشد مناطق بیست و دوگانه به‌اتفاق مدیران سلامت مناطق در اول مهرماه در ۲۳ مدرسه استثنائی شهر تهران و همکاری در اجرای ویژه‌برنامه روز جهانی ناشنوا در سال جاری در منطقه ۱۱).

- تأکید بر استفاده از رابط ناشنوایان در تمامی برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی سطح شهر تهران که مخاطب کم‌شنوا یا ناشنوا دارد.

- بازدید از مراکز و مدارس افراد کم‌شنوا و ناشنوا با حضور مدیران شهری نظیر مجتمع آموزشی ناشنوایان نظام مافی واقع در منطقه ۹، انجمن خانواده ناشنوایان ایران و...

- برگزاری جلسات آموزشی ویژه عموم شهروندان با موضوع آشنایی با معلولیت و راه‌های برقراری ارتباط مطلوب با افراد دارای معلولیت به‌ویژه افراد کم‌شنوا و ناشنوا.

- برنامه‌ریزی به‌منظور برگزاری دوره‌های آموزشی زبان اشاره ویژه پرسنل مناطق بیست و دوگانه (برنامه‌ریزی لازم به‌منظور برگزاری کارگاه آموزش زبان اشاره ویژه‌ همکاران مناطق بیست و دوگانه به‌منظور آگاه‌سازی همکاران با مشکلات افراد دارای معلولیت ناشنوایی و نحوه ارتباط مطلوب با آنان و همچنین ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات مدیریت شهری به افراد دارای معلولیت هم‌زمان با هفته ملی افراد دارای معلولیت انجام پذیرفته است).

- برنامه‌ریزی به‌منظور مناسب‌سازی سرای محلات (هر منطقه یک سرای محله) با همکاری ستاد مدیریت محله با تأکید بر افراد کم‌شنوا و ناشنوا (با توجه به اهمیت مناسب‌سازی اماکن و فضاهای عمومی و ضرورت فراهم نمودن محیط‌های بدون مانع و دسترس‌پذیر در راستای حضور و مشارکت افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی داخل ساختمان‌های ۲۲ سرای محله به شرح فهرست ذیل (پیوست ۳) در دست اقدام است که فعالیت ویژه‌ای برای افراد کم‌شنوا و ناشنوا از طریق استقرار یک مترجم ناشنوا در هر یک از سراهای محله با همکاری انجمن خانواده ناشنوایان ایران و کانون ناشنوایان ایران در دست انجام می‌باشد.)

- طراحی تولیدات آموزشی و فرهنگی با موضوع رعایت حقوق افراد ناشنوا به‌منظور اطلاع‌رسانی از طریق ظرفیت‌های تبلیغی شهری به‌ویژه شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان.

۲-۲- مناسب‌سازی فضاهای شهری برای تسهیل در تردد نابینایان و ناشنوایان.

ضمن ارسال گزارش شرکت بهره‌برداری متروی تهران در خصوص خدمت‌رسانی به مسافران بالأخص اقشار خاص (پیوست۴)، سایر اقدامات صورت گرفته در این بخش به شرح زیر می‌باشد:

- برگزاری مناقصه نصب آسانسور در خطوط یک، سه و چهار مترو در حال انجام بوده و در مرحله بازگشایی پاکت‌های فنی و مالی است و به‌زودی شاهد اجرا و نصب ۴۹ دستگاه آسانسور در ایستگاه‌هایی که قبلاً به بهر‌ه‌برداری رسیده‌اند، خواهیم بود. شایان‌ذکر است در ایستگاه‌های بسیج و میدان محمدیه خط هفت که اخیراً افتتاح‌شده‌اند، مقررشده تا روز جهانی معلولان آسانسورها نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

- اجرای مسیر ویژه تردد نابینایان در ۳۷ ایستگاه منتخب با اولویت نزدیک بودن به مراکز مرتبط با امور نابینایان در خطوط یک، دو، سه و چهار.

- برگزاری دوره‌های آموزشی برای کلیه پرسنل ایستگاه‌ها به‌منظور تکریم نابینایان و آموزش نحوه برخورد صحیح و کمک به نابینایان.

- برگزاری جلسات متعدد با انجمن‌ها و نهادهای حامی حقوق نابینایان و ایجاد بستر تعامل برای بررسی و تقلیل مشکلات این عزیزان.

- اختصاص یک گیت با عرض مناسب جهت تردد معلولین با ویلچر در تمامی ایستگاه‌های مترو.

- تعبیه رمپ در کلیه اختلاف سطح‌های داخل ایستگاه‌ها و دسترسی‌های ورودی به آسانسورها.

- اختصاص کارت منزلت به اقشار خاص (صدور کارت بلیط مخصوص معلولان و نابینایان به‌صورت کاملاً رایگان) و ایجاد بستر مناسب جهت تهیه کارت منزلت به‌صورت اینترنتی و همچنین جانمایی محل‌های تهیه کارت منزلت در ایستگاه‌های متعدد با توجه به موقعیت جغرافیایی و بعد مسافت.

- امکان‌سنجی اجرای ویلچربر دیواری و ویلچربرهای دستی در ایستگاه‌هایی که امکان نصب آسانسور در آن‌ها وجود ندارد و یا ایستگاه‌هایی که داکت آسانسور در طراحی اولیه آن‌ها دیده نشده است به‌طوری‌که بتوان با ایجاد شرایط مناسب به استفاده این عزیزان معلول از ایستگاه‌ها و خدمات مترو کمک کرد.

 - اجرای مسیر برجسته ویژه تردد نابینایان در ۲۰ ایستگاه از ایستگاه‌های خطوط یک، دو، سه و چهار مترو در دستور کار قرار دارد که اسناد مناقصه آن آماده و مناقصه مذکور در حال طی تشریفات اداری است و مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال ۹۸ تعداد ۳۰ ایستگاه دیگر به ایستگاه‌های دارای مسیر ویژه نابینایان اضافه خواهد شد.

-  تهیه پلاک‌های راهنمای انتخاب مسیر با خط بریل، برای نصب در کنار دکمه‌های آسانسور، در کلیه ایستگاه‌های خطوط متروی تهران.

-  انجام اقدامات لازم جهت نصب و راه‌اندازی آسانسورها در ایستگاه‌های خطوط شش و هفت.

-  اختصاص چهار صندلی در هر واگن مترو با نصب برچسب‌های مخصوص به سالمندان و معلولین.

-  اطلاع‌رسانی به شهروندان از طریق مانیتورها و تابلوهای داخل قطارها و ایستگاه‌ها و همچنین سیستم پیج ایستگاه‌ها در راستای لزوم احترام به افراد معلول و جانباز.

- ابلاغ لزوم کمک به افراد نابینا و معلول از لحظه رؤیت تا لحظه سوارشدن به‌قطار تا ترک کامل ایستگاه به کلیه پرسنل ایستگاه‌ها.

- مذاکره با شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات حمل‌ونقل هوشمند مبنی بر ارائه خدمات ویژه به نابینایان و معلولین.

- مناسب‌سازی پایانه‌های تاکسیرانی با ایجاد خط بریل در ورودی و خروجی ایستگاه‌ها و سکوهای ویژه مسافران، دسترسی ویلچر و... (که تاکنون در برخی پایانه‌ها نظیر پایانه شهید محلاتی به پایان رسیده است).

- اهم طرح‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای سال ۹۸ در بخش متروی تهران بدین شرح می‌باشد:

اجرای مسیر برجسته ویژه تردد نابینایان با قطعات استیل در ۲۰ ایستگاه از خطوط  مختلف متروی تهران.

اجرای پایلوت طرح فرامین راهنمای بلوتوثی مسافرین عادی و نابینا در یک ایستگاه.

اجرای سیستم هوشمند بلوتوثی اعلام نام ایستگاه‌ها بدون خطا در اعلام، در ۲۲ قطار و ۲۲ ایستگاه خط دو.

اجرای رمپ در اختلاف سطح‌های موجود در ۱۲ ایستگاه مترو.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز