خبرگزاری کار ایران

معاون ساماندهی امور جوانان در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقاد از پرداخت وام ازدواج به دختران ۱۳ تا ۱۵ سال/ تسهیلات ازدواج باید به جامعه هدف واقعی داده شود نه افراد زیر ۱۸ سال

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۸۷۵

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از پرداخت وام ازدواج به دختران ۱۳ تا ۱۵ سال انتقاد کرد.

«محمدمهدی تندگویان» معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره جزییات طرح وام ۵۰ میلیون تومانی ازدواج گفت: هر سال درباره افزایش وام ازدواج، کمیسیون فرهنگی مجلس تصمیم می‌گیرد و این کمیسیون وام ۳۰ میلیون تومانی امسال را ۵۰ میلیون تومان ابلاغ کرده است. البته این موضوع باید به کمیسیون تلفیق برود و بعد برای آن تصمیم‌گیری شود، اما هنوز جزییات شرایط این وام به ما اعلام نشده است و نمی‌دانیم آیا شرایط سنی در آن لحاظ شده است یا نه؟

وی ادامه داد: یک مشکل حاد در زمینه وام‌های ازدواج، نحوه بازپرداخت اقساط توسط افرد است، جوانان برای بازپرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی مشکل دارند، بنابراین باید در نظر داشت که آیا با افزایش وام، نحوه بازپرداخت  هم در نظر گرفته‌ شده است؟ مجموع اقساط وام ۳۰ میلیون تومانی برای زوجین حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود و اگر مبلغ وام ازدواج به ۵۰ میلیون تومان برسد، میزان قسط حدود دو میلیون تومان خواهد شد که بسیاری از جوانان از عهده آن بر نمی‌آیند. این مساله‌ای است که نمی‌دانم کمیسیون فرهنگی به آن توجه داشته است یا خیر.

دختران ۱۳ تا ۱۵ سال می‌‎توانند وام ازدواج بگیرند

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه با تاکید بر اینکه همواره اصرار داشته‌ایم که به سن متقاضیان وام ازدواج توجه ویژه شود، گفت: طبق قانون، دختران رنج سنی ۱۳ تا ۱۵ سال می‌‎توانند وام ازدواج بگیرند و این برای پسران مقدور نیست، پسران بعد از سن ۱۸ سالگی قادر به دریافت وام ازدواج هستند. همین مساله موجب شده افزایش آمار ازدواج در دختران زیر ۱۵ سال تا چهار برابر افزایش یابد و این از نظر ما پیام خوبی نیست.

تندگویان افزود: از آنجا که جزییات طرح افزایش وام ازدواج به دست ما نرسیده، نمی‌دانیم آیا به مقوله سن توجه شده و آیا تسهیلات خاصی برای کم شدن عدد اقساط جوانان در نظر گرفته شده است یا نه، اما در مجموع من با افزایش وام ازدواج برای جوانان مخالف نیستم و این آگاهی را دارم که جوانان مشکلات اقتصادی دارند. به هر حال با وجود تورم و مشکلات مالی چاره‌ای جز این نیست، اما باید مشروط بر این باشد که جوان توانایی بازپرداخت‌ را داشته باشند.

وی در ادامه توضیح داد: زمانی که وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان رسید، قرار بر آن شد که از جوانان دو ضامن بخواهیم ولی برخی شعب اعلام کردند که اغلب جوانان توانایی معرفی دو ضامن را ندارند، به همین دلیل قرار شد یک ضامن در نظر گرفته شود. حال مشخص نیست که با وام ۵۰ میلیون تومانی آیا وجود یک ضامن کفایت می‌کند؟ یا فکری برای بازپرداخت اقساط و سن متقاضیان وام شده است؟ اگر همه این موارد لحاظ شده باشد ما با وام ازدواج ۵۰ میلیونی موافقیم، ولی اگر لحاظ نشده باشد، خواهش می‌کنیم به این مساله توجه شود.

افزایش میزان وام ازدواج، تاثیری بر رشد آمار ازدواج نداشته است

معاون ساماندهی امور جوانان بیان کرد: در جامعه ما طی سه سال وام ازدواج افزایش داشته، اما افزایش نرخ  ازدواج نداشته‌ایم. از نظر ما افزایش وام روی افزایش آمار ازدواج تاثیری نداشته، ولی اگر به جوانان کمک می‌کند ما هیچ مخالفتی با آن نداریم و امیدواریم شبکه بانکی بتواند به سهولت این وام را تامین و در اختیار جوانان قرار دهد.

تندگویان درباره اهمیت ازدواج در رنج سنی ۱۸ تا ۳۵ سال گفت: قانون به دختران زیر ۱۳ سال وام ازدواج نمی‌دهد، طبق مقرارتِ بانک مرکزی دختران ۱۳ تا ۱۵ و همچنین پسران از سن ۱۵ سال به بالا می‌توانند وام ازدواج بگیرند. جامعه هدف واقعی ازدواج در کشور از نظر ما جوانان در رنج سنی ۱۸ تا ۳۵ هستند. بنابراین دولت و ما باید روی جامعه هدفمان متمرکز شویم. در این چند سال افزایش ازدواج در جامعه هدف واقعی که گروه ۱۸ تا ۳۵ سال هستند، وجود نداشته است، ولی از سال گذشته جامعه‌ای که هدف واقعی ‌ما نیست، یعنی در میان دختران زیر ۱۵ سال افزایش ازدواج داشتیم.

وی اضافه کرد: جامعه هدف ما از وام ازدواج هیچ تاثیر مثبتی نگرفته، ولی جامعه‌ای که اصلا هدف ما نبوده به شکل ناگهانی به چهاربرابر ازدواج رسیده است. جامعه‌شناسان و دولت باید فکری برای این مساله کنند. اگر قرار است به مقوله ازدواج جوانان کمک کنیم باید تسهیلات به جامعه هدف واقعی برسد.

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این سوال که چرا یک قانون مدون برای اینکه به گروه سنی زیر ۱۸ سال وام ازدواج تعلق نگیرد وجود ندارد؟ گفت: دقیقا درخواست ما همین است و این را در لایحه‌ای که برای تصویب می‌رود، می‌توان اضافه کرد و البته مجلس می‌تواند این کار را انجام دهد و این کار ما نیست. ما درخواستمان این است که مجلس هم در بازپرداخت وام به جوانان کمک کند و هم به سنی که قرار است این وام را بگیرند، دقت شود و یک کف برای آن در نظر بگیرند. به نظر ما زیر ۱۸ سال نباید وام ازدواج بگیرند، ولی این امر در اختیار مجلس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز