خبرگزاری کار ایران

ملک‌زاده مطرح کرد:

کمبود هیات علمی، علت اصلی پایین بودن همکاری‌های تحقیقاتی

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۲۳۵

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یارانه عظیمی به منابع انرژی می‌دهیم که نتیجه آن آلودگی‌های هوا است. اگر این یارانه به بخش تحقیقات سلامت داده شود، آیا تاثیر بهتری نخواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیستمین همایش ابوریحان بیرونی در محل دانشگاه پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه علوم پزشکی یک نمونه واقعی برای الگوی اراده و عمل است. فعالیت‌های مهمی را در حوزه پژوهش و نوآوری انجام داده‌اند و یک رشد بسیار چشمگیر در ۲۰ سال گذشته داشته‌اند. رتبه ما در سال ۲۰۰۵ در پایگاه اسکوپوس بانک جهانی بسیار بالا بوده زیرا مقاله‌های ما ۶۲ هزار مقاله تحقیقاتی را در بر داشته است.

وی در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۵ بنا به استنادات توانستیم رتبه ۱۴ را در اسکوپوس به دست بیاوریم. ما با توجه به تراز علمی که قبل از انقلاب شروع شده بود سال به سال رشد داشته‌ایم. ۳/۰ درصد از این رشد علمی مربوط به جامعه دانشگاه‌های علوم پزشکی است. ما در تولید مقاله با توجه به تولید مقالات در تحقیقات پزشکی بالاترین تعداد مقاله را در کشور داشتیم.

ملک‌زاده گفت: همانطور که در تولید مقالات و علم در رشته‌های بالینی رشد داشته‌ایم، باید شاهد شاخص‌های کیفی رشد در جامعه نیز باشیم. تعداد مقالات بین‌المللی ما هنوز کم است البته ۱۴۰۰ عنوان از مقالات ما در تاپ‌تن‌های برتر دنیا هستند. بحث مهم این است که نباید نگاه ما متوجه گذشته باشد و باید پیش‌روی خود را ببینیم. به خصوص در پنج سال گذشته دانشگاه‌ها فعالیت بسزایی داشتند و لازم است که تلاش بیشتری شود تا دانشگاه شهید بهشتی بتواند با دانشگاه تهران رقابت کند.

وی در ادامه افزود: ۲۹۰۰ همکاری تحقیقاتی بین‌المللی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ما انجام شده است اما سطح همکاری‌های تحقیقاتی داخلی در کشور بسیار پایین‌تر بوده است. باید موسسات تحقیقاتی پزشکی ارتقاء سطح دهند زیرا علت اصلی پایین بودن همکاری تحقیقاتی بین دانشگاه‌های داخلی کمبود هیات علمی است. باید کارگروهی را در سطح ملی تقویت کنیم.

ملک‌زاده گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم یک سهم مشخص از بودجه برای تحقیقات به دست بیاوریم. از بودجه تنها ۳۰/دهم درصد به ما تعلق می‌گیرد که آن هم کاملا تخصیص پیدا نمی‌کند. ما یک یارانه عظیم به منابع انرژی می‌دهیم که نتیجه آن آلودگی‌های هوا است. اگر این یارانه به بخش تحقیقات سلامت داده شود، آیا تاثیر بهتری نخواهد داشت؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز