خبرگزاری کار ایران

زالی مطرح کرد:

وجود سالانه ۱۲۰ تن ذرات معلق در هوا/تاثیر منفی آلودگی هوا بر سطح هوش افراد

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۱۸۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به تاثیر منفی آلودگی هوا برسطح هوش افراد هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی گفت: باید تلاش کنیم که پژوهش‌های ما جامعه‌محور شود. حجم کثیری از پژوهش‌های ما در رابطه با آلاینده‌ها انجام شده است اما متاسفانه کم شدن آلاینده‌ها اثری نداشتند و استفاده نشدند. مشکل، فقدان یک سامانه کشوری است. فقدان یک نظام کشوری منظم است تا بتواند مصوبات یا پژوهش‌های دانشگاه‌ها را در عرصه عمل پیاده کند.

زالی گفت: در شرایطی هستیم که سالانه ۱۲۰ تن ذرات معلق در شهرها جاری است. آیا رفع این آلودگی‌ها و معضلات راه‌حلی دارند؟ باید با پژوهش و سرمایه‌گذاری بر تحقیقات این راه‌حل‌ها را پیدا کنیم. ما تحقیق کرده‌ایم که تعطیلی مدارس تنها ۲۰ درصد تولید آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد. آیا از تحقیقات ما در زمینه کیفیت بنزین استفاده می‌شود یا خیر؟ آلاینده‌های در هوا ممکن است امروز بیماری‌های ریوی مانند آسم را منجر شود اما مسئله دیگر آن است که این آلودگی‌ها به طور پایدار در نسل‌های دیگر تاثیر می‌گذارد؛ این تاثیر منفی بر سلامت فیزیک و سطح هوش افراد است. تحقیقات امروز نشان داده که آلودگی‌ هوا با سطح هوشیاری افراد ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: ما در نظام آموزشی کشورمان باید در جهت کاربردی شدن پژوهش‌ها تلاش کنیم وگرنه تحقیقات ما و تولیدات پژوهشی ما در دانشگاه‌ها زندانی می‌شوند و هیچ ارزشی نخواهند داشت و هیچ تاثیری در جامعه نمی‌گذارند. باید مفهوم پژوهش را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم. یک پزشک پژوهشگر به مراتب برای ما ارزشمندتر است. شاید بسیاری از افراد تصور کنند که در چنین وضعیت متلاطم اقتصادی، صحبت از به کارگیری و افزایش تعداد پژوهش‌ها و تخصیص اعتبار به آنها امری بی‌فایده و زینتی است اما باید اظهار کنم که این فضای پرتلاطم اقتصادی بستر لازم برای ایجاد دانشگاه و دانشجوی نسل سوم و اهمیت به امر پژوهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشجوی نسل سوم نگاه پرانتقاد به تولیدات علمی گذشتگان دارد و در محدوده بین‌رشته‌ای فعالیت می‌کند. دانشجوی نسل سوم به علوم انسانی به عنوان زیربنای علمی خود نگاه می‌کند.

زالی در پایان گفت: ما باید هدفگذاری کنیم تا در لیگ بین‌المللی دانشگاه‌های جهان رتبه ۳۰۰ را به دست بیاوریم. رتبه‌بندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آن مرحله گذشته که با دانشگاه‌های داخلی مقایسه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز