خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

ریشه‌کن کردن بیسوادی از ضرورت‌های آموزش و پرورش است

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۱۴۳

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین این وزارت خانه و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور اظهار داشت: امروز لازم ‌است برای حل مسائل و چالش‌های موجود به جای نگاه عادت زده، نگرش خلاقانه داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در این‌ گردهمایی با بیان این که اجرای سند تحول بنیادین ماموریت اصلی و جدی وزارت آموزش و پرورش است افزود: برای اطمینان از اجرایی شدن سند تحول بنیادین نیاز به یک الگوی اجرایی داریم تا مختصات نقطه‌ای که در آن قرار داریم واطلاعات و مشخصات نقطه‌ای که قرار است به آن برسیم را بدانیم.

وی افزود: معیار موفق بودن در دستگاه تعلیم و تربیت حل پایدار مسائل است لذا تا معلومات و مجهولات مسائل را مشخص نکنیم قادر به حل آن‌ها نخواهیم بود.

حاجی میرزایی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب، پوشش تحصیلی و ریشه کنی بی سوادی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است.

وی همچنین اظهار داشت: در دهه‌های گذشته اصلاح نظام آموزشی همواره مدنظر نظام تعلیم و تربیت بوده اما مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌ها  منجر به بهسازی این نظام  نشده است، به همین علت معتقدیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسیر این دستگاه سند تحول بنیادین است تا  همه چیز در آموزش و پرورش به شکل بنیادین متحول شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که برخی از مشکلات آموزش و پرورش مزمن است و ما هنوز نتوانسته‌ایم این چالش‌ها را به طور اساسی حل کنیم خاطرنشان ساخت: یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها که هم اکنون و در چند سال آینده با آن  مواجه هستیم، مسئله کمبود نیروی انسانی است و تلاش می‌کنیم با اتخاذ تدابیر و سیاست های گوناگون این چالش را مرتفع سازیم.

وی همچنین گفت: مشکلات  دستگاه تعلیم و تربیت پیش از آنکه ناشی از منابع مادی و عدم توجه باشد محصول مدیریت نادرست است به همین جهت اصلی ترین عامل مشکلات را می‌توانیم در مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: ایجاد تعامل و هم افزایی میان آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها بسیار مهم است و در این بین مشارکتی مفید خواهد بود که چشم انداز مشترک داشته باشد و آن موقع توفیقات فراوانی حاصل خواهد شد.

وی با تاکید بر این که در آموزش و پرورش سرمایه های بزرگی داریم و خداوند رسالتی به ما  داده است که انبیاء و اولیا الهی در آن راه قدم برداشته اند افزود:  آموزش و پرورش فراگیر ترین و منظم ترین رسانه ی جمهوری اسلامی ایران است، به طوری که در دورترین نقاط کشور نیز اهداف و آرمان های نظام جمهوری اسلامی از طریق نظام تعلیم و تربیت راحت تر و بهتر منتقل می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: در شرایط فعلی باید چشمه های جوشان فکر و خلاقیت را در آموزش و پرورش احیاء سازیم و مدیران، معلمان و دانش آموزان را به خلاقیت، نوآوری و اندیشه دعوت کنیم و با خلق چشم اندازها و ایجاد برنامه های جذاب و زیبا در جهت رفع نیازهای مردم و مبتنی بر سند تحول بنیادین، جامعه را با خود همراه سازیم چرا که بدون مشارکت اجتماعی موفقیتی حاصل نخواهد شد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: ما باید با ایجاد یک رقابت سالم و کارساز، چشم اندازهای مختلف را برای مجموعه تحت مدیریت خود تعریف کنیم و با ایجاد نگرش های نوین و ایجاد شوق و گسترش مشارکت اجتماعی ماموریت های آموزش و پرورش را انجام دهیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: هیچ کاری به اندازه کار فرهنگی نمود ندارد و باید بتوانیم سند تحول بنیادین را به عبارت های ساده و ملموس تبدیل کنیم تا برای همگان شوق انگیز باشد و آنگاه بهتر اجرایی خواهد شد.

وی در پایان گفت: آموزش و پرورش باید تحول را از خودش آغاز کند و نقطه آغاز این تحول مدیریت است و در این راه باید نقطه ای را تعیین کنیم و همه را به آن نقطه هدایت نماییم و همه فرهنگیان باید در رسیدن به این نقطه سهیم و علاقه مند باشند و حتما باید تعلیم و تربیت را با استفاده از بیانی که برای مردم و مخاطبین شوق انگیز باشد ارائه کنیم تا نتایج بهتری حاصل گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز