خبرگزاری کار ایران

تدوین سند علم و فناوری برای ۱۰ استان

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۴۷۵

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اعلام تدوین سند علم و فناوری برای ۱۰ استان بر لزوم تدوین روش‌های نوین در اجرای طرح‌های پژوهشی تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، هشتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور امروز (چهارشنبه) با حضور مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و مدیران پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

برومند در این نشست با اشاره به فعالیت‌های دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اظهار داشت: در حال حاضر تمرکز و فعالیت اصلی این دفتر انعکاس فعالیت‌های مراکز علمی کشور است.

وی با بیان اینکه انعکاس فعالیت مراکز علمی، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را مشخص می‌کند، گفت: به همین منظور دانشگاه‌ها باید در ارائه فعالیت‌های خود به وزارت علوم تلاش بیشتری کنند و در این حوزه، کیفیت را نسبت به کمیت اولویت قرار دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به لزوم تبدیل پژوهش به نوآوری افزود: امروزه در کشور نیازهای مهمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که بر زندگی و سلامت مردم تأثیرگذار است و نمی‌توان چالش‌هایی نظیر آلودگی هوا را نادیده گرفت لذا ما نباید در سازمان‌های خود منتظر باشیم تا کارفرمایان به سراغ ما بیایند چرا که هیچگاه این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به حوزه پژوهش بیان کرد: تاکنون ۷۵۰۰ قرارداد در راستای این امر منعقد شده که برخی از آنها با تأخیر انجام شده و برخی مسکوت مانده است. همچنین از این تعداد ۵ هزار پروژه انجام شده که برخی از آنها راکد و یا مجریان آن انصراف داده‌اند.

برومند با بیان اینکه باید در تعریف پروژه‌ها، دقت لازم صورت گیرد زیرا توقف یا راکد ماندن پروژه‌ها به معنای هدررفت انرژی و اعتبارات است، تأکید کرد: برای اجرای طرح‌های پژوهشی باید روش‌های جدیدی تدوین شود لذا از دانشگاهیان و محققان انتظار می‌رود اگر الگوی جدیدی در این زمینه دارند برای وزارت عتف ارسال کنند چرا که درحال حاضر با یک الگوی واحد نمی‌توان برای همه استان‌ها بصورت یکسان برنامه‌ریزی کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین از تدوین سند علم و فناوری برای ۱۰ استان خبر داد و گفت: در حال حاضر برای اجرای این طرح و تدوین سند، استان‌ها نیز مشارکت دارند و به این صورت نبوده که ما در تهران برای سایر استان‌ها، سند تدوین کنیم.

برومند با اشاره به اینکه برای اشتغال روستایی اعتبارات زیادی در نظر گرفته شده اما اجرای طرح‌های مرتبط نیاز به یک برنامه دقیق دارد، افزود: نباید اینگونه تصور کنیم که می‌توان همه مشکلات را با راه‌اندازی استارت آپ حل کرد بلکه آنچه اهمیت دارد برنامه‌ریزی برای تدوین طرحی مبتنی بر مطالعات جامع است.

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه تستا در نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از مواردی که در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت، سست بودن و ریزش کانال‌های فاضلاب بود. علاوه بر آن، چالش انتشار بوی نامطبوع فاضلاب نیز مورد تأکید قرار گرفت اما اکنون این پرسش مطرح است که چرا ما به جای طراحی و ساخت روبات فوتبالی به سمت ساخت روبات‌هایی که فعالیت پایش لوله‌های فاضلاب را انجام دهد، نمی‌رویم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه در تلاش هستیم تا رساله‌ها به سمت پاسخگویی به نیازهای کشور حرکت کنند، گفت: براساس قانون رونق تولید دانشگاه‌ها، اگر پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در راستای حل مشکلات کشور تنظیم و اجرایی شود، به مولفان اثر امتیاز بیشتری اعطا خواهد شد اما در این مسیر یکی از بزرگترین چالش‌های پیش رو، تأیید نیازها است که در همین راستا از دستگاه‌ها می‌خواهیم نیازها و اولویت‌های خود را دقیق و شفاف به معاونت پژوهشی اعلام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز